Έκανε «Μαύρα Χριστούγεννα» – Μόνο τα καταστήματα με ηλεκτρονικά και παιχνίδια δούλεψαν
Πρόεδρος Ομοσπονδίας Εμπόρων Θράκης, Κ. Χατζημιχαήλ: «Ζητάμε επαναφορά στην προηγούμενη κατάσταση με τήρηση των μέτρων και των αποστάσεων»
Με απογοήτευση και καυστικά σχόλια υποδέχονται οι καταστηματάρχες του λιανεμπορίου το νέο… τερτίπι του υπουργείου Ανάπτυξης που ακούει στο ξενικό όνομα «click inside». Από το click away στο click inside και ζητούμενο παραμένει αν θα λειτουργήσει κι αυτό το μοντέλο καθώς το click away δεν απέδωσε τα αναμενόμενα, ωστόσο το βέβαιο είναι ότι θα τροφοδοτήσει νέο κύκλο αντιπαράθεσης με πρωτοστάτη τον εθνικό μας γλωσσολόγο, Γεώργιο Μπαμπινιώτη!
Από το click away στο click inside
Να διευκρινίσουμε ότι μέχρι τώρα οι αγορές γινόταν μέσω παραγγελίας είτε τηλεφωνικά είτε ηλεκτρονικά από το e – shop του καταστήματος και η παράδοση γινόταν εκτός του καταστήματος. Εξ΄ου και το «παράδοση εκτός» ως έκφραση που μεταφράζει το click away.
Το νέο μοντέλο επιτρέπει την είσοδο του πελάτη εντός του καταστήματος και την δοκιμή του προϊόντος αλλά αφού έχει προηγηθεί ραντεβού! Ειδικότερα το νέο μοντέλο λειτουργεί ως εξής: Ο καταναλωτής μέσω τηλεφώνου ή ηλεκτρονικού καταστήματος ή εφαρμογής που μπορεί να διαθέτει μια εμπορική επιχείρηση θα κλείνει ραντεβού για να επισκεφθεί το φυσικό κατάστημα συγκεκριμένη ημέρα και ώρα και να κάνει τις αγορές του εκεί. Δεδομένου ότι και σε αυτή την περίπτωση θα ισχύουν περιορισμοί ως προς τον αριθμό των ατόμων που θα βρίσκονται μέσα στο κατάστημα, η κυβέρνηση με το νέο μοντέλο επιθυμεί να δώσει λύση σε δύο βασικά προβλήματα: πρώτον, να αποφευχθούν ουρές απέξω, κάτι που ενδεχομένως μπορεί να παρατηρηθεί εάν επαναλειτουργήσουν τα φυσικά καταστήματα με τους αυστηρούς όρους για τον μέγιστο αριθμό ατόμων τα οποία επιτρέπεται να βρίσκονται μέσα στο κατάστημα, και δεύτερον, να λειτουργήσουν περισσότεροι κλάδοι, όπως αυτός της ένδυσης και της υπόδησης, αλλά και των επίπλων, που έχουν πληγεί περισσότερο από το γεγονός ότι ο καταναλωτής δεν μπορεί να δοκιμάσει ή να δει από κοντά το προϊόν που θέλει να αγοράσει.
Πρόεδρος Ομοσπονδίας Εμπόρων Θράκης, Κ. Χατζημιχαήλ: «Ζητάμε επαναφορά στην προηγούμενη κατάσταση με τήρηση των μέτρων και των αποστάσεων»
«Αστειότητες», χαρακτηρίζει το νέο μοντέλο ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Εμπόρων Θράκης κ. Κωνσταντίνος Χατζημιχαήλ και μάλιστα κάνει λόγο για «λάθος που έχει γίνει εμμονή» ενώ θέτει τον εξής συλλογισμό: « Με ποιο σκεπτικό εφαρμόζονται τέτοια μοντέλα που δεν αποδίδουν για το λιανεμπόριο όταν για παράδειγμα οι καταναλωτές ψωνίζουν από σούπερ μάρκετ , από φαρμακεία, από φούρνους, και ζαχαροπλαστεία; Εκεί δεν δημιουργείται συνωστισμός; Γιατί δεν ισχύει και στο λιανεμπόριο το 1 άτομο ανά 10 τ.μ. όπως ισχύει γι αυτά τα καταστήματα και όπως ίσχυε τον καλοκαίρι; Θεωρώ ότι αυτή η προσέγγιση είναι λανθασμένη και επιλεκτική. Η ροπή προς το λάθος έχει γίνει εμμονή. Είναι μια λανθασμένη πρακτική που έχει πλήξει το εμπόριο στην Ελλάδα και ιδιαίτερα στην Θράκη . Να θυμίσουμε ότι στον Έβρο η επιχειρηματικότητα έχει πληγεί και από την απόπειρα παραβίασης των συνόρων. Η κατάσταση έχει επιδεινωθεί επίσης από την μηδενική τουριστική κίνηση. Είναι επιτακτική ανάγκη επανεκκίνησης του λιανεμπορίου. Αυτό που ζητάμε είναι επαναφορά στην προηγούμενη κατάσταση με τήρηση των μέτρων και των αποστάσεων. Είναι αδιανόητο να εφαρμόζονται τόσο σκληρές πολιτικές για έναν κλάδο που έχει πληγεί τόσο πολύ».
