Λίγα λόγια για τα γεφύρια μας
Λίγοι συμπολίτες αστοί γνωρίζουν τα γεφύρια που υπάρχουν στο νομό μας. Γεφύρια από το 4ο χιλιόμετρο και πάνω μέχρι ψηλά στο Λειβαδίτη και το Αρκουδόρεμα. Γεφύρια πέτρινα, μονότοξα, με διπλό τόξο κι άλλα μεγαλύτερα. Τα περισσότερα αωζώμενα βρίσκονται στην ορεινή πομάκικη περιοχή και βρίσκονται σε λειτουργία. Μάλιστα κάποια είναι πανέμορφα, έργα ικανών μαστόρων της οθωμανικής περιόδου.
Πρόσφατα αποφασίστηκε η αναστήλωση της γνωστής γέφυρας στο 4ο χιλιόμετρο. Είναι η πρώτη γέφυρα που συναντά κανείς, αριστερά του δρόμου, λίγο πριν το ξενοδοχείο Αγριάνη.
Γ.Δ.
Απογοητευμένος…
Το διάβασα και χαμογέλασα ολίγον ειρωνικά.
Λοιπόν στο θέμα μας. Ο βουλευτής Νίκος Παναγιωτόπουλος, εκ Καβάλας ορμώμενος, πληροφορήθηκα πως είναι απογοητευμένος. Και όπως μας εξήγησε ο καλός συνάδελφος δημοσιογράφος εκ της γείτονος εκ δυσμών, αυτή η θλίψη του οφείλεται στο ότι δεν υπουργοποιήθηκε την φορά αυτή από τον Μητσοτάκη.
Για στάσου κύριε Παναγιωτόπουλε. Εμείς οι Ξανθιώτες πολίτες τι πρέπει να αισθανόμαστε που υπουργό από την Ξάνθη έχουμε να δούμε με το κυάλι;
Για σιγά φίλε μας, καλέ. Έχουμε κι εμείς σειρά, άγνωστο πότε βέβαια γιατί χρειάζεται και ο κατάλληλος άνθρωπος τον οποίο και ψάχνουμε πάνω από 15 χρόνια τώρα…
Γ.Δ.
Τα μάτια σας στον ουρανό
Βόλτες κάνουν πάνω από τα κεφάλια μας, στον ουρανό βέβαια, οι δορυφόροι του γνωστού δισεκατομμυριούχου Έλον Μασκ. Μάλιστα την Κυριακή, λίγο μετά τις 10 το βράδυ, έκαναν την εμφάνισή τους στον ουρανό της Ξάνθης, στα παράλια.
Πρόκειται για μια σειρά δορυφόρων που περιφέρονται γύρω από τη γη σε σχετικά χαμηλό ύψος γι’ αυτό και γίνονται ορατοί δια γυμνού οφθαλμού.
Οι δορυφόροι του Μασκ δεν βολτάρουν έτσι άσκοπα γύρω-γύρω στη γη. Όχι, κάθε άλλο. Γίνεται μια δοκιμαστική λειτουργία των δορυφόρων διότι στόχος είναι να παρέχουν κάποια στιγμή (σύντομα λένε) δορυφορικό διαδίκτυο.
Μέχρι τότε φωτίζουν τον νυχτερινό ουρανό.
Γ.Δ.
Ποιοι είναι οι δράστες;
Δεν είναι εύκολο, το γνωρίζω, αλλά η κοινή γνώμη, οι πολίτες, θέλουν να μάθουν ποιοι είναι οι δράστες που πυρπόλησαν την Αττική και άλλες περιοχές.
Αυτό το αίτημα μου μετέφερε συμπολίτης. Να δημοσιοποιηθούν οι φωτογραφίες των δραστών αλλά και τα ονόματά τους επίσης.
Σαν μια δημόσια διαπόμπευση για την εγκληματική τους δράση εις βάρος του περιβάλλοντος αλλά και της ζωής ανθρώπων, ζώων και βέβαια περιουσιών.
Πιθανόν κάποιοι συμπολίτες να μη συμφωνούν με την πρόταση αυτή. Ένα τους θυμίζω, αυτό που λέει ο λαός μας «η φωτιά καίει εκεί που πέφτει». Άρα, όσοι στο πετσί τους βιώνουν την απώλεια και τις καταστροφές, μόνον αυτοί είναι σε θέση να καταλάβουν τι σημαίνει καταστροφή από φωτιά.
Γ.Δ.
