ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ
Tα στοιχεία δημοσιεύονται για πρώτη φορά στην ιστορία της Ξάνθης
Βρισκόμαστε στο έτος 1870-71 στην Ξάνθη (Ισκέτσε/İskeçe) κατά την ύστερη Οθωμανική περίοδο, η οποία είναι μια άγνωστη σχετικά ιστορική περίοδος, λόγω έλλειψης πολλών πηγών από την καταστροφική μανία της πρώτης βουλγαρικής κατοχής για επτά περίπου χρόνια (1912-1919). Οι Βούλγαροι, δυστυχώς, έκαψαν ένα μεγάλο μέρος των αρχείων της πόλης μας.
Αγαπημένο μου πεδίο ερευνών λοιπόν, είναι σαφώς η Ξάνθη κατά την διάρκεια του τέλους της Οθωμανικής αυτοκρατορίας που θα σας παρουσιάσω και στην εν λόγω έρευνα. Ίσως, από την πιο έγκυρη επιστημονικά ιστορική πηγή που δεν είναι άλλη από την Οθωμανική Επετηρίδα (Σαλναμέ/Salname) και συγκεκριμένα του έτους Εγίρας 1287/1870-71.
Είναι μια συνολική προσπάθεια ερευνών και μεταφράσεων των Οθωμανικών Επετηρίδων που συστηματικά μελετώ τα τελευταία πέντε χρόνια για την Ξάνθη, πάντοτε με την αμέριστη βοήθεια του αξιοσέβαστου συνεργάτη μου, Θεολόγου αποφοίτου του Islamic University of Medina της Σαουδικής Αραβίας του Ισλάμ κ. Σεντάτ Καράνταη (Sedat Karadayı Hoca-Müderris) και αφορούν τα έτη από το 1870 έως το 1900 με πολλά και άκρως ενδιαφέροντα στοιχεία.
Οι Οθωμανικές επετηρίδες θεωρούνται πρωτόλειες πηγές μιας και εκδίδονται κάθε τέλος του έτους από την ανώτατη διοίκηση. Μάλιστα, στο τέλος κάθε επετηρίδας όταν και όποτε χρειαζόταν, συμπλήρωναν τις παραλείψεις με τον τίτλο NOT*(Λεξικό 1)), δηλαδή σημειώσεις. Αυτές αφορούσαν τυχόν λάθη, μεταθέσεις αξιωματούχων, αλλαγή του Καϊμακάμη, θανάτους Ιμάμηδων και επιφανών Προεστών μουσουλμάνων και χριστιανών, παρασημοφορήσεις διοικητικών και στρατιωτικών αξιωματούχων κ.α.
Έτσι, έχουμε και πολλές σημαντικές πληροφορίες στο τέλος της κάθε επετηρίδας για τον κάθε καζά (kaza) ξεχωριστά, εκ του Σαντζακίου (Sancak) απ’ όπου προέρχεται, το οποίο υπαγόταν στο εκάστοτε Βιλαέτι (Vilayet).
Σύμφωνα με την συγκεκριμένη λοιπόν επετηρίδα του Οθωμανικού έτους 1287/1870-71, η Ξάνθη ως νομός, αναφέρεται ως Γενιτζέ Καρασού (Yenice-i Karasu) η σημερινή Γενισέα δηλαδή, όπου τότε ήταν η πρωτεύουσα του Νομού και η Ξάνθη που αναφέρεται ως Ισκέτσε (İskeçe) ήταν μια υποδιαίρεση που υπαγόταν στον Καζά, αλλά είχε παράλληλη λειτουργία Δημαρχείου και Υποδιοίκηση τουλάχιστον μετά το 1872, όπως τεκμηριώνεται και από τις πηγές. Φαίνεται λοιπόν, πως μετά την καταστροφική πυρκαγιά της Γενισέας το 1870, κατά την οποία κάηκε ένα μεγάλο μέρος των καταστημάτων της αγοράς, αλλά και των κτιρίων της Διοίκησης, υπάρχει μια ανεπίσημη, βάσει των πηγών1, παράλληλη λειτουργία δύο κέντρων Διοίκησης σε Ξάνθη και Γενισέα.
Επίσης, η Γενισέα αποτελεί την επίσημη πρωτεύουσα της Ξάνθης η οποία υπάγεται Διοικητικά στο Σαντζάκι της Δράμας και στο Βιλαέτι της Θεσσαλονίκης (Yenice-i Karasu Kazası – Drama Sancağı –Selanik Vilayeti) έως το 1876 όπως τεκμαίρεται από τα Οθωμανικά αρχεία που έχουν εκδοθεί.
