Ο μαθητής της Γ’ τάξης του 3ου Γυμνασίου συμμετέχει στην 6μελή αποστολή που θα εκπροσωπήσει τη χώρα μας στην 23η Βαλκανική Μαθηματική Ολυμπιάδα Νέων
Μας περιγράφει την προετοιμασία, την ικανοποίηση της πρόκρισης, το άγχος του διαγωνισμού, τη διάθεση για μόρφωση και μας αποκαλύπτει τη γοητεία των μαθηματικών, λέγοντας: «Η νομοτέλεια των μαθηματικών ίσως οδηγεί σε αυτό που θα λέγαμε θεό»
Από πού πηγάζει η αγάπη για τα μαθηματικά; Γιατί ένας μαθητής θυσιάζει τον ελεύθερο χρόνο του για να μελετήσει θέματα εκτός ύλης; Πού βρίσκεται η μαγεία στον χαώδη κόσμο των μαθηματικών; Για το Γιώργο Γεωργελέ, το μαθητή της Γ’ Γυμνασίου του 3ου Γυμνασίου Ξάνθης, που θα εκπροσωπήσει τη χώρα μας στην 23η Βαλκανική Μαθηματική Ολυμπιάδα Νέων, η οποία θα πραγματοποιηθεί στην Κύπρο στις 20-25/6/2019, ως μέλος της 6μελούς αποστολής, τα μαθηματικά είναι ένα εργαλείο κατανόησης του κόσμου, που ακόμη κι αν δε τα αγαπάς πρέπει να το αναγνωρίσεις. Και ακόμη περισσότερο, γοητεύει ο αντίκτυπος που έχει στον πνευματικό κόσμο του ανθρώπου με την εξερεύνηση και τον θαυμασμό στους μηχανισμούς της φύσης. «Η νομοτέλεια των μαθηματικών ίσως οδηγεί σε αυτό που θα λέγαμε θεό», μας λέει με συστολή, αλλά και με εσωτερική σιγουριά ο Γιώργος Γεωργελές.
Έτοιμος για το διαγωνισμό δε θα νιώθω ποτέ…
Ο ίδιος μας περιγράφει την εμπειρία της συμμετοχής σε μεγάλες μαθηματικές οργανώσεις και μοιράζεται τη χαρά της πρόκρισης που ήρθε, όπως εξομολογείται, πέραν πάσης προσδοκίας. Όπως όμως, θα πουν στη συνέχεια οι καθηγητές του η επιτυχία δεν ήταν μη αναμενόμενη. Ο Γιώργος Γεωργελές συμμετείχε για πρώτη φορά πέρυσι, ως μαθητής της Β’ Γυμνασίου στο διαγωνισμό Θαλής, όπου δεν κατάφερε να προκριθεί. Φέτος, συνέχισε πιο δυναμικά την προετοιμασία και συμμετείχε επιτυχώς το Νοέμβριο στο διαγωνισμό «Θαλής» στην Ξάνθη, τον Ιανουάριο στο διαγωνισμό μαθηματικών «Ευκλείδης» και πάλι στην Ξάνθη, το Φεβρουάριο στο διαγωνισμό «Αρχιμήδης» στην Αθήνα, και το Μάρτιο στους προκριματικούς μαθηματικούς αγώνες και πάλι στην Αθήνα, όπου κατάφερε να κατακτήσει μία θέση στην 6άδα που προκρίνεται στη Βαλκανική μαθηματική Ολυμπιάδα Νέων. «Η πρώτη επαφή με τα μαθηματικά ήταν στην Α’ Γυμνασίου. Πάντα μου άρεσαν, αλλά ο καθηγητής του κ. Γρηγοριάδης, μου έδειξε μια άλλη οπτική. Δουλέψαμε μαζί εξτρά ώρες, μετά το μάθημα ή στις εκδρομές», περιγράφει ο Γιώργος, επισημαίνοντας ότι η ύλη των διαγωνισμών δεν περιλαμβάνεται στο σχολικό βιβλίο. «Διαβάζω μόνος μου, αναζητώ πράγματα και οι καθηγητές μου λύνουν τις απορίες και με καθοδηγούν», προσθέτει.
Ως προς την ψυχολογία της συμμετοχής, ο Γιώργος αναφέρει: «ψυχολογικά… το παλεύω. Είχα άγχος σε όλους τους διαγωνισμούς. Πίστευα ότι δε θα μπορέσω να περάσω. Για να καταλάβετε, παλιά έπαιζα σκάκι. Μετά από έξι χρόνια συμμετοχών σε τουρνουά ένιωσα αυτοπεποίθηση», λέει γελώντας ο Γιώργος, παραδεχόμενος ότι «η προσδοκία δεν ήταν να φτάσω ως εδώ. Στους προκριματικούς έγραψα αναπάντεχα καλά, παρότι τα θέματα ήταν πιο δύσκολα. Είναι όμως πολύ ευχάριστο που είμαι εδώ, καθώς ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος, τα περισσότερα παιδιά είναι από ιδιωτικά σχολεία με εντατική προετοιμασία ή έχουν γονείς μαθηματικούς».
