Πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση της ιστορικής έρευνας του Γ.Μπατζακίδη, «Χατζή Εμίν Αγά» και η Έκθεση φωτογραφίας του Κ.Μαυρομάτη, «Ρολόι της Ξάνθης-150 χρόνια, σύμβολο της πόλης(1870-2020)»
Συμπληρώθηκαν 150 χρόνια από την ανέγερση του ρολογιού. Κάλεσμα για γιορτή και αναγνώριση
Το απόγευμα της Παρασκευής 3 Σεπτεμβρίου 2021 πραγματοποιήθηκε η προγραμματισμένη εκδήλωση παρουσίασης της ιστορικής έρευνας του Γεώργιου Μπατζακίδη με τίτλο «Χατζή Εμίν Αγά» ,Ο Μεγάλος Ευεργέτης της Οθωμανικής Ξάνθης». Η εκδήλωση έλαβε χώρα στο Ίδρυμα Θρακικής Τέχνης και Παράδοσης, Καπναποθήκη ”Π”. Στο δεύτερο σκέλος παρουσιάστηκε η Έκθεση Φωτογραφίας του συλλέκτη Κώστα Μαυρομάτη με θέμα: «Ρολόι της Ξάνθης-150 χρόνια, σύμβολο της πόλης(1870-2020)». Αξίζει να σημειωθεί ότι η έκθεση θα είναι προσβάσιμη στο κοινό έως τις 24 Σεπτεμβρίου. Ο χώρος στολίστηκε με διάφορες φωτογραφίες που η καθεμία αποτελούσε μία μοναδική αναπαράσταση της εκάστοτε ιστορικής φάσης του ρολογιού. Λόγος γίνεται για την πρώτη εκδήλωση του τρέχοντος εξαμήνου. Πριν την έναρξη έγινε μία μικρή αναφορά στην απώλεια του Μίκη Θεοδωράκη, οι παρευρισκόμενοι σηκώθηκαν από τις θέσεις τους και κράτησαν ενός λεπτού σιγή προς την μνήμη του μεγάλου μουσικοσυνθέτη και συγγραφέα. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν ο Δήμαρχος Ξάνθης, Μανώλης Τσέπελης, ο Αντιδήμαρχος, Μπεκίρ Ογλού Σουά, ο επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «Ξάνθη για Όλους», Σάββας Μελισσόπουλος, ο Πρόεδρος της Διαχειριστικής Επιτροπής Βακουφικής περιουσίας στην Ξάνθη, Χαλήλ Καράνταη και διάφοροι συμπολίτες. Το «Ε» περιηγήθηκε στον χώρο και είχε την ευκαιρία να πληροφορηθεί ενδελεχώς για την Ιστορία του Ρολογιού, για την Ιστορία του τόπου.
Λίγα λόγια για τον Χατζή Εμίν Αγά:-Είναι αναγκαίο να αναγνωριστεί η συνεισφορά του στην πόλη και να τιμηθεί δεόντως-
Ο Γ.Μπατζακίδης παρουσίασε την προσωπικότητα, το έργο και την προσφορά του Χατζή Εμίν Αγά, επισημαίνοντας: «Λόγος γίνεται για έναν μεγάλο ευεργέτη της Ξάνθης, ο οποίος την μετέτρεψε από χωριό σε πόλη. Από παλιά υπήρχαν καπνέμποροι που έκτιζαν τα αρχοντικά τους στην Παλιά Πόλη, μιας και εκεί ήταν το κέντρο της. Επίσης, μεγάλη μπορεί να χαρακτηριστεί η συμβολή του στην ανάπτυξη της κεντρικής πλατείας, αφού αυτήν την τοποθεσία επέλεξε για να κτίσει το κονάκι του με σκοπό να εξασφαλίσει πλήρη εποπτεία του χώρου γύρω του. 130 χρόνια ακριβώς μετά τον θάνατό του το 1ο Μειονοτικό Δημοτικό Σχολείο συντηρείται με τα έσοδα των καταστημάτων που δώρισε ο Χατζή Εμίν Αγά. Επίσης, αυτός ήταν ο άνθρωπος που άλλαξε την μορφή του αστικού κέντρου της πόλης. Ατενίζοντας το ρολόι περνά στιγμιαία από το νου μας εκείνη η εποχή. Είναι τραγικό που μία πόλη ξεχνά τους ευεργέτες της, την στιγμή που οι πολίτες αγνοούν το όνομα αυτού που έκτισε το ρολόι της. Ο ίδιος δεν δίστασε ούτε στιγμή να δώσει ως δωρεά μέρος της περιουσίας του, ωστόσο δεν τιμήθηκε ,αφαιρέθηκε η κτητορική του επιγραφή. Αυτό που πρέπει να γίνει συνείδηση είναι πως η ιστορία δεν σβήνεται ούτε και κρύβεται, πάντα θα βγαίνει μπροστά μας. Κατά την άποψή μου η πόλη μας πρέπει να αποκαταστήσει τούτη την αδικία στο πρόσωπο αυτού του ατόμου που είχε μία πιο ευρωπαϊκή αντίληψη από την παρωχημένη οθωμανική της ανατολής. Η Ξάνθη και οι άρχοντές της πρέπει να γιορτάσουν τα 150 χρόνια από την ανέγερση του πύργου του ρολογιού,1870-2020.Οφείλουν με λίγα λόγια να τοποθετήσουν έστω μία ενημερωτική πινακίδα με την ιστορία του ρολογιού και το όνομα του κτήτορά του ως ένδειξη υψηλού πολιτισμού αποκαθιστώντας με αυτόν τον τρόπο μία αδικία σχεδόν 50 χρόνων. Καλούμαστε να αδράξουμε την ευκαιρία, χριστιανοί και μουσουλμάνοι, να γιορτάσουμε από κοινού την συμπλήρωση των 150 χρόνων από την ανέγερση του ρολογιού. Αν αυτή η επιδίωξη δεν ευοδωθεί από την τωρινή γενιά, τότε θα μεριμνήσει η επόμενη, χωρίς ίχνος μικροπρέπειας γιορτάζοντας τα 250 χρόνια. Τέλος, υπενθυμίζω πως ο Χατζή Εμίν Αγάς έκτισε το ρολόι για να μας ενώνει ,όχι να μας χωρίζει. Η Ιστορία οφείλει και πρέπει να είναι δίκαιη».
