Στη σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου αποφασίστηκε απρόσκοπτη ακτοπλοϊκή σύνδεση έως 31/10, βελτιστοποίηση της νέας προκήρυξης και εργασίες αποκατάστασης στα λιμάνια Καμαριώτισσας και Θερμών
«Μπαίνει» Εισαγγελέας με φάκελο που κατέθεσε η Λιμενική Αρχή- Το νησί μετρά τις πληγές του που θα μείνουν ανοιχτές και τα καλοκαίρια που θα έρθουν
Στη δρομολόγηση μόνιμων λύσεων στο θέμα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Σαμοθράκης ρίχνει το βάρος η κυβέρνηση, που πραγματοποίησε χθες το μεσημέρι ευρεία υπουργική σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου, με σκοπό την αντιμετώπιση των σοβαρών προβλημάτων στις λιμενικές υποδομές του νησιού.
Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση του κυβερνητικού εκπροσώπου, Στέλιου Πέτσα, στη σύσκεψη αποφασίστηκαν τα εξής:
-Η εξασφάλιση της απρόσκοπτης τακτικής ακτοπλοϊκής σύνδεσης του νησιού με την Αλεξανδρούπολη, μέχρι 31/10/2019, οπότε και λήγει η παρούσα σύμβαση.
-Η βελτιστοποίηση του πλαισίου προκήρυξης για τις συμβάσεις που αφορούν στις άγονες γραμμές με καλύτερα πλοία, συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας πλοίου αντικατάστασης.
-Η άμεση έναρξη, ύστερα από πολλά χρόνια, των εργασιών καθαρισμού και αποκατάστασης των λιμένων Καμαριώτισσας και Θερμών. Ήδη από σήμερα διατέθηκαν για το σκοπό αυτό, τα πρώτα κονδύλια από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προς τον Οργανισμό Λιμένος Αλεξανδρούπολης. Επιπλέον επιταχύνονται τα έργα εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης των λιμένων του νησιού.
-Η προσθήκη κονδυλίων ύψους 4,5 εκατ. ευρώ για αντιπλημμυρικά έργα που είχαν εξαγγελθεί μετά τις καταστροφές του Σεπτεμβρίου του 2017, αλλά δεν υλοποιήθηκαν από την προηγούμενη κυβέρνηση, στα έργα συντήρησης οδικού δικτύου, ύψους 3,5 εκατ. ευρώ που ήδη υλοποιούνται από την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.
-Η ενίσχυση της τουριστικής κίνησης στο νησί με άμεση ενέργεια, την προσέλκυση Ρουμάνων τουριστών από τη Ρουμανία (που αποτελούν περίπου το 1/3 των επισκεπτών), κατόπιν συνεννόησης του Υπουργείου Τουρισμού με το γραφείο του ΕΟΤ στη Ρουμανία και μεσοπρόθεσμα, με τη δρομολόγηση νέας ακτοπλοϊκής γραμμής, Σαμοθράκης – Αλεξανδρούπολης – Λήμνου.
Ποιοι συμμετείχαν
Στη σύσκεψη στην οποία προήδρευσε ο Υπουργός Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης, συμμετείχαν ο Υπουργός Εσωτερικών, Τάκης Θεοδωρικάκος, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, ο Υπουργός Τουρισμού, Χάρης Θεοχάρης, ο Υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ, αρμόδιος για το συντονισμό του κυβερνητικού έργου, Άκης Σκέρτσος, ο Υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικός Εκπρόσωπος, Στέλιος Πέτσας και ο Περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Χρήστος Μέτιος.
Ο λόγος στον Εισαγγελέα
Αναφορικά με τη διερεύνηση των αιτιών της διακοπής των δρομολογίων, που δημιούργησαν το πρόβλημα, ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κάλεσε σε ακρόαση τους υπεύθυνους των ΣΑΟΝΗΣΟΣ και ΣΑΟΣ ΙΙ για να δώσουν εξηγήσεις.
Εν τω μεταξύ σε ανακοίνωση του το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας ενημερώνει ότι, «Φάκελο με υλικό για τα «ΣΑΟΣ ΙΙ» και «ΣΑΟΝΗΣΟΣ» κατέθεσε στην Εισαγγελία Αλεξανδρούπολης η οικεία Λιμενική Αρχή.Η Λιμενική Αρχή Αλεξανδρούπολης υπέβαλλε προς την Εισαγγελία Πρωτοδικών Αλεξανδρούπολης φάκελο με υλικό για την μη εκτέλεση των δρομολογίων των επιβατηγών – οχηματαγωγών πλοίων «ΣΑΟΣ ΙΙ» και «ΣΑΟΝΗΣΟΣ».
Δήμαρχος Σαμοθράκης: Αποκατάσταση της αλήθειας για ολοκληρωμένο Π.Ε.Α.Λ (MASTER PLAN)
Ο δήμαρχος Σαμοθράκης Θανάσης Βίτσας σε ανάρτησή του στο Facebook αναφέρει σχετικά: «Το πρόβλημα του λιμανιού της Σαμοθράκης δεν είναι μόνο ο καθαρισμός και η εκβάθυνση του αλλά περισσότερα προβλήματα και πιο σύνθετα. Πρέπει να ξεπεραστούν πλήθος προβλημάτων που οδηγούν σε αδιέξοδο (ανάγκη νομιμοποίησης αυθαίρετων κατασκευών, έκδοσης νέων περιβαλλοντικών όρων, επαναχάραξης γραμμών αιγιαλού – παραλίας, τροποποίησης της οριοθετημένης γραμμής χερσαίας ζώνης κ.α.) περιορισμένες δυνατότητες κύκλου ελιγμών κι ακόμα πιο περιορισμένες δυνατότητες ελλιμενισμού πλοίου.»
