Αρχική ΠΟΛΙΤΙΚΗ Τοπική Αυτοδιοίκηση Νέες απόψεις και προτάσεις για την Παλιά Πόλη

Νέες απόψεις και προτάσεις για την Παλιά Πόλη

0
palia poli trapez1-web

«Κοινωνία των Δημοτών» και «Λαϊκή Συσπείρωση» προστίθενται στους συνδυασμούς που ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα διαλόγου των κατοίκων

 

Καταθέτουν τη βασική τους προσέγγιση, αλλά και επιμέρους προτάσεις για καίρια ζητήματα του παραδοσιακού οικισμού

 
 
Στο σύλλογο της Παλιάς Πόλης μετά το Δημήτρη Μπένη και τον Σωτήρη Τσιακίρογλου, ανταποκρίθηκαν ο Χρίστος Πούλιος και ο Γιώργος Κολλάρος, μεταφέροντας τις απόψεις τους για τον τρόπο που προτίθενται να διαχειριστούν τον παραδοσιακό οικισμό. Αμφότεροι εξέφρασαν την ευαρέσκειά τους για την πρωτοβουλία αυτή του συλλόγου που δίνει τη δυνατότητα στην ανάπτυξη ενός δημόσιου διαλόγου, όπως ήταν και η πρόθεση των ίδιων των μελών του συλλόγου.
 
Η προσέγγιση της «Κοινωνίας των Δημοτών»
Επιγραμματικά, ο επικεφαλής της παράταξης αναφέρει:
1. Πρόθεση μας αποτελεί η ίδρυση ενός φορέα διαχείρισης και προστασίας της Παλιάς Πόλης με αρμοδιότητες υποστήριξης, ελέγχου αλλά και προώθησης των απαραιτήτων αλλαγών για την πιο ευέλικτη αντιμετώπιση σοβαρών προβλημάτων της ζωής των κατοίκων, π.χ. όπως την αλλαγή του πλαισίου ανακαίνισης σπιτιών Α και Β κατηγορίας
2. Δεν μπορεί να αγνοηθεί το προεδρικό διάταγμα του 1996 που αποτελεί την νόμιμη βάση συζήτησης του όλου θέματος. Τα νέα δεδομένα όμως ( μεταφορά Δημαρχείου, η Βενιζέλου βασική διέξοδος προς το κέντρο κλπ) απαιτούν άμεσα προκήρυξη κυκλοφοριακής μελέτης της Παλιάς Πόλης (γεγονός που το αναδείξαμε επανειλημμένα στα Δημ. Συμβούλια) και κατόπιν τροποποίηση προς αυτή την κατεύθυνση του ΠΔ 1996.
3.Εφαρμογή των κανονιστικών πλαισίων για τα τραπεζοκαθίσματα και όπως ψηφίστηκε από το Δημ. Συμβούλιο (με τυχόν επί μέρους τροποποιήσεις) και αυστηρός έλεγχος τήρησης του.
4.Απαγόρευση της στάθμευσης στην πλατεία Μητροπόλεως. Ελεγχόμενη σε συγκεκριμένες θέσεις στάθμευση, αφού εξασφαλιστούν οι κατάλληλοι χώροι. Σε κάθε περίπτωση η εικόνα της Πλατείας πρέπει να αλλάξει.
5. Κίνητρα για εγκατάσταση γραφείων και καταστημάτων τροφοδοσίας ήπιας έντασης στον οικισμό.
6. Προσπάθεια για συλλογικές λύσεις σε προβλήματα που απασχολούν τον οικισμό έχουν μεγάλο κόστος πχ ασφάλεια πυρός κλπ
Τέλος, ως προς τη φιλοσοφία που διέπει την παράταξη σημειώνει: «Ο Δήμος δεν αρκεί να «εύχεται» μόνον και να παρακολουθεί αμέτοχος τις όποιες εξελίξεις. Δεν μπορεί να αποποιείται τις ευθύνες του και θα πρέπει να είναι ο ρυθμιστής αλλά και ΕΓΓΥΗΤΗΣ τήρησης των όσων συμφωνηθούν στις – υπό αιγίδα του- συναντήσεις διαβουλεύσεις με τους εμπλεκομένους. Πάντα στα πλαίσια της νομιμότητας, αλλά και το σεβασμό στην ιδιαιτερότητα και το απαράμιλλο κάλλος της Παλιάς Πόλης. Η πολιτική βούληση για λύσεις και «σπάσιμο αβγών» είναι δεδομένη από την πλευρά μας. Οι ξαφνικές και επιλεκτικές «ευαισθησίες» όσων τόσα χρόνια διαχειρίστηκαν (αν και όπως διαχειρίστηκαν) την υπόθεση της Παλιάς Πόλης μας αφήνουν αδιάφορους. Η ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΔΗΜΟΤΩΝ ως επόμενη Δημοτική Αρχή, δεν υπόσχεται, δεν τάζει, δεν κάνει διακρίσεις. Έχουμε την πρόθεση να συζητήσουμε , να διαβουλευτούμε και να τηρήσουμε απαρέγκλιτα τα συμφωνηθέντα».
 
