Αρχική ΠΟΛΙΤΙΚΗ Τοπική Αυτοδιοίκηση H «αυριανή» κυκλοφορία στους δρόμους της Ξάνθης

H «αυριανή» κυκλοφορία στους δρόμους της Ξάνθης

0
pezodromisi-a-senario
 

Τι προβλέπουν τα σενάρια της κυκλοφοριακής μελέτης για την πεζοδρόμηση του κέντρου και το δίκτυο ποδηλατοδρόμων

 

Σήμερα συζητά τη μελέτη η Επιτροπή Διαβούλευσης. Οι μελετητές παροτρύνουν να μη μείνουν αδρανείς αυτοί που λαμβάνουν τις αποφάσεις, εξαιτίας πιθανών αντιδράσεων

    pezodromisi-b-senario
 
Το άρτιο και εξαιρετικά αναλυτικό κείμενο της κυκλοφοριακής μελέτης για την πόλη της Ξάνθης, που συνέταξαν οι ανάδοχοι μελετητές του έργου Μαρία Δόσιου‐ Κοτσόγλου Αναστάσιος, καλούνται σήμερα να συζητήσουν και να εκφράσουν γνώμη τα μέλη της Επιτροπής Διαβούλευσης του δήμου Ξάνθης. Πρόκειται για μια ολοκληρωμένη αποτύπωση της σημερινής κατάστασης της Ξάνθης, που περιλαμβάνει και μια σειρά από προτάσεις με βεληνεκές χρόνου τα 5 περίπου έτη, που θα βελτιώσουν την κίνηση πεζών, ποδηλάτων, οχημάτων και μέσων μεταφοράς στην πόλη μας. Για την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης της σύνταξης της μελέτης απαιτήθηκε πάνω από ένας χρόνος, ενώ οι αποφάσεις που θα ληφθούν εν τέλει από το δημοτικό συμβούλιο είναι εξαιρετικά χρήσιμες για το μέλλον του τόπου.
 
Η φιλοσοφία των μελετητών
Οι ίδιοι οι μελετητές, με δεδομένο ότι οποιαδήποτε προσπάθεια βελτίωσης και υιοθέτησης προτεραιότητας θα επιφέρει αλλαγές, εξηγώντας τη φιλοσοφία τους αναφέρουν: «η οποιαδήποτε αλλαγή κυκλοφοριακής ρύθμισης (π.χ. απαγόρευση στάθμευσης, αντιδρόμηση) ή λειτουργίας (π.χ. μεταφορά λαϊκής αγοράς), έχει ως αποτέλεσμα την ανατροπή μιας καθιερωμένης κατάστασης, γύρω από την οποία, στις περισσότερες των περιπτώσεων, έχουν δομηθεί συνήθειες και συμφέροντα. Έτσι είναι αναπότρεπτο γεγονός, μετά την εφαρμογή των προτάσεων, να δημιουργείται κάποια αντίδραση ή δυσανασχέτηση από μέρους των θιγομένων. Το ενδεχόμενο δημιουργίας αντιδράσεων δεν πρέπει να αποτελεί λόγο για τη μη εφαρμογή νέων μέτρων, δεδομένου ότι με τη λογική αυτή τίποτε δεν θα πρέπει να ανατρέπεται εφόσον πάντοτε θα υπάρχουν θιγόμενα συμφέροντα, τα οποία μπορεί να λειτουργούν ως τροχοπέδη ανάπτυξης μιας ολόκληρης κοινωνίας. Το κριτήριο για τη λήψη απόφασης νέων, πιθανώς ριζοσπαστικών, μέτρων θα πρέπει να είναι πάντοτε το ευρύτερο κοινωνικό συμφέρον». Οι προτάσεις των μελετητών αφορούν: 1) διαπλατύνσεις πεζοδρομίων με γνώμονα τη βελτίωση των συνθηκών άνετης και ασφαλούς κίνησης των πεζών στην πόλη, τη μείωση των ταχυτήτων και τη μείωση‐ εξάλειψη της παράνομης στάθμευσης, 2) πεζοδρομήσεις στο κέντρο της πόλης, 3)αναπλάσεις, 4) διαμορφώσεις κόμβων, 5) χώρους στάθμευσης, 6) ποδηλατόδρομους, 7) αμφιδρομήσεις‐ μονοδρομήσεις‐ αντιδρομήσεις, ανάλογα με τις αλλαγές που υιοθετηθούν, 8) Αναδιάρθρωση λεωφορειακών γραμμών – πιάτσες ΤΑΞΙ, 9) διανοίξεις οδών και 10) σήμανση διαδρόμου κίνησης οχημάτων έκτακτης ανάγκης
 
