Με απόφασή του ο Κ. Γαβρόγλου εκκινεί τη διαδικασία υποστήριξης της λειτουργίας τους, με την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών και του διαδικτύου
Εν αναμονή της διευκρινιστικής εγκυκλίου η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, προκειμένου να καθοριστεί ο τρόπος και τα μέσα λειτουργίας
Προσπάθεια να «αναστήσει» τις σχολικές βιβλιοθήκες στις σχολικές μονάδες της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης επιχειρεί το υπουργείο Παιδείας, προκειμένου να έρθουν τα παιδιά κοντά στο βιβλίο και τη γνώση όσον αφορά στις εξελίξεις στην τεχνολογία, τις επιστήμες και τις τέχνες. Ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Κώστας Γαβρόγλου, ενεργοποιώντας μετά από 32 χρόνια τον Ν.1566/85 άρθρο 43, που προέβλεπε την ίδρυση/λειτουργία Σχολικών βιβλιοθηκών στην Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, υπέγραψε σχετική Υπουργική Απόφαση με την οποία, για πρώτη φορά, ορίζεται το θεσμικό και οργανωτικό πλαίσιο που δίνει τη δυνατότητα λειτουργίας Συστήματος Δικτύου Σχολικών Βιβλιοθηκών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.
Σύμφωνα με την σχετική ανακοίνωση του υπουργείου: «ηΣχολική Βιβλιοθήκη, αξιοποιώντας τα μέσα που της παρέχουν οι νέες Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνίας και το διαδίκτυο, βρίσκει πλέον τη θέση και το ρόλο της στη δημόσια εκπαίδευση, καθώς δύναται να ενταχθεί σε ευρύτερα Δίκτυα Βιβλιοθηκών, να συνδεθεί με τη Βιβλιοθήκη του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, καθώς και με τις Ακαδημαϊκές και Δημοτικές Βιβλιοθήκες».
Καθυστερεί η διευκρινιστική εγκύκλιος
Όπως διευκρινίζεται από την πλευρά του υπουργείου, η ανάπτυξη του συγκεκριμένου Συστήματος Δικτύου Σχολικών Βιβλιοθηκών εκκινεί από τις ήδη υπάρχουσες και λειτουργούσες Σχολικές βιβλιοθήκες, οι οποίες φιλοξενούνται σε αυτόνομο χώρο μέσα στις Σχολικές Μονάδες και διαθέτουν εμπλουτισμένη Συλλογή τεκμηρίων που συγκέντρωσαν με δική τους πρωτοβουλία και μεράκι οι εκπαιδευτικοί των αντίστοιχων σχολείων, στο πέρασμα των προηγούμενων δεκαετιών.
Άλλωστε, στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση στο νομό Ξάνθης δεν υπάρχουν επίσημες βιβλιοθήκες του υπουργείου, παρά μόνο αυτές που δημιουργήθηκαν σε κάποιες σχολικές μονάδες με πρωτοβουλία των συλλόγων διδασκόντων γονέων και κηδεμόνων.
Η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ξάνθης, λαμβάνοντας γνώση για τη σχετική απόφαση, επικοινώνησε με το υπουργείο Παιδείας, προκειμένου να λάβει ενημέρωση, ωστόσο πληροφορήθηκε ότι επ’ αυτού θα εκδοθεί διευκρινιστική εγκύκλιος. «Αναμένουμε λοιπόν, την εγκύκλιο, προκειμένου να δούμε πώς και πού θα λειτουργήσουν βιβλιοθήκες, ώστε να ενημερώσουμε αντιστοίχως και τα σχολεία», σημείωσε ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Αναστάσιος Μάρκου στο «Ε», προσθέτοντας ότι δεν έχει γίνει ακόμη σαφές αν θα υποστηριχθούν μόνο οι υπάρχουσες ή θα δημιουργηθούν και νέες στα σχολεία που δεν έχουν.
Αν και η απόφαση εκδόθηκε ήδη από τον προηγούμενο μήνα και προβλέπεται μέσω αυτής να ξεκινήσει η λειτουργία των σχολικών βιβλιοθηκών το σχολικό έτος 2017-2018, δεν έχει σταλεί ακόμη η διευκρινιστική εγκύκλιος, και γι’ αυτό δεν είναι δυνατό να καθοριστεί με ποιους πόρους και ποια διαδικασία προτίθεται να ενεργοποιήσει αυτή τη λειτουργία το υπουργείο.
Οι Σχολικές Βιβλιοθήκες δικαίωμα και πνευματικός πλούτος για τους μαθητές
Η λειτουργία του Συστήματος Δικτύου Σχολικών Βιβλιοθηκών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση εδράζεται στη φιλοσοφία της Διεθνούς Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού (άρθρο 17) και υλοποιεί τις δεσμεύσεις που απορρέουν από αυτή. Θεμελιώδης δε σκοπός είναι:
α) η υποστήριξη της μάθησης, ως ανώτατο αγαθό όλων των ανθρώπων και κυρίως των μαθητών/τριών,
β) η ανάδειξη της Σχολικής Βιβλιοθήκης σε βασικό πυλώνα της δια βίου μάθησης και της Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία,
γ) η ενίσχυση του σχολικού, κοινωνικού, κριτικού και πληροφοριακού γραμματισμού,
δ) η καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας και
ε) ο επαναπροσδιορισμός των στόχων και των μέσων της εκπαιδευτικής διαδικασίας, ώστε να παρακολουθούν τις εξελίξεις και να ανταποκρίνονται στις νέες προκλήσεις που αναδύονται από τις σύγχρονες εκπαιδευτικές και κοινωνικές ανάγκες.