Ο stand up comedian Παναγιώτης Κούδας επιστρέφει με τη νέα solo παράσταση «Δεν είναι αυτό που περιμένεις», που παρουσιάζει για πρώτη φορά ολοκληρωμένη στην Ξάνθη, την Παρασκευή 1 Φεβρουαρίου
Στη συνέντευξη του στο «Ε» περιγράφει τη γέννηση και την ανατροφή. Όχι ενός παιδιού, αλλά ενός αστείου. Πώς το δημιουργεί και το μοιράζεται live ένας κωμικός
Οι συνεντεύξεις με κωμικούς ηθοποιούς έχουν όλα τα εφόδια για να είναι οι πιο απολαυστικές. Πόσο μάλλον όταν απαντά στις ερωτήσεις σου ένας stand up κωμικός, που παρουσιάζει όσα κάθε μέρα ζούμε, μας ζορίζουν, μας ταλαιπωρούν ή μας αφήνουν αδιάφορους με τη χιουμοριστική τους πλευρά. Αυτή που πάντα υπάρχει, αλλά σπάνια βλέπουμε. Ο Παναγιώτης Κούδας, πολύ γνώριμος στην Ξάνθη και με μεγάλη συμβολή στην ανάδειξη της κουλτούρας της κωμωδίας στην πόλη μας επιστρέφει ξανά με μια φρέσκια παράσταση stand up comedy την οποία ολοκλήρωσε μετά από έξι μήνες δοκιμών και συστήνει για πρώτη φορά ολοκληρωμένη, με τίτλο «Δεν είναι αυτό που περιμένεις» στην Ξάνθη, την 1η Φεβρουαρίου στο Nostos Live.
O Παναγιώτης ασχολείται επαγγελματικά με το Stand-up από το 2005. Έχει εμφανιστεί σε ομαδικές παραστάσεις σε όλες τις πόλεις της Ελλάδας, με τους περισσότερους Έλληνες κωμικούς και έχει παρουσιάσει και τρεις σόλο παραστάσεις, με την τελευταία να ολοκληρώνεται με την βιντεοσκόπηση της, τον προηγούμενο Μάιο. Στο «Ε» μιλά για τη θεματολογία που επιλέγει, τα είδη και την εξέλιξη των διάφορων μορφών κωμωδίας στη χώρα και την ατμόσφαιρα των live shows.
«Ε»: Τι περιμένουμε να δούμε και να ακούσουμε στη νέα παράσταση; Ποια θέματα σε ενέπνευσαν;
Π.Κ.: Όπως και σε κάθε παράσταση Stand-up διαλέγεις θέματα της καθημερινότητας σου, που σε απασχολούν καθημερινά λόγω των καταστάσεων που ζεις αλλά και μερικά θέματα που είναι πιο γενικά και από μία άποψη, περισσότερο ή λιγότερο τα αντιμετωπίζουμε όλοι. Δεν νομίζω ότι υπάρχει έμπνευση. Απλά πιάνεις ένα θέμα που έχεις στο μυαλό σου, και το δουλεύεις μέχρι να βρεις τον τρόπο να το δεις από μια αστεία και ενδιαφέρουσα οπτική γωνία. Η κωμωδία έχει μεγάλη σχέση με την προοπτική που αντιμετωπίζεις ένα θέμα.
«Ε»: Πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι να γράψεις σάτιρα;
Π.Κ.: Είναι το πιο δύσκολο είδος κωμωδίας, και γι’ αυτό δεν το πλησιάζω μάλλον. Πρέπει να γνωρίσεις το θέμα σου σε μεγάλο βάθος, να το αποδομήσεις, και πρέπει ξεκάθαρα να πάρεις θέση πάνω σε αυτό. Εμένα δεν μου αρέσει να κάνω «διδακτική» κωμωδία ας το πούμε. Πιάνω και σοβαρά θέματα, αλλά πιο πολύ με ενδιαφέρει να ασχοληθώ με κάτι σοβαρό και να γελάσουμε με αυτό παρά να περάσω ένα συγκεκριμένο μήνυμα. Το μήνυμα ότι ακόμα και τα πιο σοβαρά θέματα της ζωής μπορούμε να τα δούμε – στα πλαίσια μιας παράστασης πάντα – με χιουμοριστικό τρόπο και να τα κάνουμε λιγότερο τρομακτικά μου αρκεί, αν το πετύχω.
