Τέλος η τράπεζα θεμάτων – ξανά στο 9,5 ο βαθμός προαγωγής
Δεν θα συνυπολογίζονται οι βαθμοί Α΄ και Β΄ Λυκείου για εισαγωγή στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση
Ελάχιστοι αυτή τη στιγμή μπορούν να προβλέψουν με σιγουριά πού και πώς θα καταλήξει η «τρέχουσα» εμπλοκή με την τρόικα. Άλλοι τόσοι είναι εκείνοι που είναι σε θέση να διαβεβαιώσουν ότι βλέπουν καθαρά τις προοπτικές για το βραχυ-μεσοπρόθεσμο μέλλον του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, κυρίως της δευτεροβάθμιας και της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Η διαδικασία μεταφοράς γνώσης είναι πολύ υποβαθμισμένη τα τελευταία χρόνια, ενώ στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ εξακολουθεί να επικρατεί η ασυδοσία που δημιουργεί ο νόμος οργανωμένων μειοψηφιών με τη συμπαράσταση πολιτικών δυνάμεων. Αλλά ενώ υπάρχει διχογνωμία στην εμπλοκή ή όχι εξωτερικών παραγόντων στο οικονομικό πρόβλημα της χώρας, είναι σαφές ότι η παρακμή του εκπαιδευτικού συστήματος οφείλεται σε πολιτικά (κομματικά κυρίως) και κοινωνικά αίτια. Και μάλιστα χωρίς καμία παρέμβαση ή ευθύνη ξένων παραγόντων. Εξ ου και οι όποιες αμφιβολίες για τις δυνατότητες βελτίωσης στο ορατό μέλλον.
Αλλαγές με επιστροφή στο πρόσφατο παρελθόν
Σύμφωνα με τις εξαγγελίες της νέας κυβέρνησης για αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα, ο Αναπληρωτής Υπουργός Παιδείας, Τάσος Κουράκης, απέστειλε, προχθές, σε όλα τα Λύκεια της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης εγκύκλιο, με την οποία ενημερώνει για τις αλλαγές που επέρχονται από τη φετινή ήδη χρονιά στις γραπτές προαγωγικές εξετάσεις και στον τρόπο προαγωγής των μαθητών Α’ και Β’ τάξεων Ημερήσιου Γενικού Λυκείου και Α’, Β’ και Γ’ τάξεων Εσπερινού Γενικού Λυκείου. Σύμφωνα με την εγκύκλιο, τα θέματα των προαγωγικών εξετάσεων θα ορίζονται αποκλειστικά από τους διδάσκοντες το μάθημα, δηλαδή παύει να ισχύει από την εξεταστική περίοδο Μαΐου – Ιουνίου 2015 η επιλογή των θεμάτων κατά 50% από την πολυσυζητημένη «Τράπεζα Θεμάτων». Επίσης, επανέρχεται ως βαθμός προαγωγής στην επόμενη τάξη ο γενικός μέσος όρος εννέα και πέντε δέκατα (9,5), που ίσχυε και παλιότερα, αντί του βαθμού οκτώ (8) στα γενικά μαθήματα και δέκα (10) στα κύριους κύκλους μαθημάτων ελληνικής γλώσσας και μαθηματικών. Σύμφωνα με τα όσα ίσχυαν πριν από τις αλλαγές της προηγούμενης κυβέρνησης, επανέρχεται και η αποκλειστική εισαγωγή των μαθητών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση μέσω των πανελληνίων εξετάσεων, οπότε δεν θα συνυπολογίζεται από φέτος ο βαθμός προαγωγής των μαθητών στην Α’ και Β’ Λυκείου στα μόρια εισαγωγής στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση. Τέλος, η εξεταστέα ύλη για τα μαθήματα δεν θα πρέπει να είναι λιγότερη από το μισό και περισσότερη από τα 2/3 της διδακτέας ύλης. Â
Θα πρέπει να προσπαθούν για να… μείνουν
Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά στο «Ε» ο προϊστάμενος θεμάτων Γενικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Περιφερειακής Ενότητας Ξάνθης, κ. Χρήστος Ζηκούδης, «πλέον οι μαθητές θα πρέπει να προσπαθούν για να μείνουν μετεξεταστέοι». Ο κ. Ζηκούδης μας ενημέρωσε ότι το νομοσχέδιο δεν έχει ακόμη ψηφιστεί, αλλά είναι εμφανές ότι απομένει μόνο η τυπική έγκρισή του, ώστε να τεθεί σε ισχύ από τις ερχόμενες προαγωγικές και πανελλαδικές εξετάσεις. Αναφορικά με το θέμα των μετεξεταστέων στην Π.Ε. Ξάνθης, ο κ. Ζηκούδης σημείωσε ότι δεν έχουμε περισσότερους από άλλες περιοχές της χώρας, παρά την δυσκολία στην ελληνική γλώσσα που παρουσιάζουν κάποιοι μαθητές της μειονότητας, αφού πλέον υπάρχουν σε ολόκληρη την Ελλάδα αρκετοί μετανάστες μαθητές. Συγκεκριμένα, πέρυσι είχαμε στην Ξάνθη περίπου 2.000 μετεξεταστέους, εκ των οποίων έμειναν στάσιμοι λιγότεροι από 20. «Το ποσοστό είναι πολύ μικρό και σίγουρα οφείλεται και στην ελαστικότητα που επιδεικνύουν οι διδάσκοντες στους μαθητές που δεν έχουν την ελληνική γλώσσα ως καθομιλουμένη στο σπίτι τους», συμπλήρωσε ο ίδιος. Τόνισε, πάντως, ότι εκκρεμεί ακόμη το θέμα των πανελλαδικών εξετάσεων, για το οποίο η νέα κυβέρνηση δεσμεύθηκε προεκλογικά. Η διοίκηση του υπουργείου Παιδείας είχε εξαγγείλει την μείωση των εξεταζόμενων μαθημάτων στις πανελλαδικές εξετάσεις από έξι που είναι τώρα, σε τέσσερα, όπως ακριβώς ίσχυε και παλιότερα. «Προφανώς το θέμα θα επεξεργαστεί περαιτέρω ώστε να εφαρμοστεί από την επόμενη χρονιά, με το μάθημα των Αρχών Οικονομικής Θεωρίας να παραμένει, όπως φαίνεται, για οικονομικές και στρατιωτικές σχολές.
Παραμένει το ζήτημα σχολικού υποσιτισμού
Οι βουλευτές του ΚΚΕ ζήτησαν πρόσφατα να μάθουν τα μέτρα για την άμεση αντιμετώπιση, και με κρατική ευθύνη, του προβλήματος του υποσιτισμού που συνδέεται άρρηκτα με την υγιή σωματική ανάπτυξη των παιδιών, όπως και τα κονδύλια που πρόκειται να επιμεριστούν από τον κρατικό προϋπολογισμό και από το ΕΣΠΑ 2014-20 για την ικανοποίηση του αιτήματος «ένα γεύμα σε όλα τα παιδιά στα σχολεία». Το Υπουργείο Παιδείας, σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία, δεσμεύθηκε να καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια προκειμένου να αντιμετωπίσει το πρόβλημα σίτισης των μαθητών στα σχολεία, αναφέροντας και την πιλοτική δράση «ΒΑΛΕ ΤΟ ΦΡΟΥΤΟ ΣΤΗ ΖΩΗ ΣΟΥ», στο πλαίσιο του οποίου θα μοιραστούν 18.500 συσκευασίες εποχικών φρούτων σε 3.025 μαθητές 13 δημοτικών. Επίσης σε ανακοίνωση του υπουργείου γίνεται αναφορά και στο πρόγραμμα «Σωστή Εκπαίδευση – Υγιεινή Διατροφή», που υλοποιείται για 4η χρονιά σε Δημοτικά Σχολεία και στο πλαίσιο του οποίου γίνεται και δωρεάν διανομή φρούτων (μπανάνα). Ωστόσο, πέρα από τα γενικόλογες δεσμεύσεις, δεν γίνεται αναφορά σε συγκεκριμένα μέτρα που θα λάβει το υπουργείο. Να θυμίσουμε ότι προεκλογικά στα άμεσα και κοστολογημένα μέτρα του Τμήματος Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ για τη μαθητική μέριμνα περιλαμβάνονταν: σχολικά συσσίτια, δεκατιανό για όλους τους μαθητές και γεύμα στα ολοήμερα δημοτικά καθώς και δωρεάν προληπτικός υγειονομικός έλεγχος των παιδιών που δεν έχουν υγειονομική περίθαλψη. Ο υπουργός Παιδείας, κ. Μπάλτας, βέβαια, είχε αναφέρει ότι πρώτα θα αντιμετωπιστεί η ανθρωπιστική καταστροφή, πριν από τα οποιαδήποτε πάγια προβλήματα.
Χ.Δ.