Απομάκρυνση των αυτοκινήτων από την πλατεία Μητροπόλεως θα επιδιώξει η «Κοινωνία των Δημοτών»
 
 
Η Λαϊκή Συσπείρωση για την Παλιά Πόλη
Από την πλευρά του ο κ. Κολλάρος, ως επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης, αλλά και με τις ειδικές του γνώσεις για το θέμα απαντά στα θέματα που έθεσε ο σύλλογος και διευκρινίζοντας ότι πρόκειται για αποτέλεσμα συλλογικής επεξεργασίας και αναφέροντας μεταξύ άλλων:
1.Η Παλιά Πόλη σαν οντότητα -και φυσικά οι κάτοικοί της- πλήττεται εξίσου με κάθε άλλη γωνιά της Ελληνικής γης από τις καταστρεπτικές πολιτικές που εφαρμόζονται διαχρονικά από τις κυβερνήσεις που εξυπηρετούν τα συμφέροντα μονοπωλιακών ομίλων και του μεγάλου κεφαλαίου γενικότερα. Όντας, όμως, μία από τις τρεις σπουδαιότερες Ευρωπαϊκές πολεοδομικές ενότητες που διασώζονται και χρήζουν προστασίας έχει τα δικά της ιδιαίτερα γνωρίσματα και μορφές συγκρότησης όπου ταυτόχρονα υπάρχουν η γειτονιά και η ενορία, ο τόπος κατοικίας και οι χώροι ψυχαγωγίας, άθλησης και περιπάτου.
2. Θα μπορούσαν να αναδειχθούν κι άλλα ζητήματα για την παλιά πόλη όπως είναι ο βιοκλιματικός σχεδιασμός των κτιρίων της, η μεταφορά εμπειριών από αντίστοιχους οικισμούς που προστατεύουν διεθνείς οργανισμοί όπως ο ΟΗΕ, η UNESCO και η συμβολή της Πολυτεχνικής Σχολής στο σχεδιασμό βιώσιμων λύσεων.
Το θέμα της όχλησης του οικισμού από τη μεταφορά στα όριά του δραστηριοτήτων ψυχαγωγίας με τη μορφή νυχτερινής διασκέδασης, τείνει να κυριαρχήσει λόγω μικροανταγωνισμών και του εύπεπτου των συχνότατων δημοσιευμάτων γύρω από αυτό. Η Παλιά Πόλη είχε πολλά προβλήματα και πριν την εγκατάσταση σ’ αυτήν των καταστημάτων τα οποία θεωρούν ότι προσελκύουν πελατεία με το μέγεθος του ήχου (ο οποίος μετά τα 70 decibel καταντά θόρυβος για τον άνθρωπο). Αναπόφευκτα οι νεότεροι άνθρωποι στην ανάγκη τους για συνάθροιση και συνεύρεση επιλέγουν ότι τους είναι οικείο και περισσότερο σύγχρονο, ακόμη κι αν αυτό σημαίνει διαφορά λίγων μόνο μηνών. Σε μια άναρχα δομημένη πόλη οι διαθέσιμοι χώροι είναι πολλοί, ο τρόπος αξιοποίησής τους όμως επίσης είναι άναρχος.
Μέχρι να αποκτήσουν οι παρέες ένα άλλο στέκι, ο συμβιβασμός των μόνιμων κατοίκων και των επιχειρήσεων ψυχαγωγίας δεν μπορεί να είναι πειθαναγκαστικός και βίαιος. Ο σύλλογος για την προστασία και την αναβίωση της Παλιάς Ξάνθης και όχι ο Δήμος πρέπει να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στη διευθέτηση των χώρων και των δράσεων. Αλλιώς οι μικροπολιτικές θα δικαιώνουν τον «Φταίχτη» και θα διαιωνίζουν το πρόβλημα.
