17% πιο ακριβό το λάδι, 4,9% το ψωμί και 19, 7% το αρνί!
Μιλά στο «Ε» ο πρόεδρος του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών, Ν. Τσεμπερλίδης: «Ο καταναλωτής πρέπει ν’ αποκτήσει φωνή, έχει την δύναμη της επιλογής»
Αντιμέτωπα με την ακρίβεια είναι τα νοικοκυριά. Οι τιμές στα μάρκετ και στα συνοικιακά καταστήματα με προϊόντα τροφίμων έχουν πάρει την ανηφόρα, τα καρτελάκια των τιμών στα ράφια αλλάζουν νύχτα και το καρότσι του νοικοκυριού μένει λειψό αφού μειώνεται η αγοραστική δυνατότητα από ένα πληθωρισμό που εκτοξεύτηκε μόνο το Δεκέμβριο 5,1 %! Την ίδια στιγμή εκτός από τα προϊόντα πρώτης ανάγκης «φωτιά» έχουν πάρει οι τιμές σε ρεύμα και πετρέλαιο θέρμανσης και φυσικό αέριο ενώ ο κατώτατος μισθός μένει καθηλωμένος. Με βαρύ χειμώνα, ακρίβεια σε τρόφιμα και ενέργεια και πανδημία, οι τρεις «πληγές» που έκανε «ποδαρικό» το 2022.
«Τσούζει» η ακρίβεια: 17% πιο ακριβό το λάδι, 4,9% το ψωμί και 19, 7% το αρνί!
Ξεκινώντας από την αύξηση του ενεργειακού κόστους: Ειδικότερα, στα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, η τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος εμφανίζεται πλέον αυξημένη κατά 45% ενώ την πεντάδα των μεγαλύτερων ανατιμήσεων συμπληρώνουν το πετρέλαιο θέρμανσης με το 34,1%, τα καύσιμα και τα λιπαντικά με το 21,7%
Σ’ ότι αφορά τα τρόφιμα: Είναι όμως πολλά τα είδη πρώτης ανάγκης στα οποία εντοπίζονται πλέον μεγάλες ανατιμήσεις, όπως το αρνί και το κατσίκι με το 19,7%. Το ψωμί ακρίβυνε κατά 4,9%, τα ζυμαρικά κατά 7,6%, τα πουλερικά κατά 6,6% τα νωπά ψάρια κατά 6,7% τα τυριά κατά 5,5% και το λάδι κατά 17%. Ακριβότερα κατά 5,5% και τα φρούτα αλλά και τα λαχανικά, ενώ οι πατάτες ανατιμήθηκαν κατά 14,2%.
Πρόεδρος του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών, Ν. Τσεμπερλίδης: «Ο καταναλωτής πρέπει ν’ αποκτήσει φωνή, έχει την δύναμη της επιλογής»
Οι αυξήσεις «πονούν» την τσέπη των καταναλωτών αλλά αυτοί δεν αντιδρούν είτε συλλογικά είτε ατομικά υποστηρίζει ο πρόεδρος του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών Θεσσαλονίκης (ΚΕΠΚΑ) κ. Τσεμπερλίδης Νικόλαος και εξηγεί: «Οι αυξήσεις στα είδη διατροφής ξεκίνησαν πριν από την πανδημία, από το 2019 και συνεχίζονται σταθερά. Οι καταναλωτές έχουν υποστεί τεράστια προπαγάνδα ότι αυτό είναι παγκόσμιο φαινόμενο και φυσικό επακόλουθο στην υγειονομικής κρίση και δεν αντιδρούν. Η πανδημία είναι αυτή που τους απασχολεί και ή ακρίβεια ανέρχεται σε δεύτερη μοίρα. Δεν διαμαρτύρονται για τις αυξήσεις γιατί θεωρούν ότι οφείλονται στην συγκυρία. Αυτό που πρέπει να καταλάβουμε οι Έλληνες καταναλωτές και δεν το έχουμε καταλάβει είναι ότι εμείς είμαστε η δύναμη της αγοράς και πρέπει να αποκτήσουμε φωνή, να διεκδικήσουμε συλλογικά τα δικαιώματά μας όπως κάνουν οι Βέλγοι καταναλωτές, έχοντας ιδρύσει ένα Κίνημα καταναλωτών με 1 εκ. μέλη που προστατεύει τα δικαιώματά τους απέναντι στην ασυδοσία των εταιρειών». Συνεχίζοντας ο κ. Τσεμπερλίδης επισημαίνει ότι το όπλο των καταναλωτών απέναντι στο φαινόμενο της ακρίβειας είναι η επιλογή και το μποϊκοτάρισμα των ακριβών προϊόντων: «Ο καταναλωτής έχει τη δυνατότητα της επιλογής. Να κάνει έρευνα αγοράς και όταν βλέπει κάποια προϊόντα συγκεκριμένα εταιρειών να έχουν αυξήσεις τιμών, απλά να μη τα αγοράσει να επιλέξει φθηνότερα. Είναι κάποιες εταιρείες που κερδοσκοπούν. Αυτές τις μποϊκοτάρουμε. Πρέπει να αποκτήσουμε φωνή και να έχουμε παρέμβαση στην αγορά».
Τι είναι το ΚΕΠΚΑ
Το ΚΕ.Π.ΚΑ. – Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών – είναι μη κερδοσκοπική, μη κυβερνητική, πανελλαδική Ένωση Καταναλωτών. Ιδρύθηκε το 1982. Είναι η μοναδική μεγάλη Ένωση Καταναλωτών, που έχει έδρα τη Θεσσαλονίκη. Το ΚΕ.Π.ΚΑ. είναι Οργάνωση με υπαρκτά μέλη, με καταστατικές λειτουργίες (προγραμματικές – απολογιστικές Γενικές Συνελεύσεις, δημοσίευση στην ιστοσελίδα μας του οικονομικού και διοικητικού απολογισμού, αιρετό ανά τριετία Διοικητικό Συμβούλιο, και Ελεγκτική Επιτροπή). Διοικείται, από 9μελές Διοικητικό Συμβούλιο, όλα τα μέλη του οποίου είναι καθαρά εθελοντές. Είναι η πρώτη Ένωση Καταναλωτών, που αναγνωρίστηκε και καταγράφηκε στο Μητρώο του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, σύμφωνα με τα κριτήρια του Ν.2251/94, όπως τροποποιήθηκε με το Ν.3587/2007. Έχει συμβάλλει, ουσιαστικά, με την αξιόπιστη και συνεχή του δράση στην ενδυνάμωση του Καταναλωτικού Κινήματος στη χώρα μας. Το ΚΕ.Π.ΚΑ. παρεμβαίνει, δυναμικά, για τη διαμόρφωση θεσμικού πλαισίου, που προστατεύει τον καταναλωτή, στη λειτουργία της αγοράς. Επειδή πιστεύουμε ότι η προστασία του καταναλωτή δεν επιτυγχάνεται με μεμονωμένους νόμους, αλλά μέσω της ενσωμάτωσης της προστασίας αυτής σε όλη τη νομοθεσία, εκπροσωπούμε τους καταναλωτές και παρεμβαίνουμε, σε τοπικό, εθνικό, και διεθνές επίπεδο και σε όλους τους αρμόδιους φορείς.
Μαριάννα Ξανθοπούλου
mxanthopoulou@empros.gr