Αρχική ΚΟΙΝΩΝΙΑ Επίκαιρα Μέτρησε τις δυνάμεις του το τμήμα Πολιτικών Μηχανικών

Μέτρησε τις δυνάμεις του το τμήμα Πολιτικών Μηχανικών

0
axiologisi duth1-web
 

 Σε ξενοδοχείο της πόλης πραγματοποιήθηκε τελικά χθες η εξωτερική αξιολόγηση, λόγω της κατάληψης από το ΣΦΠ

 

Στην έλλειψη εθνικού στρατηγικού σχεδιασμού έδωσαν έμφαση οι αξιολογητές αναφερόμενοι στα προβλήματα στην Ανώτατη Παιδεία. Συνομίλησαν με καθηγητές και φοιτητές

   axiologisi duth2-web
 
Τα δυνατά του σημεία και τις ελλείψεις του «μέτρησε» χθες το τμήμα των Πολιτικών Μηχανικών της Πολυτεχνικής Σχολής του ΔΠΘ, που στη συμπλήρωση των 40 χρόνων λειτουργίας του, μπήκε για πρώτη φορά σε διαδικασία εξωτερικής αξιολόγησης μέσω της πενταμελούς ομάδας αξιολογητών που όρισε Α.ΔΙ.Π.
Η αξιολόγηση, λόγω της κατάληψης στην Πολυτεχνική πραγματοποιήθηκε χθες στο ξενοδοχείο «Νατάσα», όπου βρέθηκαν ο πρόεδρος του τμήματος Χρήστος Καραγιάννης, οι διευθυντές των τομέων, μέλη ΔΕΠ, προπτυχιακοί και μεταπτυχιακοί φοιτητές με σκοπό να συμμετάσχουν στο διάλογο για τα επιτεύγματα, αλλά και τα προβλήματα του πανεπιστημίου.
Οι πέντε διακεκριμένοι καθηγητές ελληνικών πανεπιστημίων του εξωτερικού (όπως καταγράφηκε και σε χθεσινό ρεπορτάζ του «Ε», 3 από ΗΠΑ, 1 από Αγγλία, 1 από Καναδά) κατέφτασαν προχθές το βράδυ, αλλά αν και επιχείρησαν να δουν τους χώρους του πανεπιστημίου δεν τα κατάφεραν, οπότε περιορίστηκαν στη διεκπεραίωση της διαδικασίας στο ξενοδοχείο. Αρχικά, έλαβαν χώρα οι εισηγήσεις των καθηγητών, ενώ στη συνέχεια οι αξιολογητές συνομίλησαν με τους φοιτητές, χωρίς την παρουσία μελών ΔΕΠ, όπου τους εξήγησαν τη διαδικασία και ζήτησαν τη γνώμη τους για επιμέρους ζητήματα που αφορούν την ακαδημαϊκή τους ζωή στο τμήμα του ακριτικού πανεπιστημίου. Η αξιολόγηση θα συνεχιστεί με το τμήμα Αρχιτεκτόνων, ενώ αρχές Νοεμβρίου σειρά έχουν οι Ηλεκτρολόγοι Μηχανικοί και έπονται οι Μηχανικοί Παραγωγής και Διοίκησης στις αρχές του Δεκεμβρίου, σύμφωνα με τον προγραμματισμό.
Την ημέρα της αξιολόγησης, μικρή μερίδα φοιτητών του ΣΦΠ που στήριξε την κατάληψη, βρέθηκε στο ξενοδοχείο, παρέδωσε την απόφαση του συλλόγου που περιλαμβάνει τους λόγους που αντιδρούν στην εξωτερική αξιολόγηση, αλλά δεν δημιουργήθηκαν προβλήματα.
 
