Αρχική ΚΟΙΝΩΝΙΑ Επίκαιρα Πρώτος χρόνος λειτουργίας για την Εισαγωγική Κατεύθυνση Μουσουλμανικών Σπουδών του ΑΠΘ

Πρώτος χρόνος λειτουργίας για την Εισαγωγική Κατεύθυνση Μουσουλμανικών Σπουδών του ΑΠΘ

0
islamic studies

Ανέλπιστο ενδιαφέρον εκδηλώθηκε από τους υποψήφιους. 3.500 περίπου την ενέταξαν στο βιογραφικό τους

30 οι εισακτέοι, μόλις ένας μουσουλμάνος. «Η εφαρμογή του νόμου ανέδειξε μία αδυναμία που οφείλεται στο αυξημένο ενδιαφέρον», τόνισε στο «Ε» ο Γ.Γ. Θρησκευμάτων Γ. Καλαντζής, μεταφέροντας τη βούληση της Πολιτείας να μεριμνήσει για βελτιώσεις

Ανέλπιστο ενδιαφέρον συγκέντρωσε η Εισαγωγική Κατεύθυνση Μουσουλμανικών Σπουδών (ΕΚΜΣ), που εντάσσεται στο τμήμα Θεολογίας του ΑΠΘ και ήταν φέτος η μόνη προσθήκη στο μηχανογραφικό που συμπλήρωσαν οι υποψήφιοι των Πανελλαδικών Εξετάσεων.

Η ΕΚΜΣ ξεκινά φέτος το πρόγραμμα σπουδών της για πρώτη φορά και μετά από μία μακρά πορεία αντιπαραθέσεων και έριδας ανάμεσα σε ακαδημαϊκούς και εκκλησιαστικούς κύκλους (που ακόμη δεν έχει τελειώσει) με βαθμό εισαγωγής 10,9, σε επίπεδα αντίστοιχα με τα τμήματα της Θεολογίας.

Έκπληξη η μεγάλη προτίμηση των υποψηφίων για το πρόγραμμα Ισλαμικών Σπουδών

Σύμφωνα με πληροφορίες του «Ε», οι υποψήφιοι που την ενέταξαν στο μηχανογραφικό τους έφτασαν τις 3.500 και άρα αναπόφευκτα, η πλειονότητα των εισακτέων δεν είναι μουσουλμάνοι. Η ΕΚΜΣ θα δεχθεί φέτος 30 φοιτητές, εκ των οποίων μόλις ο ένας είναι μουσουλμάνος από τη μειονότητα της Θράκης. Και να μεν το πρόγραμμα σχεδιάστηκε ώστε οι απόφοιτοι μουσουλμάνοι να μπορούν να εργαστούν ως ιεροδιδάσκαλοι Ισλαμικής Θρησκείας στη Θράκη, ωστόσο κυρίαρχος στόχος ήταν να διδάσκονται με ακαδημαϊκούς όρους οι Ισλαμικές Σπουδές στη χώρα και να δοθεί η βαρύτητα που αρμόζει με βάση τη γεωπολιτική θέση της Ελλάδας, τις συνεργασίες της χώρας, το διεθνές γίγνεσθαι και τις τάσεις που αναπτύσσονται, αλλά και σύμφωνα με τις συνθήκες συμβίωσης που καλλιεργούνται στην πολυπολιτισμική μας κοινωνία, η οποία απαντάται όχι μόνο στη Θράκη, αλλά και σε άλλες περιοχές της χώρας όπου διαβιούν πλέον χιλιάδες μουσουλμάνοι.

Αυτό είναι και το σκεπτικό του ΣτΕ που με την υπ αριθμόν 85/2016 γνωμοδότησή του, απεφάνθη ότι η ίδρυση της Κατεύθυνσης Μουσουλμανικών Σπουδών «συναρτάται με τη διευκόλυνση των αποφοίτων των μουσουλμανικών ιεροσπουδαστηρίων της Θράκης να ολοκληρώσουν τις θεολογικές σπουδές τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και με την ανάγκη ενός διαθρησκευτικού διαλόγου».

