Καταργούνται από την νέα σχολική χρονιά τα ολοήμερα – Για επέκταση του ολοήμερου με νέου τύπου σχολεία κάνει λόγο ο υπουργός Παιδείας
Δ. Ντούμος: «Ωθούν στην ανεργία χιλιάδες εκπαιδευτικούς και προσπαθούν να μας πείσουν ότι οι αλλαγές είναι θετικές»
Σε κατάστασης σύγχυσης και αναμονής βρίσκονται χιλιάδες εκπαιδευτικοί αλλά και οι γονείς χιλιάδων μαθητών σε όλη την χώρα εξαιτίας των προωθούμενων αλλαγών στο υπουργείο Παιδείας. Πολλοί είναι αυτοί που κάνουν λόγο για πλήρη αποδόμηση του συστήματος εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες, ενώ ο υπουργός Νίκος Φίλης μιλά για εκσυγχρονισμό και αποκατάσταση των αδικιών. Οι γονείς εκφράζουν αγωνιώδη ερωτήματα τόσο για την ουσία της εκπαιδευτικής διαδικασίας, αφού από το δημοτικό «κόβονται» ώρες αγγλικών και πληροφορικής, αλλά και σε πιο πρακτικά ζητήματα, όπως το ποιος θα παίρνει τους μαθητές στη 1:15 που θα σχολά το σύνολο των τάξεων του δημοτικού. Επιπλέον «πονοκέφαλο» προκαλεί η κατάργηση της πρωινής ζώνης (7-8), που σημαίνει ότι όποιος εργάζεται θα πρέπει είτε να εργάζεται μετά τις 8:00, είτε να πληρώσει κάποιον για την μεταφορά των μαθητών ή ακόμη να παίρνει το παιδί στην δουλειά, αν ξεκινά την εργασία του νωρίτερα.
Αναθεωρεί εν μέρει ο υπουργός μετά την γενική κατακραυγή
Αρχικά η υπουργική απόφαση όριζε ότι δικαίωμα συμμετοχής στα ολοήμερα σχολεία θα έχουν τα παιδιά των οποίων και οι δυο γονείς εργάζονται, απόφαση που στην Ελλάδα της ανεργίας αυτόματα άφηνε εκτός χιλιάδες οικογένειες. Ο Νίκος Φίλης, μετά τις έντονες αντιδράσεις, οπισθοχώρησε στις κοινωνικές πιέσεις δηλώνοντας ότι θα προβλέψει την ένταξη στα ολοήμερα και των παιδιών οι γονείς των οποίων είναι άνεργοι ή με μαύρη εργασία. Το τελευταίο, βέβαια, είναι πρωτότυπο και αξιοσημείωτο για το πώς θα αποδειχθεί και από ποιους θα δηλωθεί. Απαντώντας στις αντιδράσεις ο υπουργός δήλωσε: «Για πρώτη φορά ιδρύουμε ένα ενιαίου τύπου ολοήμερο σχολείο σε όλη τη χώρα. Δηλαδή, όλα τα παιδιά, και όχι συγκεκριμένα όπως συνέβαινε πριν», σημειώνοντας ότι το δημόσιο σχολείο θα εμπλουτιστεί με ξένες γλώσσες, πληροφορική και θεατρική αγωγή, ενώ υποστηρίζοντας την αλλαγή, επικαλέστηκε μελέτες που δείχνουν ότι, «δεν κάνει καλό στα παιδιά να μένουν επτά ώρες σε αίθουσες που συχνά δεν είναι λειτουργικές». Την ίδια ώρα, το υπουργείο αφήνει τις αποφάσεις για το… παρά πέντε, καθώς σύμφωνα με τον σχεδιασμό της ηγεσίας του υπουργείου αναμένεται πρώτα να δουν το μέγεθος του ενδιαφέροντος από τους γονείς αλλά και τις κατηγορίες στις οποίες εμπίπτουν, ώστε να ληφθεί μέσω υπουργικής απόφασης μια κεντρική κατευθυντήρια για τη συμμετοχή των μαθητών στο ολοήμερο.