«Αφιερώνομαι στη μελέτη για όσο το δυνατό καλύτερη συμμετοχή. Πρώτα για μένα και μετά για την Ελλάδα που θα εκπροσωπήσουμε»
Πάντως, ο Γιώργος Γεωργελές μαθαίνει να καταπολεμά το άγχος του βάζοντας στόχο. «Άλλοτε με αγχώνει το διάβασμα, άλλοτε είμαι πιο ήρεμος. Βάζω στόχο και δουλεύω το άγχος μου γιατί θέλω πραγματικά να συμμετέχω. Πρώτα για μένα και μετά για την Ελλάδα που εκπροσωπούμε στη διοργάνωση». Με εύθυμη διάθεση, ο ίδιος αναφέρεται και στη μοναχική διάσταση της μελέτης, καθώς και τις δυνατότητες αλληλεπίδρασης με άλλους που συμμετέχουν σε διαγωνισμούς και μοιράζονται την αγάπη για τα μαθηματικά. «Κοιτάξτε, όπως ξέρετε, εμείς των μαθηματικών δεν είμαστε πολύ κοινωνικοί. Στα μαθηματικά είμαστε δυνατή ομάδα, αλλά κοινωνικά δε νομίζω να ταίριαζα με περισσότερους από δύο-τρεις», σημειώνει γελώντας.
Πνεύμα ανήσυχο και αστείρευτη διάθεση για μόρφωση
Για το Γιώργο τα μαθηματικά, είναι η μεγάλη του αγάπη, αλλά όχι η μοναδική. Παίζει πιάνο, κάνει πυγμαχία, ασχολείται με τα αρχαία ελληνικά και τη φιλοσοφία, λόγω της λατρείας, που, όπως λέει, του μετέφερε ο πατέρας του, αγαπά τη γλώσσα και κυρίως την ετυμολογία της, ενώ έπαιζε σκάκι για πολλά χρόνια. «Τα μαθηματικά είναι ένα εργαλείο κατανόησης του κόσμου, που ακόμη κι αν δε τα αγαπάς πρέπει να το αναγνωρίσεις. Και ακόμη, με γοητεύει ο αντίκτυπος που έχουν στον πνευματικό κόσμο του ανθρώπου. Εγώ τα συνδέω με τη φιλοσοφία. Ίσως οδηγούν σε αυτό που θα λέγαμε θεό. Αυτή η νομοτέλεια», μας λέει ο ίδιος. Όπως μας εξηγεί, θα ήθελε να συνεχίσει τη μελέτη στα μαθηματικά και στο λύκειο. «Θα πρέπει να προσπαθήσω περισσότερο, ίσως είναι λίγο πιο δύσκολα γιατί μπορεί να μην υπάρχουν το ίδιο πρόθυμοι καθηγητές», σημειώνει. Στα σχέδιά του ακόμη, είναι να εξετάσει και τη συμμετοχή του στην Ολυμπιάδα Φυσικής αφού και εκεί βρίσκει ενδιαφέρον. «Το ερώτημα αν είμαι τόσο καλός στη φυσική όσο στα μαθηματικά με βασανίζει. Βλέπω πάντως, ότι έχω ενθουσιασμό και για θέματα όπως η κβαντική μηχανική, οι μαύρες τρύπες…», συμπληρώνει ο φιλομαθής και πολυτάλαντος μαθητής.
Για τα πολύπλευρα ενδιαφέροντά του μας μιλά και η διευθύντρια του σχολείου Βασιλική Παπανάστου, που παρακολουθεί τη συζήτησή μας με χαμόγελο και έκδηλη υπερηφάνεια. Μας αναφέρει ότι στην παρουσίαση που έλαβε μέρος ο Γιώργος στο θεολογικό συνέδριο στη Θεσσαλονίκη για τη σχέση θεολογίας-λογοτεχνίας στο έργο του Παπαδιαμάντη, εισέπραξαν συγχαρητήρια, καθώς και για τη διοργάνωση διαγωνισμού στο σχολείο για τη σημασία των λέξεων με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ελληνικής Γλώσσας, όπου και πάλι ο Γιώργος Γεωργελές διακρίθηκε.
Δυνατός στα μαθηματικά, πρώτος σε προσωπικότητα, λένε οι καθηγητές του
Με λόγια αγάπης και υπερηφάνειας μας μιλούν για την προσπάθεια του Γιώργου και οι μαθηματικοί που τον βοήθησαν Ιωσήφ Γρηγοριάδης και Παρασκευή Ασημακοπούλου. «Από την Α’ Γυμνασίου αντιλήφθηκα το ταλέντο και την αγάπη του για τα μαθηματικά», μας λέει ο κ. Γρηγοριάδης, συμπληρώνοντας: «η προσπάθεια η δική μου είναι μόλις το 20%, το υπόλοιπο είναι η δική του αφιέρωση. Κι εμάς τους καθηγητές μας κινητροδοτεί αυτό το ενδιαφέρον. Σκεφτείτε ότι, ανάμεσα στους 26 μαθητές που συμμετείχαν στους προκριματικούς οι 20 ήταν από ιδιωτικά σχολεία. Οπότε το επίπεδο ήταν πολύ υψηλό». Με συγκίνηση, ο κ. Γρηγοριάδης, σημειώνει ακόμη: «ο Γιώργος έχει απίστευτη θέληση για μόρφωση. Συνδυάζει τις θετικές επιστήμες και τη φιλοσοφία. Στα μαθηματικά ίσως υπάρχουν και πιο καλοί, όμως σαν προσωπικότητα είναι σίγουρα πρώτος στους 26! Μ’ έκανε υπερήφανο, μου ανταπέδωσε με το παραπάνω την προσπάθεια και συγκίνησε το σχολείο».
Για το εσωτερικό κίνητρο του Γιώργου μας μιλά και η κ. Ασημακοπούλου. «Είμαστε κατενθουσιασμένοι. Η προσπάθεια του Γιώργου δίνει καρπούς. Η μελέτη και η αφοσίωση αποδίδουν. Και περισσότερο φαίνεται ότι κερδίζει η αγάπη για τα μαθηματικά», σημειώνει η ίδια με χαμόγελο.
Ελένη Διαφωνίδου
ediafonidou@empros.gr