Το λόγο που δεν κατασκευάστηκαν εδώ και δέκα χρόνια οι έξι Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών εξηγεί έγγραφο της Εγνατίας που έδωσε στη δημοσιότητα ο Υπουργός Μεταφορών
Στο Ελεγκτικό Συνέδριο είναι το αίτημα υποκατάστασης της αναδόχου εταιρείας για τους ΣΕΑ Αρδανίου, Σώστη και Ωραιοκάστρου. Τι όρο έθεσε η Εγνατία Οδός ΑΕ
Το τμήμα Θεσσαλονίκης-Κήπων Έβρου είναι μοναδικό αυτοκινητόδρομου στη χώρα που λειτουργεί χωρίς κανένα απολύτως Σταθμός Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών. Οι οδηγοί υποχρεούνται για προμήθεια καυσίμων και ανάπαυλα να εξέρχονται από τον αυτοκινητόδρομο και να αναζητούν καταστήματα του εθνικού δικτύου, προκειμένου να εξυπηρετηθούν. Η δε, λειτουργία των πλευρικών διοδίων πλέον καθιστά και κοστοβόρα τη στάση για προμήθειες, αφού σε μερικές περιπτώσεις καλείται ή θα καλείται ο οδηγός να πληρώνει νέο αντίτιμο στα διόδια για να επανέλθει στον αυτοκινητόδρομο (αυτό συμβαίνει ήδη στη Μουσθένη).
Πρόκειται για ένα μείζον θέμα αν συνυπολογιστεί ότι σε μήκος 300 περίπου χλμ διέρχονται οχήματα μέσω της κεντρικής αρτηρίας, αλλά και των κάθετων αξόνων που συνδέουν τη χώρα με τη Βουλγαρία και την Τουρκία, τη στιγμή που οι μετακινήσεις και μεταφορές, μετά από μακρά περίοδο «καθίζησης» έχουν αυξηθεί σημαντικά.
Αδυναμία λόγω κρίσης δήλωσε ο ανάδοχος για τους τρεις ΣΕΑ – Υπέβαλε αίτημα υποκατάστασης- Το έγγραφο της Εγνατίας
Τους λόγους που εδώ και δέκα χρόνια δεν δημιουργήθηκαν ΣΕΑ στο συγκεκριμένο τμήμα, αποκάλυψε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής στη Βουλή, στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, κοινοποιώντας έγγραφο της «Εγνατία Οδός ΑΕ».
«Αναφορικά με την κατασκευή και λειτουργία Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) σε τμήματα της Εγνατίας Οδού μεταξύ Θεσσαλονίκης και Έβρου, ο προγραμματισμός της “Εγνατία Οδός ΑΕ” προέβλεπε τη λειτουργία ΣΕΑ σε 6 θέσεις», αναφέρεται στο έγγραφο. Εξ αυτών, η «Εγνατία Οδός ΑΕ» δημοπράτησε και ανέθεσε το 2011 και 2012 σχετικές συμβάσεις για 3 ΣΕΑ στις θέσεις Αρδανίου Έβρου, Σώστη Ροδόπης και Ωραιοκάστρου Θεσσαλονίκης.
«Η υλοποίηση των υπόψη ΣΕΑ δεν ολοκληρώθηκε από τους αρχικούς αναδόχους λόγω σοβαρών οικονομικών προβλημάτων σε συνδυασμό με την οικονομική ύφεση. Το 2020 έγινε αποδεκτό το αίτημα των αναδόχων των ανωτέρω ΣΕΑ για υποκατάστασή τους και η υπογραφή των συμβάσεων εκκρεμεί στο ΣτΕ μετά από προσφυγές».
Δεν προχώρησε όμως ούτε η δημοπράτηση των υπολοίπων 3 ΣΕΑ. «Ο προγραμματισμός δημοπράτησης των λοιπών προβλεπόμενων ΣΕΑ της Εγνατίας Οδού έχει παγώσει καθότι με την απόφαση διυπουργικής επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων (ΦΕΚ 2316Β/2012), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει (ΦΕΚ 2221Β/2013), μεταβιβάστηκε στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) το δικαίωμα της “Εγνατία Οδός ΑΕ” για τη λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου και των παρόδιων αυτού εκτάσεων».