Φ. Σωτηρόπουλος: «Η αξιολόγηση είναι το θεμέλιο για την αξιοκρατία στα πανεπιστήμια»
Στο πλαίσιο των διαδικασιών της αξιολόγησης, μίλησαν στο «Ε» δύο από τους αξιολογητές του τμήματος, οι οποίοι εξήγησαν τους στόχους του έργου που επιτελούν, σχολίασαν επιμέρους παραμέτρους της κατάστασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση της χώρας, μίλησαν για τη δυναμική του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης, ενώ στο τέλος αναφέρθηκαν και στη στάση των φοιτητών που δεν επέτρεψαν να ολοκληρωθεί η διαδικασία στο «φυσικό της χώρο», δηλαδή τις εγκαταστάσεις του ΔΠΘ.
Ο Μιχαήλ Τελλιόγλου, καθηγητής σε τμήμα πανεπιστημίου της Αγγλίας που ασχολείται με θέματα αρχιτεκτονικής, μηχανικής, διοίκησης επιχειρήσεων και δομικών έργων εξήγησε ότι: «σκοπός μας είναι να βοηθήσουμε το τμήμα μέσω των προτάσεων στις οποίες θα καταλήξουμε, ώστε να βελτιωθεί. Η αξιολόγηση θα γίνει με βάση τη δομή του προγράμματος, την έρευνα, τη γενική οργάνωση και το στρατηγικό προγραμματισμό. Προβαίνουμε σε μία συζήτηση εφ’ όλης της ύλης, προκειμένου να καταλάβουμε τα προβλήματα, τα οποία μπορεί αν είναι και ιδιαίτερα του τμήματος, τοπικά ή και εθνικά, όπως για παράδειγμα νομοθεσίας ή θεσμικού πλαισίου. Κύριο μέλημά μας είναι η αναφορά μας να έχει σχέση με την πραγματικότητα, ώστε να βοηθήσουμε τους μαθητές να είναι πιο ανταγωνιστικοί, να έχουν πτυχίο με αξία και εδώ και ανά τον κόσμο».
«Και να βοηθηθεί με αυτό τον τρόπο και η ελληνική κοινωνία και οικονομία, αφού ο ρόλος του πανεπιστημίου, μέσω της εξειδίκευσης είναι να υπηρετήσει ακριβώς αυτό το σκοπό», συμπλήρωσε ο Φώτης Σωτηρόπουλος, πολιτικός μηχανικός και καθηγητής στο πανεπιστήμιο της Μινεσότα. Ο ίδιος τόνισε ότι ένα από τα μεγάλα προβλήματα της ελληνικής κοινωνίας είναι η έλλειψη αξιοκρατίας, που αποτελεί σημαντικό ζήτημα και στο χώρο των φοιτητών και καθηγητών των ελληνικών πανεπιστημίων. «Η αξιολόγηση έχει ως στόχο να θέσει τα θεμέλια της αξιοκρατίας. Επιδιώκουμε να μπορέσουμε με την εμπειρία που φέρνουμε από τα παραδείγματα του εξωτερικού, να συνεισφέρουμε σε αυτή την κατεύθυνση που θα οδηγήσει εν τέλει σε ένα καλύτερο προϊόν εκπαίδευσης».
 
