Την 12 – 6-2020 ο συνάδελφος, μέλος του Δ.Σ Ξάνθης Αχμέτ Κιούρτ, υποψήφιος δήμαρχος Μύκης και μέλος της αντιπολίτευσης στον Δήμο, ανάρτησε μια ανακοίνωση στο Facebook. Με την συγκεκριμένη ανάρτηση εξέφρασε την λύπη του γιατί «για μία ακόμη φορά, φορτώνουν τα νέα θετικά κρούσματα του COVID-19 στους πολίτες της περιοχής μας» όπως χαρακτηριστικά αναφέρει. Συνεχίζοντας είπε ότι «δεν μπορεί να είναι δημόσια υγεία ο καταλογισμός των περισσότερων κρουσμάτων σε μια περιοχή (μόνο), όταν στον νομό Ξάνθης επανέρχονται οι κανονικοί ρυθμοί της ζωής, όταν ανοίγουν τα σύνορα, όταν δεν θα μπαίνουν σε καραντίνα αυτοί που εισέρχονται από άλλες χώρες και τα τεστ μειώνονται όλο και περισσότερο και γίνονται σε λιγότερους ανθρώπους». Αφού λοιπόν αναφέρεται στην επιστροφή των πολιτών στην παλιά κοινωνική τους ζωή στην υπόλοιπη χώρα, το άνοιγμα των σχολείων, την λειτουργία των καφέ, διατυπώνει την θέση ότι η χαλάρωση των μέτρων «δεν είναι πρόβλημα σε κανένα σημείο της χώρας, αλλά είναι πρόβλημα μόνο και μόνο στον οικισμό του Εχίνου» δημιουργώντας σκόπιμα αρνητικούς συνειρμούς στους κατοίκους της περιοχή. Μιλά για ιούς της αγραμματοσύνης και των προκαταλήψεων και απαιτεί εξηγήσεις από τους αρμόδιους, μιλά για μέτρα που πάρθηκαν εις βάρος των κατοίκων του Εχίνου και κλείνει με προτροπές προς τους συντοπίτες του να μην επιτρέψουν την κατάχρηση των δικαιωμάτων τους με πρόσχημα την ‘’Δημόσια Υγεία’’ και να απαιτήσουν την υλική αποζημίωση τους, αντίστοιχη του μηνιαίου εισοδήματος τους από το εξωτερικό, ως άνθρωποι που πληρώνουν τους φόρους τους, που λαχταρούν αυτά τα χώματα την πατρίδα τους (ως ξενιτεμένοι) και ως οικογενειάρχες που από οικονομικής άποψης, δεν έχουν εργαστεί εδώ και 2 μήνες».
Το μήνυμα του επιδοκίμασαν και κοινοποίησαν αρκετοί. Την ίδια ημέρα και την επομένη, έγιναν επεισόδια στην είσοδο των οικισμών του Εχίνου από «αγανακτισμένους» κατοίκους της περιοχής και διακινήθηκαν απειλητικές προτροπές για νέα επεισόδια στην περιοχή με διάθεση παραβίασης της καραντίνας και προσπάθεια καθόδου στην πόλη της Ξάνθης. Τυχαία; Όχι βέβαια.
Χθες ο Αχμέτ Μέτε σε κηδεία ομόθρησκου του έκανε τις εξής αναφορές μεταξύ άλλων «Ο ιός υπάρχει αλλά μέσω του ιού παίζεται παιχνίδι σε βάρος της μειονότητας, σε βάρος των τεμενών, των θρησκευτικών λειτουργών κτλ. Να κάνετε τέστς αλλά να μην πέφτετε θύματα αυτού του «παιχνιδιού». Το ζόρι τους (οι χριστιανοί) από το Πάσχα (επειδή ήταν κλειστές οι εκκλησίες προφανώς) ισχυρίστηκε ότι το έβγαλαν στα τεμένη».