Από το επόμενο έτος, το 1877, θα παρατηρήσουμε ένα κενό εκδόσεων των Οθωμανικών επετηρίδων για μερικά έτη και τούτο το γεγονός πιθανόν να οφείλεται στον Ρωσσοτουρκικό πόλεμο του 1877-1878.
Επίσημα, η αλλαγή της πρωτεύουσας από την Γενισέα στην Ξάνθη, συμβαίνει το 1882/32 και από τούδε και στο εξής η Ξάνθη αναβαθμίζεται σε Καζά (Kaza) και η Γενισέα υποβαθμίζεται σε Ναχιγιέ (Nahiye). Σε τούτη ακριβώς τη χρονική στιγμή η Ξάνθη υπάγεται στο Σαντζάκι της Κομοτηνής και στο Βιλαέτι της Αδριανούπολης (İskeçe Kazası –Gümülcine Sancağı –Edirne Vilayeti) μέχρι και το τέλος τούτης της μακράς Οθωμανικής περιόδου.
Δεν θα σας κουράσω με περιττές και εξειδικευμένες πληροφορίες, γι’ αυτό ακριβώς θα σας παρουσιάσω ευθύς αμέσως τα άκρως ενδιαφέροντα στοιχεία που προκύπτουν από τις μεταφράσεις των Οθωμανικών αρχείων και παρουσιάζονται στο φως της ιστορίας της Ξάνθης για πρώτη φορά. Θα ξεκινήσω δίνοντας μερικές πληροφορίες από την κεντρική διοίκηση του Βιλαετίου της Θεσσαλονίκης το έτος Εγίρας που αναφερόμαστε το 1287, δηλαδή το δικό μας 1870-71.
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΤΟΥ ΒΙΛΑΕΤΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΑΝΤΖΑΚΙΟΥ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
(MECLİS-İ İDARE-İ SELANİK VİLAYETİ)3
Βαλής Βιλαετίου Θεσσαλονίκης. Σαμπρή Πασάς.
Γενικός Επιθεωρητής Βιλαετίου Θεσσαλονίκης. Χατζή Μεχμέτ Σακήπ Εφέντη.
Υπεύθυνος Ντεφτεριών Βιλαετίου Θεσσαλονίκης. Σουλεϊμάν Εφέντη.
Υπεύθυνος Εκπαίδευσης Βιλαετίου Θεσσαλονίκης. Μοχάμεντ Τζενάν Μπέη.
Μουτασαρίφης Σαντζακίου Θεσσαλονίκης. Αγκιάχ Εφέντη.
Μουφτής Σαντζακίου Θεσσαλονίκης. Ιμπραχήμ Μπέη.
Μητροπολίτης Σαντζακίου Θεσσαλονίκης. Νεόφυτος.
Υπεύθυνος Λογιστηρίου Βιλαετίου Θεσσαλονίκης. Αχμέτ Σακήπ Εφέντη.
Επίσημος Διερμηνέας Βιλαετίου Θεσσαλονίκης. Μιχαήλ Εφέντη.
ΕΠΙΣΗΜΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΟΥ ΚΑΖΑ ΤΗΣ ΞΑΝΘΗΣ (ΤΟΥ ΣΑΝΤΖΑΚΙΟΥ ΔΡΑΜΑΣ) ΤΟΥ ΕΤΟΥΣ ΕΓΙΡΑΣ1287/1870-71 (Yenice-i Karasu Kazası- Drama Sancağı)4.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΚΑΙΜΑΚΑΜΗΣ (KAYMAKAM REİS) ΑΚΙΦ ΜΠΕΗ.
ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΚΑΙΜΑΚΑΜΗΣ (NAİB) ΜΠΕΝΤΡΕΝΤΙΝ ΕΦΕΝΤΗ.
ΜΟΥΦΤΗΣ ΤΟΥ ΚΑΖΑ (MÜFTÜ) ΚΕΝΟ ΟΝΟΜΑ.
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΤΟΥ ΚΑΖΑ (MİTROPOLİT) ΙΛΛΑΡΙΩΝ.
ΕΚΤΕΛΕΣΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΟΥ ΚΑΙΜΑΚΑΜΙΟΥ (ΥΠΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ) 5ΜΕΛΕΣ
ΠΡΟΕΔΡΟΣ (REİS) (Ο ΚΑΙΜΑΚΑΜΗΣ) ΑΚΙΦ ΜΠΕΗ.
ΤΑ ΜΕΛΗ (AZA) ΧΑΛΗΛ ΑΓΑ.