Το κυκλοφοριακό πρόβλημα δεν αντιμετωπίζεται με ακαδημαϊκό τρόπο και επί χάρτου. Η στάθμευση εντός των ορίων της Παλιάς Πόλης πρέπει να αφορά μόνο τους κατοίκους της.
Η πρόσβαση στον οικισμό για όσους δεν κατοικούν σ’ αυτόν μπορεί να γίνει από το νότιο τμήμα. Για να παραμείνουν τα οχήματα (με εξαίρεση τα δίκυκλα) εκτός προτείνεται η δημιουργία υπόγειου πολυώροφου χώρου στάθμευσης στη θέση του κτιρίου της ΔΕΗ με πρόσβαση από την οδό Βασιλίσσης Σοφίας. Η λύση μπορεί να ενισχυθεί με την δρομολόγηση από την 7:00 π.μ. μέχρι την 22:00 μ.μ. μικρού μεγέθους λεωφορείων που θα περιέρχονται του κυριότερου τμήματος του οικισμού. Για την πρόσβαση από δυσμάς προτείνεται η αξιοποίηση του χώρου στο τέλος της οδού Χασιρτζόγλου και προς το Παλαιό Νοσοκομείο ως χώρος στάθμευσης των οχημάτων. Θεωρούμε ότι η χρήση ποδηλάτου πρέπει να διευκολυνθεί και να μην αποκλειστούν ρηξικέλευθες σκέψεις όπως η τροχοδρόμηση (τραμ).
Στο χρώμα του οικισμού μέγιστη είναι η συμβολή των ίδιων των κατοίκων. Παραφωνίες με κακόγουστες προχειροκατασκευές αλλαγές ύφους στη δομή, ακόμη και ο τρόπος κεραμοσκεπούς κάλυψης μπορούν να αποδοθούν στην επιρροή της επιβαλλόμενης αισθητικής αντίληψης (κιτς) από την τηλεόραση, τα life-style περιοδικά, τη μεταφορά εικόνων και μορφών που είδε κανείς ταξιδεύοντας. Εδώ απαιτείται η συνδρομή Δήμου, Πανεπιστημίου, ανθρώπων της τέχνης και του Πολιτισμού, φορέων που εδρεύουν στην Παλιά Πόλη, ώστε να υπάρξει πλήρης καταγραφή της διαμορφωμένης σήμερα κατάστασης (αρκετά περίπλοκης ομολογουμένως) και συμμόρφωση προς τις επιταγές του νομοθετικού πλαισίου (Προεδρικό διάταγμα) στην κατεύθυνση διατήρησης της ακεραιότητας της φυσιογνωμίας του οικισμού.
Το νομικό πλαίσιο είναι επαρκές και σαφές. Την ευθύνη έχει αποκλειστικά ο Δήμος και φυσικά οι κάτοικοι. Ιδιαίτερα στα οικονομικά ζητήματα, δεν θα πρέπει να υπάρξει καμία επιβάρυνση των ανθρώπων που κατοικούν στην Παλιά Πόλη. Συνεπώς, καμία επιτροπή ή άλλου είδους φορέας δεν θα βοηθήσει, μάλλον θα παρεμβληθεί επιβραδυντικά… Το γνωστό «όταν δεν θέλεις να λυθεί ένα ζήτημα, φτιάξε μια επιτροπή».
 
Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από Τοπική Αυτοδιοίκηση
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Αυτή την εβδομάδα ψηφίζονται τα δημοτικά τέλη 2025

Στη συνεδρίαση της Πέμπτης θα οριστούν τα μέλη της επιτροπής τουριστικής ανάπτυξης του δήμ…