Μάγεψαν το κοινό οι μαθητές του θεατρικού εργαστηρίου «Ανατολικά του Νέστου» με το κλασικό έργο του Μπέρτολ Μπρεχτ
Σε ένα κατάμεστο θερινό αμφιθέατρο και τις δύο βραδιές, οι μαθητευόμενοι ηθοποιοί τίμησαν τον κόσμο με την υπέροχη δουλειά τους και τις καταπληκτικές τους ερμηνείες
Ο πήχης είχε ανέβει αρκετά ψηλά από πέρυσι, από την πρώτη ακόμη παρουσία του θεάτρου «Ανατολικά του Νέστου» με το έργο του Ουίλιαμ Σαίξπηρ «Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας». Το ‘’στοίχημα’’ για τους καθηγητές του θεατρικού εργαστηρίου, Πολυξένη Καρακατσάνη και Βασίλη Λειβαδίτη, ήταν μεγάλο. Οι προσδοκίες του κοινού που λάτρεψε την περσινή παράσταση ήταν μεγάλες, ενώ το μεγαλύτερο μέρος των μαθητών, που έλαβαν μέρος φέτος, έκαναν την παρθενική τους εμφάνιση στο κοινό. Το αποτέλεσμα όχι απλά δικαίωσε τους δύο ηθοποιούς και σκηνοθέτες της παράστασης, αλλά μας έπεισε όλους ότι στο εργαστήρι γίνεται πολύ σοβαρή δουλειά με συνέπεια και συνέχεια. Όταν πρόκειται να παρακολουθήσεις μια παράσταση μαθητευόμενων ηθοποιών από την πόλη σου και όχι έναν επαγγελματικό θίασο από γνωστά ονόματα του χώρου, πιθανώς να ξεκινάς με μία συγκατάβαση γι’ αυτό που θα παρακολουθήσεις. Αυτή η αίσθηση εξαφανίστηκε μέσα σε λίγα λεπτά. Άνθρωποι που γνωρίζουμε προσωπικά, που συναντούμε μέσα στην Ξάνθη, μεταμορφώθηκαν πάνω στην σκηνή, όχι μόνο ενδυματολογικά, αλλά κυρίως ερμηνευτικά.
Μάγεψαν με το πάθος και τις προσεγμένες ερμηνείες τους
Το θερινό αμφιθέατρο ήταν κατάμεστο και τις δύο μέρες των παραστάσεων την περασμένη Τετάρτη και Πέμπτη. Τα σχόλια ήταν κάτι παραπάνω από κολακευτικά, αφού πολλοί που παρακολούθησαν την ‘’όπερα της πεντάρας’’ την πρώτη μέρα δήλωσαν ότι θα την ξανάβλεπαν χωρίς δεύτερη σκέψη. Σχόλια από ανθρώπους που έχουν δει πολλές παραστάσεις και είναι δύσκολοι στην κρίση τους. Η διασκευασμένη σκηνοθετικά ‘’όπερα της πεντάρας’’ ήταν μια από τις πιο όμορφες, ‘’δροσερές’’ και εμπνευσμένες θεατρικές παραστάσεις που έχει δει η πόλη μας. Όπως δήλωσαν πολλοί θεατές, θα ήταν κρίμα να μείνει μόνο στην Ξάνθη και μόνο μέσα σε δύο εμφανίσεις. Η ‘’φρέσκια’’ αυτή σκηνοθετική αντίληψη που βάζουν σε κάθε τους δουλειά η Πολυξένη και ο Βασίλης κατάφερε να φέρει το κοινό πιο κοντά στον κόσμο που περιέγραφε το έργο. Χωρίς να χάνει το ενδιαφέρον της σε κανένα σημείο, είτε επρόκειτο για ομαδικό τραγούδι, είτε για διαλόγους, είτε για μονόλογους και σόλο τραγουδιστικές ερμηνείες, η παράσταση κέρδισε το ενθουσιώδες χειροκρότημα του κοινού.
Ένα κλασικό κείμενο από το Λονδίνο του 18ου αιώνα στην Ξάνθη του σήμερα
Ο Μπρέχτ έγραψε το πλέον αναγνωρίσιμο ίσως έργο του το 1928, διασκευάζοντας την προγενέστερη «όπερα του ζητιάνου» που γράφτηκε από τον Τζον Γκέι τον 18ο αιώνα. Σατιρίζοντας τον καθωσπρεπισμό του αγγλικού κοινού για την όπερα, έγραψε ένα έργο στο οποίο πρωταγωνιστούν πρόσωπα του υποκόσμου, συσχετίζοντας με σαφή υπαινιγμό τους ήρωες του έργου με τους απατεώνες της καλής κοινωνίας. Ο Μπρέχτ κράτησε το σατιρικό ύφος εστιάζοντας στο να στηλιτεύσει την αστική κοινωνία και την υποκρισία της. Μία επιχείρηση ζητιάνων, ένας απατεώνας του υποκόσμου που διαπλέκεται και εξυπηρετεί τα συμφέροντα του αρχηγού της αστυνομίας, έρωτες κατά συνθήκη επικερδείς, συνέθεσαν κωμικοτραγικές καταστάσεις σε έναν κόσμο όπου το χρήμα λύνει και δένει σε επίπεδο κοινωνίας, οικογένειας, κρατικών θεσμών. Αξιόλογη και η μουσική επένδυση της παράστασης με τους Δημήτρη Σφυρή στο ακορντεόν και Κωνταντίνο Κόκκινο στην κιθάρα να αποτελούν ενεργό κομμάτι του θιάσου. Τα κοστούμια σχεδιάστηκαν με μαεστρία από την Αναστασία Σαλαμπάση, επιτρέποντας στους ηθοποιούς να μεταμορφώνονται στη στιγμή από ζητιάνους σε λωποδύτες και σε πόρνες και το αντίστροφο. Το styling που επιμελήθηκε ο Οράλ Καλεντζί ήταν για άλλη μια φορά εντυπωσιακό. Το θεατρικό εργαστήρι Ανατολικά του Νέστου απέδειξε ότι συνεχίζει το δημιουργικό του έργο με ευθύνη, επαγγελματισμό, συνέπεια και δημιουργικό οίστρο, βάζοντας σε προτεραιότητα τον σεβασμό στην αισθητική του θεατή.
Οι 13 ηθοποιοί αναμετρήθηκαν με ένα απαιτητικό κείμενο, παρουσιάζοντας επί σκηνής ένα σύνολο τόσο δεμένο και δουλεμένο, που θα το ζήλευαν επαγγελματίες ηθοποιοί. Τελικά όταν κάτι γίνεται με αγάπη και πάθος, είναι σχεδόν απίθανο να μην γίνει καλά. Αξίζει λοιπόν να αναφέρουμε τα ονόματά τους: Γιώργος Αποστολίδης, Αργυρώ Γιαπουτζή, Κατερίνα Ζανίκου, Φωτεινή Ζάχου, Δημητρούλα Κοτσάκη, Μελίνα Κυπαρισσίου, Αγγελίνα Λεοντή, Γιώργος Μπόσκου, Έλενα Πατυνιώτη, Ζωή Σιαμαντά, Αναστασία Σαλαμπάση, Χριστίνα Χαρακίδου και Αστέριος Φαρίνης.
ΧΑΡΗΣ ΔΙΑΦΩΝΙΔΗΣ