ΧΑΤΖΗ ΕΜΙΝ ΑΓΑ (ΚΑΠΟΥΤΖΙΜΠΑΣΙ)5.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ (ΚΟΥΓΙΟΥΜΤΖΙΟΓΛΟΥ) ΕΦΕΝΤΗ.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (ΣΤΑΛΙΟΣ) ΕΦΕΝΤΗ.
ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ (ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟΥ) 5ΜΕΛΕΣ.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ (REİS) ΜΠΕΝΤΡΕΝΤΙΝ ΕΦΕΝΤΗ (NAİB).
ΤΑ ΜΕΛΗ (AZA) ΦΕΤΦΑΤΖΙΖΑΝΤΕ ΑΛΗ ΓΚΑΛΙΠ ΜΠΕΗ*
ΠΟΥΤΙΖΑΝΤΕ ΧΑΣΑΝ ΑΓΑ.
ΟΖΓΟΥΡΟΓΛΟΥ ΚΩΣΤΑΚΗ ΑΓΑ
ΧΕΚΙΜΟΓΛΟΥ ΣΤΑΥΡΟΣ ΑΓΑ**.
ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ – ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ ΜΟΥΣΤΑΦΑ ΕΦΕΝΤΗ.
ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ ΧΑΣΑΝ ΝΟΥΡΗ ΕΦΕΝΤΗ.
ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΣΑΝΤΙΚ ΕΦΕΝΤΗ.
ΚΑΤΑΓΡΑΦΕΑΣ ΠΛΗΘΥΣΜΟΥ ΧΑΤΖΗ ΙΜΠΡΑΧΗΜ ΕΦΕΝΤΗ.
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΟΥ ΚΑΖΑ
ΠΡΟΕΔΡΟΣ (REİS)*** ΝΟΥΡΗ ΕΦΕΝΤΗ.
ΤΑ ΜΕΛΗ (AZA) ΜΟΥΣΤΑΦΑ ΜΠΕΗ.
ΠΑΠΑΜΙΧΑΛΗΣ (ΚΛΗΡΙΚΟΣ).
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΕΦΕΝΤΗ.
ΚΩΣΤΗΣ ΕΦΕΝΤΗ.
ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΜΟΥΣΤΑΦΑ ΕΦΕΝΤΗ.
ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΦΟΡΩΝ ΤΟΥ ΚΑΖΑ 3ΜΕΛΗΣ
ΕΠΙΤΡΟΠΟΣ ΙΣΜΑΗΛ ΕΦΕΝΤΗ.
ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΑΧΜΕΤ ΕΦΕΝΤΗ.
ΤΑΜΙΑΣ ΧΑΙΡΙ ΕΦΕΝΤΗ.
ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΤΗΛΕΓΡΑΦΟΥ ΚΑΙ ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΟΥ
ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΑΡΜΟΔΙΟΣ ΥΠΑΛΛΗΛΟΣ ΧΑΣΑΝ ΛΟΥΤΦΗ ΕΦΕΝΤΗ.
ΜΕΡΙΚΕΣ ΑΚΟΜΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟΝ ΚΑΖΑ
Η δασική συνολική έκταση του καζά ανέρχεται σε 96.971 στρέμματα δασών, τα οποία είναι κυρίως Μεσέδες (Βελανιδιές), Καζιν (Οξιές), Καραγάτσια (Φτελιές). Η γέφυρα του ποταμού Νέστου, είχε συνολικό μήκος περίπου 117 zira+, δηλαδή περίπου 117 μέτρα.
Ας περάσουμε τώρα σε σημαντικά στοιχεία των Οθωμανικών αρχείων, που αφορούν την ευρύτερη περιοχή της σημερινής Ξάνθης (Yenice-i Karasu Kazası) όπως μας τα δίνουν ακριβώς τα Οθωμανικά αρχεία σε πιστή μετάφραση, καθώς και την ορθή απόδοση του νοήματος του κειμένου.
Ο ΑΡΙΘΜΟΣ ΤΩΝ ΣΠΙΤΙΩΝ, ΤΩΝ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΥΠΟΛΟΙΠΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ ΤΟΥ ΣΑΝΤΖΑΚΙΟΥ ΤΗΣ ΔΡΑΜΑΣ ΤΟΥ ΕΤΟΥΣ 1870-71
(DRAMA SANCAĞININ MİKDAR-İ HANE VE DÜKKAN VE EBNİYE-İ SAİRESİ SENE 1287)6.
