Αρχική ΚΟΙΝΩΝΙΑ Επίκαιρα Μια γιορτή με γνώση και έμπνευση για την εκπαίδευση στη μειονότητα

Μια γιορτή με γνώση και έμπνευση για την εκπαίδευση στη μειονότητα

0
pem1-empros

Με πολύ κόσμο, εκπαιδευτικούς και μαθητές από Ξάνθη και Κομοτηνή ολοκληρώθηκε το Συμπόσιο του ΠΕΜ

Δόθηκε η σκυτάλη στα ίδια τα μέλη της σχολικής κοινότητας για να παρουσιάσουν τις δράσεις, αλλά και τα αποτελέσματα των καινοτόμων μεθόδων στην εκπαίδευση

Σαν μια γιορτή, με πλούσια γνώση για τον τρόπο υλοποίησης του προγράμματος Εκπαίδευσης των Παιδιών της Μουσουλμανικής Μειονότητας και ζωντάνια για το βιωματικό και διαδραστικό τρόπο που παρουσιάστηκε, περιέγραψαν οι συμμετέχοντες το τριήμερο συμπόσιο που διοργανώθηκε στην Κομοτηνή στις 5 με 7 Οκτωβρίου για τις «καινοτόμες πρακτικές στην εκπαίδευση των παιδιών της μειονότητας στη Θράκη». Οι διοργανωτές έδωσαν τη σκυτάλη στους ίδιους τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές τους για να περιγράψουν τις εμπειρίες τους από τις δράσεις που πραγματοποίησαν και για να παρουσιάσουν τα αποτελέσματα από την εφαρμογή του ΠΕΜ.
Στο συνέδριο παραβρέθηκε η Συνήγορος του Πολίτη Καλλιόπη Σπανού, ο Συνήγορος του Παιδιού Γιώργος Μόσχος, ο περιφερειακός διευθυντής εκπαίδευσης ΑΜΘ Γιώργος Κελεσίδης, ο συντονιστής μειονοτικής εκπαίδευσης Νίκος Παπαγεωργίου, η επιστημονική υπεύθυνη του προγράμματος Άννα Φραγκουδάκη, η ειδική επιστημονική σύμβουλος του ΠΕΜ Θάλεια Δραγώνα, οι συνεργάτες του, σχολικοί σύμβουλοι, καθώς και εκπαιδευτικοί και μαθητές που συμμετέχουν στο πρόγραμμα εκπαίδευσης μουσουλμανοπαίδων.
Οι ομιλητές δεν περιορίστηκαν στην απλή παρουσίαση των καινοτόμων εκπαιδευτικών δράσεων που εφαρμόζουν, αλλά προτίμησαν να παρουσιάσουν το έργο τους μέσα από βιωματικές περιγραφές, δρώμενα, διαδραστικές και δημιουργικές δράσεις, και καταθέτοντας προσωπικές εμπειρίες και παραδείγματα από την ενασχόλησή τους με το πρόγραμμα.

Ο Συνήγορος του Πολίτη παρακολουθεί στενά την εκπαίδευση της μειονότητας στη Θράκη
Τη σημασία του δικαιώματος των παιδιών στην εκπαίδευση, που μαζί με το δικαίωμα στη ζωή και το δικαίωμα στην υγεία, αποτελούν τα θεμελιώδη δικαιώματα για τα παιδιά, εξήρε η Συνήγορος του Πολίτη κ. Σπανού, που αναφέρθηκε στο ενδιαφέρον και τη στενή παρακολούθηση της Αρχής προς το ΠΕΜ, που «με επιστημοσύνη, με συνέπεια, δούλεψε όλα αυτά τα χρόνια μεθοδικά, στην κατεύθυνση της καταπολέμησης των διακρίσεων και των διαχωρισμών» στην κοινωνία της Θράκης. Επιπλέον, ενημέρωσε ότι από το 2003, οπότε και θεμελιώθηκε ο θεσμός του Συνήγορου του Παιδιού, πραγματοποιήθηκαν πολλές επισκέψεις στη Θράκη, καθώς υπάρχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την περιοχή. «Το υλικό του προγράμματος ήταν διαφωτιστικό και πολύ βοηθητικό σε αυτή την κατεύθυνση», πρόσθεσε.
Στη συνεχή παρακολούθηση των εξελίξεων στη Θράκη, αλλά και τις θεαματικές αλλαγές, επικεντρώθηκε και ο Συνήγορος του Παιδιού Γιώργος Μόσχος, ο οποίος υπογράμμισε ότι το ΠΕΜ δε βοήθησε μόνο στη συμμετοχή στο σχολείο, αλλά και στη εν γένει στάση και τις σχέσεις στη Θράκη. Θέλοντας να ενθαρρύνει αυτή τη λειτουργία, συμπλήρωσε ότι «πρέπει να ενισχυθούν και με επόμενα μέτρα στη Θράκη».

