Αρχική ΚΟΙΝΩΝΙΑ Ταξίδι γνώσης, ευρηματικότητας και παιχνιδιού για 78 μαθητές του 6ου Γυμνασίου Ξάνθης

Ταξίδι γνώσης, ευρηματικότητας και παιχνιδιού για 78 μαθητές του 6ου Γυμνασίου Ξάνθης

2

Πραγματοποιήθηκε το 1ο Πρωτάθλημα Γρίφων. Την τελική φάση παρακολούθησε το σύνολο των μαθητών του σχολείου, με αγωνία και ενθουσιασμό

«Συμμετέχοντας μέσα σε ένα τέτοιο εγχείρημα, ξέφευγε το μυαλό μας από την καθημερινότητα και τις υποχρεώσεις», αναφέρει μία μαθήτρια, περιγράφοντας την εμπειρία

Διασκέδαση και Γυμνάσιο. Δύο λέξεις που σε πολλούς ίσως δεν θυμίζουν τίποτα. Άλλοι θα διαφωνούσαν, πώς μπορεί κάποιος να διασκεδάσει στο Γυμνάσιο; Το 6ο Γυμνάσιο Ξάνθης όμως βρήκε τον τρόπο, με πρωτεργάτη τον Γιώργο Έψιμο, καθηγητή φυσικής, να συνδυάσει τις δύο αυτές λέξεις με όχημα τη γνώση αλλά και τη χαρά των μαθητών.

Φεύγοντας από το αποστειρωμένο περιβάλλον της ξύλινης παράδοσης μαθημάτων, ο κ. Έψιμος ενέπλεξε τους μαθητές και τις μαθήτριες του σε ένα γαϊτανάκι σπαζοκεφαλιών αφού οι συμμετέχοντες στο Πρωτάθλημα Γρίφων έπρεπε, ανά ομάδες, να λύσουν άλλοτε ένα γρίφο όσο πιο γρήγορα μπορούσαν και άλλοτε ένα γρίφο πιο γρήγορα από τις άλλες ομάδες.

Από την αρχή της πρωτοβουλίας το ενδιαφέρον των μαθητών υπήρξε ενθουσιώδες κι έτσι, πραγματοποιήθηκε το 1ο Πρωτάθλημα Γρίφων στο σχολείο. Οι μαθητές ανέμεναν με προσδοκία το γρίφο της εβδομάδας και έβαζαν τα δυνατά τους, ακόμη και μέσα στο σαββατοκύριακο για να καταφέρουν να διακριθούν στην επίλυσή του.

Το εκπαιδευτικό σύστημα μπορεί να ασκεί πιέσεις σε εκπαιδευτικούς και σε μαθητές αλλά υπήρχαν και θα υπάρχουν φωτεινές εξαιρέσεις οι οποίες θα διαρρηγνύουν το στεγανό «παιχνίδι και γνώση δεν πάνε μαζί».

Ευθ. Σκούπρας, Διευθυντής 6ου Γυμνασίου Ξάνθης: Το στοίχημά μας είναι οι μαθητές να έρχονται και να φεύγουν χαρούμενοι
Όπως δήλωσε ο κ. Ευθύμης Σκούπρας, Διευθυντής του 6ου Γυμνασίου Ξάνθης «πέρα από το αναλυτικό πρόγραμμα που κάθε σχολείο πρέπει να φέρει εις πέρας μέχρι το τέλος της χρονιάς, έχουμε την τύχη ως σχολείο να συνεργαζόμαστε με καθηγητές οι οποίοι αγαπούν την δουλειά τους και έχουν την όρεξη να οργανώνουν τέτοιου είδους δραστηριότητες, όπως το πρωτάθλημα γρίφων. Πιστεύουμε σε αυτές τις «εξωδιδακτικές» προσπάθειες που καλλιεργούν στους μαθητές ποιότητες οι οποίες δυστυχώς δεν διδάσκονται μέσα στα αυστηρά πλαίσια του μαθήματος, όπως παραδείγματος χάριν η συνεργασία μεταξύ τους, η ευγενής άμιλλα και η διαδικασία μετατροπής της θεωρητικής γνώσης σε πράξη». Όπως, συνεχίζοντας, υπογράμμισε ο ίδιος «ο κ. Έψιμος με μεγάλη χαρά οργάνωσε αυτή τη προσπάθεια και δεν είναι τυχαία η μεγάλη συμμετοχή μαθητών που προσέφερε χαμόγελα και ένα αίσθημα ολοκλήρωσης. Αυτή την εποχή τη γνώση κάποιος μπορεί να την βρει παντού αλλά αυτές τις εμπειρίες τις βρίσκει μόνο στο σχολείο. Το δικό μας σχολείο πάντα προσπαθεί και θα προσπαθεί είτε μέσω τέτοιων δραστηριοτήτων είτε μέσω εκδρομών να δείχνει τον δρόμο για να παντρεύονται οι γνωστικές με τις κοινωνικές δεξιότητες».