ΑΝΤΙ ΕΠΙΛΟΓΟΥ
Αγαπητοί μου φίλες και φίλοι, όλα τα στοιχεία που σας παρέθεσα συμπεριλαμβανομένου και του πίνακα με τα υφιστάμενα κτίρια, δημόσια και ιδιωτικά, δημοσιεύονται για πρώτη φορά στην ιστορία της Ξάνθης και δεν έχουν ξαναμεταφραστεί από κανέναν ιστορικό ερευνητή. Σίγουρα υπάρχουν τα Γαλλικά Εταμπλί που έχουν δώσει μερικές αποσπασματικές πληροφορίες, μεταφρασμένες στα γαλλικά από τις επετηρίδες της Ανατολής (από τα Σαλναμέ δηλαδή), που κατά καιρούς έκανε χρήση και ο αείμνηστος Ιστοριοδίφης Θωμάς Εξάρχου, καθώς και άλλοι ιστορικοί ερευνητές.
Οπότε, για μένα προσωπικά, επιθυμώντας να προσθέσω ένα μικρό λιθαράκι στην κατανόηση της τοπικής μας ιστορίας, νιώθω ιδιαίτερα μεγάλη χαρά και τιμή να παρουσιάσω στο κοινό της Ξάνθης και όχι μόνον, ιστορικά στοιχεία, σημαντικές πληροφορίες ακόμη και από τα περιεχόμενα7. Επίσης και λεπτομέρειες με πραγματικά ονόματα ανθρώπων που έζησαν και πρόσφεραν μέσα από τις θέσεις που κατείχαν ή ακόμη και αν έκαναν κακό στην τότε κοινωνία. Στη συνέχεια παραθέτω στοιχεία για τη διοίκηση και τα αξιώματα, τις υπηρεσίες της εποχής, τα σπίτια και τα καταστήματα, τα δημόσια – κυβερνητικά και ιδιωτικά κτίρια, την οικονομική ανάπτυξη της πόλης αλλά και του τότε Νομού ολόκληρης της Ξάνθης, τις ομοιότητες και διαφορές της σε σχέση με τους άλλους Καζάδες, καθώς και την απλή ζωή των πολιτών που έζησαν εκείνη την εποχή.
Για μένα, που είμαι ένας καθαρά ρομαντικός ιστορικός ερευνητής, είναι σαν να ξαναζωντανεύει ένας ολόκληρος κόσμος, ένας πολιτισμός που κάποτε άνθισε, έζησε και χάθηκε στο πέρασμα των αιώνων όπως τόσοι άλλοι, όπως συνέβη σε όλες τις γνωστές αυτοκρατορίες του κόσμου. Έτσι μοιραία, την ίδια τύχη είχε και η Οθωμανική αυτοκρατορία, που εντελώς καρμικά, μαζί με την αυτοκρατορία των Αψβούργων ήταν δύο από τις τελευταίες αυτοκρατορίες.
Για εμάς τους σημερινούς Ξανθιώτες, το μόνο που έχει απομείνει από την πάλαι ποτέ κραταιά Οθωμανική αυτοκρατορία ως πολιτισμική και πολιτιστική κληρονομιά, είναι σαφώς η ύπαρξη της ακμάζουσας Μουσουλμανικής μειονότητας, η αρμονική συνύπαρξη των διαφορετικών θρησκειών και πολιτισμών, που ως παράδοση σε τούτο τον ευλογημένο τόπο υπάρχει αιώνες τώρα, όπου χριστιανοί και μουσουλμάνοι ζούνε ειρηνικά με αγάπη, σεβασμό και αλληλοκατανόηση. Φυσικά μάρτυρες εκείνης της εποχής είναι και τα εναπομείναντα «μνημειακά κτίρια» που στέκονται πεισματικά όρθια, το ρολόι της κεντρικής πλατείας, τα ιστορικά τεμένη μας, καθώς και τα παλαιά νεκροταφεία, διάσπαρτα σε ολόκληρο τον Νομό, που από απλά μνήματα έχουν αλλάξει χαρακτήρα και με την ιστορικότητά τους μετατράπηκαν σε μνημεία. Είναι και αυτή λοιπόν, η ιστορική περίοδος, μέρος της πολιτισμικής κληρονομιάς της Ξάνθης που οφείλουμε όλοι μας να σεβόμαστε. Διότι εάν θέλουμε να λογιζόμαστε ως πολιτισμένοι άνθρωποι, τότε θα πρέπει να ασπαζόμαστε στην πράξη ότι η ιστορία οφείλει και πρέπει να είναι δίκαιη.
ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ – ΠΗΓΕΣ
- S.V.E. Salname-i Vilayet-i Edirne Sene 1307 σελ. 238.
- S.V.E. Salname-i Vilayet-i Edirne Sene 1301 σελ. 141.
