Ο Δικηγόρος της «ΤΕΞ» μιλά στο «Ε» για την τροπολογία και τι σηματοδοτεί για την Ένωση
Επικαλείται την παρ. 2 του άρθρου 11 της ΕΣΔΑ και την απόφαση του ΕΔΑΔ ότι τα «Κράτη δε διαθέτουν παρά περιορισμένο περιθώριο εκτίμησης» ως απάντηση για την προσθήκη περί «προστασίας της εθνικής ασφάλειας, της δημόσιας τάξης κλπ»
Στον απόηχο της ψήφισης της τροπολογίας που αφορά τα μειονοτικά σωματεία της Θράκης και ιδιαίτερα την απόφαση του ΕΔΑΔ για την «Τουρκική Ένωση Ξάνθης», ο δικηγόρος της Ένωσης κ. Αχμέτ Καρά απαντά σε ερωτήσεις του «Ε» αναφορικά με το περιεχόμενο της τροπολογίας, τις δυνατότητες που παρέχει καθώς και τι σηματοδοτεί για τις επόμενες κινήσεις της Ένωσης, στην κατεύθυνση επίτευξης των στόχων της. Ο κ. Καρά δηλώνει μη ικανοποιημένος από την τροπολογία σημειώνοντας πως είναι προϊόν πίεσης του Συμβούλιου της Επιτροπής Υπουργών του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και όχι της πραγματικής διάθεσης της χώρας μας να εφαρμόσει της αποφάσεις του ΕΔΑΔ. Υπογραμμίζει δε ότι η τροπολογία έτσι όπως ψηφίστηκε τελικά αντί να διευκολύνει τη συμμόρφωση με τις αποφάσεις του ΕΔΑΔ, την κάνει πολύ πιο δύσκολη. Επίσης σ’ ότι αφορά την προσθήκη περί προστασίας της εθνικής ασφάλειας, της δημόσιας τάξης κλπ, ο κ. Καρά διατείνεται ότι αυτά συμπεριλαμβάνονται στην παρ. 2 του άρθρου 11 της ΕΣΔΑ και πως επ’ αυτού το ΕΔΑΔ έχει αποφανθεί πως «τα Κράτη δε διαθέτουν παρά περιορισμένο περιθώριο εκτίμησης…», μια απόφαση που – όπως εκτιμά – «περιορίζει» τους έλληνες δικαστές.
Α. Καρά: Υπέρ της εφαρμογής του άρθρο 758 του Κ.ΠολΔ για την περίπτωση της «ΤΕΞ»
Πρώτα απ’ όλα θα πρέπει να επισημάνω ότι συμμερίζομαι την άποψη πολλών συναδέλφων μου, που υποστηρίζουν ότι το άρθρο 758 του Κ.ΠολΔ θα μπορούσε και θα έπρεπε να εφαρμοστεί στην περίπτωση των μειονοτικών σωματείων που οι προσφυγές τους έγιναν δεκτές από το ΕΔΑΔ και ειδικότερα στην περίπτωση της Τουρκικής Ένωσης Ξάνθης και με την υπάρχουσα μορφή της. Διότι, πάρα πολύ απλά και ξεκάθαρα η παρ.1 του συγκεκριμένου άρθρου αναφέρει ότι οι αποφάσεις που αποφαίνονται οριστικά, εφόσον δεν ορίζεται διαφορετικά, μπορούν με αίτηση διαδίκου, μετά τη δημοσίευσή τους, να ανακληθούν ή να μεταρρυθμιστούν από το δικαστήριο που τις εξέδωσε, αν προκύψουν νέα πραγματικά περιστατικά ή μεταβληθούν οι συνθήκες κάτω από τις οποίες εκδόθησαν. Επίσης πολύ ξεκάθαρη είναι και η παρ. 1 του άρθρου 46 της ΕΣΔΑ σύμφωνα με την οποία « Τα Υψηλά συμβαλλόμενα Μέρη αναλαμβάνουν την υποχρέωση να συμμορφώνονται προς τις οριστικές αποφάσεις του Δικαστηρίου επί των διαφορών στις οποίες είναι διάδικοι». Σύμφωνα λοιπόν με τα παραπάνω, θα έπρεπε να θεωρηθεί ότι με την απόφαση του ΕΔΑΔ μεταβλήθηκαν οι συνθήκες κάτω από τις οποίες εκδόθηκαν οι προηγούμενες αποφάσεις και να προχωρήσουν τα εθνικά δικαστήρια στην ανάκληση αυτών των αποφάσεων.
«Ε» Κύριε Καρά, ως δικηγόρος της «Τουρκικής Ένωσης Ξάνθης» είστε ικανοποιημένος από την τροπολογία; Αν όχι γιατί; Πως κρίνετε την αρχική, όπως είχε κατατεθεί και αποσύρθηκε; Αιτιολογείστε τις απαντήσεις σας και στις δύο περιπτώσεις.