Χ. Σταμούλης: «Εμείς ως ακαδημαϊκό ίδρυμα κάναμε το χρέος μας»

Το νεοϊδρυθέν πρόγραμμα χαρακτήρισε ως «έκπληξη» ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Παιδείας, Γιάννης Παντής, ενώ ο εισηγητής του προγράμματος και απερχόμενος πρόεδρος του τμήματος Θεολογίας, Χρυσόστομος Σταμούλης, τόνισε στο NEWS 247 ότι με την προτίμηση αυτή οι υποψήφιοι απέδειξαν πως η ελληνική κοινωνία είναι έτοιμη να δεχθεί τις μουσουλμανικές σπουδές στον χώρο του πανεπιστημίου. «Το αποδεικνύει ο αριθμός των ορθόδοξων μαθητών που δήλωσαν την ΕΚΜΣ στο μηχανογραφικό τους. Οι Έλληνες έκαναν αποδεκτή μια τέτοια πρωτοβουλία. Όσοι αντιδρούν προφανώς δεν θέλουν να κατανοήσουν την πραγματικότητα. Εμείς ως ακαδημαϊκό ίδρυμα κάναμε το χρέος μας», πρόσθεσε ο ίδιος.

Άλλωστε, άνθρωποι που παρακολούθησαν εν τη γενέσει του το εγχείρημα ,επισημαίνουν ότι το σημαντικό μήνυμα δεν είναι μόνο η αποδοχή από όσους το προτίμησαν, αλλά ότι αποκαλύπτεται πλέον ότι οι αντιδράσεις που εκδηλώθηκαν βασίστηκαν στην άρνηση να συνυπάρξουμε και η ουσία των επιχειρημάτων των ακραίων φωνών δεν είναι άλλη από το περιχαράκωμα και τον αποκλεισμό, τον περιορισμό «σε μία γυάλα», προκειμένου να γίνει η διδαχή της Ορθοδοξίας μέσα στο πανεπιστήμιο.

Τις προοπτικές που διανοίγονται μέσω της ΕΚΜΣ και των Μουσουλμανικών Σπουδών αναδεικνύει ο Γ.Γ. Θρησκευμάτων

kalantzis thriskeumatonΤην δική του ικανοποίηση εξέφρασε και ο Γενικός Γραμματέας Θρησκευμάτων Γιώργος Καλαντζής που εξαρχής στήριξε αυτή την πρωτοβουλία του τμήματος, συμπορευόμενος με την άποψη και της σημερινής και της προηγούμενης κυβέρνησης ότι αυτονόητα θα πρέπει να παρέχεται η δυνατότητα για σπουδές στην μουσουλμανική θεολογία εντός της χώρας, από την στιγμή μάλιστα που έχει μουσουλμανική μειονότητα και όταν τέσσερα πατριαρχεία βρίσκονται σε ισλαμικές χώρες. Με δηλώσεις του στο «Ε» ο κ. Καλαντζής τόνισε ότι θα πρέπει να εξελίσσεται η πορεία της ΕΚΜΣ με ακαδημαϊκούς όρους, προκειμένου να εξυπηρετείται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο αυτή επιστήμη και ανέδειξε την προοπτική της ΕΚΜΣ, μέσω και της ανάπτυξης διεθνών συνεργασιών τόσο με πανεπιστήμια της Μέσης Ανατολής, όσο και με ακαδημαϊκά ιδρύματα της Ευρώπης που ήδη διαθέτουν τμήματα μουσουλμανικών και ισλαμικών σπουδών.

