Κατέκτησε το βραβείο SILVER στην κατηγορία Εκπαιδευτικές Επισκέψεις στα φετινά Βραβεία Education Leaders Awards 2019
Για τη ραδιοφωνική καμπάνια ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης με θέμ:«Οικολογικές Αναζητήσεις -Από την αιθαλομίχλη του Πίτσμπουργκ στην πλαστική σούπα του Ειρηνικού Ωκεανού»
Στα φετινά Βραβεία Education Leaders Awards 2019 βραβεύτηκε το Στ1 του 2ου Δημοτικού Σχολείου Ξάνθης και η υποδιευθύντρια του σχολείου Ακάμπαλη Ελένη. Το βραβείο απένειμε στην κυρία Ακάμπαλη ο κύριος Ιωακείμ Γρυσπολάκης, ομότιμος καθηγητής και πρώην πρύτανης Πολυτεχνείου Κρήτης,
Το βραβείο SILVER στην κατηγορία Εκπαιδευτικές Επισκέψεις αφορά το εξάμηνο Καινοτόμο Πρόγραμμα που εκπόνησαν οι μαθητές με τη δασκάλα τους κατά τη διάρκεια της προηγούμενης χρονιάς σε συνεργασία με Μαθητικό Ραδιόφωνο European School Radio και το Δημοτικό Ραδιόφωνο Ξάνθης.
Η βράβευση πραγματοποιήθηκε στο κατάμεστο Συνεδριακό Κέντρο του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής. Στην τελετή απονομής ανακοινώθηκαν οι νικητές των βραβείων που για 4η συνεχόμενη χρονιά διοργάνωσε η εταιρεία Boussias Communications με σκοπό να αναδειχθούν και να επιβραβευθούν οι βέλτιστες πρακτικές στον χώρο της Εκπαίδευσης.
Την Τελετή Απονομής παρουσίασε ο δημοσιογράφος-συγγραφέας Πέτρος Κουμπλής, ενώ χαιρετισμό απηύθυνε η Πρόεδρος της κριτικής επιτροπής, Άννα Διαμαντοπούλου, πρόεδρος του Δικτύου για τη Μεταρρύθμιση στην Ελλάδα και στην Ευρώπη και πρώην υπουργός Παιδείας.
Οι μαθητές διοργάνωσαν μικρή καμπάνια ευαισθητοποίησης για τις μεγάλες οικολογικές καταστροφές
Σχετικά με τη διάκριση του σχολείου η κυρία Ακάμπαλη δήλωσε: «Χαίρομαι ιδιαίτερα που συμμετείχαμε και διακριθήκαμε σε έναν τόσο υψηλού επιπέδου θεσμό που χαίρει ευρείας αποδοχής και συμμετοχής με περισσότερους από 250 εκπροσώπους της εκπαιδευτικής κοινότητας από κάθε βαθμίδα της εκπαίδευσης και από κάθε γωνιά της Ελλάδας.
Το βραβείο μας έχει τίτλο «Οικολογικές Αναζητήσεις – Από την αιθαλομίχλη του Πίτσμπουργκ στην πλαστική σούπα του Ειρηνικού Ωκεανού» και αποτελεί μια μικρή καμπάνια ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για τις μεγάλες οικολογικές καταστροφές που επιβαρύνουν το περιβάλλον και ενισχύουν σε μεγάλο βαθμό την κλιματική αλλαγή.
Κατά το σχολικό έτος 2017-’18 η τάξη Στ1 του 2ου Δημοτικού Σχολείου Ξάνθης με 23 μαθητές συμμετείχε στο πρόγραμμα παραγωγής ραδιοφωνικών εκπομπών European School Radio». Όπως εξήγησε η ίδια: «ο διαδικτυακός ραδιοφωνικός σταθμός European School Radio (ESR) είναι σχολικός σταθμός για όλα τα επίπεδα εκπαίδευσης και υλοποιείται από μεγάλο δίκτυο συνδεδεμένων σχολείων με εκπομπές όλο το εικοσιτετράωρο. Στην Ελλάδα φιλοξενείται από την πλατφόρμα μέσων ροής του εκπαιδευτικού προγράμματος ΤΕΙΤΗ με την υποστήριξη των φοιτητών και του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου (PSD)».
Έστησαν τη δική τους ραδιοφωνική εκπομπή!
