Κεντρικός ομιλητής της ημερίδας με θέμα: « Διαδικτυακές Συμπεριφορές Υψηλού ρίσκου- Μύθοι και πραγματικότητα της Διαδικτυακής μας Ζωής», ήταν ο Μ. Σφακιανάκης, ειδικός ερευνητής – Αναλυτής Ηλεκτρονικών Εγκλημάτων
Σ. Μελισσόπουλος, εκπαιδευτικός : «Η εκπαίδευση οφείλει να προφυλάσσει τους μαθητές από τους κινδύνους του διαδικτύου» – Μεγάλο ενδιαφέρον του κοινού για την ημερίδα
Στις βασικές αρχές αυτοπροστασίας και διαφύλαξης των προσωπικών δεδομένων στη διαδικτυακή ζωή, τους κινδύνους που καιροφυλακτούν για τα παιδιά αλλά και τους ενήλικες, όταν εκτίθεται μέσα από φωτογραφίες ή προσωπικά στοιχεία και ανοίγει την πόρτα στο ηλεκτρονική έγκλημα, μυήθηκε το πολυπληθές κοινό που παρακολούθησε την επιμορφωτική ημερίδα με θέμα: «Διαδικτυακές Συμπεριφορές Υψηλού ρίσκου- Μύθοι και πραγματικότητα της Διαδικτυακής μας Ζωής». Η ημερίδα διοργανώθηκε από τους συντονιστές εκπαιδευτικού έργου της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης ΑΜΘ Σάββα Μελισσόπουλο και Ευγενία Θεοδοσιάδου σε συνεργασία με το Κέντρο Πρόληψης «Έκφραση» και την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση Ξάνθης και κεντρικός ομιλητής ήταν ο Μανώλης Σφακιανάκης, Αντιστράτηγος ε. α., πρώην προϊστάμενος της Δίωξης Ηλεκτρονικού εγκλήματος και δημιουργού της οργάνωσης CSI, ειδικός ερευνητής – Αναλυτής Ηλεκτρονικών Εγκλημάτων που ασχολείται με θέματα ασφάλειας στο διαδίκτυο και επιμόρφωσης γονέων και άλλων ενδιαφερομένων. Παράλληλα στο πάνελ της ημερίδας επιμέρους ζητήματα ανέλυσαν η Μαρία – Ισαβέλα Βουλγαράκη, Ψυχολόγος – Εγκληματολόγος και η Ελένη Κουρούμαλη, Παιδοψυχολόγος. Στην οργανωτική επιτροπή της εκδήλωσης ήταν η κα Παγώνα Διούδη – Ψυχολόγος Κέντρου Πρόληψης και οι Σ. Μελισσόπουλος και Ε. Θεοδοσιάδου.
Μελισσόπουλος: Η εκπαίδευση οφείλει να προφυλάσσει τους μαθητές από τους κινδύνους του διαδικτύου»
Προλογίζοντας ο κ. Μελισσόπουλος αναφέρθηκε στη σπουδαιότητα να μπορούμε να διαχειριζόμαστε το διαδίκτυο μέσα από την γνώση των κινδύνων που διατρέχουμε και να αυτοπροστατευόμαστε και ιδιαίτερα οι νέοι: «Δυστυχώς όμως όπως κάθε μεγάλη επανάσταση, κάθε συγκλονιστική αλλαγή στην ανθρώπινη ζωή και πορεία δεν είναι ανέφελη, δεν έχει υπάρξει χωρίς να συνοδεύεται επίσης και από μεγάλα προβλήματα που απορρέουν από τη μη σωστή χρήση των νέων δεδομένων – και στην περίπτωσή μας – από τη μη σωστή χρήση αυτών των παγκόσμιων δεδομένων και δυνατοτήτων που προσφέρει σήμερα το διαδίκτυο.
Οι κίνδυνοι όπως γνωρίζετε είναι μεγάλοι, καθημερινοί, δεν πρέπει να τους αγνοούμε, όχι μόνο για τους εαυτούς μας αλλά ιδιαίτερα για τα παιδιά μας, για τις νέες γενιές που συνήθως πάνω στην νεανική τους αθωότητα αλλά και στην ορμή τους για τη ζωή αποτελούν τα εύκολα θύματα επιτήδειων ανθρώπων. Είναι πολλά τα παραδείγματα της ζωής, πολλές επίσης και οι περιπτώσεις που η κατάληξη τέτοιων περιπετειών δυστυχώς δεν ήταν καλή. Η εκπαίδευση η οποία και η ίδια έχει ενσωματώσει μεγάλο κομμάτι της ψηφιακής εξέλιξης στην εκπαιδευτική διαδικασία οφείλει κατά τη γνώμη μας όχι μόνο να αναγνωρίζει, αλλά να ενημερώνει και να προφυλάσσει τους μαθητές όλων των ηλικιών από τους κινδύνους του διαδικτύου.
Πρέπει όμως κατά τη γνώμη μου να κάνει και κάτι ακόμα πιο αναγκαίο και σημαντικό:
Να πραγματοποιεί τέτοιες ημερίδες και διαλέξεις, να ενημερώνει την κοινή γνώμη και τους γονείς, να ενημερώνει γενικότερα όλους τους πολίτες για τις νεώτερες εξελίξεις και τους κανόνες που πρέπει να τηρούμε στιςΔιαδικτυακές μας συμπεριφορές, αναγνωρίζοντας ποιες είναι υψηλού ρίσκου, ποια είναι η πραγματικότητα και ποιοι οι μύθοι».
Σφακιανάκης: «Το Διαδίκτυο είναι ένας παράδεισος που μπορεί να γίνει κόλαση»
Είναι γεγονός ότι η πλοήγηση στο διαδίκτυο και οι δυνατότητες που έχει ανοίξει στη διακίνηση της πληροφορίας καθιστούν συναρπαστικό τον νέο αυτό διαδικτυακό κόσμο. Ο κ. Σφακιανάκης με απλό και πρακτικό τρόπο κατέδειξε πως από παράδεισος το διαδίκτυο μπορεί να μετατραπεί σε κόλαση. Πως μπορεί από κακή χρήση να δώσει αφορμές για ηλεκτρονικό έγκλημα. Παράλληλα ανέφερε τρόπους προστασίας. Όπως για να μην υποκλαπούν οι κωδικοί σε όσους κάνουν τραπεζικές συναλλαγές μέσω ιντερνέτ είπε πως δεν θα πρέπει να χρησιμοποιείται ο ίδιος υπολογιστής για σερφάρισμα. Κατέδειξε επίσης τους συνήθεις τρόπους «ψαρέματος» παιδιών υποκλέπτοντας υλικό παιδικής πορνογραφίας, παρουσίασε μια σειρά από συμπεριφορές όπως ο εθισμός, ο εκφοβισμός, το sexting και κυρίως την παιδική πορνογραφία και σεξουαλική εκμετάλλευση.
Ο Κ. Σφακιανάκης είπε χαρακτηριστικά ότι παλαιότερα η αστυνομία είχε ενοχοποιηθεί για το «φακέλωμα» των πολιτών και φτάσαμε τώρα στο ηλεκτρονικό «αυτοφακέλωμα» στο διαδίκτυο. Γιατί αυτό κάνει κάποιος όταν εκθέτει φωτογραφίες από προσωπικές στιγμές αλλά και στοιχεία που άπτονται των προσωπικών δεδομένων.
Μαριάννα Ξανθοπούλου