Αρχική ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ Εκδηλώσεις Ήρθε η αρχή του τέλους για τη Σαρία;

Ήρθε η αρχή του τέλους για τη Σαρία;

0

Μεγάλο ενδιαφέρον και συμμετοχή του δικηγορικού κόσμου στην εκδήλωση – συζήτηση για τη Σαρία με αφορμή την νέα διάταξη που καταργεί την υποχρεωτικότητα – Κ. Τσιτσελίκης: «Η Σαρία είναι εξαίρεση από την κανονικότητα».

 

«Φως» στα προβλήματα που προκύπτουν από την εφαρμογή της από Γούναρη, Αχμέτ Κεχαγιά. Θιασώτης της Σαρία ο Ο. Χατζηιμπράμ – Υπέρ της κατάργησής της ο Μουσταφά Μουσταφά

Ξάνθη 16 Νοεμβρίου του 2006: « Συζήτηση για τη Σαρία» Τι είπαν τότε οι καθηγητές Αλιβιζάτος και Ματθίας

 

Το θέμα της Σαρία και οι αρμοδιότητες του Μουφτή υπό το πρίσμα των νέων δεδομένων που διαμορφώνονται από νέο νομοσχέδιο που καταργεί την υποχρεωτικότητα στην εφαρμογή της, εξετάστηκαν ενδελεχώς σε μια ανοιχτή εκδήλωση – συζήτηση, την Παρασκευή 15 Δεκεμβρίου 2017 και ώρα 18:00 μμ, στην αίθουσα συνεδριάσεων του Ξενοδοχείου Elissο. Την εκδήλωση με θέμα: «Οι αρμοδιότητες του Μουφτή σήμερα. Μετά τι..;», διοργάνωσε η Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου με ομιλητές τον Κωνσταντίνο Τσιτσελίκη, καθηγητή Παν. Μακεδονίας, τους δικηγόρους της Ξάνθης Κώστα Γούναρη και Ιχσάν Αχμέτ Κεχαγιά και την συμβολαιογράφο Κλεοπάτρα Στογιαννίδου ενώ συντονιστής ήταν ο δημοσιογράφος Σαμή Καραμπουγιούκογλου. Η εκδήλωση συγκέντρωσε το ενδιαφέρον του κοινού και κυρίως του δικηγορικού κόσμου της Ξάνθης, ενώ παραβρέθηκαν οι βουλευτές Ξάνθης Χ. Ζειμπέκ και Γ. Στογιαννίδης , Ροδόπης , Μουσταφά Μουσταφά.

 

Τσιτσελίκης: «Η Σαρία είναι εξαίρεση από την κανονικότητα»

Η εισήγηση του κ. Τσιτσελίκη αφορούσε:“Μια υπόθεση για τη Σαρία στο Στρασβούργο. Το πριν και το μετά…”. Ο κ. Τσιτσελίκης αναφέρθηκε στην επιχειρηματολογία που έχουν αναπτύξει στη δίκη η οποία αποτελεί ορόσημο για την συμβατότητα της Σαρία με τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, δεδομένου ότι με τον καθηγητή κ. Ιωάννη Κτιστάκι και τον Μεμέτ Ντενίζ, είναι οι τρεις συνήγοροι υπεράσπισης της μουσουλμάνας από την Κομοτηνή, η οποία προσέφυγε στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο μετά την απόφαση ακύρωσης της διαθήκης του συζύγου της από τον Άρειο Πάγο. Να σημειώσουμε ότι ο Άρειος Πάγος έκρινε ότι εφόσον ο εκλιπών είναι μουσουλμάνος πρέπει να υπαχθεί στις διατάξεις της Σαρία, μια απόφαση που ο κ. Τσιτσελίκης χαρακτήρισε ως «παράδοξη» και καταλόγισε αρνησιδικία καθώς ο Άρειος Πάγος δεν εφάρμοσε τον Αστικό Κώδικα. Ένα από τα βασικά επιχειρήματα στην δίκη ήταν αυτό που απορρέει από τον εφαρμοστικό νόμο που δίνει τα δικαιώματα στον Μουφτή όπου δεν αναφέρεται ότι δεν εφαρμόζεται το αστικό Δίκαιο. Μιλώντας γενικότερα για την εφαρμογή της Σαρία στην Θράκη υποστήριξε πως η μειονότητα στην Θράκη κρατήθηκε «παγωμένη» υπό το καθεστώς της Σαρία και πως καμιά κυβέρνηση δεν ήθελε να το αγγίξει. Χαρακτηριστικά ανέφερε πως «Η μεταπολίτευση δεν έχει επέλθει στην Θράκη» και πως η «Η Σαρία είναι η εξαίρεση από την κανονικότητα». Αναφερόμενος στην νέα διάταξη που επίκειται η ψήφισή του σημείωσε πως είναι μεν σε θετική κατεύθυνση καθώς «φεύγει ένα ξυλάκι από τη Σαρία» όπως είπε χαρακτηριστικά ωστόσο παρουσιάζει κάποια τεχνικά προβλήματα καθώς δεν περιλαμβάνει κανόνες δικαίου για όλους αυτούς που επιθυμούν να δικαστούν από τον Μουφτή: Η Θράκη θα πρέπει να εμφανιστεί μ’ ένα Ισλαμικό Δίκαιο που θα είναι συμβατό με την Ε.Ε.» και σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να «πέσουν κι άλλα «ξυλάκια» του μειονοτικού συστήματος όπως τα Βακούφια. «Έτσι μπορούμε να μιλάμε ότι ανοίγει ο δρόμος για την εκλογή του Μουφτή εφόσον πλέον δεν θα έχει δικαστικές αρμοδιότητες», κατέληξε ο κ. Τσιτσελίκης.