Η «Εγνατία Οδός ΑΕ» πάντως σημειώνει ότι, στο τμήμα της Εγνατίας Οδού μεταξύ Θεσσαλονίκης και Έβρου υφίστανται και λειτουργούν ειδικά διαμορφωμένοι Χώροι Στάθμευσης και Αναψυχής (ΣΧΑ) σε 6 θέσεις (Ανάληψη, Βαγιοχώρι, Μουσθένη, Αμαξάδες, Αμάραντα, Δωρικό), οι οποίοι παρέχουν στους χρήστες χώρους υγιεινής και τη δυνατότητα στάσης και ανάπαυσης.
Με όρο αποδέχθηκε την υποκατάσταση η Εγνατία οδός-Εν αναμονή της έγκρισης της σύμβασης από το ΕΣ
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Ε», η ανάδοχος εταιρία έκανε το αίτημα υποκατάστασης, προτείνοντας άλλη εταιρεία μεγάλου ομίλου κατασκευών πριν 1,5 χρόνο. Πράγματι η τελευταία αποδέχθηκε να αναλάβει το σύνολο των ρητρών και υποχρεώσεων που ορίζει η σύμβαση, αλλά, όπως είναι αναμενόμενο, μόνο για το διάστημα από την υπογραφή της σύμβασης υποκατάστασης κι έπειτα. Επομένως, η Εγνατία οδός αποδέχθηκε το αίτημα της υποκατάστασης, θέτοντας ως όρο την επιστροφή των εγγυητικών της πρώτης εταιρείας, μόνο κατόπιν της συνολικής παράδοσης του έργου. Η σύμβαση βρίσκεται στο Ελεγκτικό Συνέδριο για έγκριση, ωστόσο θα τεθεί ζήτημα αν η ανάδοχος εταιρεία (όχι η εταιρεία υποκατάστασης) εκφράσει την πρόθεση να απαλλαγεί με τρόπο που πιθανόν να θίγει τα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου.
Η «τύχη» των ΣΕΑ αγνοείται – Εξελίξεις φέρνει η ιδιωτικοποίηση, ενδεχομένως και ακόμη μεγαλύτερες καθυστερήσεις
Η «τύχη» των άλλων τριών ΣΕΑ… αγνοείται αφού το ΤΑΙΠΕΔ δεν εξέφρασε ούτε πρόθεση, ούτε προέβη σε κάποια ενέργεια προκειμένου να δρομολογηθεί η κατασκευή των Σταθμών. Πιθανόν, με την επί μακρόν προοπτική της ιδιωτικοποίησης αφέθηκε στα χέρια του μελλοντικού ιδιώτη η ανάληψη και της ως άνω υποχρέωσης. Αυτό βέβαια, είχε ως αποτέλεσμα να απαξιώνεται ο αυτοκινητόδρομος και να υστερεί σε υποδομές, αλλά και σε προσδοκώμενη αξία. Πάντως, δεν είναι σαφές ακόμη αν και με ποιο τρόπο θα δεσμεύεται ο πλειοδότης να προχωρήσει σε σχετικές ενέργειες και με ποιο χρονοδιάγραμμα. Εκτιμήσεις αναφέρουν ότι από τα τέλη του ’22 ο ανάδοχος θα αναλάβει την τύχη του αυτοκινητόδρομου.
Τότε, ενδεχομένως να εγερθούν και ζητήματα χωροθέτησης, αφού σε κάποιες περιπτώσεις δεν εξασφαλίζεται ο απαιτούμενος χώρος για την εγκατάσταση των υποδομών. Για τους δύο ΣΕΑ ωστόσο, που αφορούν την ΑΜΘ σε Σώστη και Αρδάνιο, ο βασικές υποδομές συνδέσεων με το δίκτυ έχουν γίνει και ο χώρος είναι επαρκής.