Πάνω από 1.000 έλεγχοι διενεργήθηκαν σε Μακεδονία, Θράκη και Θεσσαλία από την Ελεγκτική Υπηρεσία Τελωνείων (ΕΛΥΤ) Θεσσαλονίκης
Συστηματικούς ελέγχους για τον εντοπισμό των ανασφάλιστων αυτοκινήτων διενεργεί η ΑΑΔΕ, προκειμένου να εντοπίσει ανασφάλιστα αυτοκίνητα, οχήματα για τα οποία έχουν παραδοθεί οι πινακίδες, αλλά παρόλα αυτά κυκλοφορούν, καθώς και οχήματα για τα οποία δεν έχουν καταβληθεί τα τέλη κυκλοφορίας. Από τις αρχές του έτους μέχρι σήμερα η ΑΑΔΕ, στην περιοχή χωρικής αρμοδιότητας της Ελεγκτικής Υπηρεσίας Τελωνείων (ΕΛΥΤ) Θεσσαλονίκης, δηλαδή στη Μακεδονία, τη Θράκη και τη Θεσσαλία, έχει διενεργήσει πάνω από 1000 ελέγχους τόσο σε ιδιωτικά αυτοκίνητα με ξένες πινακίδες, όσο και σε διασκευασμένα αυτοκίνητα. Όπως προκύπτει, το ποσοστό παραβατικότητας ξεπερνά το 25%. Δηλαδή ένα στα τέσσερα αυτοκίνητα αυτών των δύο κατηγοριών που κυκλοφορούν στους βορειοελλαδικούς δρόμους βαρύνεται με σημαντικότατες παραβάσεις και παρανομίες.
Οι συνηθέστερες παραβάσεις, αφορούν σε μη καταβολή του τέλους ταξινόμησης για οχήματα με ξένες πινακίδες που κατέχουν και κυκλοφορούν πρόσωπα μόνιμα εγκατεστημένα στην Ελλάδα, αλλά και σε μικρά επαγγελματικά οχήματα ανοιχτού τύπου τα οποία έχουν διασκευαστεί σε κλειστού τύπου, με την προσθήκη άκαμπτου καλύμματος στον χώρο φόρτωσης.
Όπως μεταφέρει το voria.gr, το μεγαλύτερο πρόβλημα παράνομης κυκλοφορίας οχημάτων με ξένες πινακίδες, εντοπίζεται στη Βόρεια Ελλάδα και ιδιαίτερα στους νόμους που συνορεύουν με τη Βουλγαρία, καθώς δεν προβλέπεται τελωνειακός έλεγχος κατά τη διέλευση των ΙΧ αυτοκινήτων από τα αντίστοιχα συνοριακά φυλάκια, όπως γίνεται στα σύνορα με τρίτες χώρες. Ασφαλώς στην έξαρση του συγκεκριμένου φαινομένου έχει συμβάλλει η επιχειρηματική δραστηριότητα των Ελλήνων στη Βουλγαρία, που κάποιοι νομίζουν ότι μπορούν να αποφεύγουν την εκπλήρωση υποχρεώσεων τους στην Ελλάδα, κάτι που δεν ισχύει. Τα οχήματα με ξένες πινακίδες επιτρέπεται να τα οδηγούν στην Ελλάδα μόνο οι μόνιμοι κάτοικοι εξωτερικού, εκτός πολύ συγκεκριμένων εξαιρέσεων. Τα πρόστιμα είναι αρκετά υψηλά και στην περίπτωση που δεν καταβληθούν, ο κάτοχος καλείται να εγκαταλείψει το όχημα υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου, διαφορετικά πρέπει να πληρώσει το πρόστιμο και είτε να φύγει το αυτοκίνητο από την χώρα, είτε να προχωρήσει σε ταξινόμηση του αυτοκινήτου στο αρμόδιο τελωνείο, καταβάλλοντας τα αναλογούντα τέλη.
Από την άλλη πλευρά, τα διασκευασμένα οχήματα είναι συνήθως διπλοκάμπινα μικρά φορτηγά τα οποία χρησιμοποιούνται ταυτόχρονα και σαν επιβατικά. Στην πράξη πρόκειται για τζιπ 4 Χ 4, για τα οποία οι ιδιοκτήτες τους δεν επιθυμούν να πληρώσουν τους αναλογούντες δασμούς και τέλη, που λογικά είναι υψηλά αφού πρόκειται για αυτοκίνητα σημαντικής αξίας. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε αρκετές περιπτώσεις η διασκευή ενός διπλοκάμπινου μικρού φορτηγού σε πολυτελές τζιπ γίνεται πριν από την αγορά τους και δεν έχει καταβληθεί το προβλεπόμενο τέλος ταξινόμησης που αφορά στα αυτοκίνητα που είναι κλειστού τύπου.
Όπως επισημαίνουν τα στελέχη της ΑΑΔΕ, οι υποψήφιοι αγοραστές διπλοκάμπινων μικρών φορτηγών που φέρουν άκαμπτο κάλυμμα στο χώρο φόρτωσης, πρέπει να ελέγχουν πριν από την αγορά του αυτοκινήτου, εάν στην άδεια κυκλοφορίας αναφέρεται ότι το όχημα είναι κλειστού και όχι ανοικτού τύπου, ώστε εκ των υστέρων να μην πληρώνουν οι ίδιοι τη νύφη.