Πρόεδρος του Σωματείου Πρατηριούχων Ξάνθης Κ. Χαραλαμπίδης: «Λειτουργεί ο ανταγωνισμός αλλά δεν είναι αθέμιτος»
Αθέμιτος ανταγωνισμός με καύσιμα από την Βουλγαρία.
ΠΟΠΕΚ: Ποιοι παράγοντες διαμορφώνουν τις τιμές στα καύσιμα
Με μια ανακοίνωση που αφορά την διαμόρφωση λιανικής τιμής των καυσίμων και τους παράγοντες που την επηρεάζουν απαντά η ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥΧΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ (ΠΟΠΕΚ) σημειώνοντας ότι: « κατά καιρούς διάφορες αναλύσεις δήθεν ειδικών αναφέρονται στις αυξομειώσεις των τιμών στα καύσιμα, οδηγώντας τους αναγνώστες – καταναλωτές σε λανθασμένα συμπεράσματα».
ΠΟΠΕΚ: Ποιοι παράγοντες διαμορφώνουν τις τιμές στα καύσιμα
Ειδικότερα στην ανακοίνωση αναφέρει τα εξής: Από το 1992 (ν.2008) οι τιμές των πετρελαιοειδών προϊόντων διαμορφώνονται ελεύθερα σε όλα τα στάδια διακίνησης και εμπορίας ανάλογα με την προσφορά και την ζήτηση, στις δε περιπτώσεις καταγγελιών για αισχροκέρδεια από καταναλωτές αρμόδια για την διερεύνηση τους είναι τα πολιτικά δικαστήρια με το άρθρο 405 του Ποινικού Κώδικα.
Η πορεία της λιανικής τιμής των πετρελαιοειδών προϊόντων (δηλ. της τιμής στην αντλία του πρατηρίου, καθορίζεται από την πορεία της διεθνούς τιμής του αντίστοιχου προϊόντος, το οποίο επηρεάζει σε πρώτο στάδιο τις διυλιστηριακές τιμές, στη συνέχεια τις τιμές χονδρικής των εταιρειών εμπορίας, βάσει των οποίων αγοράζουν τα πρατήρια και διαμορφώνουν τις τελικές λιανικές τιμές.
Οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου διαμορφώνονται από τρείς παράλληλους μηχανισμούς που αλληλοσυνδέονται αλλά και αλληλοεξουδετερώνονται μερικές φορές:
Α. Προσφορά-Ζήτηση
Β. Πολιτικό ρίσκο
Γ. Ψυχολογία της Αγοράς
Η διεθνής τιμή των πετρελαιοειδών προϊόντων καθορίζεται χρηματιστηριακά κάθε μέρα από τις πράξεις αγοράς και πώλησης προϊόντων και συμβολαίων, όπως γίνεται και για τα υπόλοιπα προϊόντα που αποτελούν είδος χρηματιστηριακής συναλλαγής και συνιστά την τιμή αναφοράς και για τις εκτός χρηματιστηρίου αγοραπωλησίες καυσίμων.
Η εκάστοτε τιμή πώλησης του Διυλιστηρίου προς τις Εταιρείες Εμπορίας, καθορίζεται με βάση τις διεθνείς τιμές και τις συναλλαγματικές ισοτιμίες. Οι τιμές στις οποίες πωλούν τα Διυλιστήρια βασίζονται στις τιμές PLATSS Μεσογείου. Στις ίδιες τιμές (με προσαρμογές μεταφορικού κόστους) συναλλάσσονται όλα τα Διυλιστήρια της ευρύτερης περιοχής Μεσογείου, με τους πελάτες τους Εταιρείες Εμπορίας.
Για την διαμόρφωση της τελικής διυλιστηριακής τιμής χρησιμοποιείται φόρμουλα η οποία λαμβάνει υπόψη τις τελευταίες 4 τιμές PLATSS, διορθώνει για το κόστος αποθήκευσης και μετατρέπει την τιμή από δολάρια σε ευρώ.
Στην τιμή διυλιστηρίου δηλαδή περιλαμβάνεται μία προσαύξηση (premium) που χρεώνουν τα Διυλιστήρια στις Εταιρείες Εμπορίας και στους μεγάλους τελικούς καταναλωτές που αιτιολογείται ως κόστος αποθήκευσης, τήρησης αποθεμάτων ασφαλείας και χρηματοοικονομικό.
