Αρχική ΚΟΙΝΩΝΙΑ Ορεινά μονοπάτια: Η σύνδεση μεταξύ Πολιτισμού και Φύσης

Ορεινά μονοπάτια: Η σύνδεση μεταξύ Πολιτισμού και Φύσης

0

Ηλ. Γερμαντζίδης: Μία διαδρομή αποκτά προστιθέμενη αξία όταν ο πεζοπόρος συναντά σημεία που έχουν ιστορικό ή πολιτιστικό ενδιαφέρον

Η προοπτική ανάπτυξης του ορεινού εναλλακτικού τουρισμού, με αφορμή το project της ROUTE στα Τζουμέρκα

Η Ελλάδα αποτελεί μια χώρα σε μεγάλο βαθμό ορεινή παρότι πολλοί την μνημονεύουμε για τις, πολλών χιλιομέτρων, ακτογραμμές της.  Τα βουνά της προσφέρουν τεράστια ποικιλομορφία στις αναζητήσεις των φυσιολατρών αλλά και των ταξιδιωτών ενώ το «μικρό» μέγεθος της Ελλάδας επιτρέπει στον ταξιδιώτη να περιπλανηθεί σε σχετικά σύντομο διάστημα σε πολλά από αυτά τα βουνά, να δει τις ιδιαιτερότητες καθενός ξεχωριστά και να βιώσει τις ομορφιές της απαράμιλλης ελληνικής ορεινής φύσης.

Η προσβασιμότητα των μονοπατιών είτε λόγω της αστικοποίησης και της ερήμωσης των ορεινών χωριών, είτε από αβλεψία των μηχανισμών της εκάστοτε περιφέρειας ή/και Δήμου, αποτέλεσε ένα αγκάθι για τους λάτρεις της φύσης, πεζοπόρους και ορειβάτες. Η συντήρηση των μονοπατιών, που σε μεγάλη κλίμακα αποτελούνται από παλιά μονοπάτια τα οποία χρησίμευαν για την μετακίνηση των ανθρώπων από χωριό σε χωριό και διευκόλυναν την μεταφορά αγαθών, αποτελεί εκτός από μία χρονοβόρα και κοστοβόρα διαδικασία, μια δύσκολη εργασία που απαιτεί άριστο σχεδιασμό για την σωστή υλοποίηση της.

Ο Ηλίας Γερμαντζίδης, μέσω της εταιρίας «ROUTE» που έχει έδρα την πόλη της Ξάνθης,  ανακαλύπτει μαζί με την ομάδα του τα περιπατητικά μονοπάτια ενώ αποστολή τους είναι να τα αποκαταστήσουν ώστε ο επίδοξος επισκέπτης να περπατήσει και να απολαύσει τη φύση με ασφάλεια. Με αφορμή την συντήρηση ενός μεγάλου δικτύου μονοπατιών στα Τζουμέρκα, το «Ε» μίλησε με τον Ηλία Γερμαντζίδη τόσο για το σκοπό της εταιρίας του «ROUTE» όσο και για τον ορεινό εναλλακτικό τουρισμό.

Αποκατάσταση και ανάδειξη μονοπατιών
Όπως αναφέρει ο Ηλίας Γερμαντζίδης, η αποστολή της εταιρίας ROUTE είναι η αποκατάσταση ήδη υπαρχόντων δικτύων-μονοπατιών αλλά και η σχεδίαση του χαρτογραφικού υπόβαθρου. «Τα συγκεκριμένα μονοπάτια χρίζουν αποκατάστασης λόγω της κακής κατάστασης από τη μη-χρήση και η δική μας παρέμβαση επιτυγχάνεται με την ανάδειξη των μονοπατιών δίνοντας τους εκ νέου ζωή».

