Αρχική ΠΟΛΙΤΙΚΗ «Σφυρίζει» νέα εποχή για τον σιδηρόδρομο στην ΑΜΘ

«Σφυρίζει» νέα εποχή για τον σιδηρόδρομο στην ΑΜΘ

0

Σε γοργούς ρυθμούς κινείται ο ανταγωνιστικός διάλογος – Τρία εμβληματικά σιδηροδρομικά έργα ανακοινώθηκαν από ΕΡΓΟΣΕ – ΟΣΕ σε συνέντευξη τύπου στην  Ξάνθη

 

Τουριστικά δρομολόγια σε συνεργασία με τους δήμους στη γραμμή Δράμα – Ξάνθη. Εκτός σιδηροδρομικής Εγνατίας το λιμάνι του Πόρτο Λάγος

 

Έβαλε μπρος τις …ατμομηχανές του ο ΟΣΕ και θέτει στις ράγες νέα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα και έργα ανάταξης, αναβάθμισης και συντήρησης του υφιστάμενου δικτύου με στόχο να τοποθετηθεί ο ελληνικός σιδηρόδρομος μετά από χρόνια απαξίωσης στο ευρωπαϊκό χάρτη με διευρωπαϊκές συνδέσεις. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσονται και τα τρία εμβληματικά έργα που αφορούν την περιοχή μας και προχωρούν με γοργούς ρυθμούς και διαδικασίες fast track καθώς έχει τεθεί σε προτεραιότητα το  δίκτυο της Βόρεια Ελλάδος με κυβερνητική απόφαση. Τα έργα αυτά ανακοινώθηκαν σε φορείς με δύο ημερίδες σε Αλεξανδρούπολη και Καβάλα από τον Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε. Χρήστο Βίνη και τον Διευθυντή Στρατηγικού Σχεδιασμού του  ΟΣΕ ΑΕ Κωνσταντίνο Μουρουδέλη ενώ με πρωτοβουλία του Αντιπεριφειάρχη Υποδομών και Μεταφορών της ΑΜΘ Μιχάλη Αμοιρίδη παραχωρήθηκε συνέντευξη Τύπου την Τρίτη στις 3μ.μ. στο ξενοδοχείο «Z-PALACE» προκειμένου να λάβει γνώση η κοινωνία της Ξάνθης για τα έργα που την αφορούν.

Έως το 2025 το χρονοδιάγραμμα αναβάθμισης του υφιστάμενου δικτύου – Έως το 2028 η γραμμή Θεσσαλονίκη – Τοξότες

«Εμβληματικά» χαρακτήρισε τα έργα ο κ. Αμοιρίδης και εξέφρασε την ικανοποίηση του για την συνεργασία του ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ με την διοίκηση της περιφέρειας και τον περιφερειάρχη Χρήστο Μέτιο και ανέφερε επιγραμματικά τα τρία έργα που υλοποιεί η ΕΡΓΟΣΕ,

που προχωρούν με ταχύτατους ρυθμούς και βρίσκονται στην διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου: Τη νέα σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη-Τοξότες, την αναβάθμισης με διπλασιασμό και ηλεκτροκίνηση της σιδηροδρομικής γραμμής «Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο» και την ανάταξη και συντήρηση του υφιστάμενου δικτύου που θα υλοποιηθεί με ΣΔΙΤ προκειμένου όπως ειπώθηκε από τον κ. Μουρουδέλη να έχει μεγαλύτερη ευελιξία γιατί αφορά συντήρηση δικτύου. Σ’ αυτό το έργο εντάσσεται και η συντήρηση της γραμμής Δράμα – Ξάνθη που είναι σε αναστολή. Μάλιστα δόθηκε και συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για τα έργα τα οποία θα έχουν ανάδοχο μέχρι το τέλος του 2023 και ειδικά το έργο της συντήρηση του υφιστάμενου δικτύου αναμένεται να ολοκληρωθεί και να είναι πλήρως λειτουργική η γραμμή μέχρι το 2025 ενώ το έργο της γραμμής Θεσσαλονίκη –  Τοξότες μέχρι το 2028.