Στόχος της συμμετοχής του σχολείου, όπως περιέγραψε η κα Ακάμπαλη, ήταν να γνωρίσουν οι μαθητές μέσω της βιωματικής μάθησης την ιστορία και την λειτουργία του ραδιοφώνου καθώς και τη διαδικασία προετοιμασίας και παραγωγής μιας ραδιοφωνικής εκπομπή ώστε να μπορούν να το χρησιμοποιούν για να κοινωνούν τα δικά τους μηνύματα. Όλα αυτά θα κατέληγαν σε μια ωριαία εκπομπή η οποία θα μεταδιδόταν σε ζωντανή μετάδοση από το ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης. Ειδικότερα όμως το ραδιόφωνο χρησιμοποιήθηκε ως η αφορμή να ευαισθητοποιηθούν οι μαθητές ως ενεργοί Ευρωπαίοι πολίτες, ως το μέσο για να μάθουν να συνεργάζονται αλλά και ως το εργαλείο για την προσωπική έρευνα με κριτική σκέψη σχετικά με τα την αλόγιστη ζημιά που προκαλεί ο ίδιος ο άνθρωπος στα κοινά αγαθά (το περιβάλλον). Στην ολομέλεια της τάξης αποφασίστηκε η μεγάλη ωριαία εκπομπή να είναι οικολογικού περιεχομένου, να αφορά μερικά από τα πιο σύγχρονα οικολογικά προβλήματα και φαινόμενα της εποχής και να μεταδίδει περιβαλλοντικά μηνύματα για την ευαισθητοποίηση των ακροατών.
Οι μαθητές αφού χωρίστηκαν σε δυο ομάδες, τους παραγωγούς και τους τεχνικούς, γνώρισαν την πλατφόρμα του European School Radio ακούγοντας διάφορες θεματικές εκπομπές από άλλα σχολεία και στη συνέχεια προχώρησαν στον σχεδιασμό της θεματολογίας της δικής τους εκπομπής.
Οι «παραγωγοί» ερεύνησαν στο διαδίκτυο σχετικά ντοκιμαντέρ και άρθρα ενώ οι «τεχνικοί» γνώρισαν και αξιοποίησαν τα λογισμικά ανοιχτού τύπου Αudacity και Μixxx. Αποτέλεσμα ήταν να συνταχθεί η πρώτη εκπομπή του ΣΤ1 με οικολογικό περιεχόμενο για τις περιβαλλοντικές καταστροφές που υφίσταται ο πλανήτης από την ανθρώπινη απερισκεψία, απληστία, εκμετάλλευση και κατάχρηση. Στην συνέχεια κατασκευάστηκε το LOGO της τάξης καθώς και ραδιοφωνικό SPOT διάρκειας 23 δευτερολέπτων για την εισαγωγή της εκπομπής. Το πρόγραμμα το οποίο ήταν ιδιαιτέρως απαιτητικό με μια πολύπλοκη πλατφόρμα wiki προέβλεπε και μια επίσκεψη στο ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης με σκοπό την παρουσίαση της ωριαίας εκπομπής που με τόσο μεράκι προετοιμάστηκε. Έτσι πραγματοποιήθηκε εκπαιδευτική επίσκεψη του τμήματος στο ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκη όπου οι φοιτητές υποδέχθηκαν τους μαθητές και τους επιμόρφωσαν στην πρώτη φάση σε δίωρα φροντιστηριακά μαθήματα και στη δεύτερη φάση στο πρακτικό μέρος της παρουσίασης και της ηχοληψίας στα ανάλογα στούντιο και στη συνέχεια μπήκαν κανονικά στο στούντιο και «βγήκαν στον αέρα». «Ότι ετοιμάζαμε για μήνες το άκουγαν ζωντανά στον αέρα στην Ξάνθη όλες οι τάξεις του σχολείου μας. Ήταν πραγματικά συναρπαστικό για τα παιδιά», σημειώνει η εκπαιδευτικός.