Α. Καρά: “Όσον αφορά την τροπολογία, θα έλεγα ότι δεν είμαι ικανοποιημένος ούτε από το περιεχόμενο της αλλά ούτε και από τον τρόπο μεταχείρισης-αντιμετώπισης της είτε από την πλευρά των κυβερνώντων κομμάτων είτε από την πλευρά των κομμάτων της αντιπολίτευσης. Θα πρέπει να επισημάνω πως τελικά αποδείχτηκε ότι, η κυβέρνηση και συγκεκριμένα ο Υπουργός Δικαιοσύνης έφερε την συγκεκριμένη τροπολογία λόγω των πιέσεων της Επιτροπής Υπουργών του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου που είναι αρμόδια για την παρακολούθηση της εφαρμογής των αποφάσεων του ΕΔΑΔ και όχι επειδή επιθυμεί πραγματικά να συμμορφωθεί με τις αποφάσεις του ΕΔΑΔ. Διότι, η Επιτροπή Υπουργών του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου αγανακτώντας πλέον από την αδιάφορη στάση των Ελληνικών αρχών για χρονικό διάστημα περισσότερο από εννέα χρόνια, ζήτησαν να λάβει τέλος αυτή η κοροϊδία. Στην προσπάθεια της λοιπόν η κυβέρνηση να απαλλαγεί από την πίεση της Επιτροπής Υπουργών, αναγκάστηκε να φέρει την σχετική τροπολογία που όπως είχε κατατεθεί αρχικώς και πριν την απόσυρση της ήταν σωστή.
Δυστυχώς η νέα τροπολογία έτσι όπως κατατέθηκε, τροποποιήθηκε και υπερψηφίστηκε αντί να διευκολύνει τη συμμόρφωση με τις αποφάσεις του ΕΔΑΔ, την κάνει πολύ πιο δύσκολη.
Βέβαια, δεν θα πρέπει να παραβλέψουμε το γεγονός και πιστεύω ότι σε περίπτωση Â κατάθεσης νέας αίτησης δεν θα το παραβλέψουν και οι δικαστές ότι όλα αυτά που συμπεριλήφθησαν στη νέα τροπολογία περί προστασίας της εθνικής ασφάλειας, της δημόσιας τάξης κλπ, είναι αυτά που υπάρχουν στην παρ. 2 του άρθρου 11 της ΕΣΔΑ και ήδη το ΕΔΑΔ με την υπ’ αριθμ. 26698/05 απόφαση της τονίζει ότι « Για να κρίνουν σε παρόμοια περίπτωση την ύπαρξη αναγκαιότητας υπό την έννοια του άρθρου 11 παρ. 2 (ΕΣΔΑ), τα Κράτη δε διαθέτουν παρά περιορισμένο περιθώριο εκτίμησης, το οποίο συνοδεύεται από έναν αυστηρό Ευρωπαϊκό έλεγχο τόσο επί του νόμου όσο και των αποφάσεων που τον εφαρμόζουν, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που εκδίδονται από ανεξάρτητα δικαστήρια (παρ. 45 της υπ’ αριθμ. 26698/05 απόφασης).
«Ε»: Ποιες θα είναι οι επόμενες κινήσεις σας; Θα προσφύγετε στο δικαστήριο εκ νέου για επανεξέταση του ζητήματος της «ΤΕΞ»;
Α. Καρά: «Θα πρέπει να επισημάνω ότι από τότε που έχω αναλάβει την παρακολούθηση αυτής της υπόθεσης, συνέχισα να ενημερώνω συχνά τις αρμόδιες αρχές και ειδικά την Επιτροπή Υπουργών του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου σχετικά με τις εξελίξεις στο θέμα αυτό. Το ίδιο έπραξαν και συνεχίζουν να πράττουν και άλλοι φορείς όπως π.χ. το Ελληνικό Παρατηρητήριο των Συμφωνιών του Ελσίνκι. Αυτό θα συνεχιστεί και τώρα. Η άποψη μου είναι ότι, η Επιτροπή Υπουργών του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου παρά την τροποποίηση του άρθρου 758, λαμβάνοντας υπόψη, το περιεχόμενο της συγκεκριμένης διάταξης αλλά και τα όλα όσα έχουν ειπωθεί από τους αρμόδιους και μη και φυσικά τα δημοσιεύματα σχετικά με το θέμα αυτό θα συνεχίσει να παρακολουθεί τις εξελίξεις και θα περιμένει να δει την εφαρμογή στη πράξη της συγκεκριμένης τροπολογίας.
Τώρα αν θα κατατεθεί ή όχι νέα αίτηση ενώπιον του αρμοδίου δικαστηρίου θα αποφασιστεί από το Δ.Σ. της Τουρκικής Ένωσης Ξάνθης».
Μαριάννα Ξανθοπούλου