Γεγονός οι θεαματικές αλλαγές στη Θράκη
Με ικανοποίηση και ενθουσιασμό υποδέχθηκαν την διεξαγωγή του συνεδρίου οι καθηγήτριες κ. Φραγκουδάκη και κ. Δραγώνα, όχι μόνο για τα αποτελέσματα του ΠΕΜ που αποτυπώνονται σε αριθμούς, αλλά και για την επιτυχία της πρωτοβουλίας να πραγματοποιηθεί ένα συνέδριο, όπου τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο θα έχουν οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί.
Η κ. Δραγώνα έδωσε ιδιαίτερη βαρύτητα στη συστηματική προσπάθεια του ΠΕΜ, που υποστηρίχτηκε από όλες τις κυβερνήσεις από το 1997 και δεν επέτρεψε σπασμωδικές παρεμβάσεις και τόνισε ότι στην πορεία αυτών των χρόνων έχει μειωθεί εντυπωσιακά η σχολική διαρροή. Το 2000, το 65% των παιδιών της μειονότητας δεν ολοκλήρωναν την 9χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση, σήμερα το ποσοστό αυτό έχει μειωθεί στο 30%. Το οποίο είναι ήδη υψηλό, σε σχέση με το πανελλαδικό 6%. Η πρόσβαση στο γυμνάσιο αυξήθηκε κατά 176% και στο λύκειο κατά 400%. Αναλόγως και η εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. ««Τα πράγματα έχουν αλλάξει στη Θράκη χωρίς να σημαίνει ότι έχουν αλλάξει χάρη στη δική μας μόνο παρέμβαση. Εξάλλου, οι μεγάλες αλλαγές δεν είναι μόνο ποσοτικές, αλλά και ποιοτικές. Όμως είναι σημαντικό ότι έχουν γίνει». Επιπλέον, η κ. Δραγώνα, παρουσιάζοντας τη δομή του προγράμματος ανέφερε ότι ««περισσότερα από 6.000 παιδιά εμπλέκονται στις δράσεις, γονείς κάνουν μαθήματα ελληνικής γλώσσας, εκπαιδευτικοί μαθαίνουν τη δομή της τουρκικής γλώσσας για να καταλάβουν που γίνονται τα λάθη των παιδιών μέσα στην τάξη. Υλοποιούνται προγράμματα δημιουργικής απασχόλησης μικτών ομάδων με παιδιά από την πλειονότητα και τη μειονότητα. Επίσης 600 εκπαιδευτικοί κάνουν μαθήματα ενισχυτικής διδασκαλίας και παράλληλα έργο παράγουν και οι κινητές μονάδες του προγράμματος». Στο περιθώριο του συνεδρίου η ίδια δήλωσε ότι: «αυτό το κλίμα γιορτής, ο παλμός και η ζωντάνια των συμμετεχόντων αποτελούν ένα μήνυμα αισιοδοξίας στο γκρίζο περιβάλλον των οικονομικών, κοινωνικών και πολιτικών δυσκολιών».
Στην επιτυχία του προγράμματος αναφέρθηκε η κ. Φραγκουδάκη, τονίζοντας ότι: «όσα παιδιά έχουν περάσει από τα χέρια μας, έχουν μάθει άπταιστα ελληνικά» και εξηγώντας πως αυτό το αποτέλεσμα δεν επιτυγχάνεται μόνο μέσω της διδασκαλίας, αλλά μέσω της χρησιμοποίησης ειδικού εκπαιδευτικού υλικού και άλλων δημιουργικών τρόπων που κάνουν το μαθητή να έρθει κοντά στην ελληνική γλώσσα. Ακόμη, η ίδια εξέφρασε τη χαρά της για την ανταπόκριση του συνεδρίου, τον ενθουσιασμό, τη ζωντάνια και τη δημιουργικότητα των εκπαιδευτικών και μαθητών του ΠΕΜ.  

Ελένη Διαφωνίδου
ediafonidou@empros.gr

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από Επίκαιρα
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Αυτό είναι το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης Ξάνθης

Αναλυτικά τα έργα και οι προϋπολογισμοί τους Ανοίγουν σε 15 μέρες οι Προσκλήσεις για την υ…