Οι ομοιότητες των δηλώσεων προφανείς, όπως και οι σκοποί αμφοτέρων επίσης. Αναρωτιέμαι: Δεν βλέπουν τα κρούσματα που κάθε μέρα βαίνουν ανοδικά στην περιοχή του Εχίνου; Προφανώς και τα βλέπουν. Δεν γνωρίζουν ότι ανάλογες περιπτώσεις καραντίνας καταγράφηκαν και σε άλλες περιοχές της χώρας (Μεσοποταμία, Καστοριά) όπου ολόκληροι οικισμοί απομονώθηκαν; Φυσικά και το γνωρίζουν. Τότε γιατί παραπληροφορούν τους συντοπίτες τους;
Θεωρώ κατ αρχήν τον συνάδελφο έξυπνο. Υπενθυμίζω μερικά λεπτά ζητήματα που φαίνεται ότι συνειδητά αποσιωπά αυτός και ο Μέτε. Το πρόβλημα στην ορεινή περιοχή του Δήμου Μύκης δημιουργήθηκε όταν 1.000 και πλέον συμπατριώτες μας και δημότες του οικείου Δήμου, επέστρεψαν από χώρες της ΒΔ Ευρώπης – όπου ο κορωνοϊός βρισκόταν σε έξαρση (Γερμανία – Ολλανδία, κλπ) και επαναπατρίσθηκαν, χωρίς κανένα μέτρο προφύλαξης, και χωρίς να μπούν σε καραντίνα. Οι δύο κύριοι, αποσιωπούν τεχνηέντως ότι η ευθύνη για αυτήν την εξέλιξη βαρύνει πρωτίστως τους εργολάβους δημότες της περιοχής που απασχολούν αυτούς τους εργάτες στα «σκλαβοπάζαρα» των ναυπηγείων και των λοιπών εργοταξίων της Ευρώπης σε αμμοβολές και δύσκολα γενικά επαγγέλματα με μισθούς μη συμβατούς με τους επικρατούντες στην Ευρώπη. Αποσιωπούν επίσης ότι αυτοί οι εργολάβοι, που με ευθύνη τους επέστρεψαν όλοι αυτοί οι μετανάστες στην Ελλάδα, επέδειξαν εγκληματική αμέλεια όντας γνώστες της πανδημίας που επικρατούσε στην Ευρώπη, αψηφώντας τον κίνδυνο στον οποίο έθεταν τις οικογένειες των υπαλλήλων τους. Ενας τέτοιος εργολάβος τις πρώτες ημέρες της πανδημίας, όταν εμφανίστηκαν τα πρώτα κρούσματα στην περιοχή βγήκε σε τηλεοπτική συνέντευξη σε κεντρικό κανάλι και με ύφος απολογητικό δήλωσε ότι «όπως αυτοί οι εργαζόμενοι μας βοήθησαν να γίνουμε πλούσιοι με την δουλειά τους, έτσι και εμείς θα σταθούμε στο πλευρό τους με όποιον τρόπο μπορούμε». Όλοι γνωρίζουμε για τις περίεργες χορηγίες προς τον Δήμο Μύκης από δηλώσεις του τοπικού Δημάρχου, ενώ φήμες ομιλούν για χορηγίες και στο Νοσοκομείο Ξάνθης και στον Δήμο Ξάνθης. Ποιος ο λόγος λοιπόν των χορηγιών αν δεν ένιωθαν ένοχοι για την έκθεση των μεταναστών – δημοτών της Μύκης σε κίνδυνο ζωής από τον κορωνοϊο; Δεν περίμενα από τον κο Κιούρτ να μιλήσει ενάντια στους τοπικούς εργολάβους που εκμεταλλεύονται τον ιδρώτα των συνδημοτών του. Αυτοί άλλωστε βγάζουν δήμαρχο στην Μύκη, οπότε, τσιμουδιά! Ως δικηγόρος λοιπόν θα έπρεπε να γνωρίζει ότι η αποζημίωση για εργασία που παρέχεται στο εξωτερικό, βαρύνει τον εργοδότη στον τόπο παροχής της εργασίας, δηλαδή οι συνδημότες του υπόκεινται στην προστασία της εργατικής και ασφαλιστικής νομοθεσίας στον τόπο εργασίας τους στο εξωτερικό. Γιατί λοιπόν τους παρακινεί να διεκδικήσουν την υλική αποζημίωση τους αντίστοιχη του μηνιαίου εισοδήματος τους στο εξωτερικό από την Ελλάδα; Πού δηλώνεται το εισόδημα από την εργασία τους; Για ποια κατάχρηση δικαιωμάτων ομιλεί; Για ποια μέτρα που πάρθηκαν μόνο σε βάρος των κατοίκων του Εχίνου; Για ποιες προκαταλήψεις και για ποιόν ιό της αγραμματοσύνης μιλά;
Αυτό που χαρακτηρίζει το μήνυμα του προς τους συνδημότες του είναι μια μικρόψυχη και κακόβουλη διάθεση να προκαλέσει αισθήματα μειονεξίας σε αυτούς και να τους διεγείρει σε αντιπαράθεση με το Ελληνικό Κράτος. Χωρίς καμία συναίσθηση ούτε της κρισιμότητας των καιρών, ούτε της ανάγκης να προστατευθεί ως κόρη οφθαλμού η ηρεμία, η ψυχραιμία και η νηφαλιότητα στην περιοχή, χωρίς καμία συνείδηση της ευθύνης που έχει ως μορφωμένο μέλος της μειονότητας να διαφυλάξει την κοινωνική συνοχή, επέλεξε να προκαλέσει και να δυναμιτίσει την κατάσταση, επιδιώκοντας να αποκομίσει κοντόφθαλμα προσωπικά οφέλη. Η στάση του αυτή δείχνει «ρηχή σκέψη» και επιφανειακή προσέγγιση αμφίβολης χρησιμότητας.
