Χρόνια και χρόνια καρτερεί έργα αναβάθμισης αλλά βουλιάζει στον μαρασμό και την
εγκατάλειψη – Ελάχιστα τα εμπορικά πλοία που το επισκέπτονται τα τελευταία χρόνια
Δύο ανεπιτυχείς προσπάθειες για επιβατική χρήση από το μακρινό παρελθόν. Τι λένε
δήμαρχος Αβδήρων και αντιπεριφερειάρχης Ξάνθης – Να ενδιαφερθεί η περιφέρεια ζητά
ο Μ. Αμοιρίδης
Στην πολιτική ατζέντα όλων νυν και πρώην πολιτικών και αυτοδιοικητικών παραγόντων του
νομού μας μια από τις πρώτες θέσεις κατείχε και κατέχει η αναβάθμιση μέσω των
κατάλληλων έργων υποδομής του Λιμανιού του Πόρτο Λάγος. Όσες όμως προσπάθειες
έγιναν με κορυφαία τον χαρακτηρισμό του σε λιμάνι εθνικής σημασίας (2007) πολύ λίγες
έπιασαν τόπο γιατί έμειναν στα χαρτιά και ο χαρακτηρισμός αυτός δεν συνοδεύτηκε από τα
έργα υποδομής που θα του εξασφάλιζαν εμπορική, επιβατική αλλά και τουριστική χρήση
(μαρίνα για σκάφη).
Χρόνια και χρόνια καρτερεί έργα αναβάθμισης αλλά βουλιάζει στον μαρασμό και την
εγκατάλειψη και μοιάζει να αφήνεται στην τύχη του όπως και όλος ο οικισμός που η μόνη
του αξιοποίηση και επισκεψιμότητα εξαντλείται στον κόσμο που συγκεντρώνει το
Κυριακάτικο… παζάρι που γίνεται μπροστά στο λιμάνι!
Ελάχιστα εμπορικά τον χρόνο πιάνουν Λάγος
Το μόνο κομμάτι που λειτουργεί στο Λιμάνι του Λάγος είναι το εμπορικό αλλά κι αυτό
παρουσιάζει κατακόρυφη μείωση τα τελευταία χρόνια . Όπως αναφέρει η πρόεδρος του
Λιμενικού ταμείου Λάγος που έχει την αρμοδιότητα διαχείρισης του Λιμανιού κα
Κωνσταντινιά Ζουρνατζίδου λιγότερα από 30 εμπορικά το χρόνο έρχονται για
φορτοεκφόρτωση στο λιμάνι ενώ πριν 20 χρόνια ξεπερνούν τα 100: «Παλεύουμε για να το
λειτουργήσουμε και το εμπορικό τμήμα. Δεν έχει καμιά σχέση με το παρελθόν. Αυτό
βέβαια είναι συνάρτηση και άλλων παραγόντων. Παλιότερα υπήρχαν εργοστάσια και
υπήρχαν προϊόντα για μεταφορές. Τώρα έχουν περιοριστεί μόνο σε βαμβακόσπορο και
σιτηρά οι μεταφορές».
Δύο ανεπιτυχείς προσπάθειες για επιβατική χρήση από το μακρινό παρελθόν
Προσπάθειες για εμπορική αλλά και επιβατική χρήση του λιμανιού έγιναν στον παρελθόν
με ανεπιτυχή κατάληξη. Έτσι θυμίζουμε το μακρινό 1988 που εγκαινιάστηκε και με πολύ
εντυπωσιακό τρόπο ένα δρομολόγιο από το Πόρτο Λάγος για Θάσο, Λήμνο και Ραφήνα ή
Πόρτο Ράφτη Το πλοίο λεγόταν “Μακεδονία”. Όσο, όμως, λαμπρά ήταν τα εγκαίνια, άλλο
τόσο άδοξα κατέληξε το εγχείρημα. Επίσημη εκδοχή ήταν ότι, λόγω ύψους, δεν ήταν
δυνατή η επιβίβαση των φορτηγών της Χαρτοποιίας ΘΡΑΚΗΣ. Άλλη μια προσπάθεια για
επιβατική χρήση έγινε το 1995 όταν μπήκε ένα δρομολόγιο από Θάσο – Πόρτο Λάγος,
Σαμοθράκη – Λήμνο. Το δρομολόγιο κράτησε μόνο δύο καλοκαίρια. Η επίσημη εκδοχή ήταν
ότι δεν είχε κόσμο και ότι ήταν ασύμφορο.
