Αρχική ΓΝΩΜΕΣ Πανελλήνια Ημέρα κατά της σχολικής βίας: Το μήνυμα της Ημέρας

Πανελλήνια Ημέρα κατά της σχολικής βίας: Το μήνυμα της Ημέρας

0

Χρύσα Κιατίπη, φιλόλογος-δημοσιογράφος

Η 6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί από το Υπουργείο Παιδείας ως Πανελλήνια Ημέρα κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού(‘’school bullying’’). Αναντίρρητα, έχουμε χρέος να στηρίζουμε διαρκώς  τα παιδιά  με γνώμονα τη θετική σωματική και ψυχική υγεία τους στο πλαίσιο ενός ασφαλούς και υποστηρικτικού περιβάλλοντος.

Πώς ορίζεται, όμως «ο σχολικός εκφοβισμός»;

Κάθε είδους επιθετική συμπεριφορά που φέρει τρία χαρακτηριστικά, δηλαδή είναι: 1. εσκεμμένη, 2.απρόκλητη, 3.επαναλαμβανόμενη μπορεί να χαρακτηριστεί ως σχολικός εκφοβισμός. Επίσης, κατευθύνεται προς εκείνα τα άτομα-θύματα που εκλαμβάνονται ως αδύναμα, είτε σωματικά, είτε ψυχολογικά.

Οι μορφές της βίας στον σχολικό εκφοβισμό μπορεί να είναι:

Α. Σωματική(π.χ. χτυπήματα)

Β. Λεκτική(π.χ. προσβολές)

Γ. Κοινωνική( π.χ. περιθωριοποίηση)

Δ.Ηλεκτρονική(π.χ. απειλές μέσω διαδικτύου)

Αντιμέτωποι με τις επιπτώσεις

Μία από τις πιο συνηθισμένες βραχυπρόθεσμες επιπτώσεις είναι η συναισθηματική δυσφορία. Με λίγα λόγια, τα θύματα( ειδικά όταν πρόκειται για παιδιά) βιώνουν έντονα τον φόβο, την ανησυχία.

Επιπροσθέτως,  η απομόνωση, το αίσθημα μοναχικότητας είναι κάποια από τα κοινωνικά προβλήματα που αναδύονται.

Τα παιδιά εν προκειμένω είναι πιθανόν να μην μπορούν να αντεπεξέλθουν στις σχολικές υποχρεώσεις, να είναι συγκλονισμένα εξαιτίας του συναισθηματικού πόνου που πρέπει να διαχειριστούν.

Πρόληψη και αντιμετώπιση

Για την πρόληψη, αλλά και για την αντιμετώπιση  αυτών των δυσάρεστων φαινομένων την κύρια ευθύνη φέρουν: η οικογένεια-το σχολείο- η  κοινότητα στο σύνολό της.

1.Εκπαίδευση: Γονείς και εκπαιδευτικοί οφείλουν να ευαισθητοποιούν τα παιδιά σε θέματα σχολικού εκφοβισμού, ώστε να αποτρέψουν την εμφάνιση επιθετικών συμπεριφορών. Επιπλέον, στο πλαίσιο της γενικής διαπαιδαγώγησης καλούνται να μεταδώσουν  τις αρχές της ενσυναίσθησης, του αλληλοσεβασμού, της ομαδικότητας

2.Επικοινωνία-Αναφορά: Γονείς και εκπαιδευτικοί οφείλουν να «χτίσουν γέφυρες» επικοινωνίας με τα παιδιά , ώστε να έχουν την άνεση να μιλούν για τις ανησυχίες τους, να επισημαίνουν τις προβληματικές συμπεριφορές που εκδηλώνονται εις βάρος τους

 

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από Χρύσα Κιατίπη
Περισσότερα άρθρα από ΓΝΩΜΕΣ
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Έπος Καραγκιοζιάδα – Εθνική Φαρσοκωμωδία*

«Τα λόγια του παράλογα, μα τόσο λογικά σε εποχές απέραντης απερισκεψίας» Δημήτρης Αβούρης …