Άρθρο του υποψήφιου βουλευτή Ξάνθης του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ και πρώην Υφυπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης, Στάθη Γιαννακίδη, για την παιδεία στο «Ε»
Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά της διακυβέρνησης της ΝΔ του κ Μητσοτάκη ήταν η αδιάλλακτη στάση απέναντι στα κρίσιμα θέματα της Παιδείας. Τα τελευταία τέσσερα χρόνια, γίναμε μάρτυρες πολλών αλλαγών που η εκπαιδευτική κοινότητα καταδίκασε με πολλούς τρόπους, με την κυβέρνηση να δείχνει τη γνωστή αδιάλλακτη στάση της. Μετά από τέσσερα χρόνια διακυβέρνησης, τα κίνητρα πίσω από αυτές τις αλλαγές είναι ορατά και σίγουρα δεν είναι αθώα.
Η Ελάχιστη Βάση για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα. Κατά τα δυο χρόνια εφαρμογής της, άφησε εκτός των πανεπιστημίων περίπου 40.000 νέους. Πολλοί από αυτούς στράφηκαν προς τα ιδιωτικά Κολλέγια, στα οποία η κυβέρνηση δεν εφάρμοσε καμία βάση εισαγωγής. Αντιθέτως, τα πριμοδότησε κάνοντας ισότιμα τα επαγγελματικά τους δικαιώματα με αυτά των πανεπιστημίων. Έτσι, με στοχευμένες κινήσεις, η ΝΔ δημιούργησε μια νέα, μεγάλη πελατεία προς τα Κολέγια στερώντας από τους νέους τη δωρεάν εκπαίδευση αλλά και από τα ελληνικά πανεπιστήμια τους φοιτητές. Στην Ξάνθη γνωρίζουμε καλά τί σήμαινε η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής για τα Πανεπιστήμια. Δεν ξεχνάμε ότι η Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών είχε ελάχιστους εισακτέους πληρώνοντας σκληρά τους παραλογισμούς της κυβέρνησης και την εμμονή της σε μια πρωτοφανή πολιτική απαξίωσης της δημόσιας εκπαίδευσης. Ποιος μας διαβεβαιώνει ότι μια μελλοντική κυβέρνηση της ΝΔ δε θα ψηφίσει την κατάργηση αυτών των τμημάτων, που η ίδια έχει απαξιώσει με τα μέτρα της;
Επίσης, δεν ξεχνάμε την ατομική αξιολόγηση στους εκπαιδευτικούς που επιχείρησε να επιβάλει η ΝΔ του κ. Μητσοτάκη. Πρόκειται για αυταρχικό μέτρο που θυμίζει παλιότερες δεκαετίες και πρόκειται να οδηγήσει σε κατηγοριοποίηση των εκπαιδευτικών αλλά και των σχολείων, μεταθέτοντας την ευθύνη για τα προβλήματα της δημόσιας εκπαίδευσης στον εκπαιδευτικό. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τόσο η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής όσο και η ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών είναι μέτρα περιττά, τα οποία όμως επιβλήθηκαν σαν μέρη ενός μεγαλύτερου σχεδίου ώστε να υποβαθμιστεί ο χαρακτήρας του δημόσιας εκπαίδευσης.
Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ έχει δεσμευτεί να καταργήσει όλους τους αντιεκπαιδευτικούς νόμους της Ν.Δ. Μάλιστα, η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής για την πρόσβαση στα πανεπιστήμια θα καταργηθεί από τη φετινή χρονιά, προς όφελος τόσο των νέων όσο και του ελληνικού δημόσιου πανεπιστημίου και χωρίς καμία αλλαγή στις Πανελλήνιες, οι οποίες θα πραγματοποιηθούν κανονικά. Την ίδια τύχη θα έχουν και οι νόμοι για την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και την εξωτερική αξιολόγηση των σχολείων ενώ θα επανέλθει ο νόμος του 2018 για την αποτίμηση και τον προγραμματισμό εκπαιδευτικού έργου. Το σχέδιο της ΝΔ για άλωση της δημόσιας εκπαίδευσης μπορεί να αντιστραφεί.
