Η Ξάνθη στην 15η θέση πανελλαδικά ως νομός υψηλής επικινδυνότητας – Αρνητική πρωτιά σε Θράκη και ΑΜ-Θ
Έρευνα του Πολυτεχνείου Κρήτης μας τοποθετεί στις πιο επικίνδυνες περιοχές της χώρας αναφορικά με τα τροχαία ατυχήματα
Σε μάστιγα έχουν εξελιχθεί τα τροχαία ατυχήματα σε όλη την χώρα σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του Εργαστηρίου Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης με τίτλο «Εκτίμηση της Επικινδυνότητας των Περιφερειακών Ενοτήτων (ΠΕ) της Ελλάδας βάσει των τροχαίων ατυχημάτων το 2016». Την έκθεση έχουν επιμεληθεί ο καθηγητής Κωνσταντίνος Ζοπουνίδης, ο Δρ. Μιχαήλ Νικολαράκης και ο μεταπτυχιακός ερευνητής Νικόλαος Γιανναράκης. Όπως επισημαίνεται στην έρευνα, πανελλαδικά το 2016 καταγράφηκε αμελητέα μείωση στα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα κατά ένα (-1) και μία μικρή αύξηση στον αριθμό των νεκρών (+2). Ομοίως διαπιστώθηκαν μειώσεις και στα σοβαρά τροχαία ατυχήματα (-186) και στους βαριά τραυματίες από αυτά (-219). Επίσης υπήρξαν μειώσεις και των ελαφρών ατυχημάτων (-28) ως και των ελαφρά τραυματισθέντων (-161). Παρά τις μειώσεις όμως τα τροχαία ατυχήματα συνεχίζουν να κινούνται σε πολύ υψηλά επίπεδα και αγγίζουν τα 12.000 κατ’ έτος την τελευταία πενταετία. Οι αριθμοί νεκρών και βαριά τραυματιών θυμίζουν… εμπόλεμη ζώνη.
Αριθμός ατυχημάτων και παθόντων περιόδου 2012 – 2016
Έτος |
2016 |
2015 |
2014 |
2013 |
2012 |
|
Ατυχήματα |
Θανατηφόρα |
753 |
754 |
745 |
802 |
899 |
Σοβαρά |
742 |
928 |
895 |
1.107 |
1.189 |
|
Ελαφρά |
9.901 |
9.929 |
10.037 |
10.145 |
10.099 |
|
Σύνολο |
11.396 |
11.611 |
11.677 |
12.054 |
12.197 |
|
Παθόντες |
Νεκροί |
807 |
805 |
799 |
874 |
984 |
Βαριά τραυματίες |
855 |
1074 |
1.068 |
1.315 |
1.443 |
|
Ελαφρά τραυματίες |
12.945 |
12.959 |
13.216 |
13.510 |
13.791 |
|
Σύνολο |
14.607 |
14.838 |
15.083 |
15.699 |
16.218 |
Η Ξάνθη ανάμεσα στους πλέον επικίνδυνους νομούς – Καλύτερα τα πράγματα στην υπόλοιπη Θράκη και την ΑΜ-Θ
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έκθεσης που αφορά όλη την χώρα, η ΠΕ Ξάνθης βρίσκεται στην 15η θέση της κατάταξης που αφορά την επικινδυνότητα κάθε νομού και χαρακτηρίζεται ως «υψηλής επικινδυνότητας». Στην υπόλοιπη Θράκη και την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης έχουμε την Καβάλα στην 20ή θέση, την Ροδόπη στην 22η θέση και την Δράμα στην 29η θέση χαρακτηρισμένες ως «μέτριας επικινδυνότητας», ενώ ο Έβρος βρίσκεται στην 38η θέση στην κατηγορία «χαμηλής επικινδυνότητας». Μάλιστα η Ξάνθη για το 2016 βρέθηκε στην χειρότερη θέση της τελευταίας πενταετίας βάσει επικινδυνότητας.