Τι λένε δήμαρχος Αβδήρων και αντιπεριφερειάρχης Ξάνθης
Διερευνώντας αν υπάρχει πρόθεση να διεκδικηθεί για μια έστω επιβατική γραμμή για
Θάσο ώστε να τονωθεί η κίνηση κυρίως από Ξανθιώτες αλλά και Ροδοπίτες το λιμάνι του
Λάγος καθώς και των Βουλγάρων τουριστών που έρχονται από Νυμφαία απευθυνθήκαμε
στον δήμαρχο Αβδήρων κ. Τσιτιρίδη και στον αντιπεριφερειάρχη Ξάνθης κ. Ευφραιμίδη. Ο
μεν κ. Τσιτιρίδης ανέφερε πως οι όποιες προσπάθειες έχει κάνει έπεσαν στο κενό καθώς η
απάντηση ήταν μία: «Αυτό που μας λένε ότι η απόσταση Θάσος – Πόρτο Λάγος είναι πολύ
μεγαλύτερη απ’ ότι Κεραμωτή – Λιμένας Θάσου και Πρίνος – Καβάλα και κατά συνέπεια οι
ακτοπλοϊκές εταιρείες κρίνουν ασύμφορο το δρομολόγιο και ότι δεν θα έχει και κίνηση».
Απ’ την πλευρά του ο κ. Ευφραιμίδης σημείωσε ότι έθεσε το θέμα της αναβάθμισης των
υποδομών του λιμένα του Πόρτο Λάγος σε σύσκεψη στην οποία συμμετείχε με την Γ.
Γραμματέα του υπουργείου Ναυτιλίας και στην οποία συμμετείχαν και τα λιμενικά Ταμεία
Καβάλας και Αλεξανδρούπολης: «Προτείναμε μια σειρά από τεχνικά έργα για το εμπορικό
τμήμα αλλά κάναμε και προτάσεις για την συνολική αναβάθμιση του λιμανιού τις οποίας
μας ζήτησε και τις στείλαμε και εγγράφως», τόνισε ο κ. Ευφραιμίδης.
Να ενδιαφερθεί η περιφέρεια ζητά ο Μ. Αμοιρίδης
Την ανάγκη να καταρτιστεί και να υποστηριχτεί έμπρακτα ένα αναπτυξιακό σχέδιο,
ανέδειξε προσφάτως και ο περιφερειακός σύμβουλος Ξάνθης Μιχάλης Αμοιρίδης.
Τονίζει ότι το λιμάνι του Πόρτο Λάγος διατηρεί την εμπορική του αξία, αλλά πρέπει να
υποστηριχτεί η βιωσιμότητά του Πόρτο Λάγος: « Η κατάσταση δεν είναι καλή. Συνομιλώ με
κατοίκους και εργαζόμενους εκεί. Εκφράζουν την αγωνία τους. Τα προβλήματα πολλά και
πολύπλευρα. Οι ανάγκες μεγάλες πλέον. Οι δυνάμεις του τόπου χρειάζεται να
συνεργαστούν, δεν αρκεί ένας. Σε αυτό το πλαίσιο η άμεση και ουσιαστική συνδρομή της
Περιφέρειας απαραίτητη πριν η κατάσταση γίνει μη αναστρέψιμη. Χρειάζονται σοβαρά
λιμενικά έργα και ανανέωση εξοπλισμού.
Τα Λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Καβάλας φαίνεται ότι βρίσκουν το δρόμο τους, αλλά
αυτό δεν μειώνει τη σημασία του Πόρτο Λάγος. Εμπορικά ακόμη έχει τη χρησιμότητα του. Η
Περιφέρεια οφείλει να παρέχει ουσιαστική στήριξη, να ενδιαφερθεί και να το δείξει
έμπρακτα και όχι απλά με λόγια και επισκέψεις χωρίς αντίκρισμα. Πρέπει να
χρηματοδοτήσει άμεσα μελέτες, εξοπλισμό και έργα.
Μαριάννα Ξανθοπούλου
mxanthopoulou@empros.gr