To project των Τζουμέρκων περιλαμβάνει μονοπάτια 40 χλμ.
Με ένα εκτενές αφιέρωμα της Vice το project των μονοπατιών των Τζουμέρκων πήρε αρκετά μεγάλες διαστάσεις. Η ομάδα της ROUTE, σύμφωνα με τον κ. Γερμαντζίδη, σε πρώτο στάδιο κατέγραψε τα μονοπάτια της περιοχής τα οποία είναι 5 μονοπάτια συνολικού μήκους 40 χλμ. Τα συγκεκριμένα μονοπάτια προσφέρονται για όλες τις ηλικίες καθώς η δυσκολία τους είναι πολύ μικρή ενώ παράλληλα διατηρούν την μαγεία της φύσης και αποτελούν από τα πιο εντυπωσιακά μονοπάτια της χώρας. Ο στόχος, άλλωστε, ήταν η συντήρηση μονοπατιών που θα απευθύνονται σε όλους και η ανάδειξη τους προς τον κόσμο, υπογράμμισε ο κ. Γερμαντζίδης.

Η έλλειψη συντονισμού με τους τοπικούς φορείς μπορεί να αποτελέσει σημαντικό πρόβλημα
Το εγχείρημα του κ. Γερμαντζίδη, όπως μας ανέφερε ο ίδιος, μπορεί να αντιμετωπίσει προβλήματα τα οποία όμως έχουν τεχνικά χαρακτηριστικά. «Μία μεγάλη δυσκολία ώστε το project να καταστεί επιτυχημένο είναι ο σωστός σχεδιασμός του δικτύου». Βέβαια, συνεχίζει «ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα μπορεί να αποτελέσει η γραφειοκρατία καθώς και η έλλειψη συντονισμού με τους τοπικούς φορείς. Το να υπάρχει καλή επικοινωνία είναι το κλειδί ώστε η διεκπεραίωση της δουλειάς μας να γίνει σωστά και γρήγορα».

Η χρηματοδότηση της αποκατάστασης μονοπατιών αποτελείται, κατά κύριο λόγο, από κρατικά κονδύλια
Το κράτος, μέσω των χρηματοδοτήσεων, είναι υπεύθυνο ώστε τα κονδύλια να φτάσουν στους ενδιαφερόμενους Δήμους ή Περιφέρειες που έχουν σκοπό να αναδείξουν την περιοχή τους μέσω του εναλλακτικού τουρισμού στο βουνό. Ο Δήμος ή η Περιφέρεια πρέπει να μπορεί να φέρει εις πέρας τη μελέτη για τα μονοπάτια, καθώς ο Δήμος και οι υποψήφιοι ανάδοχοι οφείλουν να γνωρίζουν τις ακριβείς εργασίες που πρέπει να γίνουν. Αφού εγκριθούν οι εργασίες από το Δασαρχείο και την Αρχαιολογική Υπηρεσία, ύστερα προχωρά η υλοποίηση του έργου. Ο κ. Γερμαντζίδης τονίζει ότι «αυτή τη περίοδο, λόγω του Ταμείου Ανάκαμψης, ο κάθε Δήμος θα μπορούσε να έχει έτοιμη τη μελέτη ώστε να προχωρήσει στις εργασίες που χρειάζονται τα μονοπάτια στην περιφέρειά του».

Η Περιφερειακή Ενότητα Ξάνθης είναι αδρανής ως προς την ανάπτυξη του ορεινού εναλλακτικού τουρισμού
Όπως αναφέρει ο κ. Γερμαντζίδης, αν κάτι μπορεί να γίνει στο πλαίσιο του τουρισμού στην Π.Ε. Ξάνθης πρέπει να γίνει στη κατεύθυνση του ορεινού εναλλακτικού τουρισμού. Παρόλαυτα, όπως τονίζει, «δεν γνωρίζω να γίνεται κάποια κίνηση από τους αρμόδιους φορείς όσον αφορά στα μονοπάτια της περιοχής μας και η έλλειψη ενδιαφέροντος είναι παραπάνω από προφανής. Δυστυχώς δεν υπάρχει η ωριμότητα για τέτοιου είδους κινήσεις».

