Αρχική ΠΟΛΙΤΙΚΗ Υπερβαίνει τον εαυτό της η ΝΔ στη μειονοτική εκπαίδευση

Υπερβαίνει τον εαυτό της η ΝΔ στη μειονοτική εκπαίδευση

0

Ως θετική έκπληξη υποδέχθηκε η μειονότητα τις δηλώσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη για συμβούλιο μειονότητας και διγλωσσία σε όλο το φάσμα της εκπαίδευσης

Μέλη της μειονότητας καταθέτουν στο «Ε» την άποψή τους για όσα εξήγγειλε από την Ξάνθη ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας – Τηρούν επιφυλακτική στάση, αλλά αποδέχονται την προοδευτική στροφή που υποδηλώνουν

Μια σειρά από κεφάλαια άνοιξε στην Ξάνθη, η επίσκεψη του προέδρου της Νέας Δημοκρατίας Κυριάκου Μητσοτάκη στην Ξάνθη, που στον απόηχο, παρατηρείται ότι δεν άφησε μόνο προεκλογική παραφιλολογία για τα ψηφοδέλτια, αλλά κυρίως ζητήματα προσέγγισης καίριων θεμάτων, όπως η ανάπτυξη, οι επενδύσεις και η διαχείρισης της μειονότητας. Και ομολογουμένως, ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ξεκαθαρίζοντας ότι βαδίζει στην φιλοσοφία του πατέρα του περί απόλυτου σεβασμού της ισονομίας και ισοπολιτείας, εισήγαγε στη Νέα Δημοκρατία μία πιο προοδευτική προσέγγιση του μειονοτικού ζητήματος, κάνοντας λόγο για ένα Μουσουλμανικό Συμβούλιο παρά τω Πρωθυπουργώ,  εκσυγχρονισμό του νόμου για τα Βακούφια, αλλά και τη μειονοτική εκπαίδευση, όπου κάνοντας απόλυτα σαφές ότι γνωρίζει τα αιτήματα της μειονότητας, έκανε λόγο για έναρξη διαλόγου σχετικά με δίγλωσση εκπαίδευση σε όλο το φάσμα της φοίτησης. Χαρακτηρίζοντας την εκπαίδευση, ως απόλυτη προτεραιότητα όσον αφορά στη μειονότητα, ο πρόεδρος της Ν.Δ. έθεσε πρωταρχικά ως στόχο την ποιοτική εκπαίδευση με βάση τις ιδιαιτερότητες κάθε περιοχής και τόνισε ότι το στοίχημα είναι να δοθεί η δυνατότητα στα παιδιά της μουσουλμανικής μειονότητας, όταν τελειώνουν το σχολείο, «να μιλούν εξίσου καλά -και πολύ καλά-» και τα ελληνικά και τα τουρκικά. «Άρα, στην ουσία, η δίγλωσση παιδεία να αποκτήσει πραγματικό και ποιοτικό περιεχόμενο. Και νομίζω ότι υπάρχουν προτάσεις σε αυτήν την κατεύθυνση τις οποίες θα ήμουν διατεθειμένος να συζητήσω, ξεκινώντας από το νηπιαγωγείο, προχωρώντας στο δημοτικό, πηγαίνοντας στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο. Κατά το πόσο, παραδείγματος χάρη στο δημόσιο σχολείο, θα μπορεί να διδάσκεται η Τουρκική ως ξένη γλώσσα, ώστε τα παιδιά της μειονότητας, τα οποία επιλέγουν τελικά το ελληνικό δημόσιο σχολείο, όπως ολοένα και περισσότερα ή αρκετά εν πάση περιπτώσει το κάνουν, να έχουν τη δυνατότητα να κρατήσουν την επαφή τους με τη μητρική τους γλώσσα, τη γλώσσα που έμαθαν και ομιλείται μέσα στο σπίτι τους. Πρέπει να δείξουμε ανοιχτό πνεύμα σε αυτή τη συζήτηση», σημείωσε χαρακτηριστικά ο Κ. Μητσοτάκης.

