Το Εθνικό Χωροταξικό Σχέδιο ενέκρινε την Τετάρτη 27 Φεβρουαρίου η κυβερνητική επιτροπή. Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του ΥΠΕΧΩΔΕ, θα ακολουθήσει εντός δεκαημέρου η συζήτηση του Εθνικού Χωροταξικού Σχεδίου σε ό,τι αφορά τα επιμέρους θέματα στην προβλεπόμενη από το Νόμο Επιτροπή εξ Υπουργών, ενώ υπήρξε στενή συνεργασία με όλα τα εμπλεκόμενα υπουργεία κατά την μελέτη και τη διαβούλευση. Θα ακολουθήσει μέχρι τις 15 Μαρτίου η κατάθεση του Εθνικού Χωροταξικού Σχεδίου στη Βουλή. Αρχικά θα γίνει συζήτηση στην αρμόδια Διαρκή Επιτροπή, όπου θα κληθούν και φορείς για να πουν τις απόψεις τους.
Το Εθνικό Χωροταξικό Σχέδιο, περιλαμβάνει κατευθύνσεις και μέτρα και απαρτίζεται από 14 άρθρα, που αναφέρονται σε επτά ενότητες. Αυτό που προβλέπεται από το νέο Εθνικό Χωροταξικό Πλαίσιο είναι ότι παραμένει η αρτιότητα των 4 στρεμμάτων για τις εκτός σχεδίου περιοχές.
Τι προβλέπει το Εθνικό Χωροταξικό
Ειδικότερα:
1)Στις εκτός σχεδίου περιοχές της χώρας, διατηρείται η αρτιότητα δόμησης των τεσσάρων στρεμμάτων, όπως επίσης η αρτιότητα των είκοσι στρεμμάτων για νέας κατάτμησης γήπεδα στην Αττική. Διατηρείται επίσης η αρτιότητα των 4 έως 10 και 12 στρεμμάτων κατά περίπτωση. Θα διατηρήσουν το δικαίωμα δόμησης παρόδιοι ιδιοκτήτες οικοπέδων μικρότερων των 4 στρεμμάτων έως 750 τετραγωνικών μέτρων. Ταυτοχρόνως με την προώθηση των νέων πολεοδομικών σχεδίων θα προσδιορίζονται ζώνες προστασίας της φυσικής και πολιτιστικής κληρονομιάς των φυσικών πόρων και του τοπίου στις οποίες θα περιορίζεται ή και θα απαγορεύεται η δυνατότητα δόμησης.
2)Για την αυθαίρετη δόμηση, οι γρήγορες εντός 2 έως 3 ετών -έναντι των καθυστερήσεων 15 έως 20 ετών που υπάρχουν μέχρι τώρα- εντάξεις στο σχέδιο πόλης θα οδηγήσουν στην εξασφάλιση νόμιμης πολεοδομημένης γης, κυρίως σε περιοχές που δέχονται έντονες οικιστικές πιέσεις, αλλά και σε νομιμοποίηση αυθαιρέτων υπό προϋποθέσεις. Το ΥΠΕΧΩΔΕ θα ανακοινώσει μέχρι το καλοκαίρι σχέδιο μεταρρύθμισης, με αναμόρφωση, απλούστευση και κωδικοποίηση της πολεοδομικής νομοθεσίας.
3) Για τον τουρισμό, το εθνικό χωροταξικό σχέδιο προβλέπει ότι μαζί με μεγάλες σύγχρονες ξενοδοχειακές μονάδες, οι οποίες πριμοδοτούνται με αυξημένους όρους δόμησης, θα συνυπάρχουν συγκροτήματα και οικισμοί παραθεριστικής κατοικίας
Αλλαγές στον διοικητικό χάρτη
Προπομπό του νέου γεωγραφικού και διοικητικού χάρτη της χώρας, που θα ολοκληρωθεί μέχρι το 2012 με την εφαρμογή του «Καποδίστρια 2», αποτελεί το Εθνικό Χωροταξικό Σχέδιο.
Οι πόλοι ανάπτυξης εθνικού ενδιαφέροντος και αντίστοιχα οι δευτερεύοντες περιφερειακοί πόλοι και τα αστικά και περιφερειακά κέντρα, που δείχνει ο χωροταξικός χάρτης, αποτυπώνουν ταυτοχρόνως και τις βασικές γραμμές του νέου υπό διαμόρφωση διοικητικού χάρτη της χώρας.
Από την κυβερνητική επιτροπή εγκρίθηκε το τετραετές χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης της διοικητικής αναδιάρθρωσης και η δραστική μείωση των διοικητικών φορέων, με παράλληλη ανακατανομή αρμοδιοτήτων μεταξύ κράτους, κεντρικού και αποκεντρωμένου, και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Μειώνονται από 13 σε 6 έως 7 οι περιφέρειες, από 54 σε 20 έως 25 οι νομαρχίες και από 1.034 σε λιγότερους από 500 οι δήμοι.