Ο κ. Βίτσας προσθέτει ότι το masterplan για το λιμάνι «περιλαμβάνει μία σειρά μελετών, όπως τοπογραφικές, γεωτεχνικές, ακτομηχανική, έργων παράκτιας προστασίας, η/μ εγκαταστάσεων και Μ.Π.Ε. και φυσικά επέκταση. Η αρχική δέσμευση χρημάτων για την εκπόνηση των μελετών έγινε κατόπιν αιτήματός μας για το στρατηγικό για το νησί έργο τον Ιανουάριο του 2015 από το Υπουργείο Υποδομών (Υπουργός Μ. Χρυσοχοΐδης) αργότερα το καλοκαίρι του 2015 παρά τα προβλήματα της χώρας η χρηματοδότηση αξιολογήθηκε ως προτεραιότητας και παρέμεινε στο Π.Δ.Ε (Υπουργός Χ. Σπίρτζης, Γεν. Γραμ. Γ. Δέδες).»
«Αυτό το οποίο πρέπει στη συνέχεια να γίνει είναι οι εγκρίσεις των μελετών και η χρηματοδότηση του έργου», καταλήγει ο δήμαρχος Σαμοθράκης, επισημαίνοντας ότι εκκρεμούν οι εγκρίσεις των ήδη έτοιμων μελετών και χρηματοδότηση του έργου.
Το οδοιπορικό της ντροπής
Ο διασυρμός αναμένεται να κοστίσει ακριβά στο νησί που στην κορύφωση της τουριστικής περιόδου πρόσφερε μνήμες ανείπωτης ταλαιπωρίας και ανασφάλειας στους επισκέπτες του. Ταξιδιωτική οδηγία με αναφορά στο ακτοπλοϊκό πρόβλημα της Σαμοθράκης εξέδωσε το Υπουργείο Εξωτερικών της Ρουμανίας, καθώς οι υπήκοοι της χώρας αποτελούν το σημαντικότερο μερίδιο αλλοδαπού τουρισμού, ενώ με το θέμα ασχολήθηκε ο Εθνικός Κήρυκας της Νέας Υόρκης αλλά και το Εθνικό Πρακτορείο Ειδήσεων «Anadolu» της Τουρκίας.
Επί μία εβδομάδα επισκέπτες όλων των ηλικιών κλήθηκαν να υπομείνουν τα προβλήματα αρχικά και στη συνέχεια τον αποκλεισμό, με ατέλειωτες ώρες αναμονής σε ουρές έκδοσης εισιτηρίων και παραμονής στο λιμάνι.
Η οργάνωση ήταν έννοια ανύπαρκτη, η ενημέρωση εξαιρετικά φιλότιμη αλλά ανεπαρκής από την πλευρά του δήμων και των θεσμικών αρχών. Τουρίστες παρακολουθούσαν με αγωνίας τις έκτακτες συνεδριάσεις του δημοτικού συμβουλίου, ενώ βίωσαν ακόμη και τις ελλείψεις σε φαγητό, αφού δεν μπορούσε να τροφοδοτηθεί το νησί. Οι επαγγελματίες του νησιού ήταν το ίδιο απεγνωσμένοι αφού οι ακυρώσεις έφτασαν το 80%, ενώ και επισκέπτες που προγραμμάτιζαν να μείνουν περισσότερο, αποφάσιζαν να επιχειρήσουν «έξοδο» με την πρώτη ευκαιρία.
Το θέμα πήρε έκταση σε εθνικό επίπεδο, αλλά τελικά αναλώθηκε σε πολιτική κόντρα που τίποτα δεν προσέφερε στο πρόβλημα που απαιτούσε εκτόνωση… χθες.
Μέσα στην ατυχία της η Σαμοθράκη στάθηκε τυχερή, καθώς η φωτιά που ξέσπασε κοντά στην Καμαριώτισσα δεν πήρε διαστάσεις (καθότι βοήθεια δεν μπορούσε να έρθει και το πυροσβεστκό έργο ανέλαβαν οι 12 άνδρες της τοπικής υπηρεσίας), ενώ και οι επισκέπτες, παρότι η ψυχραιμία χάθηκε σε πολλές περιπτώσεις, υπέμειναν στωικά σε πολλές περιπτώσεις έως ότου λάβουν νέα για τον τρόπο και το χρόνο που θα γίνει η μετάβαση στη στεριά.
Η Σαμοθράκη, το ακριτικό νησί της Θράκης, με τα σημαντικά προβλήματα υποδομών και την σχεδόν παντελή απουσία προβολής δέχθηκε ένα ισχυρό πλήγμα και η ανάκαμψη θα απαιτήσει πολλή περισσότερη επιμονή, υπομονή και αποφασιστικές ενέργειες.