- S.V.S. Salname-i Vilayet-i Selanik Sene 1287 σελ. 1, 2.
- S.V.S. Salname-i Vilayet-i Selanik Sene 1287 σελ. 173
- Γεώργιος Φ. Μπατζακίδης «Χατζή Εμίν Αγά ο Μεγάλος Ευεργέτης της Οθωμανικής Ξάνθης», Ξάνθη, 2020, ΕΠΕΤΕΙΑΚΗ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΤΑ 150 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΝΕΓΕΡΣΗ ΤΟΥ ΠΥΡΓΟΥ ΤΟΥ ΡΟΛΟΓΙΟΥ ΤΗΣ ΞΑΝΘΗΣ (1870-2020). σελ. 13,15.
- S.V.S. Salname-i Vilayet-i Selanik Sene 1287 σελ. 88.
- S.V.E.Salname-i Vilayet-i Edirne Sene 1309 σελ. 180. (Σε τούτη την Επετηρίδα εμφανίζονται για πρώτη φορά τα περιεχόμενα).
ΛΕΞΙΚΑ – ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΕΣ.
- ΤΟΥΡΚΟ-ΕΛΛΗΝΙΚΟΝ ΛΕΞΙΚΟΝ, ΥΠΟ ΑΒΡΑΑΜ ΜΑΛΙΑΚΑ, ΕΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΙ, 1876.
- Τουρκοελληνικόν Λεξικόν Τόμοι Α’&Β’, Ιωάννη Χλωρού, Έκ του Πατριαρχικού Τυπογραφείου, έν Κωνσταντινουπόλει, 1899.
- OSMANLICA – TÜRKÇE ANSİKLOPEDİK, LUGAT, FERİT DEVELLİOĞLU, ANKARA,34Baskı, 2020.
- D.V. İSLAM ANSİKLOPEDİSİ.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΙΣΤΟΡΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ
Γιώργος Φ. Μπατζακίδης
Ιστορικός Ερευνητής
*Ήδη από την 1η Οθωμανική Επετηρίδα του έτους εγίρας 1287/1870-71 στο τέλος της έκδοσης υπάρχει ο τίτλος ΝΟΤ δηλαδή Σημειώσεις.
*FETVACİZADE Alİ GALİP BEY. Αφορά τον προπροπάππου της αξιοσέβαστης κυρίας Σαμπριγιέ Κασίμ Ντελήογλου Φετβατζηζαντέ (Sayın Sabriye Kasım Deliıoğlu Fetvacizade,) μιας εκ των επιφανέστερων κυριών της Μειονότητας της Ξάνθης, με πλούσιο πολιτισμικό έργο και η τελευταία απόγονος των Φετβατζήδων . Ο οίκος των Φετβατζήδων είναι μια αρχαία και σεβάσμια τουρκογενής οικογένεια, που ο γενάρχης της χάνεται στο βάθος των αιώνων. Ο Αλή Γκαλήπ Μπέη πρέπει να γεννήθηκε στη δεκαετία του 1820 και πέθανε στις αρχές του 20ου αιώνα ( το 1905 σύμφωνα με συμβολαιογραφική πράξη κληρονομιάς του 1925 που τον αναφέρει προ εικοσαετία αποβιώσαντα).
**Αφορά τον γνωστό επιφανή Προεστό Σταύρο (Χατζησταύρο) Χεκίμογλου (Τζαμίχα), Ηπειρώτη στην καταγωγή με πλούσια πολιτισμική και πολιτική δράση, ευεργέτης της Ρωμαίικης κοινότητας όταν ακόμη η πρωτεύουσα του Καζά ήταν η Γενισέα. Γεννήθηκε στην Ξάνθη το 1823 και πέθανε το 1889, η πόλη της Ξάνθης, ονοματοθέτησε την οδό Χατζησταύρου προς τιμήν του.
***REİS. Σύμφωνα με τα λεξικά θεωρείται ο Αρχηγός, ο Πρόεδρος, στην συγκεκριμένη περίπτωση νοείται το αξίωμα του Δημάρχου.
+Zira ve Arşın. Είναι μονάδες μέτρησης των Οθωμανών, που παλαιότερα ισοδυναμούσαν περίπου με (0,65cm-0,80cm) και ανάλογα με την περιοχή της Οθωμανικής επικράτειας άλλαζαν τα νούμερα. Στην συγκεκριμένη χρονιά όμως το 1287/1870-71, οι μονάδες μέτρησης των Οθωμανών Ζιρά και Αρσίν εναρμονίζονται με τις μονάδες μέτρησης της Ευρώπης που είναι το μέτρο και οι υποδιαιρέσεις του.