Ειδικότερα το χωροταξικό σχέδιο αναδεικνύει εθνικούς πόλους- μητροπολιτικά κέντρα την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Εθνικοί πόλοι χαρακτηρίζονται η Πάτρα, το δίπολο Λάρισας – Βόλου, τα Ιωάννινα, το δίπολο Ηρακλείου – Χανίων και το δίπολο Κομοτηνής – Αλεξανδρούπολης. Δευτερεύοντες πόλοι χαρακτηρίζονται τα αστικά κέντρα, η Κέρκυρα, το δίπολο Κοζάνης – Πτολεμαΐδας, η Λαμία και η Τρίπολη, η Καβάλα και η Καλαμάτα.
Διόδια στις πόλεις
«Πράσινο φως» να εφαρμοστεί το μέτρο των διοδίων στις πόλεις που πνίγονται από την κυκλοφοριακή κίνηση δίνει το εθνικό χωροταξικό σχέδιο, εφόσον το μέτρο μελετηθεί κατά περίπτωση και υιοθετηθεί από τους συναρμόδιους υπουργούς.
Στο εθνικό χωροταξικό σχέδιο προβλέπεται εντός του έτους να έχουν κλείσει και αποκατασταθεί όλες οι παράνομες χωματερές, ενώ μέχρι το 2012 να έχουν ολοκληρωθεί τα αποχετευτικά δίκτυα και να λειτουργούν οι βιολογικοί καθαρισμοί σε όλους τους οικισμούς άνω των 2.000 κατοίκων.
Νομάρχης Ξάνθης: « Οι ενστάσεις μου…»
Ο Νομάρχης Ξάνθης εν’ όψει της έγκρισης από την Κυβερνητική Επιτροπή του Εθνικού Χωροταξικού Σχεδίου εκφράζει απερίφραστα τις ενστάσεις του σε μερικά σημεία του που αφορούν στον νομό μας, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στο γεγονός ότι η Ξάνθη δεν συμπεριλαμβάνεται ισοδύναμα στο τρίπολο Καβάλα – Ξάνθη – Δράμα, το οποίο θεωρεί ακατανόητο.
Νομάρχης Ξάνθης: «Από τον περασμένο Ιούλιο είμαι ο πρώτος που ασχολήθηκα με το Εθνικό Χωροταξικό Σχέδιο. Ο γενικός χωροταξικός σχεδιασμός είναι ένα μεγάλο βήμα προς τα εμπρός. Τοποθετούνται τα πράγματα στη θέση τους στην κάθε περιοχή της χώρας και ταυτόχρονα δίνονται κατευθύνσεις για την ανάπτυξη. Το πρώτο σχέδιο διακρινόταν από πολλές παραλείψεις αυτό τόνισα και προχθές στην συνάντησή μου με τον υπουργό τουρισμού κ. Σπηλιωτόπουλο».
Οι παρατηρήσεις – προτάσεις του Νομάρχη Ξάνθης αφορούσαν: Α) Ότι δημιουργείται μια Ελλάδα πολλαπλών ταχυτήτων δηλ. τα δύο μεγάλα μητροπολιτικά κέντρα Αθήνα – Θεσσαλονίκη θα αποκτήσουν μεγαλύτερη απόσταση από την ελληνική περιφέρεια, τη λεγόμενη άλλη Ελλάδα.
Β)Δεν αποτυπωνόταν η πραγματική εικόνα της περιοχής μας. Δεν υπήρχαν χώροι πολιτισμού εθνικής ή διεθνούς σημασίας κι αυτό συνέβαινε από τη Θεσσαλονίκη ως τον Έβρο.
Νομάρχης: «Αυτή η περιοχή έχει προσφέρει τεράστια στον παγκόσμιο πολιτισμό. Δεν μπορεί η Νίκη της Σαμοθράκης να κοσμεί το Λούβρο και εμείς εδώ να λέμε ότι δεν έχει κάτι να επιδείξει η περιοχή μας. Δεν μπορεί ο Δημόκριτος να απασχολεί σήμερα απανταχού της γης, μία συγκεκριμένη σχολή σκέψης και εμείς να παραβλέπουμε ότι υπήρχε».
Σημειώνεται ότι αυτά που διορθώθηκαν σε σχέση με το πρώτο χωροταξικό είναι ότι συμπεριλήφθηκε ο κάθετος άξονας Ξάνθης – Βουλγαρίας ως προέκταση του ΙΒ Διευρωπαϊκού άξονα και ότι ο άξονας Κομοτηνής – Νυμφαίας Ελληνοβουλγαρικών συνόρων είναι προέκταση του 9ου Διευρωπαϊκού άξονα.
Νομάρχης: « Είναι πολύ σημαντικές αυτές οι επισημάνσεις. Όμως υπάρχουν και πολύ σημαντικές παραλείψεις ως προς την ταυτότητα. Επί παραδείγματι τα λιμάνια μας είναι μια κλίμακα παρακάτω από την επίσημη νομοθετική πρόβλεψη. Το λιμάνι Λάγος είναι χαρακτηρισμένο εθνικής σημασίας και δεν αναφέρεται ως τέτοιο ή της Αλεξανδρούπολης που είναι Διεθνούς σημασίας, δεν αναφέρεται ως τέτοιο».
Αναφορικά με το τρίπολο Ξάνθη – Δράμα – Καβάλα ο κ. Νομάρ