Την 1η Μαρτίου 2024 αναμένεται η έναρξη λειτουργίας του συστήματος διασύνδεσης ταμειακών με pos – Πώς θα γίνεται ο έλεγχος
Επανεκκινείται το πρόγραμμα ενίσχυσης για αγορά και αναβάθμιση ταμειακών. «Η ενημέρωση των στοιχείων του POS πρέπει να αφορά επιχειρήσεις και παρόχους, όχι των λογιστών», τονίζει η πρόεδρος του συλλόγου Ρ. Μπατζακίδου
Νέες απαιτήσεις προκύπτουν για τις επιχειρήσεις λιανεμπορίου και εστίασης, κοινώς για όλες τις επιχειρήσεις που υποχρεούνται να λειτουργούν Φορολογικό Ηλεκτρονικό Μηχανισμό (ΦΗΜ), αφού από 1 Μαρτίου 2024 καθίσταται υποχρεωτική η διασύνδεση της ταμειακής μηχανής με το POS. Στόχος ασφαλώς του νέου μέτρου της ΑΑΔΕ είναι η πάταξη της φοροδιαφυγής και η απόδοση του ΦΠΑ. Πιο συγκεκριμένα, αυτό σημαίνει η «τρύπα» το 2026 να μειωθεί στο 9%, από περίπου 15% που είναι σήμερα.
Οι ιθύνοντες διαπιστώνουν ότι υπάρχουν περιπτώσεις επιχειρήσεων που ενώ δέχονται πληρωμή με POS δεν προχωρούν στην έκδοση απόδειξης λιανικής, παίρνοντας το ρίσκο της παράβασης μιας και η τελευταία μπορεί να προκύψει μόνο σε τακτικό έλεγχο, όσο δεν υπάρχει διασύνδεση του pos με την ταμειακή.
Υποχρέωση επικαιροποίησης στοιχείων POS
Έτσι, οι επιχειρήσεις για άλλη μια φορά καλούνται να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα, επιβεβαιώνοντας ή επικαιροποιώντας αρχικά τα δεδομένα που οι πάροχοι των POS έχουν αναρτήσει, με κίνδυνο προστίμου μάλιστα αν τα δεδομένα που θα καταχωρίσουν δεν επαληθεύονται.
Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση της ΑΑΔΕ «…έως τις 31/10/2023, οι επιχειρήσεις, μέσα από την ψηφιακή πύλη myAADE → Μητρώο & Επικοινωνία → Στοιχεία Επιχείρησης, μπορούν, όπου απαιτείται, να διορθώσουν και να επικαιροποιήσουν την εικόνα των ενεργών POS, που διέθεταν κατά την 30/9/2023, δηλώνοντας τα POS, που τυχόν δεν περιλαμβάνονται στα στοιχεία, τα οποία έχουν αποσταλεί από τους παρόχους….».
Σε αυτή τη φάση το βάρος για άλλη μια φορά πέφτει στους λογιστές που αναλαμβάνουν για το σύνολο των πελατών τους να ελέγξουν πόσα POS είναι αναρτημένα και αν είναι τα σωστά. Μπροστά στο νέο όγκο δουλειάς, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Φοροτεχνικών Ελεύθερων Επαγγελματιών απέστειλε επιστολή στην ΑΑΔΕ, την ΚΕΕΕ, τη ΓΣΕΒΕΕ και την ΕΣΕΕ, επισημαίνοντας ότι η υποχρέωση τη διασύνδεσης αφορά επιχειρήσεις και παρόχους και όχι τους λογιστές.
Όπως μας εξηγεί η πρόεδρος του τοπικού συλλόγου λογιστών κα Ρένα Μπατζακίδου: «δεν μπορούμε να αναλάβουμε εμείς την ευθύνη για κάθε περίπτωση πελάτη. Οι πάροχοι είναι αυτοί που έχουν τις συμβάσεις και άρα γνωρίζουν με ποιους είναι συμβεβλημένοι. Διαπιστώνουμε βέβαια, λάθη πχ με ακυρωμένα, χαλασμένα POS που αποσύρθηκα κ.ά.»