Ε. Μίλκογλου, πρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Ξάνθης: «Δεν δούλεψε το click away δεν θα δουλέψει και το click inside»
Την ίδια θέση με διαφορετική διατύπωση εκφράζει ο αντιπρόεδρος της Ομοσπονδίας Εμπόρων Θράκης και πρόεδρος του Εμπορικού συλλόγου Ξάνθης κ. Ευθύμης Μίλκογλου περιγράφοντας με μελανά χρώματα την κατάσταση στην αγορά της Ξάνθης: «Μας αντιμετωπίζουν λες και εμείς είμαστε εστία της μόλυνσης ενώ δεν είναι έτσι. Τα μαγαζιά μας είναι κατά μέσο όρο 30 τ.μ. Δηλαδή επιτρέπονται 3 άτομα. Μήπως έμπαιναν και περισσότεροι; Η αγορά της Ξάνθης δεν δούλεψε με το click away. Δεν πιστεύω ότι θα αποδώσει και το click inside. Δηλαδή πως ξέρω εγώ πόση ώρα θα καθίσει ο πελάτης στο μαγαζί για να κλείσω το επόμενο ραντεβού; Και τι θα κάνω; Θα τον διώξω αν έχω άλλο ραντεβού και δεν έχει φύγει; Αυτά δεν γίνονται. Ακόμη και με τα e – shop και την επιδότηση που δίνουν. Θα υπάρξει ενδιαφέρον αλλά είναι απρόσωπα. Είναι σαν να έχεις μια αποθήκη με ρούχα. Δεν υπάρχει λόγος να έχεις κατάστημα και να πληρώνεις λειτουργικά και υπάλληλο. Θα χαθούν θέσεις εργασίας. Οι Έλληνες είμαστε παραδοσιακοί. Θέλουμε να κάνουμε τα ψώνια μας, να κρατάμε τις τσάντες με τα δώρα, το χαιρόμαστε. Μας φτιάχνει την ψυχολογία μας».
Μαύρα Χριστούγεννα στην αγορά της Ξάνθης
Αναφερόμενος στον τζίρο των Χριστουγέννων ο κ, Μίλκογλου είπε: «Μόνο τα καταστήματα με ηλεκτρονικά και παιχνίδια έχουν δουλέψει τα Χριστούγεννα. Ένδυση και υπόδηση, οι τζίροι είναι σχεδόν μηδενικοί τον Δεκέμβριο που παραδοσιακά είναι ο καλύτερος μήνας του χρόνου. Για τον κλάδος μας η χρονιά ήταν κατεστραμμένη. Είχαμε συνολικά 5 μήνες lockdown , 4 μήνες εκπτώσεις, με Σεπτέμβριο με Οκτώβριο τους χειρότερους μήνες των τελευταίων 20 χρόνων. Μόνο δυο μήνες δουλέψαμε. Όσες επιστρεπτέες και να μας δώσουν τα έξοδα συσσωρεύονται. Ο κλάδος μας θα κάνει καιρό να ορθοποδήσει. Θα κλείσουν πολλά καταστήματα και θα χαθούν πολλές θέσεις εργασίας», τονίζει ο κ Μίλκογλου.
Εκπτώσεις στις 11 Ιανουαρίου
Να σημειώσουμε ότι η περίοδος των χειμερινών εκπτώσεων ανοίγει στις 11 Ιανουαρίου, δηλαδή πιθανότατα πριν καν τεθεί σε εφαρμογή το σύστημα click inside. Όλες οι έρευνες των τελευταίων ετών από την ΕΣΕΕ, έχουν δείξει ότι πάνω από τους μισούς εμπόρους αναδεικνύουν ως πιο αποδοτικό το χρονικό διάστημα των εκπτώσεων ως το τέλος Ιανουαρίου κι αυτό επιτείνει την αγωνία των περίπου 235 χιλιάδων επαγγελματιών του κλάδου αλλά των 350 χιλιάδων εμποροϋπαλλήλων, για τον τζίρο αυτής της περιόδου.
60% μειώθηκε ο χριστουγεννιάτικος τζίρος από πέρσι
Μειωμένος κατά περίπου 60% εκτιμάται ότι θα είναι φέτος σε σύγκριση με πέρυσι ο χριστουγεννιάτικος τζίρος, καθώς το ηλεκτρονικό εμπόριο και το μοντέλο click away μέρος μόνο των απωλειών από τη μη κανονική λειτουργία των φυσικών καταστημάτων μπορούν να υποκαταστήσουν. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του εμπορικού κόσμου, ο εορταστικός τζίρος αναμένεται ότι θα διαμορφωθεί σε περίπου 1,5 δισ. ευρώ έναντι 3,5 δισ. ευρώ το 2019, γεγονός που σημαίνει ότι το λιανεμπόριο, ακόμη και όταν επαναλειτουργήσει κανονικά, θα είναι βαθιά λαβωμένο από αυτή τη νέα κρίση. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι ήδη κατά τα χρόνια της δεκαετούς οικονομικής κρίσης χάθηκε πολύτιμος τζίρος την περίοδο των Χριστουγέννων, καθώς προ 2009 αυτός κυμαινόταν περίπου στα επίπεδα των 6 δισ. ευρώ.