Στη συνέχεια, ο Γ.Μπατζακίδης αναφέρθηκε στο περιεχόμενο του βιβλίου του ξετυλίγοντας την ιστορία του ρολογιού. Μέσα σε αδρές γραμμές, είπε: «Ο Χατζή Εμίν Αγά ήταν άνθρωπος με μεγάλη περιουσία. Ειδικότερα, είχε στην ιδιοκτησία του οικόπεδα, τζαμιά, μεγάλες εκτάσεις .Όσον αφορά το ρολόι αποτέλεσε σημείο αναφοράς τόσο για τους κατακτητές όσο και για τους απελεύθερους, όλες οι εκδηλώσεις λάμβαναν χώρα στο κέντρο. Η επιγραφή που έφερε μετατοπίστηκε. Αρχικά, ήταν στην εσωτερική πλευρά, όμως σε δεύτερο στάδιο τοποθετήθηκε πάνω από το πορτάκι».
Η απώλεια του τζαμιού…
Ο ίδιος συνέχισε λέγοντας « αναφερόμενοι στο τζαμί παρατηρούμε πως έφερε τέμενος που ήταν εφαπτόμενο του τζαμιού. Επιπροσθέτως, αξιομνημόνευτο είναι πως το κτίριο του τεμένους ήταν λιθόχτιστο. Ωστόσο, στο 1941 οι Βούλγαροι έβαλαν πυρκαγιά στο κτίριο με αποτέλεσμα την ολοσχερή καταστροφή του, βυθίστηκε μέσα στην κάπνα.
Τέλος, θα ήθελα να αναφερθώ στο κονάκι του Νιαζή Μπέη, μοναχογιού του Χατζή Εμίν Αγά, ο οποίος είχε στην ιδιοκτησία του κονάκι (απέναντι από το ΙΚΑ). Ένα έργο βασισμένο σε νεοκλασικά πρότυπα, δεκαετίας 1860.
Καταληκτικά, ο Γ. Μπατζακίδης αναφερόμενος στην αξία των επιγραφών και δη σε αυτή του ρολογιού παρουσίασε ως προσδοκία να βρεθεί η επιγραφή».
Μία μικρή ματιά στον βίο ,στην δράση των δύο πρωταγωνιστών…
1.Γεώργιος Μπατζακίδης :Γεννήθηκε το 1971 στην Ξάνθη. Ήταν γιος μεταναστών, φοίτησε σε Γερμανικό Σχολείο μέχρι την 5η Δημοτικού. Έπειτα, γύρισε στην Ελλάδα και φοίτησε στο 4ο Δημοτικό Σχολείο. Στη συνέχεια, σπούδασε ως Στέλεχος Οργανισμών και Επιχειρήσεων στο ΕΛΚΕΠΑ Θεσσαλονίκης. Επίσης, διετέλεσε σπουδαστής στο Ίδρυμα Θρακικής Τέχνης και Παράδοσης για οκτώ ακαδημαϊκά έτη, συνεχίζοντας τις σπουδές του στο Τμήμα Αρχαίων Ελληνικών και Ιστορίας. Σημείωσε πολλές συμμετοχές σε σεμινάρια ιστορίας, διπλωματίας, αρχαίου θεάτρου και πολιτισμού. Αποφοίτησε από το Ανοιχτό Ελληνικό Πανεπιστήμιο έχοντας πάρει δύο υποτροφίες. Οι μεταπτυχιακές σπουδές του είχαν ως θέμα τη Μικρά Ασία ,σπουδές στη Βυζαντινή και Οθωμανική Ιστορία για πάνω από δέκα χρόνια. Τέλος, σήμερα φέρει τον τίτλο του υποψήφιου διδάκτορα της οθωμανικής ιστορίας. Σημειώνεται πως στο παρόν βιβλίο περιέχεται η έρευνά του και είναι η 1η έκδοση.
2.Κώστας Μαυρομάτης :Γεννήθηκε στη Γερμανία από μετανάστες γονείς. Είναι πτυχιούχος μηχανοτεχνίτης ,ασχολείται με τη συλλογή αντικειμένων με επίκεντρο τις παλιές φωτογραφίες. Η παρούσα έκθεσή του περιλαμβάνει 75 φωτογραφίες με θέμα το Ρολόι της Ξάνθης,150 χρόνια σύμβολο της πόλης.
Χρύσα Κιατίπη