«Ε»: Έχει όρια η κωμωδία;
Π.Κ.: Ναι προφανώς έχει όρια, αλλά όχι στα θέματα που μπορεί να πιάσει. Δεν υπάρχει κανένα θέμα, καμία έννοια, καμία κατάσταση, κανένας άνθρωπος που δεν επιτρέπεται να αγγίξεις. Αλλιώς μιλάμε για μη-ελευθερία λόγου. Τα όρια της κωμωδίας είναι να βρεις τον τρόπο να περπατήσεις πάνω στην λεπτή γραμμή μεταξύ του πόσο αστείο μπορείς να κάνεις κάτι σοβαρό. Κάποιες φορές θα το χάσεις κάποιες θα το βρεις. Η πολιτική ορθότητα αν και ξεκίνησε με πολύ καλά κίνητρα είναι καταστροφική για την κωμωδία πλέον. Αν σκέφτεσαι να μην πω αυτό ή το άλλο γιατί κάποιος μπορεί να προσβληθεί, στο τέλος θα κάνουμε αστεία για τις γάτες μας μόνο. Η ταύτιση μεταξύ του τι πιστεύεις σαν κωμικός και του τι πιστεύεις ότι είναι αστείο, είναι μεγάλο πρόβλημα. Υπάρχουν και παραδείγματα από την ιστορία κωμικών που είχανε πάντα τελείως clean (ορισμός του μη-προσβλητικού, ακραίου) κείμενα και στην ζωή τους ήταν εγκληματίες και απαίσιοι άνθρωποι, καθώς και κωμικών που ήταν ακραίοι στην σκηνή αλλά παλεύανε στην ζωή τους για θέματα πολύ σημαντικά.
«Ε»: Πού διαφέρει ποιοτικά με την επιθεώρηση, η οποία μέχρι πριν μερικά χρόνια ήταν ο πιο διαδεδομένος τρόπος καυτηριασμού της επικαιρότητας;
Π.Κ.: Η επιθεώρηση είναι θεατρικό είδος, πολύ πιο κοντά στο θέατρο όπως το γνωρίζουμε. Έχει ρόλους, σκετς, ενδυματολογία κτλ. Επίσης είναι έντονα πολιτικοποιημένη. Ήταν τουλάχιστον. Τώρα είναι μόνο χιλιοειπωμένα κακά και παροχημένα αστεία και μπαλέτα, που ποτέ δεν κατάλαβα γιατί υπάρχουν πέρα από το να γεμίζουν τον χρόνο. Επίσης καθαρά ποιοτικά, η επιθεώρηση έχει πεθάνει. Δεν είναι κακό να το παραδεχτούμε. Ίσως κάποια στιγμή να επανέλθει, και το εύχομαι αλλά αυτό που υπάρχει τώρα είναι ένα κακέκτυπο. Το stand-up δεν έχει τίποτα από όλα αυτά. Γενικά ο κόσμος τείνει να μπερδεύει οτιδήποτε κωμικό πλέον με το stand-up. Είναι τελείως διαφορετικά πράγματα και ας έχουνε κοινά στοιχεία , το θέατρο, η επιθεώρηση, το stand-up, o αυτοσχεδιασμός. Διαφορετικές τέχνες, διαφορετικές φόρμες.
«Ε»: Τι θα απολαύσεις σε ένα live;
Π.Κ.: Θα γελάσεις. Αυτός είναι ο βασικός σκοπός της παράστασης. Αν πάρεις και κάτι παραπάνω είναι καλοδεχούμενο, αλλά δεν είναι υποχρεωτικό. Επίσης πρέπει να τονίσουμε ότι έχει τεράστια διαφορά να δεις ζωντανά stand-up από ότι σε video. H ζωντανή εμπειρία είναι το πραγματικό Stand-up. Αλλιώς είναι σαν έχεις δει θέατρο μόνο στο youtube και να θεωρείσαι θεατρόφιλος. Δεν είναι. Βγες από το σπίτι σου και δες παραστάσεις ζωντανά. Ή συναυλίες, ή θέατρο. Συγκεκριμένα για το stand-up οι περισσότεροι κωμικοί ταξιδεύουμε σε όλη την Ελλάδα, έχεις πολλές δυνατότητες να βρεις παραστάσεις δίπλα σου.
«Ε»: Τι θα σε κάνει να νιώσεις άβολα;
Π.Κ.: Άβολα δεν ξέρω.. ίσως αν κάποιος πάρει κάτι κυριολεκτικά κάποιο αστείο και θεωρεί πως πρέπει να με συνετίσει ή κάτι τέτοιο. Δεν θέλω να εξηγώ τα αυτονόητα. Επίσης αν κάποιος ενοχλεί την παράσταση μιλώντας ή φωνάζοντας. Αν και εκεί δεν είναι ότι νιώθω άβολα όσο ενοχλημένος κυρίως γιατί κάνει δύσκολο για τους υπόλοιπους να απολαύσουν την παράσταση που πλήρωσαν να δούνε. Αλλά, εντάξει μας έχει τύχει και αυτό πολλές φορές, το διαχειριζόμαστε.