Μ. Τελλιόγλου: «Τα πανεπιστήμια πρέπει σήμερα να έχουν όχι μόνο εθνικό, αλλά και παγκόσμιο χαρακτήρα»
Σύμφωνα με τις εντυπώσεις των αξιολογητών από τη διαδικασία το κύριο πρόβλημα είναι η έλλειψη εθνικού στρατηγικού σχεδιασμού. «Ο αριθμός των τμημάτων και πανεπιστημίων στην Ελλάδα είναι εξωπραγματικός. Δεν είναι δυνατόν να μπορέσουν αυτά τα πανεπιστήμια να είναι βιώσιμα. Το πανεπιστήμιο της Θράκης είναι από τα μεγαλύτερα πανεπιστήμια της χώρας, έχει πάρα πολύ δυνατά προγράμματα και νομίζω ότι με καλύτερη οργάνωση και στρατηγικό προγραμματισμό, θα μπορέσει να συνεισφέρει πολύ περισσότερο απ’ ότι ήδη κάνει, παρά τους περιορισμούς που υπάρχουν. Κι εμείς εδώ μπορούμε να βοηθήσουμε», επεσήμανε ο κ. Σωτηρόπουλος.
Ο κ. Τελλιόγλου σχολίασε ότι το πρόβλημα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση δεν είναι μόνο της Ελλάδας. «Γενικά η ανώτατη παιδεία περνάει ένα στάδιο εξέλιξης και μετάβασης στο οποίο οι πόροι που υπήρχαν αρχικά δεν υπάρχουν. Οι λόγοι για τους οποίους γίνεται εκπαίδευση αναθεωρούνται μέσα σε ένα καινούργιο πλαίσιο και λόγω και της παγκοσμιοποίησης, η δομή της ύλης πρέπει να έχει διαφορετικό χαρακτήρα. Δηλαδή ένας απόφοιτος από δω θα πρέπει να μπορεί να δουλεύει σε κάθε σημείο του κόσμου. Τα πανεπιστήμια δεν έχουν πλέον μόνο τοπικό χαρακτήρα ή εθνικό, αλλά παγκόσμιο χαρακτήρα για την εξέλιξη της κοινωνίας», σημείωσε ο καθηγητής. Ειδικά ως προς το ζήτημα των πόρων ο έτερος συνομιλητής μας επεσήμανε: «ερχόμαστε από πανεπιστήμια της Αμερικής που δεν παίρνουν καμία ή ελάχιστη κρατική χρηματοδότηση. Πρέπει να τη βρούμε μέσω ερευνητικών προγραμμάτων που λύνουν πραγματικά προβλήματα της κοινωνίας και τα οποία συνεπώς τραβάνε χρηματοδοτικούς πόρους από τη βιομηχανία, διάφορους οργανισμούς ή με διεθνείς συνεργασίες. Νομίζω αυτή είναι και η λύση για το μέλλον του ελληνικού πανεπιστημίου».
 
Πικρία από τους αξιολογητές για την κατάληψη
Ειδικά ως προς την ιδιαιτερότητα της πραγματοποίησης της αξιολόγησης εκτός του πανεπιστημίου και την κατάληψη των φοιτητών, οι δύο αξιολογητές σχολίασαν ότι «το δικό μας το έργο δε το δυσχεραίνουν. Θα ήταν πολύ καλύτερο να βλέπαμε τις εγκαταστάσεις του πανεπιστημίου προφανώς, αλλά το λυπηρό είναι ότι τα παιδιά που κάνουν αυτή την κατάληψη κάνουν κακό στον ίδιο τους τον εαυτό, γιατί είμαστε εδώ για να βοηθήσουμε να έχουν ένα καλύτερο μέλλον. Ωστόσο πιστεύομε ότι λαμβάνουμε από καθηγητές και φοιτητές μια πολύ καλή εικόνα και εδώ».
 
Ικανοποίηση από τα μέλη ΔΕΠ για τη διαδικασία
Ικανοποιημένος από την πρόοδο των εργασιών εμφανίστηκε και ο καθηγητής του τμήματος και μέλος του συμβουλίου του ΔΠΘ Αθανάσιος Καραμπίνης ο οποίος ανέφερε: «έχουμε την ευκαιρία να πιστοποιήσουμε τις δυνατότητες του τμήματος, να φανεί ότι έχει συντελεστεί πολύ μεγάλο έργο σε υποδομές και εξοπλισμό με την προσπάθεια όλων των συναδέλφων , ότι οι απόφοιτοί μας είναι από τους καλύτερους και τους πιο ανταγωνιστικούς αλλά παράλληλα να εντοπίσουμε και πιθανές αδυναμίες για να πείσουμε την πολιτεία ότι πρέπει να σκύψει την προσοχή της για να βελτιώσουμε κάποια πράγματα. Για μας ο στόχος είναι το πανεπιστήμιό μας όχι μόνο να μοιάσει στα πανεπιστήμια των συναδέλφων που είναι διακεκριμένοι στο εξωτερικό, αλλά να τα ξεπεράσει».
 
Ελένη Διαφωνίδου

ediafonidou@empros.gr

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από Επίκαιρα
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Η πρόληψη «ανάχωμα» στην κλιματική κρίση

Μελέτες δείχνουν ότι ένα ευρώ στην πρόληψη αντιστοιχεί με 11 ευρώ στην διαχείριση των κατα…