Αρχική ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ Το 2016 αρχίζει η κατασκευή του αγωγού TAP

Το 2016 αρχίζει η κατασκευή του αγωγού TAP

0
tap agogos

Ήδη έκλεισαν οι πρώτες συμφωνίες με ιδιοκτήτες για τη διέλευσή του

Το κατασκευαστικό έργο του αγωγού ΤΑΡ θα ξεκινήσει το 2016 και θα εξελιχθεί μέσα στην επόμενη τριετία, με στόχο τα τέλη του 2019 να γίνουν οι πρώτες δοκιμές, ώστε το 2020 να τεθεί σε εμπορική λειτουργία. Αυτό τόνισε ο διευθυντής Εξωτερικών Υποθέσεων του ΤΑΡ κ. Μάικλ Χόφμαν, μιλώντας την Τετάρτη, από το βήμα του Athens Energy Forum 2015.

Σύμφωνα με τον ίδιο, ως σήμερα έχουν γίνει 127 προσαρμογές όδευσης του αγωγού, ώστε «να καλυφθούν οι ανάγκες της τοπικής κοινωνίας». Τα οικόπεδα προς διαπραγμάτευση ανέρχονται σε 350 και όπως τόνισε «οι ιδιοκτήτες τους θα αποζημιωθούν στην ώρα τους». Ο αριθμός των ιδιοκτητών γης και οι χρήστες υπολογίζονται σε περίπου 55.000. Όπως επεσήμανε, ήδη έχουν κλείσει οι πρώτες συμφωνίες με ιδιοκτήτες για τη διέλευση του αγωγού.

Στήριξη του έργου και «πολυδιάστατη πολιτική»

Ο κ. Χόφμαν αναφέρθηκε στη σημασία του αγωγού για τη χώρα μας και δήλωσε ικανοποιημένος από τις διαβεβαιώσεις της ελληνικής κυβέρνησης για στήριξη του έργου. Όπως υπογράμμισε, ο αγωγός θα δημιουργήσει θέσεις εργασίας, τόσο μόνιμες όσο και κατά τη διάρκεια της κατασκευής του, και θα φέρει έσοδα στη χώρα, ενώ θα θέσει την Ελλάδα στο επίκεντρο του ενεργειακού χάρτη της ευρύτερης περιοχής.

Ο διευθυντής του Διεθνούς Κέντρου Αμυντικών Σπουδών κ. Μάθιου Μπράιζα σχολιάζοντας από την πλευρά του τις αναφορές του υπουργού Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Παναγιώτη Λαφαζάνη όσον αφορά την πολυδιάστατη ενεργειακή πολιτική της κυβέρνησης, δήλωσε ότι «το χειρότερο που έχετε να κάνετε είναι ένα βήμα πίσω στον Νότιο Διάδρομο και να επιστρέψετε στο μονοπωλιακό καθεστώς, με αποτέλεσμα να πληρώνετε ακριβότερα το φυσικό αέριο από οποιαδήποτε χώρα της Ευρώπης». Παράλληλα, δήλωσε ικανοποιημένος από τη στήριξη της κυβέρνησης στον TAP.

Αναφέρθηκε επίσης στην ενεργειακή πολιτική της Τουρκίας, τονίζοντας ότι θέλει να προσελκύσει όσο περισσότερο φυσικό αέριο μπορεί στην περιοχή της, με στόχο να γίνει ενεργειακός κόμβος για την Ευρώπη και να έχει διαπραγματευτική ισχύ έναντι της Gazprom. Παράλληλα, σημείωσε ο ίδιος, η Άγκυρα διατηρεί άριστες σχέσεις και με το Αζερμπαϊτζάν, γι’ αυτό δεν θέλει να «σκοτώσει» τον Νότιο Διάδρομο (θα διασχίζει 4.000 χλμ. και θα φέρνει αζέρικο φυσικό αέριο στην Ευρώπη).

Ο διευθύνων σύμβουλος της Ποσειδών ΑΕ κ. Έλιο Ρουτζέρι επεσήμανε ότι στόχος είναι ο αγωγός IGB (Διασυνδετήριος Αγωγός Ελλάδας – Βουλγαρίας) να βρίσκεται εν λειτουργία το 2018. Όσο για τον ευρύτερο διασυνδετήριο αγωγό µεταξύ Τουρκίας, Ελλάδας και Ιταλίας, τον ITGI, τόνισε ότι δεν έχει πεθάνει και παραμένει μία εναλλακτική επιλογή. Για τον EastMed (διάδρομος φυσικού αερίου Ισραήλ – Κύπρου – Ελλάδας – Ιταλίας) ανέφερε ότι σύντομα θα ανατεθεί η μελέτη για την όδευση του αγωγού και το κόστος που απαιτείται για την κατασκευή του.