Έστω αργά οι κυκλικοί κόμβοι θα γίνουν
Η εφημερίδα μας, χρόνια πολλά πριν, υποστήριζε την εφαρμογή των κυκλικών κόμβων στις διασταυρώσεις κι όχι τη δαπανηρή τοποθέτηση των φαναριών. Τότε δεν εισακουστήκαμε. Η ζωή όμως και η νέα πραγματικότητα έφερε την αλλαγή των κυκλικών κόμβων.
Έτσι, έστω κι αργά, οι Ξανθιώτες θα δουν να δημιουργούνται νέοι κυκλικοί κόμβοι, αρχής γενομένης στη Σάρδεων, τη Λεωφόρο Στρατού και αλλού…
Επιτέλους, τέλος των βλαβών, των καθυστερήσεων. Ένα σήμα ρυθμίζει την κίνηση των αυτοκινήτων. Βέβαια αναφέρομαι για λογικούς ανθρώπους και όσους γνωρίζουν τι σημαίνουν τα σήματα του ΚΟΚ. Διότι όσο κι αν δεν θα το πιστέψετε, υπάρχουν οδηγοί Ι.Χ. που πήραν δίπλωμα χωρίς να γνωρίζουν τα σήματα και οδηγούν εμπειρικά, ακολουθώντας τους μπροστινούς τους.
Αν δεν το πιστεύει κανείς αυτό, ας ρωτήσει εκεί που πρέπει για να μάθει τα νέα.
Γ.Δ.
Κάτι «κινείται» στον δήμο της Τοπείρου
Πρόσφατη η πληροφορία από αξιόπιστη πηγή που πέρασε από το γραφείο για να ξαποστάσει και να πάρει ανάσες από τη ζέστη.
Ο παλιός αυτός φίλος λοιπόν μου είπε ότι υπάρχει νέο άτομο για να διεκδικήσει τον δήμο της Τοπείρου. Πρόκειται για άτομο με καταγωγή από το Εράσμιο, είναι σοβαρός, αγαπητός και δέχτηκε προτροπές και πίεση να δημιουργήσει νέο συνδυασμό για τη διεκδίκηση του δήμου.
Μου ανέφερε το όνομα αλλά συμφωνήσαμε να μην ανακοινωθεί αυτό πριν υπάρξει δική του δημόσια αποδοχή.
Συμπέρασμα: Κάτι νέο κινείται στην περιοχή της Τοπείρου στο θέμα των Δημοτικών εκλογών.
Γ.Δ.
Δύο λόγια για τον δήμο της Τοπείρου
Ναι, αντιλαμβάνομαι ότι κάποιοι αναγνώστες παραξενεύτηκαν με το θηλυκό άρθρο που προηγείται του ονόματος του γνωστού δήμου. Ενός δήμου που φέρει το όνομα μιας αρχαίας μικρής πόλης που βρισκόταν κοντά στην Via Egnatia, τον μεγάλο ρωμαϊκό δρόμο. Η ονομασία λοιπόν, η σωστή, είναι η Τόπειρος. Όπως λέμε και γράφουμε η Αθήνα, η Πάτρα, η Ξάνθη και όπως πάρα πολλές πόλεις της Ελλάδος που έχουν μπροστά από το όνομά τους το θηλυκό άρθρο – η -.
Η Τόπειρος λοιπόν είναι η σωστή γραφή και αναφορά κι όχι – ο – Τόπειρος. Έγινε ένα λάθος από την αρχή της ονοματοδοσίας του νέου δήμου κι έμεινε να συνεχίζεται το λάθος.
Μάλιστα, δεν είναι το πρώτο. Υπάρχει κι άλλο λάθος ως προς τη σωστή γραφή της ονομασίας της λίμνης Βιστονίδας στο Πόρτο Λάγος. Κάποιος αυτοδιοικητικός όταν ορίστηκε ο τότε δήμος, έγραψε το όνομα με τη δική του λανθασμένη επιλογή, δηλαδή «Βιστωνίδα».
Σε όποιο λεξικό ανατρέξει κανείς, ακόμη καις τον Όμηρο, στην Ιλιάδα, θα διαβάσει για τους «Βίστονες».
Παρόλα αυτά, το λάθος συνεχίζεται λόγω αρρωστημένου εγωϊσμού από κάποιους φορείς και πολίτες.
Γ.Δ.
Την αλήθεια φίλοι, την αλήθεια
Μια παρατήρηση και σχολιασμό με αφορμή την Ανακοίνωση που εξέδωσε το κόμμα Ισότητας, Ειρήνης και Φιλίας. Στην ανακοίνωσή του αναφέρεται στη διακοπή λειτουργίας μειονοτικών δημοτικών σχολείων σε Ροδόπη και Ξάνθη.