Στα ερωτήματά σχετικά με την αδυναμία περισσότερων μουσουλμάνων να ενταχθούν στην ΕΚΜΣ λόγω του αυξημένου ενδιαφέροντος, αλλά και με την ενίσχυση του μορφωτικού υποβάθρου όσων ήδη εργάζονται ως ιεροδιδάσκαλοι, ο Γενικός Γραμματέας σχολίασε ότι «προφανώς, λόγω του ενδιαφέροντος που εκδηλώθηκε, η εφαρμογή του νόμου ανέδειξε την αδυναμία, για την οποία οφείλει να μεριμνήσει το κράτος», δίνοντας και το στίγμα της βούλησης της Πολιτείας να ενισχύσει βελτιωτικές κινήσεις. Μία από αυτές θα μπορούσε να είναι η πριμοδότηση των απόφοιτων ιεροσπουδαστηρίων για εισαγωγή στην ΕΚΜΣ, αντιστοίχως με το καθεστώς για αποφοίτους εκκλησιαστικών σχολείων. Με βάση και το ενδιαφέρον που εκδηλώνει η διοίκηση και το ακαδημαϊκό προσωπικό της ΕΚΜΣ θα μπορούσαν να συζητηθούν ακόμη και κίνητρα επιβράβευσης για τους μουσουλμάνους που επιλέγουν να ακολουθήσουν αυτές τις σπουδές.

Μία διεπιστημονική επιλογή σπουδών για τους μη μουσουλμάνους φοιτητές

Το τμήμα Θεολογίας του ΑΠΘ σχετικά με την ακαδημαϊκή φυσιογνωμία και τον προσανατολισμό του προγράμματος σπουδών διευκρινίζει ότι, μέχρι πρόσφατα η μελέτη του Ισλάμ συμπεριλαμβανόταν κυρίως στις «Σπουδές της Μέσης Ανατολής» ή τις «Οριενταλιστικές Σπουδές». Λόγω, όμως, των ραγδαίων αλλαγών που συντελούνται τόσο στην Ευρώπη όσο και στις Η.Π.Α. και εξαιτίας του συνεχώς αυξανόμενου ενδιαφέροντος αλλά και της ανάγκης για ιστορικο-κριτική μελέτη της θρησκείας και θεολογίας του Ισλάμ και του Κορανίου, η ακαδημαϊκή μελέτη της θρησκείας του Ισλάμ εισάγεται παραλλήλως και σε πολλές Θεολογικές Σχολές, μη ομολογιακές, αλλά και Προτεσταντικές και Καθολικές, δημοσίων ή ιδιωτικών πανεπιστημίων, Ινστιτούτων και Κέντρων.

Υπογραμμίζει παράλληλα πως ο γενικός σκοπός της ΕΚΜΣ είναι η ακαδημαϊκή σπουδή της Μουσουλμανικής Θρησκείας και του πολιτισμού, η προαγωγή των διαθρησκειακών διαλόγων και των σχέσεων καταλλαγής, εντός του πλαισίου που ορίζουν τα ευρωπαϊκά ακαδημαϊκά και πολιτισμικά δεδομένα. Το πρόγραμμα θα εκπαιδεύσει τους ιεροδιδασκάλους που πρόκειται να διδάξουν σε δημόσια σχολεία της Θράκης, θα προσφέρει τη δυνατότητα εκμάθησης συναφών με το αντικείμενο γλωσσών και θα συμβάλλει στη διεύρυνση των μαθησιακών και επαγγελματικών προοπτικών των φοιτητών. Η ΕΚΜΣ θα προσφέρεται επίσης ως διεπιστημονική επιλογή σπουδών για ερευνητικούς ή επαγγελματικούς σκοπούς σε άλλους ενδιαφερόμενους, πτυχιούχους και μη, οι οποίοι επιζητούν ειδίκευση στις μουσουλμανικές σπουδές για να ενισχύσουν και διευρύνουν τους μαθησιακούς και επαγγελματικούς τους προσανατολισμούς.

Η ΕΚΜΣ είναι το πρώτο προπτυχιακό πρόγραμμα Ισλαμικών Σπουδών που φιλοδοξεί να λειτουργήσει στο πλαίσιο του ελληνικού δημόσιου πανεπιστήμιου.

Ελένη Διαφωνίδου

ediafonidou@empros.gr

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από Επίκαιρα
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Έμφυλη βία δίχως τέλος σε Ελλάδα και Ευρώπη

Γράφει η Φωτεινή Οικονομοπούλου, απόφοιτη Τμήματος Επικοινωνίας και Μέσων του Παντείου Παν…