Δύο σενάρια για την πεζοδρόμηση στο εμπορικό κέντρο
Από τα πιο ενδιαφέροντα και τα πιο κρίσιμα σημεία της μελέτης είναι τα δύο εναλλακτικά σχέδια που προτείνονται για την πεζοδρόμηση του εμπορικού ιστού της πόλης.
Στο πρώτο σενάριο, η ομάδα μελέτης προτείνει την πεζοδρόμηση της οδού 28ης Οκτωβρίου στο τμήμα από την οδό Μεγάλου Ρέματος έως την οδό Δαγκλή με στόχο την ποιοτική αναβάθμιση της περιοχής και την δημιουργία ενός φιλικού περιβάλλοντος για τους πεζούς χωρίς οχήματα. Με την προτεινόμενη πεζοδρόμηση της 28ης Οκτωβρίου δημιουργείται μια επέκταση των υφιστάμενων πεζοδρομήσεων (Περγάμου, Ελπίδος, Δαγκλή), ενώ ταυτόχρονα πραγματοποιείται μία ομοιόμορφη σύνδεση της κεντρικής πλατείας με το εμπορικό τμήμα της πόλης, σύμφωνα με τους μελετητές που σημειώνουν ότι συνέπειες της πεζοδρόμησης του τμήματος της 28ης Οκτωβρίου είναι η σημαντική αλλαγή στις κυκλοφοριακές συνήθειες των χρηστών της οδού καθώς διαφοροποιείται ο τρόπος διοχέτευσης των κινήσεων. Με την εφαρμογή της πεζοδρόμησης της 28ης Οκτωβρίου από την οδό Μ. Ρέματος μέχρι την οδό Δαγκλή εκτιμάται ότι θα χαθούν περίπου 39 θέσεις στάθμευσης Ι.Χ. οχημάτων και 24 θέσεις δικύκλων.
Στα πλαίσια του δεύτερου σεναρίου προτείνεται η πεζοδρόμηση των οδικών τμημάτων α) της οδού 28ης Οκτωβρίου, από Τσιμισκή έως Δαγκλή, και β) της οδού Μ. Καραολή, από Δαγκλή έως Τσιμισκή. Παράλληλα προτείνεται η διαμόρφωση της οδού Μ. Καραολή στο τμήμα από Θερμοπυλών έως την Π. Τσαλδάρη σε οδό ήπιας κυκλοφορίας. Η περιοχή, στην οποία αναφέρεται η πρόταση, αφορά στην καρδιά του εμπορικού κέντρου της πόλης. Σκοπός είναι η ανάδειξη της περιοχής του κέντρου με τη δημιουργία ενός περιβάλλοντος που θα προσελκύει και θα παροτρύνει τον κόσμο να περπατήσει κατά μήκος των καταστημάτων και της πλατείας.
Στο δεύτερο σενάριο ως πρόταση περιλαμβάνεται και η πεζοδρόμηση των οδών 12 Αποστόλων και Κουγιουμτζόγλου , οι οποίες δεν είναι δεσμευτικές με την κύρια πεζοδρόμηση του 2ου σεναρίου.
 
Εκτεταμένο δίκτυο ποδηλατοδρόμων
Στα πλαίσια προώθηση εναλλακτικών, του Ι.Χ. οχήματος, τρόπων μετακίνησης προτείνεται η δημιουργία ενός εκτεταμένου δικτύου ποδηλατοδρόμων, που θα δώσει τη δυνατότητα σύνδεσης διαφόρων σημείων της πόλης. Ο Δήμος Ξάνθης έχει ήδη αρχίσει την κατασκευή τμημάτων δικτύου ποδηλατοδρόμων και με την παρούσα πρόταση γίνεται προσπάθεια να οργανωθεί σε ένα ενιαίο δίκτυο. Συγκεκριμένα προτείνεται η δημιουργία ποδηλατοδρόμου στις παρακάτω οδούς: 28ης Οκτωβρίου, Μπρωκούμη, Γ. Κονδύλη, Κυρίλλου, Εθελοντή Αιμοδότη, Περγάμου, Δαγκλή, Πλατεία, Π. Τσαλδάρη, Β. Σοφίας και Κατσώνη.
Η δημιουργία του ποδηλατόδρομου επηρεάζει σημαντικά την υφιστάμενη προσφορά στάθμευσης. Αξίζει να αναφερθεί ότι βάσει των στοιχείων απογραφής εκτιμάται μία μείωση των θέσεων στάθμευσης παρά τη οδό (241 θέσεις στάθμευσης) από την δημιουργία ποδηλατοδρόμου. Το σημαντικό πλεονέκτημα της συγκεκριμένης πρότασης είναι, αφενός η ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου δικτύου ποδηλατοδρόμων και όχι διάσπαρτα μεμονωμένα τμήματα που δεν μπορούν να λειτουργήσουν σωστά, αφετέρου η υποστήριξη‐ προώθηση ενός εναλλακτικού τρόπου μετακίνησης των κατοίκων.
 
Κρίσιμες αποφάσεις
Αυτές είναι δύο από τις σημαντικότερες αλλαγές που προτείνονται στη μελέτη μαζί με μια σειρά από άλλες επιμέρους βελτιωτικές προτάσεις σε όλη την πόλη. Τόσο η πεζοδρόμηση, όσο και το δίκτυο ποδηλατοδρόμων δείχνουν μία φιλοσοφία που δίνει βαρύτητα στη μετακίνηση των πεζών και των εναλλακτικών τρόπων κίνησης στην πόλη.
Σήμερα, η επιτροπή διαβούλευσης αναλαμβάνει το σημαντικό έργο να ρωτήσει, να διευκρινίσει, να ενισχύσει και να κρίνει και με βάση τις θέσεις που θα διαμορφώσει θα κριθεί, καθώς το εγχείρημα είναι ζωτικό για την πόλη μας τα επόμενα χρόνια, για τον τρόπο που θα μεγαλώσουν οι νέες γενιές στην Ξάνθη. Ίδια και μεγαλύτερη ευθύνη έχουν τα μέλη του δημοτικού συμβουλίου που θα δείξουν κατά πόσο τη ζυγαριά βαραίνουν οι σκοπιμότητες και οι πιέσεις ή το γνήσιο ενδιαφέρον για την πόλη και τους ξανθιώτες.
 
Ελένη Διαφωνίδου

ediafonidou@empros.gr

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από Τοπική Αυτοδιοίκηση
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Παρουσία Τοψίδη στην ημερίδα του τμήματος ΠΑΜ-ΠΣΕΑ της ΑΜΘ

«Λαμβάνοντας υπόψη την ιδιαίτερης σημασίας γεωγραφική θέση της Περιφέρειάς μας στεκόμαστε …