Σε ζητήματα γραφειοκρατίας αποδίδει τις μεγάλες καθυστερήσεις ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Παναγιώτης Τσακλόγλου
Ακόμη μεγαλύτερες καθυστερήσεις λόγω της ανάγκης επανασχεδιασμού της διαδικασίας βλέπει ο βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Τ. Χαρίτου
Καθόλου αισιόδοξες δεν είναι οι διευκρινίσεις που έδωσε ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Παναγιώτης Τσακλόγλου, σχετικά με τις καθυστερήσεις στην εφαρμογή των συμψηφισμών για το 12%, μιας και παραδέχεται ότι από την πρώτη φάση της υλοποίησης προέκυψαν πολλαπλά γραφειοκρατικά προβλήματα.
Θυμίζουμε ότι, με πρωτοβουλία του βουλευτή Ροδόπης ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Δημήτρη Χαρίτου οι βουλευτές ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Αν. Μακεδονίας και Θράκης είχαν ζητήσει από την κυβέρνηση να δώσει εξηγήσεις γιατί καθυστερεί ανησυχητικά ο συμψηφισμός οφειλών των επιχειρήσεων της ΑΜΘ, σύμφωνα με το νομοθετικό πλαίσιο που η ίδια είχε ψηφίσει για την επιστροφή του μισθολογικού κόστους, γνωστού ως 12%, που οφείλει η Πολιτεία για τα έτη 2010-2015.
Αφορμή η επιστολή διαμαρτυρίας του Δικτύου Συνδέσμων Βιοτεχνιών και Βιομηχανιών Π.Α.ΜΑ.Θ., την οποία οι βουλευτές είχαν καταθέσει στους Υπουργούς Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων, Οικονομικών και Ανάπτυξης & Επενδύσεων, ζητώντας εξηγήσεις γιατί, παρά το γεγονός ότι υπήρξαν δυο νομοθετικές πρωτοβουλίες και τέσσερις υπουργικές αποφάσεις για το 12%, δε λύθηκε κανένα πρόβλημα εις βάρος των επιχειρήσεων της περιοχής μας.
Διευκρινίσεις για τις καθυστερήσεις
Ο κ. Τσακλόγλου στην απάντησή του επισημαίνει: «μέχρι σήμερα, κατά το πρώτο στάδιο υλοποίησης της πολυσύνθετης διαδικασίας των συμψηφισμών/παρακρατήσεων, αναδείχτηκαν πολλά και σημαντικά προβλήματα, καθώς και ζητήματα γραφειοκρατίας και καθυστερήσεων, δεδομένου ότι για την ολοκλήρωση της σχετικής διαδικασίας απαιτούνται πολλαπλά και σύνθετα βήματα με την εμπλοκή πολλών υπηρεσιών (Ο.Α.Ε.Δ., Υπηρεσίες του Υπουργείου, Α.Α.Δ.Ε. και e-Ε.Φ.Κ.Α.), τα οποία αποκτούν μεγαλύτερη πολυπλοκότητα εξαιτίας του χρόνου που μεσολαβεί από την έναρξη της διαδικασίας μέχρι την ολοκλήρωσή της (έκδοση από Ο.Α.Ε.Δ. απόφασης αναγνώρισης απαίτησης, έκδοση από Ο.Α.Ε.Δ. πράξης εκκαθάρισης, διαβίβαση φακέλου στο Υπουργείο και εξέταση πληρότητάς του – αίτημα ανάληψης υποχρέωσης – έλεγχος και έκδοση απόφασης ανάληψης υποχρέωσης από ΓΔΟΥ Υπουργείου – έκδοση εντολής πληρωμής από διατάκτη Υπουργείου μετά από έλεγχο φακέλου και αλληλογραφία με Ο.Α.Ε.Δ. για τυχόν συμπληρώσεις στοιχείων, εκκαθάριση δαπάνης από Γ.Δ.Ο.Υ. Υπουργείου μετά από έλεγχο φακέλου και έκδοσης εντάλματος, εκτέλεση συμψηφισμού στο ύψος του εντάλματος, ενημέρωση της αρμόδιας ΔΟΥ για τήρηση αρχείου). Παράλληλα, με τις εφαρμοζόμενες πολύπλοκες διοικητικές διαδικασίες ανακύπτουν προβλήματα κατά τη διαδικασία συμψηφισμού που διενεργείται μέσω του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Δημοσιονομικής Πολιτικής με συγκεκριμένες προδιαγραφές λειτουργίας (συμψηφισμός μόνον εφόσον υπάρχει βεβαιωμένη οφειλή άλλως το ένταλμα ακυρώνεται, συμψηφισμός με το ύψος της βεβαιωμένης οφειλής την ημερομηνία έκδοσης του εντάλματος και όχι την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης αναγνώρισης των απαιτήσεων κλπ) με αποτέλεσμα περαιτέρω επιβράδυνση και προβλήματα στη διαδικασία. Έτσι, στην πλειοψηφία των περιπτώσεων οι απαιτήσεις των επιχειρήσεων δεν εξοφλούνται άπαξ αλλά σταδιακά, ανάλογα με τις βεβαιωμένες οφειλές τους στην Α.Α.Δ.Ε. ή και στον e-Ε.Φ.Κ.Α., με αποτέλεσμα η οριστική εξόφληση αυτών να απαιτεί απροσδιόριστο αριθμό επαναλαμβανόμενων διαδικασιών».
Παράλληλα ο υπουργός προβαίνει και σε διευκρινίσεις για επιμέρους ζητήματα που διαπιστώθηκαν και έπρεπε να επιλυθούν, σχετικά με την υποχρέωση ή μη προσκόμισης Αποδεικτικού Ασφαλιστικής Ενημερότητας.
Κριτική για την πολυπλοκότητα της διαδικασίας από τον ΣΥΡΙΖΑ
Σχολιάζοντας την απάντηση, ο βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Ροδόπης Τάκης Χαρίτου προβλέπει περαιτέρω καθυστερήσεις, καθώς τα διαδικαστικά ζητήματα δεν έχουνε επιλυθεί. Όπως σημειώνει: «από την απάντηση όμως του υφυπουργού η ανησυχία μας εξακολουθεί να παραμένει, γιατί η επίκληση εκ μέρους του της πρόσφατης τρίτης νέας νομοθετικής ρύθμισης με τη διάταξη του άρθρου 79 ν.4916/28-3-2022 μπορεί να αντιμετωπίζει ένα πρόβλημα που προέκυψε με τις επιχειρήσεις και οι δικαιούχοι των αναγνωρισμένων ανεξόφλητων απαιτήσεων να μπορούν να λαμβάνουν αποδεικτικό φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας. Όμως ο υπουργός αποκρύπτει ότι απαιτείται η έκδοση και νέας κοινής υπουργικής απόφασης (Υ.Α.) των υπουργών Εργασίας και Οικονομικών για τον επανασχεδιασμό της όλης διαδικασίας, χωρίς να μπαίνει στον κόπο να μας εξηγήσει για ποιο λόγο οι μέχρι σήμερα τέσσερεις κοινές Υπουργικές Αποφάσεις δεν απλοποίησαν την εφαρμογή των Νόμων και δεν επιτάχυναν την διαδικασία συμψηφισμού/παρακρατήσεων, ώστε να καταβληθεί στην πλειονότητα των επιχειρήσεων η επιδότηση του μισθολογικού κόστους».