Α. Λόγω της κατάργησης του συστήματος της επιστροφής ποσών μετά την ετήσια φορολογική δήλωση, αλλά και σειράς φοροαπαλλαγών, οι Έλληνες φορολογούμενοι πέραν της πεποίθησης δικαίου και της φορολογικής συνείδησής τους δεν διαθέτουν άλλο κίνητρο ειλικρινούς δήλωσης και συλλογής φορολογικών αποδείξεων.
Σκόπιμο είναι να θεσπισθεί κίνητρο ελκυστικό και πάντως όχι επί ζημία του Δημοσίου. Ενδεικτικώς τέτοιο κίνητρο είναι η παροχή και χορήγηση δωρεάν Δελτίων Κοινωνικού Τουρισμού ως επιβράβευση στους τίμιους φορολογούμενους, που (α) θα παρουσιάζουν το σύνολο των δαπανών τους με νόμιμες αποδείξεις και φορολογικά στοιχεία, (β) θα είναι με συνέπεια και διάρκεια εντάξει στην τήρηση των φορολογικών υποχρεώσεων και ρυθμίσεων τους, (γ) θα έχει αποδειχθεί ότι επί σειρά ετών (λχ δεκαετία) είναι σοβαροί συναλλασσόμενοι με το Δημόσιο και δεν έχουν οφειλές ή (δ) ότι έχουν αυτόκλητοι σπεύσει να συμμορφωθούν στις εν γένει φορολογικές και κανονιστικές υποχρεώσεις τους (λχ οικειοθελής υποβολή εκπρόθεσμων δηλώσεων αποδοχής κληρονομίας ή τροποποιητικών δηλώσεων Ε9 προ πάσης κλήσης της Δημόσιας Αρχής ή συμπληρωματικών δηλώσεων λησμονηθέντων εισοδημάτων ή εξ αρχής δηλώσεων πόθεν έσχες).
Β. Η επιβράβευση αυτή μπορεί να οργανωθεί ευχερώς μέσω των υπαρχόντων Δικτύων Κοινωνικού Τουρισμού για τους κατ’ ιδίαν ήδη δικαιούχους τους (τόσο τ. Οργανισμός Εργατικής Εστίας για μισθωτούς και τους συνταξιούχους του Ιδιωτικού Τομέα, όσο και Εστία Ελευθέρων Επαγγελματικών για τους δικαιούχους ΟΑΕΔ, Αγροτική Εστία, συνταξιούχους ΕΤΑΑ κτλ), ενώ οι λοιπές κατηγορίες θα μπορούν να περιλαμβάνονται κατά απόλυτη προτεραιότητα στους δικαιούχους του Προγράμματος “Τουρισμός για όλους” του ΕΟΤ.
Η επιβράβευση επίσης θα μπορεί να κλιμακώνεται ανάλογα προς την φορολογική παρουσία του καθενός (λχ από τριήμερα χειμερινού και εναλλακτικού τουρισμού έως επταήμερα στην Κύπρο και κρουαζιέρες στην Ανατολική Μεσόγειο, από εκδρομές θρησκευτικού τουρισμού στην Ιωνία και περιηγήσεις στην καθ’ ημάς Ανατολή έως επταήμερα πολυτελών παροχών στα νησιά του Ιονίου και του Αιγαίου κτλ).
Γ. Το όφελος της Χώρας από την πρόταση είναι προφανές, ενώ το κόστος είναι ΜΗΔΕΝΙΚΟ για το Δημόσιο, αφού το ταμειακό μέρος της πρωτοβουλίας θα συμψηφίζεται λογιστικώς προς το Δημόσιο με χρέη τουριστικών και ξενοδοχειακών επιχειρήσεων από ασφαλιστικά και φορολογικά βάρη.
Δ. Κατά προσωπικούς υπολογισμούς το προσδοκώμενο άμεσο ταμειακό όφελος για το Ελληνικό Δημόσιο από την δημοσιοποίηση του κινήτρου μπορεί να είναι και έως 30% αύξηση των φορολογικών εσόδων χωρίς την παραμικρή δημοσιονομική επιβάρυνση.
Ιωάννης Ελ. Κυμιωνής
Δικηγόρος ΔΣΑ – ΝΥ ΟΑΕΔ
e-mail: ioanniskymionis@yahoo.gr