Συχνά οι γονείς παρατηρούν και ερευνούν αν η εξέλιξη που δείχνουν τα παιδιά τους είναι εντός των φυσιολογικών ορίων ή αν αποκλίνουν από τα τυπικά ορόσημα! Από την στιγμή που ακούσουν τις πρώτες λεξούλες των παιδιών τους αρχίζουν να παρατηρούν την εξέλιξη και την ποσότητα των λέξεων που κατακτούν ανά μήνα! Πρέπει να αναφέρουμε πως τα παιδιά παρατηρούν, κωδικοποιούν και στην συνέχεια εκφράζονται. Σημαντικό είναι να κατονομάζουμε και να εξηγούμε τα πάντα στα παιδιά έτσι ώστε να ενισχύσουμε το παθητικό δηλαδή το αντιληπτικό τους λεξιλόγιο με αποτέλεσμα οι λέξεις σιγά σιγά να μεταφέρονται και στο εκφραστικό τους λεξιλόγιο! Σε κάθε στάδιο το αντιληπτικό λεξιλόγιο των παιδιών έχει περισσότερες λέξεις από το εκφραστικό. Σημαντικό λοιπόν εκτός από την εκφορά των λέξεων είναι και η κατανόηση τους από την πλευρά του παιδιού. Οι γονείς πρέπει να παρατηρούν αν το παιδί τους κατανοεί τον λόγο, εκτελεί τις εντολές ή δείχνει τα αντικείμενα που ζητάνε!
Παρακάτω παρουσιάζονται τα τυπικά ορόσημα με τον αριθμό των λέξεων που χρησιμοποιούν τα παιδιά από 12 μηνών έως 5 ετών :
12 μηνών : 1-5 λέξεις
18 μηνών : 10-50 λέξεις
2 ετών : 50-300 λέξεις
3 ετών : 250-1.000 λέξεις
4 ετών : έως 1500 λέξεις
5 ετών : έως 2.000 λέξεις
Πρέπει να αναφέρουμε πως όλα τα παιδιά είναι διαφορετικά και μοναδικά. Το γεγονός ότι ένα παιδί δεν έχει φτάσει σε κάποια ηλικία στον αναμενόμενο αριθμό των λέξεων δεν σηματοδοτεί απαραίτητα κάτι αρνητικό ούτε ότι υστερεί σε σχέση με ένα παιδί που βρίσκεται στα φυσιολογικά όρια ή περνάει με μεγαλύτερο ρυθμό τα στάδια. Ανησυχητικό είναι αν η απόκλιση είναι υπερβολική.
Αν οι γονείς παρατηρήσουν μεγάλη απόκλιση στα στάδια εξέλιξης πρέπει να επισκεφτούν έναν Λογοθεραπευτή για αξιολόγηση και εκτίμηση της εικόνας του παιδιού !
Κόντε Χασάν Μπουσρά
Λογοθεραπεύτρια (Πτυχιούχος Α.ΤΕΙ Πατρών)