«Φθηνή Αγορά»: Μείωση κατανάλωσης και στοχευμένες αγορές – Δυσκολεύεται ο κόσμος – Μετρούν και το σεντς
«Σκλαβενίτης»: Κανονικότητα σε επάρκεια και κατανάλωση
Σε χρόνο ρεκόρ εξαφανίζονται λάδια, αλεύρι και ζάχαρη από τα μάρκετ και τα συνοικιακά παντοπωλεία της πόλης μας με αποτέλεσμα να κάνουν την εμφάνισή τους άδεια ράφια και ελλείψεις αυτών των προϊόντων. Σημείο των καιρών ανέκαθεν όταν δυσκολεύει η κατάσταση είτε σε απειλή πολέμου είτε σε υγειονομική κρίση που το ζήσαμε πρόσφατα είτε σε καιρούς ακρίβειας που το ζούμε και η τάση είναι οι όλοι δρόμοι να οδηγούν στα μάρκετ….
Αυξήσεις τιμών άνω του 15%
Το ήδη αυξημένο προ του πολέμου κόστος παραγωγής, εξαιτίας της μεγάλης αύξησης του ενεργειακού και μεταφορικού κόστους, έχει οδηγήσει στην κατακόρυφη αύξηση των τιμών, καθώς και της διαθεσιμότητας στα προϊόντα.
Τα σιτηρά όπως αλεύρια, μακαρόνια, δημητριακά, ψωμί, τα προϊόντα μακράς διαρκείας (κονσέρβες), τα έλαια και τα λίπη, το τρίτο μήνα του 2022 οι αυξήσεις των τιμών τους ξεπερνούν το 15%.
Σε αυτά έρχεται να προστεθεί και η επιδείνωση του καιρού η οποία επέφερε αυξήσεις στα οπωροκηπευτικά προϊόντα, αφού η κακοκαιρία κατέστρεψε μεγάλη μερίδα καλλιεργειών.
«Φθηνή Αγορά»: Μείωση κατανάλωσης και στοχευμένες αγορές σε αλεύρι και λάδι, ζάχαρη
Ερευνώντας τις διακυμάνσεις στην κατανάλωση αλλά και την τάση που επικρατεί ως προς τα προϊόντα και τις τιμές τους απευθυνθήκαμε στο κεντρικό μάρκετ της πόλης μας «Φτηνή Αγορά». Όπως μας ανέφερε ο ιδιοκτήτης του καταστήματος κ. Κονονάς Ανδρέας, έχει μειωθεί αρκετά η κατανάλωση και επικεντρώνεται κυρίως σε κάποια προϊόντα όπως: « Οι καταναλωτές έχουν την τάση να αγοράζουν αλεύρι , ξηρή μαγιά, ζάχαρη και λάδια. Ιδιαίτερα τα πεντάλιτρα εξαφανίζονται. Και το πρόβλημα είναι ότι κάνουμε παραγγελίες και για λάδι και για αλεύρι και μας στέλνουν ούτε τις μισές ποσότητες απ’ ότι παραγγέλλουμε. Θεωρώ ότι δεν υπάρχουν πραγματικές ελλείψεις αλλά ότι κρατούν αποθέματα για να πουλήσουν πιο ακριβά».
Αναφορικά αν μπαίνει πλαφόν σε κάποια προϊόντα που εισάγονται λόγω του πολέμου στην Ουκρανία ήδη σε μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ έχει τοποθετήσει πλαφόν κατανάλωσης, καθώς το τελευταίο διάστημα παρατηρήθηκε αυξημένη ζήτηση μέσω της πλατφόρμας του. Έτσι, η εταιρεία προκειμένου να προμηθευτούν όσο το δυνατόν περισσότεροι καταναλωτές ηλιέλαιο και άλλα προϊόντα που διαπιστώνεται πρόβλημα στη τροφοδοσία της αγοράς, προχώρησε σε αυτή την κίνηση.
Όπως ανέφερε ο κ. Κονονάς το γεγονός ότι δεν μπορούν να προμηθευτούν τις ποσότητες που παραγγέλλουν είναι ένδειξη ότι έχει μπει πλαφόν στο συγκεκριμένο προϊόν.