«Μας τράβηξε το ενδιαφέρον ότι επρόκειτο για μια δραστηριότητα που ξέφευγε από τα πλαίσια των μαθημάτων»
Τέσσερις ομάδες, οι τρεις «πρωταθλητές», καθώς και η ομάδα «υποστήριξης» της τελικής φάσης του πρωταθλήματος, πολύ πρόθυμα δέχτηκαν να μιλήσουν για την εμπειρία της συμμετοχής τους . Άλλωστε, τι καλύτερο να έχει κάποιος την άποψη των μαθητών που συμμετείχαν και ζυμώθηκαν μέσω αυτής της διαδικασίας; Ένας μαθητής δήλωσε «μας άρεσε πάρα πολύ επειδή κάναμε κάτι πολύ διαφορετικό από τα μαθήματα». Μία μαθήτρια από τους συμμετέχοντες υπογράμμισε ότι «συμμετέχοντας μέσα σε ένα τέτοιο εγχείρημα, ξέφευγε το μυαλό μας από την καθημερινότητα και τις υποχρεώσεις του σχολείου». Για τους περισσότερους μαθητές το κίνητρο του να πετύχεις κάτι ήταν η κινητήριος δύναμη της συμμετοχής τους. Ένας μαθητής ανέφερε ότι «περνούσαμε πολύ όμορφα και υπήρχε μια θετική αγωνία καθώς έπρεπε να ψάξουμε τη λύση πάση θυσία». Όλοι και όλες συμφώνησαν ότι η ύπαρξη βαθμολογίας λειτούργησε με τέτοιο τρόπο που έφερε το σχολείο πιο κοντά τους, συζητούσαν όλοι για τον γρίφο και δεν υπήρχε κλίμα ανταγωνισμού με την αρνητική έννοια.

Οι σχέσεις μεταξύ μαθητών και καθηγητή ενδυναμώθηκαν
Oι περισσότερες ομάδες σχηματίστηκαν από ήδη υπάρχοντες φίλους με σκοπό να περάσουν περισσότερο χρόνο μαζί όπως θα έκαναν εκτός σχολείου. Οι διαφωνίες, σύμφωνα με τους μαθητές, έλειψαν παντελώς καθώς δεν δημιουργήθηκε η ανάγκη επιβολής κανενός σε κανέναν. Όσον αφορά την σχέση τους με τον καθηγητή τους κ. Έψιμο, οι μαθητές ανέφεραν ότι «ναι πιστεύουμε ότι δεν άλλαξε η σχέση μαζί του καθώς ήδη είχαμε πολύ καλές σχέσεις. Βέβαια με αφορμή τους γρίφους περάσαμε περισσότερο χρόνο μαζί συζητώντας και λύνοντας γρίφους». Όπως υπογράμμισε ένας μαθητής «πλέον αν έχω κάποιο γνωστικό ή προσωπικό πρόβλημα, ο πρώτος που θα σκεφτώ είναι ο κ. Έψιμος».

