Συνεχίζεται μέχρι τέλους 2018 το πάρτι λαθρεμπορίας στα καύσιμα με τη νέα παράταση από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων
Β. Ευστρατίου: «Μας υποχρέωσαν να βάλουμε πρώτοι το σύστημα εισροών-εκροών με κόστος δεκάδων χιλιάδων ευρώ»
Απρόσμενη μείωση παρουσίασε η ζήτηση καυσίμων στην εγχώρια αγορά τον Απρίλιο, με το πετρέλαιο κίνησης να δίνει τον τόνο, καταγράφοντας βουτιά 14% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι και έναντι αύξησης 8,5% τον Μάρτιο του 2017. Εντυπωσιακά ποσοστά υποχώρησης που κυμαίνονται μεταξύ 5% και 10% ανάλογα με την εταιρεία εμφανίζουν και οι βενζίνες, παρά το γεγονός ότι μεσολάβησε το Πάσχα, που συνοδεύθηκε από τουλάχιστον αντίστοιχη με την περσινή αύξηση της κίνησης στις εθνικές οδούς αλλά και τα τοπικά οδικά δίκτυα.
Φόβος για είσοδο σε νέα προβληματική πορεία του κλάδου των καυσίμων
Η αρνητική αυτή εξέλιξη τον Απρίλιο έρχεται ύστερα από συνολική υποχώρηση της ζήτησης καυσίμων σε ποσοστό 4% τον Μάρτιο, σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι, και αύξηση 2% το πρώτο τρίμηνο του έτους, η οποία όμως οφείλεται κυρίως στην αύξηση κατά 11% του ντίζελ θέρμανσης, λόγω του ψύχους τον Ιανουάριο, αφού οι βενζίνες στο τρίμηνο υποχώρησαν κατά 5% και το ντίζελ κίνησης παρουσίασε οριακή αύξηση της τάξης του 1%. Η εικόνα που εμφανίζει η αγορά τον Απρίλιο προβληματίζει εταιρείες και διυλιστήρια που προσπαθούν να ερμηνεύσουν τα στοιχεία, ελπίζοντας ότι δεν θα σημάνει ενδεχόμενή είσοδο του κλάδου σε νέα προβληματική πορεία, καθώς την 8ετία απώλεσε το 40% του τζίρου του. Η βενζίνη είναι αναμενόμενο να κινείται σε σταθερά πτωτική πορεία λόγω και της αύξησης της ντιζελοκίνησης, ενώ το ντίζελ κίνησης παρουσίαζε οριακά αυξητική πορεία. Οι εκπρόσωποι του κλάδου αναμένουν τα στοιχεία ζήτησης του Μαΐου, προκειμένου να καταλήξουν σε ασφαλή συμπεράσματα. Στις πρώτες ερμηνείες δίνουν πρατηριούχοι και εταιρείες αναφέρονται: Η καθυστέρηση ολοκλήρωσης των έργων στους οδικούς άξονες, η καθυστέρηση των αγροτικών εργασιών λόγω της κακοκαιρίας, πιθανή αποθεματοποίηση πετρελαίου θέρμανσης για να διοχετευθεί στην αγορά ως κίνησης, αφού ο Απρίλιος είναι ο τελευταίος μήνας διακίνησης του θέρμανσης, κάτι που συνεπάγεται αύξηση του λαθρεμπορίου. Ταυτόχρονα, θεωρείται βέβαιο ότι μετά το κλείσιμο της αξιολόγησης θα υπάρξει μια σχετική σταθερότητα.