Άλλο ένα προϊόν που παρατηρείται αύξηση είναι η ζάχαρη που από 75 λεπτά η τιμή έχει πετάξει στα 90 λεπτά.
Δυσκολεύεται ο κόσμος – Μετρούν και το σεντς
Την οικονομική δυστοκία των πελατών του διαπιστώνει καθημερινά ο κ Κονονάς που έχει προσωπική επαφή μ’ αυτούς επισημαίνοντας ότι ιδιαίτερα οι χαμηλοσυνταξιούχοι τα βγάζουν πολύ δύσκολα: «Είναι φανερό ότι ο κόσμος δεν έχει χρήματα. Ειδικά οι χαμηλοσυνταξιούχοι. Με μια σύνταξη 500 και 700 ευρώ πως να πληρώσει το ρεύμα και το πετρέλαιο που έχουν φτάσει στα ύψη. Είναι φανερή η μείωση της αγοραστικής δυνατότητας. Αγοράζουν το απολύτως απαραίτητο και σε μικρή ποσότητα. Όταν βλέπεις μητέρα να αρνείται να πάρει το παιδί της που της ζητά ένα κρουασάν η κατάσταση είναι πολύ δύσκολη», καταλήγει ο κ. Κονονάς.
«Σκλαβενίτης»: Κανονικότητα σε επάρκεια και κατανάλωση
Στο μεταξύ η υπεύθυνος ενός από τα καταστήματα «Σκλαβενίτης» στην πόλη μας μας μεταφέρει μια εικόνα κανονικότητας τόσο σε θέματα επάρκειας προϊόντων όσο και κατανάλωσης : «Δεν διαπιστώνουμε μείωση της κατανάλωσης άλλα ούτε και υπερβολές όπως είχαμε στις αρχές της πανδημίας. Υπάρχει μια κανονικότητα. Ελλείψεις δεν έχουμε σημαντικές. Μπορεί για παράδειγμα να έχουμε έλλειψη σε πεντάλιτρα στο λάδι αλλά έχουμε επάρκεια στα δίλιτρα. Γενικά δεν παρατηρήσαμε ο κόσμος να είναι φειδωλός. Η κατανάλωση κινείται στα συνήθη και χωρίς να επικεντρώνεται σε κάποια προϊόντα».
Τα προϊόντα και οι υπηρεσίες με τις μεγαλύτερες ανατιμήσεις
Τα στοιχεία του Φεβρουαρίου της ΕΛΣΤΑΤ έδειξαν ξεκάθαρα πάντως πως η νέα έκρηξη του πληθωρισμού οφείλεται στην ενεργειακή κρίση και ειδικά στις ανατιμήσεις κατά 71,4% στον ηλεκτρισμό (σε ετήσια βάση), που έχει και την πιο σημαντική επίπτωση στον δείκτη, και ακολουθεί το φυσικό αέριο με ετήσια αύξηση 78,5% και το πετρέλαιο θέρμανσης με 41,5%. Αίσθηση προκαλούν και οι ετήσιες αυξήσεις 23,2% σε καύσιμα, λιπαντικά, αλλά και σε αρκετά τρόφιμα, όπως για παράδειγμα, αρνί και κατσίκι 14,4%, λαχανικά 15,2% και λάδι 16,8%. Πιο ακριβό κατά 5,9% αγόρασαν οι καταναλωτές το ψωμί, ενώ αύξηση 6,8% κατέγραψε η τιμή στα πουλερικά, 9,8% στα φρούτα, 6,8% στα γαλακτοκομικά και αυγά, 6% στο μοσχάρι, 4% και 4,1% στον καφέ. Ως προς τις υπηρεσίες παρατηρείται ετήσια αύξηση 22,9% στα αεροπορικά εισιτήρια και 11,6% στις τιμές των ξενοδοχείων, ενώ η ένδυση και η υπόδηση σημείωσαν αύξηση 5,6%. Οι τιμές στα καινούρια αυτοκίνητα αυξήθηκαν κατά 7,6% και στα μεταχειρισμένα 11,5%.
Μαριάννα Ξανθοπούλου