Το τελικό παραγόμενο έργο ήταν η εκπομπή «Από την αιθαλομίχλη του Πίτσμπουργκ στην πλαστική σούπα του Ειρηνικού Ωκεανού». Ωριαία ζωντανή εκπομπή περιβαλλοντικού περιεχομένου με θέμα τα σύγχρονα οικολογικά προβλήματα και αναφορές σε ενημερωτικά ντοκιμαντέρ. Στην εκπομπή μεταδίδονται οικολογικά μηνύματα και αναφέρονται σύγχρονα οικολογικά προβλήματα όπως η τοξικότητα των ρούχων και οι βλαβερές συνέπειες της βιομηχανίας της μόδας, οι συνέπειες της αλόγιστης χρήσης των πλαστικών και η «7η Ήπειρος», ο ρόλος της οικονομικής κρίσης στην περιβαλλοντική υποβάθμιση, η όξινη βροχή και οι συνέπειες της κ.α
Συνεργασία με το Δημοτικό Ραδιόφωνο και νέες ραδιοφωνικές εκπομπές
«Στη συνέχεια και με σκοπό την διάχυση του προγράμματος στην τοπική κοινωνία αλλά και την πρακτική εξάσκηση των μαθητών, το Στ1 συνεργάστηκε και με το Δημοτικό Ραδιόφωνο Ξάνθης και με την αμέριστη συμπαράσταση και προσοχή του κύριου Τηλέμαχου Αρναούτογλου προέκυψαν 5 επιπλέον εκπομπές εκτός της κύριας που παρουσιάστηκε στο ΑΤΕΙΘ. Κάθε τι που προκαλούσε ενδιαφέρον στους μαθητές, κάθε όμορφη εμπειρία ή κάθε προκλητικό θέμα γινόταν αντικείμενο έρευνας, συγγραφής και παραγωγής εκπομπής με την βοήθεια του Δημοτικού Ραδιοφώνου Ξάνθης. Για 5 συνεχόμενες εβδομάδες η τάξη εξέπεμπε από το στούντιο μεταδίδοντας της μηνύματα της σε όλη την τοπική κοινωνία. Όπως καταλαβαίνετε αυτό χρειάζεται πολύ χρόνο και αφοσίωση τα κείμενα προετοιμάζονταν από τα παιδιά στα σπίτια τους διορθώνονταν στο σχολείο, στα κενά στα διαλείμματα και μετά το μάθημα μεσημέρια ή απογεύματα τρέχαμε ή μας έτρεχαν οι γονείς στο ραδιόφωνο για πρόβες και ηχογράφηση μέχρι και την προτελευταία μέρα πριν κλείσει το σχολείο», εξήγησε σχετικά η κα Ακάμπαλη, ενημερώνοντας ότι η συνδεσμολογία των ηχογραφημένων εκπομπών βρίσκεται σε ανάρτηση της ιστοσελίδας του σχολείου ευχαριστώντας θερμά τους «ακούραστους», όπως ανέφερε μαθητές της και τους γονείς τους, τον διευθυντή του Σχολείου κύριο Κουράκο Γεώργιο για την αμέριστη συμπαράσταση, ενθάρρυνση και διάθεση κάθε δυνατού μέσου για τη διευκόλυνση του έργου, τον διευθυντή του Δημοτικού Ραδιοφώνου Ξάνθης κύριο Τηλέμαχο Αρναούτογλου , τους συντελεστές του διαδικτυακού Εuropean School Radio, τον κοσμήτορα του Αλεξάνδρειου Τεχνολογικου Ιδρύματος Θεσσαλονίκης στη Σίνδο κύριο Μπάμνιο Γεώργιο καθώς και τους φοιτητές κύριο Στέφανο Ηλιάδη, υπεύθυνο εργαστηρίου τεχνικών και τις κυρίες Έλενα Ζάχου και Ιωάννα Μοσχίδου, φοιτήτριες δημοσιογραφίας στο Α.Π.Θ.
Οι ραδιοφωνικοί «παραγωγοί» μαθητές
ΜΑΘΗΤΕΣ ΣΤ1 τάξη 2018: Αθανασιάδου Κωνσταντίνα, Αλή Ογλού Ντάλια, Βουρνούκας Πασχάλης, Δοβρίδου Δήμητρα, Οωαννίδου Νικολέτα, Κάλφας Πέτρος, Καραγιαννίδου Ειρήνη Βεατρίκη, Κοκοζίδης Δημήτριος, Λεμονάκης Βασίλης, Μαλαδένη Ελένη, Μαυρίδου Μαγδαληνή, Μαυροφρύδη Χαρίκλεια, Μπαμπαλής Αναστάσης, Μωραιτίδης Θάνος, Παναγιώτου Βασιλική, Πετρόπουλος Παναγιώτης, Ριζά Ογλου Εγκέ, Σαμπρή Ογλού Γκιουνάι, Σίσκου Χαρίκλεια, Στεφανίδου Αλεξάνδρα, Στριβάνης Νικόλαος, Χουσείν Ογλου Γκιουλσέν, Ραμαδάν Ογλού Πετεκ.