Διαχρονική κατάταξη πέντε ετών με βάση την επικινδυνότητα από τροχαία ατυχήματα
Περιφερειακές Ενότητες |
2016 |
2015 |
2014 |
2013 |
2012 |
Δράμας |
29 |
28 |
41 |
41 |
36 |
Έβρου |
38 |
42 |
30 |
38 |
39 |
Καβάλας |
20 |
17 |
20 |
21 |
23 |
Ξάνθης |
15 |
23 |
21 |
29 |
19 |
Ροδόπης |
22 |
50 |
27 |
12 |
25 |
Επιπτώσεις στην οικονομία και προτάσεις αντιμετώπισης
Στα συμπεράσματά τους οι ερευνητές παρουσιάζουν τις οικονομικές προεκτάσεις των τροχαίων ατυχημάτων όχι μόνο από την απώλεια ζωών, αλλά και από την υπέρμετρη επιβάρυνση στο κόστος των μονάδων θεραπειών, στα χειρουργεία, στα υλικά αποκατάστασης, στο ΕΚΑΒ και στα επείγοντα περιστατικά καθώς και στην απασχόληση προσωπικού. Κλείνοντας την έρευνα καταθέτουν τις δικές τους προτάσεις για την μείωση των τροχαίων στη χώρα μας.
• Η πολιτεία τα επόμενα έτη θα πρέπει να δώσει οικονομικά κίνητρα στους οδηγούς, για να ανανεώσουν τα οχήματά τους με καινούργιας τεχνολογίας οχήματα
• Πρέπει να υπάρξει περισσότερη ευαισθητοποίηση και ενημέρωση των πολιτών ιδιαίτερα της νέας γενιάς για την απόκτηση κυκλοφοριακής αγωγής
• Επιβάλλεται η νομοθέτηση αυστηρότερων ποινών και όχι η μείωση αυτών, για τους οδηγούς που παραβιάζουν τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας
• Οι εκλεγμένοι περιφερειάρχες και τα περιφερειακά συμβούλια καθώς και οι δήμαρχοι με τα δημοτικά συμβούλια αυτών πρέπει να αναλάβουν δράση προκειμένου να φτιάξουν ασφαλείς οδούς
• Θα πρέπει να υπάρξει κεντρικός συντονισμός στις δράσεις αυτών που ασχολούνται με την οδική ασφάλεια στη χώρα
• Οι υπηρεσίες Τροχαίας της Ελληνικής Αστυνομίας επιβάλλεται να στελεχωθούν με το αναγκαίο και ειδικά εκπαιδευμένο αστυνομικό αλλά και επιστημονικό προσωπικό ως και τα κατάλληλα τεχνικά μέσα και οχήματα προκειμένου με την αυστηρή και επαρκή τροχονομική αστυνόμευση να μειώσουν στον επιτρεπτό από την θέση τους βαθμό τα τροχαία ατυχήματα
• Στην έδρα κάθε Αντιπεριφέρειας είναι αναγκαίο να θεσμοθετηθεί ένα ειδικό κέντρο που θα εποπτεύεται από τον Εισαγγελέα Πρωτοδικών και θα συντονίζει αλλά και ελέγχει όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, οι οποίοι θα έχουν αντιπρόσωπο στο κέντρο αυτό, ώστε οι συναρμόδιες υπηρεσίες να συνεργάζονται με τον καλύτερο τρόπο για κάθε επιγενόμενο τροχαίο ατύχημα
• Στα δίκυκλα που χρησιμοποιούνται για υπηρεσίες ταχυμεταφορών και delivery πρέπει να αλλάξει το νομοθετικό καθεστώς, να θεσπισθεί τύπος δικύκλου κατάλληλος για το συγκεκριμένο σκοπό, να είναι δημοσίας χρήσεως με αυξημένα τέλη κυκλοφορίας και οδηγό με επαγγελματικό δίπλωμα
• Προτείνεται να γίνει μια πανελλήνια συνδιάσκεψη – συνέδριο όλων των εμπλεκομένων φορέων σε υψηλό επίπεδο, για να καθοριστούν οι αρχικές κατευθυντήριες γραμμές, να συμφωνηθούν κάποιες κοινές δράσεις, να παρουσιασθεί το Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας (2011–2020)
ΧΑΡΗΣ ΔΙΑΦΩΝΙΔΗΣ