Αρχική ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ Αφιερώματα Το Ξανθιώτικο Καρναβάλι σαν… φωτογραφική ανάμνηση

Το Ξανθιώτικο Καρναβάλι σαν… φωτογραφική ανάμνηση

0
kolompines arlekinoi

Σπάνιο και αδημοσίευτο φωτογραφικό υλικό για την Αποκριά στην Ξάνθη από τα χρόνια του μεσοπολέμου μέχρι τις Θρακικές Λαογραφικές Εορτές

Ένα ταξίδι στον χρόνο και στις Αποκριές του παρελθόντος μέσα από τις φωτογραφικές συλλογές του Κώστα Μαυρομάτη και της Βικτωρίας Μιχαλοπούλου

Το Καρναβάλι της Ξάνθης ως Θρακικές Λαογραφικές Εορτές έχει συμπληρώσει ήδη μισό αιώνα παρουσίας από το 1966, όταν πρωτοδιοργανώθηκε. Από τότε άλλαξε μορφή, μέγεθος και σημειώνει μεγαλύτερη συμμετοχή, κυρίως λόγω των πολιτιστικών συλλόγων που οργανώθηκαν τα επόμενα χρόνια. Οι Αποκριές, όμως, ήταν μια γιορτή και μια ευκαιρία ξεφαντώματος για τους Ξανθιώτες πολύ πριν την επίσημη διοργάνωση του Καρναβαλιού. Αρλεκίνοι και κολομπίνες από την ιταλική κομέντια ντελ άρτε (Commedia dell’arte), απάχηδες από τους Απάτσι του Ν. Μεξικό που έφτασαν να σημαίνουν τους περιθωριακούς (γνωστή η ταινία οι Απάχηδες των Αθηνών) έκαναν την εμφάνισή τους προπολεμικά, την εποχή που κάποιοι χαρακτηρίζουν μπελ επόκ και για την αστική Ξάνθη. Μετά τον πόλεμο και καθώς η κοινωνία αρχίζει να συνέρχεται, η λαχτάρα για ξεφάντωμα και διασκέδαση είναι μεγάλη. Ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του ’40 και ακόμη πιο έντονα τα πρώτα χρόνια του 1950 οργανώνονται συχνά αποκριάτικοι χοροί, μασκέ πάρτυ και πολλοί ντύνονται, έστω και υποτυπωδώς. Η Ταξιαρχία, το παλιό Φρουραρχείο όπου σήμερα ο Πολυχώρος Τέχνης και Σκέψης στην οδό Βενιζέλου, φιλοξένησε πολλούς τέτοιους χορούς, όπως και η καπναποθήκη της οδού Τσιμισκή, που ήταν γνωστή και ως ‘’σπηλιά’’, λόγω της διαμόρφωσης της εισόδου της. Το «Ε» θέλησε να δώσει στους αναγνώστες του μια γεύση από τις Αποκριές αλλοτινών χρόνων, μέσα από το πλούσιο αρχείο του Κώστα Μαυρομάτη και της Βικτωρίας Μιχαλοπούλου, τους οποίους ευχαριστούμε θερμά για την παραχώρηση. Στις φωτογραφίες που ακολουθούν καταγράφονται κάποιες από αυτές τις αντιπροσωπευτικές στιγμές της αποκριάτικης Ξάνθης

ΧΑΡΗΣ ΔΙΑΦΩΝΙΔΗΣ

chdiafonidis@empros.gr

Νεαροί ντυμένοι ‘’περιθωριακοί’’ ή αλλιώς Απάχηδες σε προπολεμική αποκριάτικη φωτογράφηση

apaxides

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Η βασίλισσα του Καρναβαλιού περνάει πάνω στο άρμα με τους κύκνους στο Καρναβάλι του 1968

karnavali 6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Καρναβαλικό άρμα με διάφορες κατοικίες διασχίζει τους δρόμους της πόλης το 1968

karnavali 8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Στο Καρναβάλι του 1968 έκαναν και την εμφάνισή τους μερικά… ρομπότ

karnavali 7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Το άρμα της βασίλισσας του Καρναβαλιού εντυπωσιάζει στις 12 Μαρτίου του 1967

karnavali 12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Μαζορέτες κάνουν χορευτικές επιδείξεις στην σκηνή της κεντρικής πλατείας στις 21 Φεβρουαρίου του 1972

karnavali 11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Η λατέρνα ηχεί στο μαγαζί ‘’Η Ωραία Θέα’’ που παρελαύνει με τους θαμώνες του στις 12 Μαρτίου του 1973

karnavali 10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Η ΣΤ’ τάξη του Ε’ Δημοτικού Σχολείου στις 18-2-1961 με τον κ. Λουριδά και πολλούς γνωστούς σήμερα Ξανθιώτες (Θ. Μουσόπουλος, Κ. Πιαλόγλου, Κ. Μετζιδιέ κ.ά.)

karnavali 13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Το άρμα με τον ξανθιώτικο Βασιλιά Καρνάβαλο… σταυροπόδι το 1969

karnavali 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Μικρή Ξανθιώτισσα ποζάρει πάνω στο άρμα του Καρνάβαλου με αποκριάτικη ενδυμασία

karnavali 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Δεν ήταν μόνο τα μικρά παιδιά που ήθελαν να φωτογραφηθούν μπροστά στον Καρνάβαλο

karnavali 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Εντονότερο το λαογραφικό χρώμα τότε, με τον καρναβαλικό χαρακτήρα σταδιακά να υπερισχύει

karnavali 3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Πλήθος Ξανθιωτών, μικρών και μεγάλων, περνάει να θαυμάσει το άρμα του Βασιλιά Καρνάβαλου

karnavali 9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Περνούν τα χρόνια και το Καρναβάλι αλλάζει χρώματα, μέγεθος και μορφή για να φτάσει μέχρι και τις μέρες μας

karnavali 14

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από Αφιερώματα
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Η σύγκρουση της ταυτότητας στο «Αόρατος Άνθρωπος» του Ραλφ Έλλισον

Η καταπίεση του αφροαμερικανού ήρωα μπορεί να ερμηνευτεί ως μια αναπαράσταση των κοινωνικώ…