Παράταση στο… λαθρεμπόριο καυσίμων μέχρι τέλους του 2018
Περιβάλλον πλήρους ασυλίας στο λαθρεμπόριο καυσίμων τουλάχιστον μέχρι το τέλος του 2018 δημιουργεί η νέα παράταση της ολοκλήρωσης του συστήματος εισροών-εκροών από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων. Το επιχειρησιακό σχέδιο της αρμόδιας αρχής που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ προβλέπει ότι το σύστημα ανάλυσης και αξιοποίησης δεδομένων παρακολούθησης του συστήματος εισροών-εκροών στα καύσιμα θα ολοκληρωθεί μέχρι τις 31/12/2018. Αυτό σημαίνει ότι στην καλύτερη των περιπτώσεων το σύστημα εισροών-εκροών που έχουν εγκαταστήσει τα πρατήρια σε όλη τη χώρα από τα τέλη του 2014, και για το οποίο έχουν δαπανηθεί συνολικά (δημόσιοι και ιδιωτικοί πόροι) περί τα 150 εκατ. ευρώ, δεν πρόκειται να λειτουργήσει πριν από τις αρχές του 2019. Ο σχεδιασμός της Αρχής Δημοσίων Εσόδων έχει προκαλέσει απογοήτευση στο υγιές κομμάτι της αγοράς καυσίμων που πιέζεται από την πτώση της ζήτησης και τον αθέμιτο ανταγωνισμό των παραβατών. Πρατηριούχοι της πόλης μας εκτιμούν ότι η κατάσταση που διαμορφώνεται θα ενισχύσει το λαθρεμπόριο και την παραβατικότητα, ενώ επισημαίνουν ότι το γεγονός πως οι έλεγχοι από τα αρμόδια κλιμάκια είναι σχεδόν ανύπαρκτοι μπορεί να οδηγήσει σε ανεξέλεγκτες καταστάσεις. Επισημαίνουν επίσης ότι οι αδυναμίες του συστήματος εισροών-εκροών είχαν επισημανθεί στους αρμόδιους κυβερνητικούς φορείς από τον Μάιο του 2016.
Δεκάδες χιλιάδες ευρώ από τους πρατηριούχους χωρίς αντίκρισμα
Ο πρόεδρος των Βενζινοπωλών Ξάνθης, Βασίλης Ευστρατίου, θυμίζει τις αναφορές που είχαν γίνει αναφορικά με την έλλειψη επικοινωνίας των συστημάτων εισροών-εκροών στις φορολογικές αποθήκες των εταιρειών εμπορίας με το πληροφοριακό σύστημα της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων. Επίσης, οι πρατηριούχοι παραλαμβάνουν ποσότητες καυσίμων, αλλά πληκτρολογούν μόνοι τους στο σύστημα τα στοιχεία της παραλαβής (ποσότητα καυσίμου, είδος και εταιρεία προμήθειας). Όπως εξήγησε ο ίδιος: «Για έναν πρατηριούχο που έχει και κάποιο υποκατάστημα ή και εγκατάσταση για πετρέλαιο θέρμανσης το κόστος ανήλθε γύρω στις 45 χιλιάδες ευρώ, ανάλογα με το πόσα ‘’καζάνια’’ έχει το κάθε πρατήριο». Στην ερώτηση αν όλα τα πρατήρια διαθέτουν πλέον το σύστημα, τόνισε ότι κάποιες μεμονωμένες περιπτώσεις πρατηρίων που δεν το έχουν τοποθετήσει λειτουργούν παράνομα και θα έπρεπε να ελεγχθούν από την υπηρεσία Συγκοινωνιών, που είναι αρμόδια, και να γίνει αφαίρεση της άδειας λειτουργίας τους. Το παράδοξο της υπόθεσης είναι ότι επιβλήθηκε η τοποθέτηση του συστήματος μόνο στα πρατήρια καυσίμων, με τεράστια καθυστέρηση στην απόδοση της επιχορήγησης για μέρος της δαπάνης, ενώ εκκρεμεί ακόμη για την υπόλοιπη αλυσίδα διακίνησης. «Ξεκίνησαν με τα πρατήρια, που είναι το εύκολο, και δεν έχουν επεκταθεί ακόμη σε βυτία και στα τρία διυλιστήρια της χώρας», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Ευστρατίου.
ΧΑΡΗΣ ΔΙΑΦΩΝΙΔΗΣ
chdiafonidis@empros.gr