Σκληρή κριτική από Νέα Δημοκρατία και εκπαιδευτικούς
Επίθεση στο υπουργείο Παιδείας εξαπέλυσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης αλλά και τριανταπέντε βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας, οι οποίοι κατηγορούν τον υπουργό Παιδείας ότι εξισώνει προς τα κάτω τη δημόσια εκπαίδευση, εξαιτίας της ιδεοληπτικής τάσης που επικρατεί στην κυβέρνηση. Ο πρόεδρος της ΝΔ δήλωσε ότι η υποβάθμιση του ολοήμερου σχολείου από το υπουργείο κινείται προς τη λάθος κατεύθυνση, ενώ έχει και ταξικό πρόσημο, αφού αποκλείει παιδιά ανέργων οικογενειών και δεν προωθεί δεξιότητες που χρειάζονται τα παιδιά. Από την άλλη, η ένσταση των εκπαιδευτικών στις δηλώσεις Φίλη εστιάζει κυρίως στην προσπάθεια του υπουργείου για μείωση των αναγκαίων πιστώσεων με μείωση του διδακτικού προσωπικού. Ο διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ξάνθης, Αναστάσιος Μάρκου, δήλωσε στο «Ε» ότι την φετινή σχολική χρονιά λειτούργησαν στην Ξάνθη τα ολοήμερα σχολεία σε όλα τα δημοτικά της πόλης και σε πολλά χωριά, μετά από κάποια προβλήματα στην αρχή της χρονιάς. Ο ίδιος παρότι έκρινε θετικά τις αλλαγές με την εισαγωγή της πληροφορικής και της ξένης γλώσσας από την πρώτη Δημοτικού, παραδέχθηκε ότι με την μείωση του ωραρίου θα υπάρξει και ανάγκη για λιγότερους δασκάλους, όχι όμως για καθηγητές ειδικοτήτων.
Δ. Ντούμος: «Από πέρυσι σχεδιάζεται και τώρα το παρουσιάζουν ως συνταγματική επιταγή»
Ο πρόεδρος του Διδασκαλικού Συλλόγου Ξάνθης, Δημήτρης Ντούμος, μίλησε στο «Ε» για τις μεγάλες αλλαγές που έρχονται σε νηπιαγωγεία και δημοτικά σχολεία, αναφερόμενος σε περσινή έρευνα της «Καθημερινής», όπου αποκαλύπτεται ότι το υπουργείο εξέταζε από τότε την κατάργηση των ολοήμερων σχολείων με στόχο την εξοικονόμηση κονδυλίων. «Πέρυσι χρησιμοποιήθηκαν 160 εκατ. ευρώ για προσλήψεις και τώρα που έμειναν μόνο 180 εκατ. μέχρι το 2020 αναγκάζονται να κάνουν περικοπές», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Ντούμος, σημειώνοντας ότι οι επιχορηγήσεις αυτές του ΕΣΠΑ αφορούσαν καινοτόμες δράσεις, γι’ αυτό και συνεχώς τα τελευταία χρόνια βλέπουμε αλλαγές για ‘’νέο’’ σχολείο, ώστε να δικαιολογηθεί η απορρόφηση. «Κανείς δεν έχει την ευθύτητα να παραδεχθεί ότι δεν υπάρχουν χρήματα και γι’ αυτό επιδιώκουν να μειώσουν τις θέσεις αναπληρωτών, αλλά κάνουν λόγο για θετικές αλλαγές». Αναφορικά με την εισαγωγή των μαθημάτων πληροφορικής και ξένης γλώσσας στο Δημοτικό, ο κ. Ντούμος αναρωτήθηκε πόση αξία έχει μια τέτοια ενέργεια όταν οι ώρες διδασκαλίας μειώνονται από τις 35 σε 30 για τα 12θέσια σχολεία. Ο ίδιος έθεσε και το θέμα του επιπέδου γνώσης που προσφέρεται, διερωτώμενος: «Θα μπορούν αυτά τα παιδιά να πάρουν μετά από μερικά χρόνια πτυχία ξένων γλωσσών και πληροφορικής ή θα πρέπει και πάλι να καταφύγουν σε ιδιωτικά φροντιστήρια;».
ΧΑΡΗΣ ΔΙΑΦΩΝΙΔΗΣ