Παρέμβαση του Γιώργου Καρανίκα Γ.Γ. της ΕΣΕΕ
Με μεγάλο ενδιαφέρον και αγωνία αναμένουν περίπου 400.000 μικρομεσαίοι δανειολήπτες το νομοσχέδιο για τη ρύθμιση των μη εξυπηρετούμενων δανείων μέσα στο οποίο θα περιλαμβάνεται, όπως η Κυβέρνηση έχει εξαγγείλει, η προστασία της πρώτης κατοικίας. Το ύψος των επιχειρηματικών δανείων που δεν εξυπηρετούνται ανέρχεται στα 45 δις ευρώ, των δε στεγαστικών στα 27,5 δις ευρώ και των καταναλωτικών στα 12 δις ευρώ.
Ο προσανατολισμός της Κυβέρνησης στην υιοθέτηση κριτηρίων όπως είναι για παράδειγμα το εισόδημα, η ακίνητη περιουσία ή το ύψος των καταθέσεων, βάσει αυτών που μέχρι σήμερα γνωρίζουμε είναι σωστός. Ωστόσο, χρειάζεται το πλαίσιο που θα διαμορφωθεί να είναι ρεαλιστικό και να μην εξαιρεί ούτε φυσικά πρόσωπα των οποίων πραγματικά άλλαξαν οι συνθήκες διαβίωσης, ούτε βεβαίως επιχειρήσεις που δίνουν τη μάχη της ρευστότητας, έχουν ωθηθεί να χάσουν σημαντικό μέρος από την αξιοπιστία τους σε σχέση με τους προμηθευτές και φλερτάρουν με το «λουκέτο». Να μην δημιουργηθούν δηλαδή κριτήρια στα οποία η πλειονότητα των δανειοληπτών δεν θα μπορεί να ανταποκριθεί.
Είναι επίσης κρίσιμο για ένα ζήτημα τόσο κομβικής σημασίας για τη βιωσιμότητα ενός ετήσιου οικογενειακού και επιχειρηματικού προϋπολογισμού, να μην εγκλωβιστούν όλοι αυτοί οι άνθρωποι σε υπεράριθμα δικαιολογητικά και μια πληθώρα προϋποθέσεων ώστε να ενταχθούν στις ρυθμίσεις. Οι χρονοβόρες γραφειοκρατικές διαδικασίες μόνο αποθάρρυνση θα φέρουν. Αυτό που χρειάζεται είναι απλοποίηση και ευελιξία. Οι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες δεν έχουν χρόνο να σπαταλούν εκτός των επιχειρήσεων τους από την ουρά της μιας υπηρεσίας στην ουρά μιας άλλης για να συγκεντρώσουν τα απαραίτητα δικαιολογητικά. Πρέπει να έχει συνειδητοποιήσει η Κυβέρνηση πριν φέρει το νομοσχέδιο για ψήφιση ότι οι μικρομεσαίοι δανειολήπτες της αγοράς το περιμένουν ως μάννα εξ ουρανού. Θα υπάρξει μεγάλη απογοήτευση και άγονος εκνευρισμός αν για ακόμη μία φορά επικρατήσουν οι ασάφειες και οι παρατεταμένες διαδικασίες. Σήμερα ο κόσμος της αγοράς χρειάζεται άμεσες λύσεις ως παυσίπονο στη χαμένη ρευστότητα. Χρειάζεται επίσης να υπάρξουν ευεργετικές ρυθμίσεις για τους άπορους και τις ευάλωτες κοινωνικά ομάδες, που βρέθηκαν απρόσμενα σε πλήρη αδυναμία καταβολής των δόσεων μετά το ξέσπασμα της κρίσης. Ευεργετική ρύθμιση στο πλαίσιο αυτό είναι μόνο η σημαντική απομείωση της οφειλής, ώστε αυτή να μπορεί κάποια στιγμή να αποπληρωθεί.
Οι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες αναμένουν επίσης να ανασάνουν από τον φόβο πλειστηριασμού της πρώτης κατοικίας και να απεμπλακούν από τις πτωχευτικές διαδικασίες. Η ΕΣΕΕ έχει προτείνει την ένταξή τους στο σχετικό δίχτυ προστασίας από τους πλειστηριασμούς, στις αντίστοιχες ρυθμίσεις κοινωνικών κριτηρίων και στη χρήση του κώδικα δεοντολογίας των τραπεζών με τον κατάλογο εύλογων δαπανών διαβίωσης. Έχουμε προτείνει επίσης την άρση του μέτρου παγώματος των λογαριασμών όσων έχουν οφειλές προς το δημόσιο. Πρόκειται για ένα μέτρο τιμωρίας και όχι σωφρονισμού.
Η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα προκειμένου πραγματικά να στηριχθεί και να οδηγηθεί στην ανάπτυξη είναι αναγκαίο να προωθηθεί ένα ολοκληρωμένο σχέδιο μεταρρυθμίσεως προς όφελος της. Αυτό πρέπει να περιλαμβάνει τη θεσμοθέτηση της «εντός κρίσης μικρομεσαίας επιχείρησης, την θέσπιση ενός point system στο σύστημα ΤΕΙΡΕΣΙΑΣ και βεβαίως να δημιουργηθεί ένα διαφορετικό χρηματοδοτικό περιβάλλον με σύγχρονα εργαλεία από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα ώστε να διευκολύνεται η χρηματοδότηση των πολλών μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων που αγωνίζονται να επιβιώσουν.