Ο περίπατος- The promenade
Στην ανηφόρα ρίζωσες,
ανάμεσα σε βράχους,
αυτό και μόνο, έφτανε
ν’ αδράξεις τη ζωή σου,
να περπατάς το διάβα σου
με δύναμη και σθένος.
Εγώ ήμουνα αερικό,
της φαντασίας κόρη,
φτερά είχα στα πόδια μου,
αγγέλους στο μυαλό μου,
πάντα, τον έρωτα έψαχνα
μέσα στα παραμύθια.
Η μοίρα με προόριζε
εσένα να γνωρίσω,
τη σταθερή αξία σου
να μην παραμερίσω.
Βράχος, εσύ, ακλόνητος
εγώ, κλαρί που ψάχνει
το ήλιο και τον άνεμο,
να ζήσει ν’ ανασάνει…
Μου ‘μαθες, πώς θεμέλια
στα πόδια μου να βάλω
και ρίζες για να συγκρατώ
τις σκέψεις που με θρέφουν.
Πώς το συναίσθημα π’ ανθεί,
καρπό να δέσει πάνω,
το θάλλος πώς να σαρκωθεί
κι αντίσταση να έχει
στου ανέμου τα φυσήματα
και στου καιρού τα κέφια.
Παρόλ’ αυτά ‘μουν ξωτικό,
Νύμφη ή Νηρηίδα
και να πετάω έμελλε
στου νου τη φαντασία
για να γευτώ τους κραδασμούς
που με καλούν κοντά τους
του γένους μου αστροφεγγιά,
της μοίρας μου τις πλάνες,
που ‘λεγε θάλασσα να βρω,
αλάτι να μυρίσω,
φαράγγια, δάση απόκοσμα,
στέρνα να ξεδροσίσω,
της ζήσης τον προορισμό
να τον προϋπαντήσω.
Σ’ έχασα, μ’ έχασες, μπορεί…
Αξία στη ζωή μας
ήταν ότι βρεθήκαμε
και βγήκαν οι καρποί μας…
Αναστασία (Νατάσα) Μακρή
O Μαρκ Σαγκάλ (7 Ιουλίου 1887 – 28 Μαρτίου 1985) ήταν Ρώσος ζωγράφος εβραϊκής καταγωγής. Θεωρείται ένας από τους μείζονες καλλιτέχνες της μοντέρνας τέχνης.
Τα έργα του χαρακτηρίζονται έντονα από προσωπικά στοιχεία καθώς και από την «απλοϊκή» ιδιομορφία τους. Η θεματολογία του, κατά βάση ποιητική και φανταστική, είναι βασισμένη κυρίως σε προσωπικά βιώματα, άρρηκτα συνδεδεμένη επίσης με την εβραϊκή του καταγωγή, ενώ είναι χαρακτηριστικό πως σπανίζουν οι προσωπογραφίες. Κινήθηκε συστηματικά γύρω από τον άξονα της εβραϊκής παράδοσης και του ρωσικού φολκλόρ, αν και στο ύστερο έργο του απομακρύνθηκε ελαφρά, χρησιμοποιώντας θέματα από την αρχαία Ελλάδα, όπως στους πίνακες Πτώση του Ίκαρου (1975) ή Ο μύθος του Ορφέα (1977), καθώς και απλές καθημερινές σκηνές.
Αν και έζησε παράλληλα με την εξέλιξη πολλών κινημάτων της μοντέρνας τέχνης, το έργο του δύσκολα μπορεί να ενταχθεί σε κάποιο από αυτά, περισσότερο όμως συνάδει με το κίνημα του εξπρεσιονισμού
Πίνακας Marc Chagall: “The promenade” – “Περίπατος”, 1918