Ανατιμήσεις «φωτιά» σε ψωμί, κρέατα, ψάρια, γαλακτοκομικά και αβγά
Τι φταίει και δεν πέφτουν οι τιμές; Απαντήσεις από τον Οικονομολόγο Κ. Τριανταφυλλίδη
Ο πληθωρισμός πέφτει μα η ακρίβεια μένει και συνεχίζει να πιέζει τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς. Είναι παράδοξο ως φαινόμενο αλλά μια πραγματικότητα που αντιμετωπίζουμε όλοι καθημερινά.
Ο πληθωρισμός πέφτει μα η ακρίβεια μένει…
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, στο 1,8% διαμορφώθηκε ο πληθωρισμός τον Ιούνιο, την ώρα που ο δείκτης των τροφίμων σημείωσε νέα άνοδο σε διψήφιο ποσοστό (για 15 συνεχόμενους μήνες), φτάνοντας το 12,2%.
Από τη σύγκριση του Γενικού Δείκτη Καταναλωτή του μηνός Ιουνίου 2023 με τον αντίστοιχο Δείκτη του Ιουνίου 2022 προέκυψε αύξηση 1,8% έναντι αύξησης 12,1% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2022 με το 2021.
Ο Γενικός ΔΤΚ κατά τον μήνα Ιούνιο 2023, σε σύγκριση με τον Μάιο 2023 παρουσίασε αύξηση 0,6%, έναντι αύξησης 1,6% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Ανατιμήσεις «φωτιά» σε ψωμί, κρέατα, ψάρια, γαλακτοκομικά και αβγά
Στη μείωση του πληθωρισμού συμβάλει η πτώση στις τιμές ενέργειας, ενώ αντίθετα «εκρηκτική» είναι η κατάσταση στις τιμές των τροφίμων. Έτσι, καταγράφεται πτώση 54% στην τιμή του φυσικού αερίου σε ετήσιο επίπεδο, κάμψη 21% στον ηλεκτρισμό, 20,7% στο πετρέλαιο θέρμανσης και 21% στα καύσιμα.
Οι μεγαλύτερες αυξήσεις σε ετήσια βάση (Ιούνιος 2022- Ιούνιος2023) σημειώθηκαν σε: ψωμί και δημητριακά 9,50%, κρέατα (γενικά) 11,40%, ψάρια (γενικά) 6,70%, γαλακτοκομικά και αυγά 15,30%, έλαια και λίπη 14,20%, φρούτα (γενικά) 10,30%, λαχανικά (γενικά) 14,70%, ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά 10,90%, λοιπά τρόφιμα 15,60%, καφές-κακάο-τσάι 10,50%, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμοί φρούτων 13,20%, αλκοοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα) 8,10%, ένδυση και υπόδηση 5,90%, κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας 4,50%, άλλα είδη ατομικής φροντίδας 5,40%, άλλα προσωπικά είδη 5,50%, ασφάλιστρα υγείας 5,70%.
Τι φταίει και δεν πέφτουν οι τιμές; Απαντήσεις από τον Οικονομολόγο Κ. Τριανταφυλλίδη
Στο ερώτημα γιατί ενώ ο πληθωρισμός αποκλιμακώνεται οι τιμές των προϊόντων επιμένουν σε υψηλά επίπεδα, μας απαντά ο Οικονομολόγος κ. Κώστας Τριανταφυλλίδης: «Τα προβλήματα είναι διαχρονικά και σχετίζονται με την δομή της ελληνικής αγοράς και των ολιγοπωλίων που έχουν δημιουργηθεί. Επίσης σχετίζονται και με την καταναλωτική συμπεριφορά. Για παράδειγμα οι Ελβετοί καταναλωτές που έχουν πολύ καλύτερους μισθούς και κατά κεφαλήν εισόδημα από τους Έλληνες, αγοράζουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας σε ποσοστό 50% έναντι 30% των Ελλήνων που προτιμούν τα προϊόντα με brand name που είναι πιο ακριβά. Άλλη μία παράμετρος είναι ότι η ελληνική αγορά είναι μικρή και ρηχή και δεν έχει την ένταση του ανταγωνισμού. Αυτό σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η Επιτροπή Ανταγωνισμού δεν έχει ενισχυθεί όπως θα έπρεπε, επιτρέπει να δημιουργούνται νησίδες ολιγοπωλίων, που ρυθμίζουν τις τιμές αποκομίζοντας κέρδη εις βάρος των καταναλωτών. Γι’ αυτό πρέπει να γίνει θεσμική παρέμβαση, να ενισχυθεί η Επιτροπή Ανταγωνισμού και να λειτουργήσει ο ανταγωνισμός ώστε να μειωθούν οι τιμές». Ο κ. Τριανταφυλλίδης τόνισε ακόμη ότι ο Έλληνας πρέπει να αλλάξει καταναλωτικές συνήθειες και να προτιμά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που είναι πιο φτηνά αλλά το ίδιο ποιοτικά και να λειτουργήσει έτσι ο ανταγωνισμός που θα μειώσει τις τιμές και των υπολοίπων προϊόντων. Τόνισε επίσης ότι το μέτρο «καλάθι του νοικοκυριού» ήταν σωστό και λειτούργησε και ότι πρέπει να μονιμοποιηθεί και να ενισχυθεί αφ’ ενός γιατί εξασφαλίζει βασικά προϊόντα σ’ όσους πιέζονται και αφ’ ετέρου γιατί δημιουργεί πίεση στις μεγάλες αλυσίδες να κρατούν μειωμένο το κόστος του καλαθιού και να λειτουργεί ο ανταγωνισμός. Τέλος ο κ. Τριανταφυλλίδης εκτιμά πως : «Ο πληθωρισμός θα συνεχίσει να μειώνεται αλλά οι τιμές δύσκολα θα επιστρέψουν στην προ κρίσης εποχή. Πρέπει και οι καταναλωτές να βοηθήσουν σ’ αυτό. Είναι σημαντικό να αποκτήσουν καταναλωτική συνείδηση και ακόμη κι αυτοί που έχουν οικονομική άνεση να μην επιλέγουν ακριβά προϊόντα διατηρώντας έτσι τις τιμές σε υψηλά επίπεδα».
Μαριάννα Ξανθοπούλου