Γιορτή της κρεατοφαγίας και …κρεοπωλών. Αυξημένη η κίνηση στα κρεοπωλεία
Ανάβει σήμερα ο τζάρος στη πλατεία των Αβδήρων – Ένα παμπάλαιο έθιμο με ιδιαίτερο συμβολισμό που αναβιώνει ο Πολιτιστικός Χορευτικός Σύλλογος Αβδηριτών
Τσικνοπέμπτη σήμερα, η γιορτή της Κρεατοφαγίας και η γιορτή της …χοληστερίνης! Η μέρα το καλεί να μυρίζει τσίκνα ψημένου κρέατος παντού από τις ψησταριές στις ταβέρνες, στα μπαλκόνια ακόμη και υπαίθριες. Την τιμητικής του έχουν τα παϊδάκια, τα σουβλάκια, οι πανσέτες τα λουκάνικα τα κάθε λογής μπριζολάκια.
Γιορτή για τους κρεοπώλες…
Αυξημένη η κίνηση στα κρεοπωλεία τις 3 τελευταίες μέρες με τις παραγγελίες να πληθαίνουν όπως μας βεβαιώνει ο κ. Παπαδόπουλος Απόστολος από το γνωστό κρεοπωλείο «Αφοι Παπαδόπουλοι» στην Δημοτική αγορά: «Έχει αυξημένη κίνηση αυτές τις μέρες λόγω Τσικνοπέμπτης. Εκτός από τους σταθερούς πελάτες μας και τους επαγγελματίες της εστίασης που κάνουν τις προμήθειες τους έχουμε και πελάτες πολλούς φοιτητές που θα ανάψουν ψησταριές, παρέες που στήνουν γλέντια στα μπαλκόνια. Τα παϊδάκια και τα σουβλάκια είναι σε πρώτη σειρά ζήτησης αλλά και οι πανσέτες και τα λουκάνικα. Οι τιμές είναι ίδιες σε κάποια κρέατα όπως τα αμνοερίφια χαμηλότερες και κυμαίνεται στο 6,90 το κιλό. Η τιμή στα παϊδάκια είναι στα 10 ευρώ το κιλό.». Όπως μας λέει ο κ. Παπαδόπουλος πολλοί είναι αυτοί που ρωτάνε πώς να μαγειρέψουν τα κρέατα που αγόρασαν και μέσα στα καθήκοντα του κρεοπώλη είναι να τους κατευθύνει πως θα διαχειριστούν το είδος που αγόρασαν. Αν θα χρειαστεί να το μαρινάρουν και πώς να το φτιάξουν . Αυτή άλλωστε η προσωπική επαφή του πελάτη με τον κρεοπώλη είναι ένα σημαντικό πλεονέκτημα που το βρίσκει κανείς μόνο σε κρεοπωλείο της αγοράς ή της γειτονιάς και είναι και ένα σημαντικό πλεονέκτημα έναντι των σουπερ μάρκετ που είναι εντελώς απρόσωπα.
Ανάβει σήμερα ο τζάρος στη πλατεία των Αβδήρων
Όμως η εθιμική κρεατοφαγία της Τσικνοπέμπτης κρατάει από πολύ παλιά και συνδέεται με ένα άλλο έθιμο με έντονο συμβολισμό και στοιχεία από αρχέγονες μυστηριακές δοξασίες . Πρόκειται για το άναμμα φωτιάς και το πήδημα μέσα από τις φλόγες. Ένα έθιμο που αναβιώνει σε πολλά μέρη του τόπου μας μεταξύ των οποίων και στα Άβδηρα και μ’ ένα ιδιαίτερο τρόπο που μας περιγράφει ο πρόεδρος του Πολιτιστικού Χορευτικού Συλλόγου Αβδηριτών κ. Γαβριήλ Κιοσσές: ««Πρόκειται για ένα έθιμο μοναδικό και ιδιαίτερο σε ολόκληρη τη περιοχή. Πολύ παλαιότερα οι φωτιές , οι τζάροι, ανάβονταν τρεις φορές στην περίοδο του καρναβαλιού και κάθε Πέμπτη ήταν Τσικνοπέμπτη. Κύριο μέλημα των παιδιών, κυρίως, μετά το σχολείο, ήταν η συλλογή ρεικιών , άχυρων και λεπτών ξύλων για να φτιάξει κάθε παρέα , γειτονιά ή μαχαλάς τη δική της μεγάλη φωτιά , μέσα από τη οποία θα περνούσαν όλοι γιατί έτσι πρόσταζε το αντέτ(ι) , το έθιμο!! Δεν υπήρχαν όργανα για να παίζουν μουσική και για να χορεύουν, ούτε κρέατα για να ψήνονται στα κάρβουνα , αλλά μόνο η λαχτάρα της θέασης της φωτιάς, η έγνοια να είναι συνέχεια θεριεμένη , η γλύκα του περάσματος μέσα από τη φωτιά. Όλοι περνούσαν μέσα από τη φωτιά και θεωρούνταν κακό να μην πηδήξουν τη φωτιά την περίοδο των αποκριών», εξηγεί ο κ. Κιοσσές.
Να σημειώσουμε ότι σήμερα στις 6.30 το απόγευμα θα αναβιώσει το έθιμο του τζάρου στην κεντρική πλατεία των Αβδήρων μπροστά από τον παραδοσιακό Αλευρόμυλο., όπως γίνεται τα 8 τελευταία χρόνια. Θα ανάψει μεγάλη φωτιά και όποιοι θέλουν θα πηδούν μέσα από τις φλόγες όπως είναι το αντέτ: «Για υγεία και για καλό « όπως έλεγαν παλιά. Επισης θα υπάρχουν ψησταριές για να τηρηθεί και το άλλο αντέτ , της κρεατοφαγίας!
Η φωτιά που εξαγνίζει και διώχνει τα ….κακούσουρα
Το άναμμα της φωτιάς κατά την περίοδο της αποκριάς, όπως υποστηρίζει η Λαογραφία, στηρίζεται στη μαγική δύναμη της φωτιάς κι έχει σχέση με τη μετάβαση από τη χειμωνιάτικη στην ανοιξιάτικη περίοδο. Η φωτιά, όπως πίστευαν παλιά, έδιωχνε τα κακά πνεύματα και γινόταν ένα είδος καθαρμού , για τη νέα παραγωγική περίοδο, γιατί οι αποκριές συμπίπτουν με το τέλος του χειμώνα και την αρχή της άνοιξης, όπου η φύση αναζωογονείται και ανασταίνεται.
Ακόμα και το πήδημα της φωτιάς από τους συγκεντρωμένους είχε συμβολικό χαρακτήρα. Οι αρχαίοι πίστευαν ότι όλα τα κακά και δυσάρεστα, ( τα κακούσουρα , κατά τους σύγχρονους Αβδηρίτες ) καθώς περνούν μέσα από τη φωτιά, εξαφανίζονται και δίνουν τη θέση τους σε άλλα ευχάριστα γεγονότα.
Μαριάννα Ξανθοπούλου