Τα προβλήματα που προκύπτουν από την εφαρμογή της Σαρία για τους μουσουλμάνους συμπολίτες μας

Ο κ. Γούναρης υποστήριξε ότι πρέπει να δοθεί ένα τέλος στην Δικαστική αρμοδιότητα του Μουφτή καθώς όπως είπε η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα που αναγνωρίζει αυτές τις αρμοδιότητες που έχουν δοθεί με συνθήκες από ανάγονται στο 1914 και στο 1920. Στην εφαρμογή της Σαρία στην Ελλάδα και στα προβλήματα που προκύπτουν ιδιαίτερα στα κληρονομικά που αφορούν τις γυναίκες αναφέρθηκε και κ. Ιχσάν Αχμέτ Κεχαγιά ενώ η κα Στογιαννίδη ανέδειξε τα ζητήματα αυτά από την πλευρά της συμβολαιογράφου επισημαίνοντας πως οι γυναίκες είναι πολύ αδικημένες στην Σαρία καθώς κληρονομούν ελάχιστα από την περιουσία του συζύγου τους επίσης τα εγγόνια δεν κληρονομούν ενώ αντίθετα κληρονομούν μακρινοί συγγενείς. Τόνισε δε ότι η συνθήκη της Λωζάννης δεν μιλά για Ιεροδικεία και ανισότητα στις γυναίκες. Αναφερόμενη στην νέα διάταξη είπε πως είναι σε θετική κατεύθυνση και ότι ανοίγει ένα παράθυρο για διεκδικήσεις ακόμη και για όσους έχουν πεθάνει χωρίς ωστόσο να διευκρινίζει επακριβώς θέματα που αφορούν τους κληρονόμους αλλά και όσους συναλλάσσονται μαζί τους, εννοώντας τους συμβολαιογράφους και τους δικηγόρους.

Θιασώτης της Σαρία ο Ο. Χατζηιμπράμ – Υπέρ της κατάργησής της ο Μουσταφά Μουσταφά

Σε ρόλο… συνηγόρου του «διαβόλου» (όπως ο ίδιος είπε) ο δικηγόρος κ. Ορχάν Χατζηιμπράμ που εξέφρασε αρνητική άποψη για τη νέα διάταξη, υπερασπιζόμενος την εφαρμογή της Σαρία τονίζοντας μάλιστα ότι: « η Βρετανία την έχει εντάξει στον δικονομικό σύστημα και εμείς θέλουμε να την καταργήσουμε». Σημείωσε ότι: « το κληρονομικό δίκαιο πηγάζει από το Κοράνιο και όχι από συνθήκη και πως αν κάποιοι θέλουν να καταργήσουν το Κοράνιο να μας το πουν. Το Ισλαμικό Δίκαιο είναι πιο σωστό από τον αστικό κώδικα και πιο προστατευτικό για τις γυναίκες απ’ ότι ο αστικός κώδικας» , υπογράμμισε ο κ. Χατζηιμπράμ εκφράζοντας τον αντίλογο σ’ όσα ειπώθηκε. Στη συνέχεια τον λόγο πήρε ο κ. Μουσταφά Μουσταφά ο οποίος τάχθηκε υπέρ μια πιο τολμηρή πρωτοβουλία που ορίζει την κατάργηση της Σαρία: «Πρέπει να καταργηθεί η Σαρία για να απελευθερωθεί η κοινωνία. Οι αστοί , οι πλούσιοι , οι μορφωμένοι λύνουν τα προβλήματα τους ο κόσμος ο απλός ταλαιπωρείται απ’ αυτή», τόνισε ο κ. Μουσταφά.