Η όλη εμπειρία που αποκόμισαν οι μαθητές, σύμφωνα πάντα με τους ίδιους, τους έδωσε τη δυνατότητα να βλέπουν τα πράγματα στη ζωή τους από μία διαφορετική ματιά ενώ παράλληλα τους έδωσε εφόδια ώστε να σκεφτούν ότι όλα τα προβλήματα που θα παρουσιαστούν έχουν τις λύσεις τους.

Γ. Έψιμος: Η όλη διαδικασία εξελίχθηκε σιγά σιγά – Η παιδαγωγική μου προσέγγιση βελτιώνεται έχοντας επαφή με τους μαθητές
Ο υπεύθυνος καθηγητής της όλης προσπάθειας, ο φυσικός Γιώργος Έψιμος ανέφερε στο «Ε» ότι «η διαδικασία δεν είχε σχεδιαστεί ώστε να δημιουργηθεί το πρωτάθλημα. Αρχικά λύναμε γρίφους από καθαρό ενδιαφέρον των μαθητών χωρίς όμως να σκεφτόμαστε το παρακάτω βήμα. Όταν αρχίσαμε να το οργανώνουμε ως πρωτάθλημα, φοβήθηκα ότι ο ανταγωνισμός θα χαλάσει το άριστο κλίμα μεταξύ των συμμετεχόντων παρόλαυτα δεν έγινε αυτό και νιώθω πολύ χαρούμενος. Η άμιλλα και ο σεβασμός κυριάρχησαν του ανταγωνισμού πόσο μάλλον αν σκεφτούμε ότι τα παιδιά συμμετείχαν στο πρωτάθλημα μη γνωρίζοντας ότι υπάρχει έπαθλο για τον νικητή. Η επιτυχία είναι ότι από την αρχή έως το τέλος υπήρξαν ελάχιστες αποχωρήσεις κάτι που λέει πολλά». Συνεχίζει ο ίδιος, λέγοντας «ότι ως σχολείο προσπαθούμε με νύχια και με δόντια να δίνεται χώρος στους μαθητές να εκφράζονται και να συμμετέχουν σε δραστηριότητες που θα τους δώσει το κάτι παραπάνω άσχετα με την πίεση που ασκείται από εκπαιδευτικό σύστημα. Μέσω αυτής της δημιουργικής επαφής με τους μαθητές, βελτιώνεται και η παιδαγωγική μου προσέγγιση».

Στο Πρωτάθλημα Γρίφων συμμετείχαν συνολικά 78 μαθητές και μαθήτριες, συγκροτώντας 32 ομάδες. Στην τελική φάση (Τετάρτη 15 Μαρτίου), προκρίθηκαν οι 10 ομάδες με την υψηλότερη βαθμολογία. Οι 10 ομάδες διαγωνίστηκαν στην επίλυση τεσσάρων γρίφων και οι 3 ομάδες με την υψηλότερη (τελική) βαθμολογία βραβεύθηκαν με βιβλία και παιχνίδια στρατηγικής. Σε όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες που συμμετείχαν στο Πρωτάθλημα Γρίφων απονεμήθηκε τιμητικός έπαινος για τη συμμετοχή τους. Νικήτρια ομάδα αναδείχθηκε η ομάδα «Σλατίνοι», δεύτερη η ομάδα «The Σέρφερς» και η τρίτη ομάδα κατά σειρά ήταν η «Πάρε το Scania». Σημαντικό ρόλο στην διοργάνωση επιτέλεσε η ομάδα «Τα Τούβλα».

Το Πρωτάθλημα Γρίφων υποστηρίχθηκε από το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων και το Σύλλογο Διδασκόντων του σχολείου.

Παύλος Μαραγκός
pmaragkos@empros.gr

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από Παύλος Μαραγκός
Περισσότερα άρθρα από ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Συνεδρίασε η Επιτροπή Παρακολούθησης του Π.ΑΛ.Υ.Θ. για την Ενίσχυση της Αλιείας και Υδατοκαλλιέργειας

Συζητήθηκαν τα επόμενα βήματα και η αξιοποίηση του προγράμματος για τη θωράκιση της αλιευτ…