Δημοπρατείται τον Φεβρουάριο το βόρειο τμήμα Δημάριο – Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα βεβαιώνουν από την Εγνατία Α.Ε.
Δρόμος με 2 σήραγγες και 11 γέφυρες! Το δύσβατο του εδάφους και τα τεχνικά στο Δημάριο «τρώνε» όλο τον προϋπολογισμό στον κάθετο άξονα της Ξάνθης
Σε δημοπράτηση οδεύει στα μέσα του επόμενου μήνα το πρώτο έργο του κάθετου άξονα της Ξάνθης και συγκεκριμένα το βόρειο τμήμα Δημάριο – Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα. Σύμφωνα με πληροφόρησή μας από το αρμόδιο τμήμα Συμβάσεων της Εγνατίας Α.Ε. υπάρχουν κάποιες εκκρεμότητες διαδικαστικού χαρακτήρα καθώς εκκρεμεί η σύμφωνη γνώμη της αρμόδιας Διεύθυνσης Εποπτείας των Τευχών Δημοπράτησης, τα οποία ωστόσο έχουν ολοκληρωθεί, ώστε να δοθεί το «πράσινο φως» της δημοπράτησης του έργου.
43 εκ. ευρώ για 8 χιλιόμετρα δρόμο!
Να σημειώσουμε ότι πρόκειται για ένα κομμάτι 8 χιλιομέτρων και το μοναδικό τμήμα του συνολικού έργου που είναι ενταγμένο στην τρέχουσα προγραμματική Περίοδο και έχει χρηματοδότηση από τρία προγράμματα: Το Επιχειρησιακό πρόγραμμα της Περιφέρειας 2014 – 2020, το τομεακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» (ΥΜΕΠΕΡΑΑ προϋπολογισμού 14.140.000 ευρώ και το Διασυνοριακό Πρόγραμμα interreg. Είναι επίσης και το πιο δαπανηρό αφού ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 43 εκ. ευρώ με ενσωματωμένο ΦΠΑ και αφορά όπως προειπώθηκε για 8 χιλιόμετρα!
Δρόμος με 2 σήραγγες και 12 γέφυρες!
Όπως ανέφερε στο «Ε» ο Διευθυντής του Τμήματος Μελετών της Εγνατίας κ. Χατζηπανταζής Στράτος το τμήμα αυτό απαιτεί σημαντικά γεωτεχνικά έργα λόγω της δύσβατης γεωμορφολογίας της περιοχής, όπως σήραγγες και προκατασκευασμένες γέφυρες, γι αυτό το λόγο και το ιδιαίτερα υψηλό κόστος. Ειδικότερα όπως μας ανέφερε το έργο περιλαμβάνει 2 σήραγγες των 273 μέτρων συνολικά και 11 γέφυρες των 865 μέτρων. Ο κ. Χατζηπανταζής σημείωσε πως έχουν ολοκληρωθεί από το Τμήμα Μελετών τα Τεύχη Δημοπράτησης και πλέον τώρα είναι στην αρμοδιότητα του Τμήματος Συμβάσεων η διαδικασία.
1,5 χιλιόμετρο δρόμο με τα 5,5 εκ. ευρώ της περιφέρειας
Όπως είναι γνωστό, τμήμα της χρηματοδότησης του έργου έχει ενταχθεί στις 27 Ιουλίου 2016 στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα της Περιφέρειας ΑΜΘ της τρέχουσας Προγραμματικής περιόδου. Αυτό ανέρχεται σε 5.407.000 ευρώ και αντιστοιχεί σε τμήμα 1,5 χιλιόμετρο και συγκεκριμένα το κομμάτι της παράκαμψης του Δημαρίου, όπως μας επιβεβαιώνει ο προϊστάμενος της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης Επιχειρησιακού Προγράμματος της Περιφέρειας κ. Βασίλης Πιτσινίγκος.
Το δύσβατο του εδάφους και τα τεχνικά στο Δημάριο «τρώνε» όλο τον προϋπολογισμό στον κάθετο άξονα της Ξάνθης
Να σημειώσουμε πως το συγκεκριμένο έργο των 8 χιλιομέτρων που επίκειται η δημοπράτησή του αποτελεί υποτμήμα του 4ου Τμήματος Μελίβοια – Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα που είναι μήκους 19,5 χιλιομέτρων και δεν είναι ενταγμένο σε πρόγραμμα χρηματοδότησης. Συνολικά το έργο του καθέτου άξονα όπως είχε σχεδιαστεί αρχικά είχε προϋπολογισμό 200 εκ. ευρώ και περιελάμβανε τέσσερες μελέτες για αντίστοιχα τμήματα: α) Ξάνθη – Σμίνθη,β) Σμίνθη – Εχίνος, γ)Εχίνος -Μελίβοια, δ)Δημάριο – Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα. Να σημειώσουμε οι μελέτες αυτές εκπονήθηκαν από την Εγνατία ΑΕ, χρηματοδοτήθηκαν με 8 εκ. ευρώ από το Interreg επί υπουργίας Σ. Ξυνίδη και περιφερειάρχη Άρη Γιαννακίδη. Στην πορεία λόγω της οικονομικής κρίσης καθώς και του υψηλού προϋπολογισμού επιλέχθηκε και τελεσφόρησε η ένταξη του συγκεκριμένου τμήματος από τα Ελληνοβουλγαρικά σύνορα και μέχρι τα Μελίβοια (19,5 χιλιόμετρα) αρχικά σ’ αυτή την προγραμματική περίοδο με προϋπολογισμό 45 εκ. ευρώ, όπως μας διαβεβαιώνει ο κ. Φώτης Καραλίδης που ήταν τότε αντιπεριφερειάρχης Ξάνθης.Ωστόσο οι γεωτεχνικές απαιτήσεις του τελευταίου υποτμήματος Δημάριο – Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα των 8 χιλιομέτρων κοστολογήθηκαν με 43 εκ. ευρώ όπως μας διαβεβαιώνουν από το αρμόδιο τμήμα της Διεύθυνση Μελετών της Εγνατίας. Πρόκειται για μια τροποποίηση που οφείλεται στα τεχνικά των γεφυρών και των τούνελ.Ωστόσο παραμένει ο προβληματισμός αν είναι πολλά τα λεφτά για τόσα λίγα χιλιόμετρα δρόμο, όπως επίσης και το ερώτημα γιατί δεν υπήρξε αυτή η πρόβλεψη στον αρχικό σχεδιασμό.
Μαριάννα Ξανθοπούλου