Καθοριστικός παράγοντας για την διαμόρφωση των τιμών στα πετρελαιοειδή προϊόντα είναι η υψηλή φορολόγηση τους (65% περίπου στη τελική τιμή), η οποία παραμένει σταθερή και δεν επηρεάζεται αναλογικά από τις αυξομειώσεις των διεθνών τιμών. Στη τιμή πώλησης των καυσίμων εμπεριέχονται,
Ο Φ.Π.Α. από 01-06-2016 ανέρχεται στο 24%
Ο ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης από 15/10/2016 ανέρχεται σε 280 € το χιλιόλιτρο
Ο ΕΦΚ σε βενζίνες και Πετρέλαια διαμορφώνεται σε 700, 410 €/1000 λίτρα, αντίστοιχα από 01/01/2017 (Ν. 4389/2016, ΦΕΚ Α’ 94)
Ο ΕΦΚ στο Υγραέριο διαμορφώνεται σε 430 €/1000 κγρ,από 01/01/2017 (Ν. 4389/2016, ΦΕΚ Α’ 94)
Επισημαίνεται τέλος ότι η εικόνα που παρουσιάζεται για την δήθεν ανισόρροπη αναπροσαρμογή των τιμών, δεν οφείλεται στις επιχειρήσεις λιανικής εμπορίας, αλλά σε δομικά προβλήματα λειτουργίας του υγιούς ανταγωνισμού όπως π.χ στην μη λειτουργία του Οργανισμού Τήρησης Αποθεμάτων Ασφαλείας κλ.π και στην ανεξέλεγκτη παραβατικότητα, τα οποία επί σειρά ετών ακόμη εξετάζονται!».
Από 1, 589 έως 1,649 η αμόλυβδη στα βενζινάδικα της Ξάνθης
Ερωτήματα έχει προκαλέσει οι διαφοροποιήσεις σε σεντς στις τιμές της βενζίνη που παρατηρείται εδώ και μερικούς μήνες στα πρατήρια του νομού μας. Παράγοντες του χώρου κάνουν λόγο για συμφωνία κυρίων στα πρατήρια με αποτέλεσμα ο ανταγωνισμός να περιορίζει σε 4- 5 σεντς, γεγονός που επαληθεύεται από τις τιμές που αναγράφουν τα πρατήρια στο Παρατηρητήριο τιμών.
Έτσι σύμφωνα με έρευνα του «Ε» η χαμηλότερη τιμή χθες 29 Αυγούστου ήταν 1,589 και η υψηλότερη 1,649 ευρώ. Παρά ταύτα ο πρόεδρος του Σωματείου Πρατηριούχων Ξάνθης κ. Κωνσταντίνος Χαραλαμπίδης αναφέρει στο «Ε» πως ο ανταγωνισμός λειτουργεί καλά στην Ξάνθη αλλά δεν είναι αθέμιτος τονίζοντας πως οι καταναλωτές αυτό που πρέπει να προσέχουν είναι να μην εμπιστεύονται τα πρατήρια που πωλούν ίδια τιμή μ’ αυτή του διυλιστηρίου καθώς αυτό είναι μια ένδειξη ότι κάτι άλλο συμβαίνει: « Η χώρα μας είναι η 3η πιο ακριβή στα καύσιμα στην Ευρώπη. Αυτό βέβαια οφείλεται στην υψηλή φορολογία. Για παράδειγμα όταν η τιμή είναι 1,5 ευρώ το λίτρο το 1 ευρώ είναι φόρος. Τα υπόλοιπα είναι το κέρδος των διυλιστηρίων , των εταιριών εμπορίας το μεταφορικό κόστος και ένα 5 – 6 % περιθώριο κέρδους που έχουν πανελλαδικά τα πρατήρια. Έτσι διαμορφώνονται οι τιμές σ’ αυτά τα επίπεδα. Στην Ξάνθη τα καύσιμα έχουν από τις πιο φτηνές τιμές πανελλαδικά. Οι διαφορές από πρατήριο σε πρατήριο είναι 4 – 5 λεπτά. Λειτουργεί ο ανταγωνισμός αλλά δεν είναι αθέμιτος. Δεν πρέπει να παραγνωρίζουμε το γεγονός ότι έχουμε τον ανταγωνισμό από την Βουλγαρία. Είναι συνηθισμένο το φαινόμενο να φουλάρουν με καύσιμα από την Βουλγαρία και στον δικό μας νομό και στον γειτονικό της Ροδόπης. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα την πτώση της κατανάλωσης στα πρατήρια του νομού», σημειώνει ο κ. Χαραλαμπίδης.
Μαριάννα Ξανθοπούλου