Επί αυτών των εξαγγελιών, το «Ε» ζήτησε από μέλη της μειονότητας, με παρουσία στα θέματα τοπικής επικαιρότητας να τοποθετηθούν και να εκφράσουν τη γνώμη τους. Και το συμπέρασμα που αποτυπώνεται είναι ότι η μειονότητα διατηρεί επιφυλακτικότητα λόγω της στάσης των κυβερνήσεων διαχρονικά, αλλά υποδέχεται με θετικό τρόπο και ρεαλιστικές προσδοκίες κάθε πολιτική βούληση που αφορά μειονοτικά ζητήματα, με την προϋπόθεση ο διάλογος να είναι ειλικρινής. Ακολουθούν οι τοποθετήσεις.

Χουσεΐν Μπαλτατζή, πρόεδρος συλλόγου επιστημόνων μειονότητας Δυτικής Θράκης: Πρόκειται για ένα πολύ αισιόδοξο μήνυμα που αποστέλλεται με αυτές τις δηλώσεις. Αν μη τι άλλο, δείχνει πολύ καλά αντανακλαστικά, αν σκεφθούμε ότι μόλις πρόσφατα πραγματοποιήθηκε και το συνέδριο που συνδιοργανώσαμε στην Κομοτηνή με εκπροσώπηση και από τον ΟΗΕ για τη διγλωσσία. Ήταν πράγματι, μία έκπληξη για εμάς, καθότι πρόκειται για υπερβατική κίνηση από τη δεξιά. Εμείς θέλουμε την οικοδόμηση μιας σχέση εμπιστοσύνης και την ανάπτυξης επικοινωνίας με ειλικρίνεια ανεξάρτητα από την έκβαση. Μέχρι τώρα βλέπουμε διαχρονικά μόνο το «στρίβειν δια του αρραβώνος» και γι’ αυτό είμαστε καχύποπτοι, που δε θα έπρεπε, αλλά δε φταίμε εμείς γι’ αυτό.

Για εμάς το θέμα της Παιδείας, περισσότερο από θέμα πολιτικής, είναι θέμα ηθικής. Πρέπει να είμαστε γενναίοι και τα όσα είπε ο Κ. Μητσοτάκης για την διγλωσσία στην εκπαίδευση είναι όντως μια γενναία κίνηση. Πιστεύουμε ότι η τόλμη του ενός θα συμπαρασύρει και τους άλλους. Βέβαια, και ο ΣΥΡΙΖΑ σε επίπεδο ρητορικής είχε πιο διαφοροποιημένες θέσεις ως αριστερά, αλλά η έκβαση ήταν διαφορετική. Θέλουμε πλέον πιο χειροπιαστά πράγματα. Ειδικά, στο δικαίωμα της διγλωσσίας, το υπερασπιζόμαστε με βάση το status quo στη Θράκη και τη Συνθήκη της Λωζάνης. Εμείς ζητούμε το σεβασμό και την τήρηση των συμφωνηθέντων. Σεβόμαστε απολύτως το δικαίωμα του αυτοπροσδιορισμού για όλους, αλλά να μην παραγκωνίζεται η βασική γλώσσα της μειονότητας που είναι η τουρκική».