140 – 160 χιλιόμετρα την ώρα – Τεράστιες οικονομικές ωφέλειες από τα logistics

Όπως ανέφερε ο κ. Βίνης για τα δύο έργα Θεσσαλονίκη – Τοξότες και Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο ξεκίνησε η διαγωνιστική διαδικασία τον Δεκέμβριο του 2021 και έχει ολοκληρωθεί η Μελέτη περιβαλλοντικών Όρων. Η αναβάθμιση της συγκεκριμένης γραμμής, αποτελεί τμήμα του εμβληματικού έργου της Ανατολικής Σιδηροδρομικής Εγνατίας που θα συνδέσει τη Θεσσαλονίκη με το λιμάνι της Καβάλας και την Ξάνθη και πιο βόρεια με την Αλεξανδρούπολη και το Ορμένιο. Παράλληλα, θα εξυπηρετήσει την υλοποίηση της σύνδεσης των λιμένων της Βορείου Ελλάδας με τα λιμάνια της Βουλγαρίας, στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας(Μπουργκάς – Βάρνα – Ρούσσε) στο πλαίσιο του διακρατικού project Sea2Sea. Ο κ. Βίνης πρόσθεσε ότι στρατηγικός στόχος είναι να δημιουργηθεί διαμετακομιστικός κόμβος εκτιμώντας πως η οικονομική ωφέλεια θα είναι τεράστια καθώς όπως υπολόγισε μόνο το 2% των logistics να μεταφέρει καθιστά βιώσιμα τα δύο έργα των 2,5 δισ. ευρώ.  Για τη δημοπράτηση του έργου η ΕΡΓΟΣΕ επέλεξε τη μέθοδο του Ανταγωνιστικού Διαλόγου, έτσι ώστε να διασφαλιστεί στο μέγιστο δυνατό βαθμό η τήρηση του χρονοδιαγράμματος υλοποίησης, αλλά και η διαφάνεια και ο έλεγχος σε κάθε φάση, από τη δημοπράτηση μέχρι την κατασκευή.

Η διαδικασία του Ανταγωνιστικού Διαλόγου καθώς και η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών αναμένεται να ολοκληρωθούν εντός του τρέχοντος εξαμήνου του 2023.

Σ’ ότι αφορά τα όρια των ταχυτήτων είναι αυτά που επιτάσσουν οι προδιαγραφές που θέτει η Ε.Ε. και κυμαίνονται από 140 – 160 χιλιόμετρα την ώρα. Επίσης ο κ. Βίνης ανέφερε ότι τα έργα περιλαμβάνουν και κτηριακή αναβάθμιση των υπαρχόντων σταθμών αλλά και την κατασκευή νέων.

Τουριστικά δρομολόγια σε συνεργασία με τους δήμους στη γραμμή Δράμα – Ξάνθη. Εκτός σιδηροδρομικής Εγνατίας το λιμάνι του Πόρτο Λάγος

Ο κ. Μουρουδέλης δεν παρέλειψε να αναφερθεί στο τέλμα της απαξίωσης που είχε υποπέσει ο σιδηρόδρομος τα τελευταία χρόνια, με την ελλιπή συντήρηση των γραμμών, και έλλειψη νέων έργων  ενώ είπε πως κάποιες σήραγγες είναι από το 1926! Σημείωσε δε ότι το τοπίο αλλάζει με την κυβερνητική επιλογή να παραχωρήσει 100 εκ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης για έργα ανάταξης και αναβάθμισης  αλλά και να χρηματοδοτήσει έργα από το πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων καθώς δεν επαρκούν τα 100 εκ. ευρώ. Ειδικά για το έργο αναβάθμισης του υφιστάμενου δικτύου ο κ. Μουρουδέλης είπε πως είναι έργο ΣΔΙΤ είναι προς υπογραφή  με την πρόβλεψη μέσα στον Μάρτιο να ξεκινήσει η προεπιλογή των προσφορών και μέσα στο καλοκαίρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία προεπιλογής και η συμβασιοποίηση μέχρι το τέλος του 2023. Η απόφαση είναι να  μην λειτουργεί η γραμμή ενώ εκτελούνται τα έργα και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του έχει οριστεί έως το 2025.

Σ’ αυτό το έργο εντάσσεται και η γραμμή Δράμα – Ξάνθη που έχει χαρακτηριστεί τουριστική. Σε ερώτηση του «Ε» ειδικά γι’ αυτό το τμήμα κι αν θα τεθεί σε λειτουργία με τουριστικά δρομολόγια ο κ. Μουρουδέλης απάντησε πως αυτό μπορεί να γίνει σε συνεργασία με τους δήμους. Να μπουν δηλαδή τουριστικά δρομολόγια κάποιες συγκεκριμένες ημέρες που θα συνοδεύονται με κάποιες στάσεις σε διάφορες περιοχές. «Αυτό όμως προϋποθέτει σχεδιασμό και προετοιμασία από τους δήμους που θέλουν να αξιοποιήσουν τουριστικά την διαδρομή», διευκρίνισε.

Αναφορικά δεν με το λιμάνι του Πόρτο Λάγος και το γεγονός ότι δεν συμπεριλαμβάνεται στην γραμμή σύνδεσης με τα άλλα λιμάνια αν και έχει χαρακτηριστεί εθνικής σημασίας ο κ. Βίνης απάντησε πως αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί να γίνει σε δεύτερο χρόνο και όταν πληροί τις προϋποθέσεις που ορίζει η μελέτη κόστους- οφέλους. Σημείωσε ωστόσο ότι τα έργα αυτά θα αλλάξουν το τοπίο και θα συμβάλλουν στην ανάπτυξη όλης  της περιοχής.

Μαριάννα Ξανθοπούλου

mxanthopoulou@empros.gr

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

OXI του Δήμου Ξάνθης στην υποχρεωτική συνένωση των ΔΕΥΑ

Ομόφωνο ψήφισμα του δημοτικού συμβουλίου – Πρόταση – «καρφί» από Φανουράκη για πρόεδρο της…