Ατυχώς για αυτόν, δεν υπάρχουν μέτρα που πάρθηκαν μόνο σε βάρος του Εχίνου, ούτε η Πολιτεία επέδειξε αρνητική προκατάληψη όπως ισχυρίζεται, σε βάρος των συνδημοτών του. Αντίθετα επέδειξε υπερβολική διακριτικότητα, έδωσε και χρήματα και χρόνο στην τοπική αυτοδιοίκηση να δράσει και να προστατέψει τους κατοίκους και επιστράτευσε κάθε δομή υγείας για να υποστηρίξει την περιοχή. Τα βέλη του έπρεπε να τα στρέψει τόσο στους υποκινητές της επιστροφής των καταπονημένων μεταναστών, εργολάβους, όσο και στον Δήμαρχο της περιοχής που προτίμησε να μοιράζει τρόφιμα και να διαφημίζεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αντί να ενημερώσει τους κατοίκους για τους κινδύνους διασποράς και επιμόλυνσης. Αλλά από ότι φαίνεται, αυτά είναι «δύσκολα νοήματα» για αυτόν. Οταν τον κατηγόρησαν για μια φωτογράφηση με τον Τούρκο εθνικιστή ηγέτη Ντεβλέτ Μπαχτσελή, τον στηρίξαμε και τον παροτρύναμε ακόμη και να διεκδικήσει την εκλογή του στο ΔΣ του Δικηγορικού Συλλόγου. Δυστυχώς δεν εκτίμησε το γεγονός ότι έλαβε ψήφους από χριστιανούς συναδέλφους του, ούτε την εμπιστοσύνη που του δείξαμε. Γιαυτό και προτιμά να γράφει μόνο στην τουρκική, αυτοπεριοριζόμενος από κρυψίνοια και αποκλείοντας όλους εμάς από την γραφή και τις πολιτικές θέσεις που εκφράζει, νιώθοντας ασφαλής που δεν τον καταλαβαίνουμε. Είναι Έλληνας, Μουσουλμάνος πολίτης, δικηγόρος Ξάνθης και οφείλει να δείχνει εμπιστοσύνη στο κράτος και στους συμπολίτες του. Γιατί διαφορετικά αποδεικνύει μέρα με την μέρα ότι άλλα έχει στο μυαλό του, και απλώς υποκρίνεται. Αν μάλιστα δεν θέλει να συνδέσουμε την εμπρηστική του δήλωση με άλλα κίνητρα που έχουν στόχο την δημιουργία ερίδων και αμοιβαίας διχόνοιας, θα πρέπει να αναθεωρήσει την στάση του.