Ριτβάν Αχμετσίκ, πρ. πρόεδρος τοπικής οργάνωσης ΝΔ Μύκης: Όσα εξήγγειλε ο Κ. Μητσοτάκης από την Ξάνθη για τη μειονότητα τα βλέπουμε θετικά και κυρίως τα ζητήματα της εκπαίδευσης. Ως εκπαιδευτικός θεωρώ ότι, όπως ο δάσκαλος στο δημοτικό αναμένει προετοιμασμένο το παιδί στο ελληνόφωνο πρόγραμμα, έτσι κι εμείς οι εκπαιδευτικοί του τουρκόφωνου προγράμματος θέλουμε το ίδιο. Πρόκειται για πάγιο αίτημα της μειονότητας που έχει πλέον ωριμάσει. Άλλωστε, παρεμβάσεις απαιτούνται και στο ελληνόφωνο και το τουρκόφωνο πρόγραμμα. Και ο χειρισμός στο ζήτημα που προέκυψε με τα βιβλία στην αρχή της χρονιάς από την πλευρά του υπουργείου Παιδείας, δεν ήταν σωστός γιατί έριξε το μπαλάκι στους δασκάλους. Κι όμως χρειάζεται ξεκάθαρη απάντηση, γιατί το σύστημα που αφήνει στην κρίση του εκπαιδευτικού το εκπαιδευτικό υλικό δε λειτουργεί στα σχολεία με πολλά τμήματα. Εμείς προτείνουμε, να χρησιμοποιούνται τα βιβλία του δημόσιου σχολείου και όπου κρίνεται ότι υπάρχει ανάγκη για υποστήριξη, να χρησιμοποιούνται τα βιβλία του ΠΕΜ, αλλά μόνο της Γλώσσας. Δεν είναι δυνατόν τα παιδιά να μη μαθαίνουν ιστορία και γεωγραφία. Τέλος, κρίνω ότι χρήζει άμεσης τροποποίησης ο νόμος που απαγορεύει σε απόφοιτους παιδαγωγικού από τη μειονότητα να διδάξουν στο ελληνόφωνο πρόγραμμα των μειονοτικών σχολείων, γιατί ακριβώς αυτοί οι εκπαιδευτικοί είναι που θα ωφελούσαν τους μαθητές να μάθουν καλά τα ελληνικά.

Καρά Αχμέτ, δικηγόρος: Όσα εξήγγειλε ο Κ. Μητσοτάκης φαίνονται μόνο ως προεκλογικές υποσχέσεις. Για το συμβούλιο της μειονότητας για παράδειγμα, δεν αναλύει με ποιο σκοπό θα συσταθεί, από ποιούς θα αποτελείται. Μην ξεχνάτε ότι έχουμε άσχημη εμπειρία και γι’ αυτό είμαστε επιφυλακτικοί. Υπό προϋποθέσεις, αν λειτουργήσει σωστά, θα μπορούσε να είναι βέβαια προς όφελος της μειονότητας. Η δίγλωσση εκπαίδευση άλλωστε, δεν είναι κάτι καινούριο, αποτελεί κατοχυρωμένο δικαίωμα της μειονότητας, αν και με αυτά που έκαναν οι κυβερνήσεις, προκάλεσαν τον κατακερματισμό. Πάντως, εγώ δεν δέχομαι τη διδασκαλία της τουρκικής ως ξένης γλώσσας όπως αναφέρθηκε, καθότι πρόκειται για μητρική γλώσσα, που δεν μπορεί να διδάσκεται ως ξένη! Και θέλω να ξεκαθαρίσω, οι εξαγγελίες ακούγονται πολύ ωραίες, όμως η μέχρι τώρα πορεία του κόμματος δεν πιστοποιεί μια τέτοια θετική στάση, καθώς όλοι θυμόμαστε 2017 τι στάση κράτησε η Νέα Δημοκρατία στην αναθεώρηση του ΚΠολΔ για τη νομοθεσία που αφορά στα σωματεία και κατά πόσο μπορεί να θεμελιώνεται δικαίωμα προσφυγής στα δικαστήρια μετά από απόφαση του ΕΔΔΑ…

Μουτζαχήτ Ντουκιαντζή, πρ. δήμαρχος Μύκης: Είναι θετικά όσα εξήγγειλε ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας Κυριάκος Μητσοτάκης και ο τρόπος που τα παρουσίασε. Με έμφαση στο έργο του πατέρα του, ο Κυριάκος Μητσοτάκης φέρνει μία διαφορετική φιλοσοφία στη Νέα Δημοκρατία, όσον αφορά στα μειονοτικά θέματα. Είναι πιο προοδευτικός και μπορεί να κάνει τους πολίτες να αισθανθούν ίσοι στην πράξη.

Ελένη Διαφωνίδου
ediafonidou@empros.gr

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Στο παρά 5’ οι διαγωνισμοί για τη σύνδεση με το φυσικό αέριο

Έχει εγκριθεί από την Διαχειριστική Αρχή  το υποέργο: «Προμήθεια εξοπλισμού».  Έχει υποβλη…