«Ε»: Πώς μπορεί να ξεκινήσει κανείς για να γίνει stand up κωμικός; Έχει δυνατότητες καθοδήγησης και.. μύησης στην επαρχία (και την Ξάνθη συγκεκριμένα);
Π.Κ.: Για να ξεκινήσεις χρειάζονται τρία πράγματα. Πρώτον να δεις ΠΟΛΥ stand-up. Ζωντανά κυρίως αλλά και σε video. Να καταλάβεις την φόρμα. Δεύτερον, να γράψεις ένα 5λεπτο. Τρίτον να κατέβεις σε ένα open. Open mic ονομάζεται μια παράσταση που γίνεται ώστε νέοι να δοκιμάσουν να ανέβουν στην σκηνή και παλιότεροι να δοκιμάζουν νέα κείμενα. Ο καθένας έχει 5 λεπτά αυστηρά. Είναι ο μόνος και βασικός τρόπος να δοκιμάσουν και νέοι κωμικοί, και έτσι δουλεύει σε όλον τον κόσμο. Open mic έχει τακτικά στην Αθήνα, την Θεσσαλονίκη, την Πάτρα, την Κρήτη και υπάρχει για την περιοχή το Open Mic Thrace που γίνεται σε Ξάνθη, Κομοτηνή και Αλεξανδρούπολη δύο φορές τον χρόνο. Οπότε όποιος θέλει να δοκιμάσει απλά ας δηλώσει συμμετοχή σε ένα open και εκεί θα μάθει ότι χρειάζεται για να ξεκινήσει.
«Ε»: Τα τελευταία χρόνια έχει μυηθεί περισσότερο ο κόσμος στην κωμωδία. Πώς βλέπεις το κλίμα που διαμορφώνεται σε επίπεδο κωμικών και κοινού; Έχει δηλαδή μέλλον η κωμωδία στην Ελλάδα;
Π.Κ.: Μα δεν υπήρχε ποτέ καμία περίοδος που να μην υπήρχε κωμωδία με οποιαδήποτε μορφή. Είτε είναι θέατρο, είτε κινηματογράφος, είτε stand-up είτε επιθεώρηση. Αυτό που έχει μυηθεί περισσότερο ο κόσμος πλέον, και λόγω διαδικτύου είναι στην σύγχρονη κωμωδία, που μιλάμε πλέον για μια παγκόσμια κουλτούρα, και το stand-up το εκφράζει αυτό σε μεγάλο βαθμό. Στην Ελλάδα έχουμε πολύ ψηλό επίπεδο stand-up κωμικών.
«Ε»: Η Ξάνθη είναι από τις πόλεις που είχε την τύχη, για τα δεδομένα της Ελλάδας, σχετικά νωρίς να γνωρίσει την κουλτούρα του stand up comedy. Νιώθεις ότι έχει γίνει πιο απαιτητικό το κοινό;
Π.Κ.: Σίγουρα όσο περισσότερο παρακολουθείς κάτι, τόσο πιο απαιτητικός γίνεσαι. Αλλά το κοινό της Ξάνθης, είναι γενικά πολύ ζεστό, πολύ δεκτικό και ενθουσιώδες.
*Το «Ε» είναι χορηγός επικοινωνίας της παράστασης
Δεν είναι αυτό που περιμένεις! -Παρασκευή 1 Φεβρουαρίου, 21.30 στο Nostos live stage
Η νέα, 4η σόλο παράσταση του Παναγιώτη Κούδα, είναι εδώ. Μετά από δοκιμές, γράψιμο σβήσιμο, καφέδες, πονοκεφάλους και χιλιάδες τσιγάρα, ο Παναγιώτης παρουσιάζει έναν νέο κωμικό μονόλογο με θέματα που μας απασχολούν όλου. Ή κάποιους. Ή τον ίδιο τέλος πάντως. Θέματα όπως η Υιοθεσία, το Tinder, το Κυνήγι, το Υοutube, οι Σχέσεις, η ηλικία, το Ότο στοπ, τα ρούχα, τα στερεότυπα καθώς και μια λύση σε ένα αιώνιο επιστημονικό πρόβλημα σε μια παράσταση που ονομάζεται “Δεν Είναι Αυτό που Περιμένεις” αλλά μπορεί και να είναι, γιατί ποιος ξέρει τι περιμένει ο καθένας; Όλοι οι άνθρωποι είναι περίεργοι οπότε γιατί να μιλάς μαζί τους αν μπορείς να μιλάς μόνο εσύ; Μια παράσταση stand-up comedy που δεν έχει πάρει καμία κακή κριτική, γιατί τώρα ξεκινάει, δώστε της χρόνο.
Ελένη Διαφωνίδου
ediafonidou@empros.gr