Ελπίζω ο Δικηγορικός Σύλλογος να επιληφθεί της συγκεκριμένης δήλωσης και να ελέγξει την συμπεριφορά του που προσβάλλει την δικηγορική ιδιότητα. Ως δικηγόρος θα πρέπει να γνωρίζει ότι τιμωρείται όποιος δημόσια με οποιονδήποτε τρόπο ή μέσω του διαδικτύου προκαλεί ή διεγείρει σε απείθεια κατά των νόμων ή άλλων νόμιμων διαταγών της αρχής και έτσι εκθέτει σε κίνδυνο τη δημόσια τάξη ενώ τιμωρείται και όποιος δημόσια με οποιονδήποτε τρόπο ή μέσω του διαδικτύου προκαλεί ή διεγείρει τους πολίτες σε αμοιβαία διχόνοια με αποτέλεσμα να προκληθεί διατάραξη της κοινής ειρήνης και όποιος δημόσια ή μέσω του διαδικτύου διαδίδει ή διασπείρει με οποιονδήποτε τρόπο ψευδείς ειδήσεις με αποτέλεσμα να προκαλέσει φόβο σε αόριστο αριθμό ανθρώπων ή σε ορισμένο κύκλο προσώπων, που αναγκάζονται έτσι να προβούν σε μη προγραμματισμένες πράξεις ή σε ματαίωσή τους, με κίνδυνο να προκληθεί ζημία στην οικονομία, στον τουρισμό, κλπ.
Θα θυμίσω ότι η περιοχή στο παρελθόν διακρίθηκε από τυφλό φανατισμό όταν επιχείρησαν να λυντσάρουν τηλεοπτικό συνεργείο. Η προϊστορία δείχνει ότι οι κάτοικοι είναι ευεπίφοροι σε εμπρηστικές δηλώσεις και παρασύρονται πολύ εύκολα.
Αν ο συνάδελφος πράγματι ενδιαφέρεται για την πολιτική και έχει διάθεση να προσφέρει στον τόπο του, με τέτοιες δηλώσεις δεν θα πάει μακριά. Η καλλιέργεια φανατισμού και αισθημάτων αδικίας δεν συνιστούν υπηρεσίες στο καλό του τόπου αντίθετα διεγείρουν σε αμοιβαία διχόνοια. Στο παρελθόν όλοι όσοι επένδυσαν στον φανατισμό και στην πρόσκαιρη και άμετρη φιλοδοξία, απέτυχαν και τους έφαγε η λήθη. Μόνος του δεν πάει πουθενά, όλοι μαζί μπορούμε να πάμε μακριά. Ελπίζω να αντιληφθεί ότι η ειρηνική συμβίωση δεν θυσιάζεται για χάρη της προσωπικής αμετροέπειας. Ο τόπος χρειάζεται υπευθύνους και νηφάλιους πολιτικούς με θάρρος και τόλμη και κυρίως με συνείδηση του ποιος είσαι, πού πάς και με ποιους «συνταξιδεύεις».
Όσο για τον κ.Μέτε έχουμε κουραστεί να το λέμε: Ο άνθρωπος συνειδητά πρακτορεύει συμφέροντα άλλης χώρας στην Ελλάδα, δεν έχει αισθήματα για την χώρα του και η γλώσσα του είναι εμπρηστική, προκλητική, καθοδηγούμενη. Ως παραγγελιοδόχος του τουρκικού προξενείου, ακολουθεί συγκεκριμένα βήματα και στρατηγική, εχθρική για τη Ελλάδα. Εκτιμώ ότι η δράση του ξεφεύγει πλέον από κάθε όριο και πρέπει να ελεγχθεί για συνειδητή διέγερση σε αμοιβαία διχόνοια.
Ίσως τελικά η πανδημία μας έδωσε πολλά. Μας βοήθησε να ξεκαθαρίσουμε και να ιεραρχήσουμε πολλές προτεραιότητες μας, να μετρήσουμε τις δυνάμεις και τις γνώσεις μας, να αναδείξουμε την ικανότητα των ειδικών. Η ικανότητα αντίληψης της σοβαρότητας της κατάστασης που βιώνουμε καταδεικνύει και το μέγεθος της προσαρμοστικότητας μας στις νέες συνθήκες γιατί τελικά η κοινωνική αγραμματοσύνη και η προκατάληψη δεν είναι συνάρτηση εκπαίδευσης μόνο, αλλά ευρύτερης κοινωνικής παιδείας και ωριμότητας που φαίνεται τελικά ότι είναι το ζητούμενο για τους νέους και ελπιδοφόρους «πολιτικούς» .
Στέργιος Γιαλάογλου
Δικηγόρος