Βέβαια στην ανακοίνωση δεν αναφέρεται ότι η απόφαση στηρίζεται στο γεγονός ότι τα δημοτικά αυτά σχολεία επειδή παρουσιάζουν μείωση μεγάλη του αριθμού των μαθητών, αποφασίστηκε να ενοποιηθούν για να γίνονται τα μαθήματα όπως απαιτείται να γίνεται.
Για το νομό μας πρόκειται για τους οικισμούς Αιώρας και Παλαιού Ζυγού. Όσοι γνωρίζουν τα χωριά καταλαβαίνουν ότι η σύμπτυξη των μαθητών ήταν απαραίτητη.
Αυτή την σημαντική λεπτομέρεια «ξέχασε» η ανακοίνωση, όπως η ίδια τακτική συγχώνευσης ακολουθείται και στα υπόλοιπα σχολεία εδώ και χρόνια, ακριβώς για τον ίδιο λόγο.
Το γνωρίζουν βέβαια αλλά το σιωπούν.
Γ.Δ.
Νέο περιστατικό με διακινητή που οδηγούσε αντίθετα στην Εγνατία
Νέο περιστατικό με διακινητή που οδηγούσε αντίθετα στην Εγνατία συνέβη τα ξημερώματα της Πέμπτης 20 Ιουλίου. Αυτόπτης μάρτυρας του περιστατικού που ευτυχώς δεν συγκρούστηκε με τον διακινητή από θαύμα, περιέγραψε το συμβάν στην εφημερίδα «Χρόνος». Ο μάρτυρας οδηγούσε στην Εγνατία Οδό με κατεύθυνση την ΒΙΠΕ Κομοτηνής και όπως είπε χαρακτηριστικά «εάν είχα προσπεράσει το περιπολικό που το συνάντησα πάνω στην Εγνατία, οι διακινητές θα έπεφταν πάνω μου. Τους συνάντησα πάνω στην στροφή, ο διακινητής έχασε το έλεγχο και έπεσε πάνω στις μπάρες, αλλιώς θα έπεφτε πάνω στο περιπολικό και εάν δεν ήταν το περιπολικό θα έπεφτε πάνω σε εμένα. Αυτός έμπαινε, εγώ έβγαινα κανονικά».
Υπενθυμίζουμε ότι δύο άτομα έχουν χάσει τη ζωή τους λόγω της επικίνδυνης οδήγησης των διακινητών και όλες οι αρχές πετούν η μία το «μπαλάκι» στην άλλη.
Μ.Ξ.
Ο τουρισμός στην ΑΜΘ
Στο επίκεντρο της προεκλογικής αντιπαράθεσης μεταξύ Μέτιου και Τοψίδη βρέθηκε η τουριστική κίνηση στην ΑΜΘ και ειδικότερα αναφορικά με τα στοιχεία της έκθεσης του ΙΝΣΕΤΕ (Μάιος 2023) για τον εισερχόμενο τουρισμό. Σύμφωνα μ’ αυτή σε απώλειες επισκέψεων (-71%) και διανυκτερεύσεων (-42,1%) με σημαντικές απώλειες εισπράξεων (-16,7%), είναι η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης (ΠΑΜΘ), το 2022. Μάλιστα ο κ. Τοψίδης κατηγορεί τον Αντιπεριφερειάρχη Υποδομών Μιχάλη Αμοιρίδη για παραπλανητικές δηλώσεις γιατί στο άρθρο που δημοσιεύτηκε στον τοπικό τύπο υποστηρίζει ότι «Η Περιφέρεια ΑΜΘ, κατάφερε την τελευταία δεκαετία, από πλευράς τουριστικών επιδόσεων, να είναι 6η στην Ελλάδα». Αντίθετα ο κ. Τοψίδης υποστηρίζει ότι: «Αυτό που δεν αναφέρει ο Μιχάλης Αμοιρίδης και που είναι το πιο ουσιαστικό δεδομένο της μελέτης είναι η θέση της ΠΑΜΘ σε σχέση με το 2019. Ο Αντιπεριφερειάρχης παρουσιάζει μερικώς τα δεδομένα, χωρίς να αναφέρει ότι η ΠΑΜΘ είναι πρώτη σε απώλειες επισκεπτών, έχοντας χάσει 2,7 εκ επισκέπτες σε σχέση με το 2019 (-71%)».
Αυτό που ξέρει και ο κ. Τοψίδης και ο κ. Αμοιρίδης και όλοι μας είναι ότι η ΑΜΘ τα τελευταία χρόνια έχει κάνει βήματα στον τουρισμό αλλά απέχει πολύ από το να είναι μεταξύ των πρώτων τουριστικών προορισμών. Θέλει δουλειά, ικανούς πολιτικούς, έξυπνες ιδέες και λεφτά για υποδομές.
Μ.Ξ.