Επανεκκίνηση των προγραμμάτων επιδότησης για ταμειακές και POS
Το επόμενο βήμα είναι η αγορά-αναβάθμιση της ταμειακής και η συνεργασία με τον τεχνικό για τη διασύνδεση. Για το λόγο αυτό διατέθηκαν προγράμματα επιδότησης (για 112,5 ευρώ για κάθε ταμειακή και 150 για κάθε POS στη βάση συγκεκριμένων κριτηρίων) προκειμένου να προσαρμοστούν οι επιχειρήσεις. Σύμφωνα δε, με πρόσφατη ανακοίνωση του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, «προσεχώς, σε συνεργασία με την Κοινωνία της Πληροφορίας θα επανεκκινήσουν τα προγράμματα ενισχύσεων για απόκτηση ή αντικατάσταση POS παλαιών φορολογικών μηχανισμών κ.λπ. και θα εμπλουτιστούν με τις νέες τεχνολογικές λύσεις που καλύπτονται από τις σχετικές αποφάσεις του διοικητή της ΑΑΔΕ».
Πώς θα γίνεται ο έλεγχος με το νέο σύστημα
Στην πραγματικότητα, το σύστημα πληρωμής θα λειτουργεί με τον αυτοματοποιημένο τρόπο που γνωρίζουμε στα σούπερ μάρκετ. Δηλαδή, τη στιγμή που ο πελάτης θα γνωστοποιεί ότι θα πληρώσει με κάρτα, το ποσό που θα πληκτρολογείται στην ταμειακή θα εμφανίζεται αυτόματα και στο POS χωρίς δυνατότητα παρέμβασης.
Αναλυτικά:
- H συναλλαγή ξεκινάει από τον Φορολογικό Ηλεκτρονικό Μηχανισμό (ΦΗΜ), δηλαδή τις σύγχρονες ταμειακές μηχανές για τις συναλλαγές λιανικής. Ο χειριστής (υπάλληλος ή καταστηματάρχης) επιλέγει «πληρωμή με κάρτα» και ο ΦΗΜ στέλνει σχετικό αίτημα στο σύστημα πληρωμών με κάρτες EFT/POS.
- Το σύστημα EFT/POS επιβεβαιώνει αυτόματα στον Φορολογικό Μηχανισμό τη λήψη του αιτήματος, θέτοντάς τον σε αναμονή του αποτελέσματος.
- Το POS συνδέεται στον πάροχο υπηρεσιών πληρωμών (τράπεζα ή αντίστοιχη υπηρεσία πληρωμών) και λαμβάνει πληροφορία αν υπήρξε online έγκριση ή offline έγκριση ή απόρριψη offline ή διακοπή της συναλλαγής.
- Το σύστημα EFT/POS αποκρίνεται στον ΦΗΜ με το τελικό αποτέλεσμα: απόρριψη ή έγκριση. Ταυτόχρονα με την έγκριση στέλνει και τα βασικά στοιχεία της συναλλαγής (όπως αριθμό συναλλαγής, κωδικό έγκρισης κ.λπ.), αλλά και δεδομένα για εκτύπωση της απόδειξης από τον ΦΗΜ.
- Ο Φορολογικός Μηχανισμός – ΦΗΜ επιβεβαιώνει τη λήψη του τελικού αποτελέσματος. Σε περίπτωση που η επιβεβαίωση αυτή, για οποιονδήποτε λόγο, δεν τεκμηριωθεί από το σύστημα EFT/POS, τότε το EFT/ POS δημιουργεί σχετική σήμανση για τη μη διεκπεραίωση της συναλλαγής από τον Φορολογικό Μηχανισμό.Ελένη Διαφωνίδουediafonidou@empros.gr