Τις παρατηρήσεις του επί του προσχεδίου στην πρόσφατη συνεδρίαση γνωστοποίησε ο βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Ροδόπης Τ. Χαρίτου
Επανέλαβε την πρόταση Κατρούγκαλου για διαμόρφωση πορίσματος με ξεχωριστούς άξονες για αναπτυξιακά και θεσμικά θέματα
Στη συνεδρίαση της Διακομματικής Επιτροπής για την Ανάπτυξη της Θράκης που πραγματοποιήθηκε την Τρίτη το απόγευμα ο βουλευτής Ροδόπης ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Δημήτρης Χαρίτου τοποθετήθηκε επί του προσχεδίου της Έκθεσης, που κατατέθηκε από την πλευρά της ΝΔ. Ο βουλευτής αρχικά επανέλαβε την πρόταση που είχε καταθέσει ο Γ.Κατρούγκαλος για την διαμόρφωση πορίσματος, που θα περιέχει δύο άξονες, έναν για τα αναπτυξιακά της Θράκης και έναν για τα θεσμικά, όπως αρχικά είχε αποφασιστεί στην Διακομματική Επιτροπή.
Ο βουλευτής στην συνέχεια προχώρησε σε συγκεκριμένες επισημάνσεις για το προσχέδιο της Έκθεσης που έχει κατατεθεί από την πλευρά της πλειοψηφίας, αναφέροντας ότι οι πέντε άξονες που περιλαμβάνει δε συγκροτούν ενιαίο σχέδιο με σαφείς στόχους, μετρήσιμα αποτελέσματα και χρονικό ορίζοντα. Σημείωσε ενδεικτικά το παράδειγμα ότι η Θράκη υστερεί σημαντικά ως ποσοστό στο κατά κεφαλήν ΑΕΠ σε σχέση με το σύνολο της χώρας και αναρωτήθηκε αν θα υπάρξει στόχος για σύγκληση και με ποιο χρονικό ορίζοντα. Ανάλογη αναφορά έκανε και για τα υψηλά ποσοστά ανεργίας και μετανάστευσης των νέων στη Θράκη, ερωτώμενος αν θα υπάρξουν δεσμευτικοί στόχοι και μετρήσιμα αποτελέσματα. Διαφορετικά, τόνισε, οι πέντε άξονες του προσχεδίου μοιάζουν με καλάθια στα οποία έχουν φορτωθεί πράγματι και καλές και αμφιλεγόμενες δράσεις και έργα, χωρίς όμως ιεραρχήσεις και προτεραιότητες ως προς την υλοποίησή τους.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στον πρώτο άξονα που έχει σχέση με την αναμόρφωση του πρωτογενούς τομέα, σημειώνοντας ότι αποτελεί μονομέρεια η μοναδική αναφορά του σχεδίου για μεταστροφή στις δενδρώδεις καλλιέργειες όλου του πρωτογενούς τομέα, λέγοντας με έμφαση ότι αγροτική οικονομία της Θράκης, όλες οι υποδομές, οι εξοπλισμοί, οι συναφείς επαγγελματικές δραστηριότητες, βασίζονται σε δυναμικές καλλιέργειες, στην παραγωγή βιομηχανικών προϊόντων με εξαγωγικό προσανατολισμό όπως βαμβάκι, δημητριακά, καπνός κα.
Σε μια δεύτερη επισήμανση του βουλευτή που αφορά στους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης, σημείωσε «ανεξαρτήτως αν συμφωνεί ή όχι κανείς είναι μία πραγματικότητα ότι το σχέδιο του μηχανισμού ανάκαμψης έχει εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και έχουν κλειδώσει τα έργα που περιλαμβάνονται σε αυτό. Είναι ανάγκη να γνωρίζουν στη Θράκη ποια είναι τα έργα που περιλαμβάνονται στο σχέδιο και αφορούν συνολικά την περιοχή και βέβαια τι αντιπροσωπεύουν σε πόρους ως ποσοστό σε σύγκριση με το συνολικό ύψους των πόρων του Ταμείου. Σε μία περιοχή που υπολείπεται αναπτυξιακά και γι’ αυτό άλλωστε το λόγο συγκροτήθηκε η Διακομματική».
Κλείνοντας ο βουλευτής ανέφερε «ενώ αρχικά σωστά εστιάσαμε στον προσδιορισμό των μεσο-μακροπρόθεσμων στόχων για τη Θράκη και δεσμευτήκαμε να μην εμπλακούμε σε σημαντικά μεν, αλλά άμεσα ζητήματα, δεν το αποφύγαμε. Και ενώ σωστά ανακινήθηκαν θέματα όπως το 12% του μισθολογικού κόστους ή της αναγκαίας στήριξης των καπνοπαραγωγών, θέματα άλλωστε που με ένταση τέθηκαν από την δική μας πλευρά και με πολλούς τρόπους προς την κυβέρνηση. Θα έπρεπε όμως αφού εμπλακήκαμε σε αυτή τη διαδικασία να ασχοληθούμε και με άλλα εξίσου σημαντικά θέματα, όπως για παράδειγμα η αμφισβήτηση της πρώτης κατοικίας με διαταγές πληρωμών από τράπεζες για 8.000 παλιννοστούντες ομογενείς της Θράκης ή ακόμη το ζήτημα επαναλειτουργίας της βιομηχανίας Shelman, για το οποίο ο ίδιος ο πρωθυπουργός είχε δεσμευτεί».
Την προσεχή Τρίτη 23 Νοεμβρίου θα γίνει η τελική συζήτηση για το πόρισμα της Διακομματικής Επιτροπής Θράκης.