Η αντίληψη του «μέσου» πολίτη σε σχέση με το βουνό έχει αλλάξει
Οι κάτοικοι της Ελλάδας έχουν έρθει πιο κοντά στην φιλοσοφία του βουνού από ότι 10-20 χρόνια πριν. Μεγάλο μέρος αυτού οφείλεται στην ανάπτυξη σπορ τα οποία έχουν κέντρο τους το βουνό όπως η αναρρίχηση, το τρέξιμο και ποδήλατο βουνού, η χιονοδρομία. Ο Ηλίας Γερμαντζίδης αναφέρει ότι «ενώ μπορούμε να πούμε ότι όντως η αντίληψη του «μέσου» πολίτη σε σχέση με το βουνό έχει αλλάξει παρόλαυτα αν συγκρίνουμε τη συμπεριφορά του Ιταλού με τα βουνά της χώρας και του Έλληνα, θα παρατηρήσουμε τεράστιες διαφορές». Οι Ιταλοί έχουν μέσα στην γενικότερη κουλτούρα τους την επαφή με το βουνό ενώ οι Έλληνες όχι. «Το οξύμωρο είναι ότι είμαστε ένας λαός που μέχρι πριν λίγα χρόνια ζούσαμε στο βουνό και ήμασταν φύσει πεζοπόροι. Αν και για να είμαστε ακριβείς, η πολιτεία ξέχασε καθετί που είχε να κάνει με περιβάλλον εκτός της πόλης», προσθέσει ο κ. Γερμαντζίδης.

Ένα μονοπάτι επαναφέρει στον χάρτη ξεχασμένα σημεία ενδιαφέροντος
Τα πλεονεκτήματα του πεζοπορικού τουρισμού είναι πρώτον ότι τα χωριά δέχονται επισκέπτες σε περιόδους off season και δεύτερον ότι ο μέσος πεζοπόρος μπορεί να κινήσει την αγορά σε μια περιοχή η οποία το έχει ανάγκη, μας εξηγεί ο κ. Γερμαντζίδης. «Όταν σχεδιάζεται ένα μονοπάτι», υπογραμμίζει ο ίδιος, «προσπαθούμε να συνδυάσουμε τα σημεία ενδιαφέροντος κάθε περιοχής. Μία διαδρομή αποκτά προστιθέμενη αξία αν εκτός της φυσικής ομορφιάς, ο πεζοπόρος έρχεται αντιμέτωπος με σημεία που έχουν ιστορικό ή πολιτιστικό ενδιαφέρον και αυτός είναι ένας από τους στόχους μας όταν δουλεύουμε. Με αυτόν τον τρόπο αυξάνεται η επισκεψιμότητα αλλά και είναι ευκολότερη η διαφήμιση του μονοπατιού».

Οι ανεξέλεγκτες εγκαταστάσεις ανεμογεννητριών απειλούν τον εναλλακτικό τουρισμό;
Στην ερώτηση μας σχετικά με τις επιπτώσεις της πολιτικής που ακολουθείται σχετικά με την αδειοδότηση της τοποθέτησης ανεμογεννητριών, ο Ηλίας Γερμαντζίδης απάντησε: «ποιος θέλει να περπατάει κάτω από ανεμογεννήτριες;». Όπως πρόσθεσε: «το κομμάτι της ενέργειας μας απασχολεί και είμαστε υπερ των εναλλακτικών μορφών ενέργειας αλλά μόνο όταν υπάρχουν σωστές μελέτες για την τοποθέτηση τους ώστε να μην παρεμποδίζουν τους ανθρώπους να επισκέπτονται τα βουνά και γενικότερα την ομαλή λειτουργία της Φύσης. Τα κριτήρια πρέπει να είναι αυστηρά καθώς είναι απαράδεκτο να γίνεται λόγος για ανεμογεννήτριες στα Άγραφα».

* Φωτογραφίες: Ηλίας Γερμαντζίδης

Παύλος Μαραγκός
pmaragkos@empros.gr

 

 

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από Παύλος Μαραγκός
Περισσότερα άρθρα από ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Επιστροφή 1055 αρχαίων νομισμάτων στην Τουρκία

Μία συμβολική κίνηση μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας στο πλαίσιο της προστασίας της πολιτιστικ…