Πώς κινούνται οι χρήστες όσον αφορά στο Facebook, Instagram και Twitter
Ποια η αλλαγή ύστερα από το debate
Παύλος Μαραγκός
pmaragkos@empros.gr
Οι καμπάνιες των πολιτικών αρχηγών σε προεκλογική περίοδο μέσω των παραδοσιακών μέσων έχουν σίγουρα μειωθεί και το γεγονός ότι συνεχίζουν οφείλεται αφενός στην περιορισμένη πρόσβαση των μεγαλύτερων σε ηλικία πολιτών στα social media και αφετέρου, στο σημείο που διατηρείται η εμπιστοσύνη των πολιτών σε αυτά.
Η νέα τεχνολογία, η ίδια που βοήθησε στο πρόσφατο παρελθόν τον Ντόναλντ Τράμπ και προηγουμένως τον Μπαράκ Ομπάμα να εκλεγούν πλανητάρχες είναι εδώ, και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι η νέα αρένα αναμέτρησης των υποψηφίων που συμπληρώνει τις παραδοσιακές μεθόδους πολιτικής επικοινωνίας.
Στα μεγάλα αστικά κέντρα κατά κύριο λόγο (και λιγότερο στην περιφέρεια καθώς ακόμα και σήμερα η δια ζώσης επαφή με τους υποψηφίους είναι η κύρια μέθοδος επικοινωνίας) πολλοί είναι πλέον οι υποψήφιοι που επιλέγουν να δώσουν έμφαση στην πολιτική τους καμπάνια μέσω διαδικτύου ενώ αρκετές διαφημιστικές εταιρείες έχουν δημιουργήσει εξειδικευμένους τομείς για τέτοιες πολιτικές δράσεις.
Βέβαια αυτή είναι η μία άκρη του νήματος. Η άλλη είναι οι ίδιοι οι χρήστες των social media. Δεχόμενοι εκ των προτέρων, παραφρασμένη βέβαια, την ηγεμονία του Gramsci, οι χρήστες δεν είναι άβουλοι καταναλωτές αλλά αντίθετα παράγουν ενεργά πολιτική οι ίδιοι μέσω των διαδράσεων και των σχόλιων στις δημοσιεύσεις. Μία μαζική αποχώρηση από μια σελίδα είναι ικανή να δημιουργήσει τεράστιο πρόβλημα στους δημιουργούς περιεχομένου όπως άλλωστε είναι οι ίδιοι οι αρχηγοί των κομμάτων μέσα στα social media.
To «Ε» μελετώντας την τάση που επικρατεί, παραθέτει τα στοιχεία που αφορούν στη διάδραση των χρηστών με τα προφίλ του Προέδρου της Νέας Δημοκρατίας, Κυριάκου Μητσοτάκη, του Αλέξη Τσίπρα του ΣΥΡΙΖΑ και του Νίκου Ανδρουλάκη του ΠΑΣΟΚ στο Facebook, Instagram, Twitter τις πρώτες δεκαπέντε μέρες του Μαΐου και τι αλλαγές επήλθαν μετά το debate της 10ης Μαΐου.
Facebook: Νικητής ο Αλέξης Τσίπρας με τα περισσότερα likes και μεγαλύτερη αύξηση ακόλουθων
Από τα στοιχεία που μας δίνονται από την εργαλείο ανάλυσης Social Blade που αφορούν το χρονικό διάστημα 1 με 15 Μαΐου, μπορούμε να δούμε ότι συνολικά ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει 385,130 ακόλουθους ενώ ο Αλέξης Τσίπρας την ίδια στιγμή έχει 489,790. Ο κ. Ανδρουλάκης έχει 59,078. Στον ρυθμό αύξησης ακολούθων ο κ. Τσίπρας προπορεύεται καθώς ο ημερήσιος μέσος είναι +141 άτομα ενώ τον Μάϊο προστέθηκαν συνολικά 4.224 άτομα. Η Πρωθυπουργός βρίσκεται στη δεύτερη θέση με ημερήσιο μέσο όρο +56 και καινούργιο αριθμό ακόλουθων 1.671. Ο Νίκος Ανδρουλάκης ακολουθεί με +110 την ημέρα και συνολικά τον Μάϊο με 1.204 καινούργιους ακόλουθους. Μετά το debate μεγάλος κερδισμένος υπήρξε ο Αλέξης Τσίπρας στο Facebook καθώς την επομένη αύξησε τους ακόλουθούς του κατά 232 άτομα ενώ ο κ. Ανδρουλάκης και ο κ. Μητσοτάκης 118 και 68 άτομα αντίστοιχα.
