Το Συμβούλιο της Επικρατείας έκρινε αντισυνταγματικό τον νόμο 4327/2015, ο οποίος προσκρούει σε σωρεία διατάξεων του Συντάγματος
Η Ολομέλεια του Συμβουλίου Επικρατείας θα έχει τον τελικό λόγο – Δεν υπάρχουν προς το παρόν αλλαγές στους πολλούς νέους διευθυντές που ανέλαβαν στην Ξάνθη πέρυσι
Σε σωρεία διατάξεων του Συντάγματος προσκρούει ο νέος τρόπος επιλογής των διευθυντών σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που έγινε με το νόμο 4327/2015 επί Κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ, όταν υπουργός Παιδείας ήταν ο Αριστείδης Μπαλτάς. Αυτό έκρινε το Γ΄ Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας (απόφαση 865/2016) με πρόεδρο την αντιπρόεδρο Αικατερίνη Συγγούνα και εισηγητή τον σύμβουλο Επικρατείας Δημήτριο Μακρή και λόγω της αντισυνταγματικότητας του νόμου 4327/2015, παρέπεμψε το θέμα στην Ολομέλεια του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου για οριστική κρίση. Με τον επίμαχο νόμο 4327/2015 ρυθμίσθηκε εκ νέου η διαδικασία και οι προϋποθέσεις επιλογής και τοποθέτησης στελεχών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και ειδικά των διευθυντών σχολικών μονάδων.
Πού έγκειται το πρόβλημα με τον νόμο Μπαλτά
Το πρόβλημα με τον νόμο που εισήγαγε ο αναπληρωτής υπουργός Παιδείας, Αριστείδης Μπαλτάς, το 2015 για την επιλογή διευθυντών των σχολείων της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είναι ότι ορίζει τη διενέργεια μυστικής ψηφοφορίας ως τρόπο ανάδειξης προσώπων. Γι’ αυτό και το Γ’ τμήμα του Συμβουλίου Επικρατείας έκρινε ότι οι διατάξεις του επίμαχου νόμου είναι αντίθετες στις συνταγματικές αρχές «της ισότητας, της αξιοκρατίας και στην αρχή της ελεύθερης πρόσβασης σε δημόσιες θέσεις και δη στην αρχή της ελεύθερης προσβάσεως και σταδιοδρομίας κάθε Έλληνα στις δημόσιες θέσεις κατά τον λόγο της προσωπικής του αξίας και ικανότητας, διότι δεν εξασφαλίζονται οι προϋποθέσεις αξιοκρατικής κρίσεως και αφετέρου δεν καθίσταται γνωστή στους υποψήφιους και ελέγξιμη από τον ακυρωτικό δικαστή, εν όψει του κατά το άρθρο 20 παράγραφος 1 του Συντάγματος δικαιώματος παροχής έννομης προστασίας και του άρθρου 95 παράγραφος 1 του Συντάγματος περί κατοχυρώσεως της αιτήσεως ακυρώσεως ενώπιον του ΣτΕ, η αξιολόγηση των υποψηφίων ως προς το μνησθέν κριτήριο». Η υπόθεση έφθασε στο ανώτατο δικαστήριο ύστερα από τις προσφυγές της Πανελλήνιας Ένωσης Διευθυντών Εκπαίδευσης, η οποία ζητούσε την ακύρωση της απόφασης του υπουργού.