Ξάνθη 16 Νοεμβρίου του 2006: « Συζήτηση για τη Σαρία» Τι είπαν τότε οι καθηγητές Αλιβιζάτος και Ματθίας

Υπενθυμίζουμε ότι ανάλογη συζήτηση είχε γίνει στην Ξάνθη στις 16 Νοεμβρίου του 2006 και είχε διοργανωτές την Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου και τον δικηγορικό σύλλογο Ξάνθης πρόεδρος του οποίου ήταν τότε ο κ. Γούναρης.  Οι επίτιμοι καλεσμένοι κ. Στέφανος Ματθίας, επίτιμος πρόεδρος του Αρείου Πάγου, ο Νίκος Αλιβιζάτος, καθηγητής πανεπιστημίου Αθηνών, αντιπρόεδρος της ΕΕΔΑ, ο Γιάννης Κτιστάκις, δικηγόρος , γενικός γραμματέας της ΕΕΔΑ. Το «Ε» είχε καταγράψει σε ρεπορτάζ του την συζήτηση με τον …προφητικό τίτλο: «Σαρία: Νομικό απολίθωμα που πρέπει να καταργηθεί».

Αλιβιζάτος: « Κραυγαλέες διακρίσεις εις βάρος των γυναικών από την εφαρμογή του μουσουλμανικού νόμου στις σχέσεις οικογενειακού και κληρονομικού δικαίου των μελών της μειονότητας επειδή (τάχα) το επιβάλλει η συνθήκη της Λοζάννης. Τα θύματα της ανάλγητης αυτής πρακτικής είναι γυναίκες χωρίς δικαίωμα διατροφής τις οποίες μονομερώς διαζεύκτησαν οι σύζυγοί τους και ανέρχονται σε μερικές εκατοντάδες. Η Λοζάννη δεν επιβάλει τη διατήρηση αυτού του νομικού απολιθώματος όταν η ίδια η Τουρκία έχει καταργήσει από το 1926. Είναι καιρός να το πράξουν οι δικαστές εκτοπίζοντας ως αντίθετες προς την ελληνική δημόσια τάξη και την ευρωπαϊκή σύμβαση κα το σύνταγμα τις σχετικές ερμηνείες του Κορανίου». Στην ομιλία ο κ. Ματθίας αναφέρθηκε στις διεθνείς συμβάσεις και αν η χώρα μας έχει διεθνή δέσμευση να εφαρμόζει μέσω του Μουφτή στις οικογενειακές σχέσεις το μουσουλμανικό ιερό νόμο τη σαρία. Συγκεκριμένα αναφέρονται σ’ αυτό το θέμα είναι η σύμβαση της Κωνσταντινούπολης 1881, η συνθήκη των Σεβρών 1920 και η Συνθήκη της Λοζάννης 1923 Ο κ. Ματθίας κατέδειξε ότι οι συμβάσεις αυτές δεν είναι δεσμευτικές για τη χώρα μας για την τήρηση της σαρία και κατέληξε ότι ο έλληνας νομοθέτης θα έπρεπε να καταργήσει τους νόμους αυτούς γιατί η τήρηση της σαρίας οδηγεί σε εφαρμογή κανόνων που είναι ασυμβίβαστοι προς τις ιεραρχικά ανώτερες και επικρατέστερες διατάξεις που καθιερώνονται με τα δικαιώματα του ανθρώπου, αντίκειται σε βασικές αρχές τόσο του ελληνικού συντάγματος όσο και των διεθνών συμβάσεων για την ισότητα των φύλων και εν γένει για τα δικαιώματα του ανθρώπου.

Μαριάννα Ξανθοπούλου

mxanthopoulou@empros.gr

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από Εκδηλώσεις
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Βιβλιοπρόταση της Παρασκευής: «Δύο κείμενα για την ιστορία της αραβο-ισραηλινής σύγκρουσης και τον αγώνα του Παλαιστινιακού λαού» του Perry Anderson

Πρόκειται για ένα σημαντικό τεκμήριο στον διάλογο για την ιστορία της ισραηλινό-παλαιστινι…