Ωστόσο, μια νέα κυβέρνηση της ΝΔ πρόκειται να διευρύνει το σχέδιο αυτό και στις άλλες βαθμίδες της εκπαίδευσης. Αυτό δηλώνεται και στο προεκλογικό της πρόγραμμα, με την εφαρμογή του σχολικού «voucher», το οποίο θα δίνεται σε κάθε οικογένεια για να το διαθέσει σε όποια μονάδα επιθυμεί αντικαθιστώντας έτσι την απευθείας κρατική χρηματοδότηση του σχολείου. Στις χώρες που εφαρμόστηκε, αυτό οδήγησε σε σχολεία πολλών ταχυτήτων. Μάλιστα, πολλά από αυτά υποβαθμίστηκαν με αποτέλεσμα να κλείσουν και να αντικατασταθούν από ιδιωτικά. Στον αντίποδα, τα πιο περιζήτητα σχολεία προσέλκυσαν πολλούς μαθητές, και έπρεπε να επιλέξουν μεταξύ αυτών, θέτοντας συχνά ως κριτήριο το επιπλέον ποσό που μπορεί να διαθέσει η οικογένεια. Στο σύνολό του, πρόκειται για ένα μέτρο που δημιουργεί πελατειακές σχέσεις και μετατρέπει την εκπαίδευση από ένα δημόσιο αγαθό σε προϊόν με αγοραστική αξία για τους έχοντες. Μόνος κερδισμένος πρόκειται να είναι το ιδιωτικό κέρδος εις βάρος της δημόσιας εκπαίδευσης.
Σε ένα τέτοιο σχέδιο που διευρύνει τις ανισότητες και υπονομεύει τη δημόσια εκπαίδευση, ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ είναι απέναντι. Στόχος μας είναι ένα δημόσιο και ποιοτικό εκπαιδευτικό σύστημα, για όλους και όλες, χωρίς διακρίσεις.
Σε αυτό το πλαίσιο, προγραμματίζουμε μια σειρά δράσεων τις οποίες θα μπορέσουμε να υλοποιήσουμε χάρη στην αύξηση της χρηματοδότησης για την εκπαίδευση στο 5% του ΑΕΠ. Έτσι, σκοπεύουμε να ενισχύσουμε το ολοήμερο σχολείο, το νηπιαγωγείο, το δημοτικό και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση σε δομές και προγράμματα σπουδών. Ιδιαίτερη μέριμνα θα δοθεί στην ενίσχυση της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης καθώς και στην επανένταξη των μαθημάτων κοινωνικών επιστημών και καλλιτεχνικής παιδείας.
Στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, θα αποκατασταθεί το αυτοδιοίκητο των πανεπιστημίων με τη συμμετοχή όλων των μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας στην ανάδειξη των οργάνων. Έμφαση θα δοθεί στις δωρεάν μεταπτυχιακές σπουδές και την κατάργηση της διαγραφής των φοιτητών/τριών λόγω του κανόνα ν+2. Για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα στην φοιτητικής στέγης, θα εφαρμόσουμε ένα σχέδιο σε εθνική κλίμακα, χρησιμοποιώντας πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης. Το Ταμείο αποτελεί μια μεγάλη ευκαιρία και για την αναβάθμιση των πανεπιστημιακών κτιρίων και την αγορά του απαραίτητου εξοπλισμού που θα ενισχύσει τόσο το εκπαιδευτικό όσο και το ερευνητικό έργο του ελληνικού πανεπιστημίου.
Κανένας πόρος δε θα μείνει ανεκμετάλλευτος για να προστατεύσουμε την δημόσια εκπαίδευση, να την αναβαθμίσουμε και να την προσφέρουμε ως ένα δημόσιο αγαθό σε όλους τους πολίτες. Μετά από μια τετραετία που η παιδεία έχει πληγεί σε διάφορα επίπεδα, ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ μπορεί να αντιστρέψει την κατάσταση και να αναδομήσει το εκπαιδευτικό σύστημα βάζοντας σε προτεραιότητα την ενίσχυση του δημόσιου χαρακτήρα του.