61 προσφυγές διευθυντών και της Πανελλήνιας Ένωσης Διευθυντών Εκπαίδευσης
Στο Συμβούλιο της Επικρατείας έχουν προσφύγει διευθυντές σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και η Πανελλήνια Ένωση Διευθυντών Εκπαίδευσης. Όλοι ζητούν να ακυρωθεί η από 19.5.2015 απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Παιδείας (εκδόθηκε σε εφαρμογή του νόμου 4327/2015) με την οποία καθορίστηκε η διαδικασία υποβολής αιτήσεων και επιλογής διευθυντών σχολικών μονάδων και εργαστηριακών κέντρων. Επίσης, ζητούσαν να ακυρωθούν και δύο εγκύκλιοι του αναπληρωτή υπουργού Παιδείας, αλλά κρίθηκε από το ΣτΕ ότι έχουν απλώς ερμηνευτικό χαρακτήρα και δεν μπορούν δικαστικά να προσβληθούν (δεν έχουν εκτελεστό χαρακτήρα, όπως λέγεται) και έτσι το αίτημά τους αυτό απορρίφθηκε. Όπως σημειώνουν οι σύμβουλοι Επικρατείας, «η διαδικασία της μυστικής ψηφοφορίας ως διαδικασία αναδείξεως οργάνων εν γένει διοίκησης προσιδιάζει σε αυτοδιοικούμενες μονάδες ή είναι πρόσφορη σε περίπτωση αναδείξεως εκπροσώπων στα όργανα αυτά, όχι όμως στις σχολικές μονάδες της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, οι οποίες ανήκουν εκ του Συντάγματος στην αποκλειστική αρμοδιότητα του κράτους, η διοίκηση των οποίων πρέπει να αναδεικνύεται στο πλαίσιο διαφανούς και αντικειμενικής διαδικασίας, κατάλληλης για την διασφάλιση της ενιαίας και ομοιόμορφης εφαρμογής των οριζομένων κριτηρίων». Κατά δεύτερον, η αντισυνταγματικότητα ανάγεται και στο ότι δεν αξιολογούνται με αιτιολογία τα προσόντα των υποψηφίων που σχετίζονται με το κριτήριο της συμβολής στο εκπαιδευτικό έργο, της προσωπικότητας και της γενικής συγκροτήσεως του υποψηφίου. Το Γ΄ Τμήμα του ΣτΕ καταλήγει ότι οι διατάξεις του επίμαχου νόμου 4327/2015 «έρχονται σε αντίθεση προς το Σύνταγμα και δεν μπορούν να εφαρμοστούν», αλλά λόγω της αντισυνταγματικότητας το ζήτημα παραπέμφθηκε στην Ολομέλεια του Ανωτάτου Ακυρωτικού δικαστηρίου.
Π. Κεραμάρης: «Δεν τίθεται θέμα για τους διευθυντές εκπαίδευσης, αλλά μόνο για τους διευθυντές σχολικών μονάδων»
Το «Ε» επικοινώνησε με τον Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης ΑΜ-Θ, Παναγιώτη Κεραμάρη, αναφορικά με το θέμα που προέκυψε. Όπως δήλωσε ο κ. Κεραμάρης, από τις προσφυγές που έχουν κατατεθεί δεν τίθεται θέμα για την επιλογή των κατά τόπους διευθυντών εκπαίδευσης, αλλά αφορά μόνο την επιλογή διευθυντών στις σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. «Η διαφορά στην διαδικασία επιλογής των διευθυντών εκπαίδευσης είναι ότι εκεί πραγματοποιήθηκαν προσωπικές συνεντεύξεις, σε συνάρτηση με τα υπόλοιπα κριτήρια του κάθε υποψήφιου, οπότε υπάρχει το στοιχείο της προσωπικής αξιολόγησης. Οι προσφυγές και η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας αναφέρονται κυρίως στις μυστικές ψηφοφορίες που έγιναν για πρώτη φορά στις σχολικές μονάδες, μέσα από τις οποίες οι καθηγητές επέλεξαν τους διευθυντές του κάθε σχολείου». Ο διευθυντής της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ξάνθης, Γιώργος Παπαθανασίου, δήλωσε στο «Ε» ότι ακόμη δεν υπάρχει καμία επίσημη ενημέρωση από το υπουργείο για πιθανές αλλαγές στους διευθυντές των σχολικών μονάδων, καθώς η τελική απόφαση θα παρθεί από την Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας. Το περασμένο καλοκαίρι υπήρξε αρκετή κινητικότητα και αλλαγές στους διευθυντές των σχολείων της Ξάνθης, γεγονός που κρίθηκε δικαιολογημένο από τον κ. Παπαθανασίου, αφού οι εκλογές ήταν αναμενόμενο ότι θα αναδείκνυαν νέα πρόσωπα. Παράλληλα, υπήρξαν και αρκετές περιπτώσεις συνταξιοδότησης διευθυντών, που ούτως ή άλλως θα αντικαθίσταντο με νέους.
ΧΑΡΗΣ ΔΙΑΦΩΝΙΔΗΣ