Instagram: O Κυριάκος Μητσοτάκης τους περισσότερους followers, ο Αλέξης Τσίπρας τους περισσότερους καινούργιους ακόλουθους μέσα στον Μάϊο
Στο Instagram επικρατεί διαφορετική εικόνα από ότι στο Facebook. Εδώ ο Κυριάκος Μητσοτάκης επικρατεί των αντιπάλων του κατά κράτος έχοντας συνολικά 335,686 ακόλουθους ενώ ο κ. Τσίπρας βρίσκεται δεύτερος με 115,951 και τρίτος ο κ. Ανδρουλάκης με 21,681. Ενώ στο σύνολο των followers η διαφορά είναι μεγάλη, στον ρυθμό αύξησης των ακόλουθων μέσα στον Μάϊο οι τρεις υποψήφιοι είναι σε απόσταση αναπνοής. Ο Αλέξης Τσίπρας βρίσκεται στην πρώτη θέση έχοντας μέσο όρο ημερήσιας αύξησης +156 ενώ τον τρέχοντα μήνα τον ακολούθησαν 4.680 άτομα. Ο Πρωθυπουργός παρουσίασε αύξηση 4.410 τον Μάϊο ενώ ημερησίως 147 άτομα τον ακολούθησαν ενώ στη συνέχεια τον κ. Ανδρουλάκη τον ακολούθησε ένας ημερήσιος μέσος όρος 32 ατόμων με συνολικά τον Μάϊο 960 καινούργιοι ακόλουθοι. Μετά το debate ο Κυριάκος Μητσοτάκης κατέγραψε τη μεγαλύτερη αύξηση ακόλουθων με 308 μέσα σε μία μέρα. Ο κ. Τσίπρας ακολούθησε με 277 και ο κ. Ανδρουλάκης με 60 νέους ακόλουθους την 11η Μαΐου.
Twitter: Ο κ. Τσίπρας πρώτος με διαφορά 240.325 ακόλουθων από τον Πρωθυπουργό
Στην πλατφόρμα του Twitter ο Αλέξης Τσίπρας προηγείται με 646.063 ακόλουθους έναντι 405.738 του δεύτερου Κυριάκου Μητσοτάκη. Ο κ. Ανδρουλάκης από την άλλη είναι τρίτος με μόλις 32.330 ακόλουθους. Πέρα όμως από την διαφορά 240.325 ακόλουθων, ο Πρωθυπουργός βρίσκεται στη πρώτη θέση όσον αφορά στην ημερήσια αύξηση καθώς ο μέσος όρος του κυμαίνεται στο +226 άτομα την ημέρα ενώ ο αντίστοιχος του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης είναι +50. Συνολικά τον Μάϊο τον κ. Μητσοτάκη ακολούθησαν 6,800 άτομα ενώ τον κ. Τσίπρα 1,519. Σχετικά με τα νούμερα του Νίκου Ανδρουλάκη, ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ κινήθηκε σε χαμηλά ποσοστά καθώς οι νέοι ακόλουθοί του ήταν μόλις 563 ενώ ο ημερήσιος μέσος όρος ήταν +18. Το ενδιαφέρον στατιστικό είναι ότι μια μέρα μετά το debate, 24 άτομα επέλεξαν να μην ακολουθούν πλέον τον Πρωθυπουργό ενώ τον Αλέξη Τσίπρα τον ακολούθησαν 112. Κερδισμένος και ο κ. Ανδρουλάκης καθώς την 11η Μαΐου κέρδισε 51 άτομα.