Οι αποζημιώσεις σε ιδιοκτήτες γης για τον αγωγό ΤΑΡ

Από 1.000 έως 40.000 ευρώ το στρέμμα διαμορφώνονται οι τιμές της γης με βάση τις οποίες θα αποζημιώνονται οι ιδιοκτήτες στη διαδρομή του αγωγού φυσικού αερίου ΤΑΡ ενώ για την απώλεια αγροτικού εισοδήματος από καλλιέργειες η Κοινοπραξία θα καταβάλει στους καλλιεργητές αποζημιώσεις ανάλογα με το είδος της καλλιέργειας (μονοετής, πολυετής, τιμές παραγωγού), τη φάση ανάπτυξης στην οποία βρίσκεται, τη στρεμματική απόδοση, τις επιδοτήσεις αλλά και το είδος του περιορισμού που επιβάλλεται λόγω της διέλευσης του αγωγού.

Η Κοινοπραξία κατασκευής του αγωγού έχει διαμορφώσει αναλυτική μέθοδο υπολογισμού των αποζημιώσεων που θα καταβληθούν στους ιδιοκτήτες ή χρήστες 16.000 περίπου ιδιοκτησιών στη διαδρομή του αγωγού από τα ελληνοτουρκικά μέχρι τα ελληνοαλβανικά σύνορα στην περιοχή της Καστοριάς.

Οι εργασίες κατασκευής προβλέπεται να ξεκινήσουν το 2016 και θα διαρκέσουν 3,5 χρόνια. Κατά μήκος της διαδρομής του αγωγού, η γη θα υπόκειται στους ακόλουθους περιορισμούς:

-Στη Ζώνη A (Διάδρομος πλάτους 8 μέτρων, 4 μέτρα εκατέρωθεν του αγωγού) θα απαγορεύεται η δόμηση, η άροση σε βάθος και τα δέντρα με βαθιές ρίζες.

-Στη ζώνη Β (Διάδρομος πλάτους 40 μέτρων) θα απαγορεύονται τα κτίρια.

-Στη Ζώνη Γ (Διάδρομος πλάτους 400 μέτρων) υπάρχει πιθανότητα περιορισμού του επιτρεπόμενου αριθμού κτηρίων.

Η αποζημίωση για τη γη θα υπολογίζεται με σειρά παραμέτρων (π.χ. αν είναι αρδευόμενη ή μη αρδευόμενη αγροτική γη, αν έχει πρόσβαση σε δίκτυα κοινής ωφέλειας, αν έχει πρόσωπο σε εθνικές ή επαρχιακές οδούς, σε ποια απόσταση βρίσκεται από οικισμούς κλπ.). Οι εκτάσεις που απαιτούνται για τις μόνιμες υπέργειες εγκαταστάσεις (σταθμοί συμπίεσης στους Κήπους και τις Σέρρες, και περίπου 23 βαλβιδοστάσια) θα αγοραστούν από τους ιδιοκτήτες ενώ για τις προσωρινές εγκαταστάσεις η γη θα μισθωθεί και θα επιστραφεί στους ιδιοκτήτες της μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής.

Προβλέπονται επίσης αποζημιώσεις για τους ιδιοκτήτες γης που θα τεθεί σε περιορισμούς χρήσης και/ή θα συσταθεί δουλεία διόδου, για τα πιθανά κόστη μετεγκατάστασης καθώς και για τη λεγόμενη ορφανή γη, δηλαδή εκείνη που δεν επηρεάζεται άμεσα από το έργο αλλά αποτελεί το τμήμα γεωτεμαχίου που εναπομένει μετά από διχοτόμησή του το οποίο καθίσταται μόνιμα ή προσωρινά αντιοικονομικό, μη βιώσιμο ή μη προσβάσιμο.

Σημειώνεται στα σχετικά έγγραφα ότι ο TAP θα επιδιώξει να έρθει σε συμφωνία με τους επηρεαζόμενους ιδιοκτήτες και χρήστες γης αλλά στις περιπτώσεις που δεν υπάρξει συμφωνία, ο TAP μπορεί να καταφύγει στη διαδικασία αναγκαστικής απαλλοτρίωσης ή δουλείας.

Με βάση όλες αυτές τις παραμέτρους έχουν καθοριστεί αξίες γης ανά περιφερειακή ενότητα (Δράμα, Έβρος, Ημαθία, Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Καστοριά, Κιλκίς, Κοζάνη, Ξάνθη, Πέλλα, Ροδόπη, Σέρρες και Φλώρινα) καθώς και το εκτιμώμενο ετήσιο εισόδημα για πολυετείς ανά είδος καλλιέργειας και ανά περιοχή.

Για παράδειγμα για τη διέλευση από αγρό οικοδομήσιμο με καλλιέργειες μήλων, που «χάνει» 480 τμ λόγω του αγωγού η προτεινόμενη αποζημίωση για την καλλιέργεια είναι περίπου 10.400 ευρώ.

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Τα τρία στεγαστικά προγράμματα που ξεκινούν το 2025 ύψους 2,56 δισ.ευρώ

Προβλέπουν είτε την ανακαίνιση υφιστάμενης κατοικίας, είτε την αγορά νέας Τρία στεγαστικά …